Rondom de centrale (waarnemingen/verslagen)

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

Rondom de centrale (waarnemingen/verslagen)

#1 Bericht door Piet »

Dit topic is speciaal voor de verslagen en waarnemingen over Germa (K6) en Harco (K3) en hun aanstaande kuikens.

Dus voor verslagen/waarnemingen van wat je ter plaatse, of op de beelden van de cameras, ziet.

Campics en Filmpjes graag in de aparte topics.

Gezellig kletsen over Germa en Harco, of reacties op waarnemingen/pics/filmpjes graag in het topic:
"Gezellig kletsen over Germa en Harco"

Hieronder de actuele beelden van de binnen en buitencam
(Beelden refreshen niet vanzelf :!: zelf even op F5 drukken :wink:)

Afbeelding Afbeelding

En de link naar de WSN-pagina




De verslagen over deze nestkast in 2007,
met in de hoofdrollen : de Nijlganzen, de torenvalken en de slechtvalken staat prachtig beschreven op de site
van Jan van Dijk: http://home.planet.nl/~jwhvdijk

Deel 1 http://home.planet.nl/~jwhvdijk/Harculo_1.pdf
Deel 2 http://home.planet.nl/~jwhvdijk/Harculo_2.pdf

De moeite waard om een keertje te bekijken.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#2 Bericht door Barbara »

Oke,Hier komt het eerste verslag op deze plek van deze Zwollegangers! :D

Om ongeveer kwart voor zes kwamen we aan.Er was nog niemand maar al gauw kwam Jan. Even later kwamen Roel en Anita en dapper op de fiets,Ava en Gina!Toen waren we compleet.Jan vond het geen goed idee om op de oude plek te gaan staan want precies daar broedt een Canadese gans.Dus we gaan naar een andere plek maar eerst wil hij laten zien wat er in het gebouw is.Dus we mogen naar binnen.We komen in een ontvangsthal met aan de muur een LCD-scherm met livebeelden van Harco en Germa.Prachtig!! :D Er waren natuurlijk grapjes over en weer.iedereen wist wel wat ie deed als je hier zou werken.De hele dag op een stoeltje in de gang zitten.

Germa
Afbeelding

Afbeelding

Na dit moois bekeken te hebben,gingen we naar buiten voor het echte werk.Jan had zijn scoop weer mee genomen,zodat we alles goed konden zien. Als de buitencam het gedaan had,hadden we kunnen zwaaien en hadden jullie alles kunnen volgen.Harco zat op de reling van de eerste pijp.Beeldschoon,die jongen,helemaal door zo'n mooie scoop.Hij had een heel andere kleur dan wanneer je 'm voor de cam ziet.

Harco,zoekplaatje
Afbeelding

Opeens zien we een vreemde slechtvalk,Harco doet alsof zijn neus bloed.Plotseling komt Germa naar buiten(kuik moet 5 min.alleen zijn geweest) en gaat achter de valk aan.Vliegt een rondje ,landt op de pijp en ee-chupt (vertaal:overlegt)even met Harco en vliegt weg achter de vreemde valk aan. Harco laat zich letterlijk vallen als een baksteen langs de pijp naar beneden en hlverwege met een bocht zo de kast in naar het kuiken.Dat ging zo hard,dat het je verbaast dat hij nog kon remmen en zich niet te barsten vloog.
Germa komt terug en gaat eerst zitten mooi zijn op de reling van de pijp.Dan herinnert ze zich schijnbaar dat ze nog iets lekkers heeft liggen daar op het rooster en gaat verwoed plukken.Daar is ze een tijd zoet mee.Dan gaat ze met een enorme snelheid weg ,wat volgens Jan een prooivlucht is maar ze keert snel weer terug zonder prooi en gaat weer mooi zitten zijn.Jan leidt ons langs verschillende nesten van Canadese ganzen.Mooie beesten zijn dat :D Onder hen een speciaal vriendinnetje van Jan.

Afbeelding

Onderweg heb ik nog wat groenvoer voor mijn schildpadden geplukt.Terug bij de pijp.Germa zat nogsteeds te zitten,half in slaap en 1 poot opgetrokken.Ik dacht dat er niets meer zou gebeuren en wilde naar huis maar Jan zei nog even te wachten.En ja hoor,Germa vliegt op,gaat de kast in onder luid ge-ee-chup en Harco wordt de kast uit gejaagd.Harco vliegt een rondje centrale en gaat op het plekje van Germa zitten mooi te zijn.Toen zijn we door Jan naar het hek gebracht,om naar huis te gaan.Het was ondertussen al half negen.
Nog een paar foto's van de torenvalkenkast en de torenvalk.
En een foto van 2 Nijlganzen,die aan de andere kant van de centrale een kast gekregen hebben.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding


Jan, bedankt voor de leuke avond!

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#3 Bericht door Dorine »

Barbara, valt wel mee hoe lang dit kleintje alleen is geweest.
Op de campic van 18.49.57 zit er een ouder, Germa,
op de volgende campics ligt het jong alleen en
op de campic van 18.52.24 is er weer een ouder te zien, Harco.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#4 Bericht door Barbara »

Ja,dat zal wel zo ongeveer kloppen.Ik schatte het op 5 min.maar ik heb geen horloge!

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#5 Bericht door Falcon »

Barbara, dank je wel voor je fijne verslag. Zie het zo helemaal voor me!
Hoe zou dat nou toch kunnen??? :lol:
Where the Spirit of the Lord is, there is freedom.

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#6 Bericht door roosje »

Barbara,

Bedankt voor alle info in je mooie verslag. :D
Op de foto van de monitor ziet het er goed uit. Zo'n grote monitor is toch een wereld van verschil.
Maar ik begrijp dat er aan gewerkt wordt om de weergave beter te maken en dat de buitencam binnenkort ook aan gaat.

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#7 Bericht door Yleor »

Grote dank Barbara voor alle info, ook die over de kast voor de Nijlganzen! Wat zijn ze daar toch gevoelig bij die centrale :D, hartstikke goed.
Jullie zijn er wel een poos geweest zeg, en ook nog met lekker weer, bofkonten!
Prachtige binnenbeelden, als we die toch zo op onze schermpjes gaan ontvangen :shaking2:

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#8 Bericht door Yleor »

7 juni was de grote dag: Jan had weer een bijeenkomst georganiseerd op het terrein van Harculo!

Om vijf voor zes kon ik me uit schoonouderlijke omhelzingen rukken, na nog heel snel twee koffie achterovergeslagen te hebben, om in de auto naar Harculo te racen. Omdat ik toch niet zo goed bekend ben in de buurt was ik er niet om 6 uur maar vijf minuten later, als laatste. Falcon was net voor mij aangekomen, en de rest stond al te wachten: Jan, Zwiersje en Roel, Marjanne, Dorine en Piet, Roosje en Barbara en Gert. De laatste vijf hadden er al een excursie naar de Silo in Deventer opzitten.
Lopend gingen we door de hekken van de centrale, sjouwend met statieven, tassen en stoelen, en behangen met fotoapparatuur en scopen. We hadden al snel in de gaten dat een van de dikke dames voor de buitencam had plaatsgenomen, maar hebben, omdat dat nu eenmaal de afspraak was, toch naar de camera gezwaaid. Of het gezien is, is een tweede....
Toen kwam het dilemma van plaatsje zoeken, tja waar?, op de dijk maar, met tussen de boompjes door goed zicht op de kast en de schoorstenen, maar wel ver weg. Scopen opgesteld, en we konden al snel genieten van de beelden van dames op het rooster en van de voorraadkast! Jaja, er is een voorraadkast, en goed gevuld!
Temperatuur was goed, er stond een klein windje dat allengs een beetje aanwakkerde waardoor de vesten en jasjes aan moesten. Naderhand kwam de zon weer tevoorschijn en werd het stil in de lucht, weinig geluiden ook. Roosje merkte op dat je helemaal geen auto's hoorde, wat een zegen is dat! De stilte is alleen een keer verstoord door een speedboot, en door ons onstuitbare gekwebbel natuurlijk.
En dan de slechtvalken! De dames flapperden en sprongen wat, maar hebben hoofdzakelijk gezeten, en de jongste ging al vroeg naar bed. Germa en Harco daarentegen hebben ons getrakteerd op een flink aantal vluchten en aanvallen op andere vogels, maar kwamen nul keer met een prooi thuis. Dat is ook niet zo nodig, met een volle voorraadkast.
Onder het ooievaarsnest waar we in de buurt stonden, niet in gebruik, lagen twee enorme niet uitgekomen eieren, van Canadese ganzen zei Jan. Die ganzen hebben er niet lekker gebroed, want alles was flink bescheten..
Op een gegeven moment ben ik nog een rondje gaan lopen, vlak onder de nestkast door. De jongen hebben maar weinig mogelijkheden tot takken, op het dak van de gebouwen lijkt me het beste.
Barbara en Gert gingen al vroeg weg. De zon zakte en allerlei vogelgeluiden klonken over de uiterwaarden, ook het gejodel van de wulpen die met zijn drieën een paar grote rondes over de IJssel vlogen. De grutto's in de uiterwaarden hebben dit jaar voor het eerst sinds lange tijd jongen groot kunnen brengen, omdat de boer een overeenkomst is aangegaan pas na 15 juni te gaan maaien.
Volgens mij hebben we allemaal genoten! Om een uur of tien pakte iedereen zijn spullen weer in, bekers van de koffie en soep werden verzameld en daar gingen we weer!
Dank aan Jan die dit mogelijk maakte!

Voorraadkast
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Edit Mod: Foto verkleind tot 800pixels horizontaal
Wil je hem toch nog groter zien, even hier klikken

http://img366.imageshack.us/img366/7851/c3tp7.jpg

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#9 Bericht door Barbara »

Wow Roely,mooi verslag en mooie foto's :D Daar heb ik weinig aan toe tevoegen.Ik was vergeten een foto te nemen van de vooraadkamer maar zie daar,geen man over boord! Hele mooie foto's.Je had het over weinig plek om te takken.Dat is ook zo,maar zouden de ladders van de pijpen niet een mogelijkheid zijn?Wij zijn namelijk nog even aan de andere kant van de centrale geweest en daar heb ik deze foto gemaakt.
Verder was het een heerlijke dag met mooi weer en leuk gezelschap.Er kwamen donkere wolken aan maar die zijn voorbij getrokken.

Afbeelding


HARCO
Afbeelding

Zwiersje
Berichten: 10596
Lid geworden op: zondag 8 juni 2008, 10:30:11
Locatie: Duiven
Contacteer:

#10 Bericht door Zwiersje »

Gisteravond zijn we op uitnodiging van Jan van Dijk weer een kijkje wezen nemen in Zwolle.
Het weer was schitterend, de jongen stonden op punt van uitvliegen, dus een avond om naar uit te kijken.

Marjanne, Roel en ik waren rond 17.45 uur bij de Toren.
Niet lang daarna arriveerden Jan, Barbara en Gert, Piet en Dorine, Roosje, Yleor en Herma (Falcon).
Aan de kant van het parkeerterrein zat een oudervalk in de Antennemast.

Afbeelding


Vanaf het parkeerterrein hadden we ook zicht op de nestkast met de Torenvalkjes.

Afbeelding
Jong Torenvalkje te zien.

Bij binnenkomst zijn we natuurlijk eerst op het lcd scherm wezen kijken.
De Juvenielen waren zich volop aan het poetsen, dus ze hadden met onze komst rekening gehouden.

Afbeelding

Omdat er nu geen broedende Canadese Ganzen zaten konden we de apparatuur opstellen op de dijk, waar we perfect zicht hadden op
de nestkast.

Afbeelding


De 3 dametjes zaten op het rooster.
Ze waren wel flink aan het takken, maar van vliegen was nog geen sprake.
Misschien zou vanavond een eerste vluchtje te zien zijn.

Afbeelding

Harco en Germa zaten op de pijpen en hielden het voorbij vliegend voer in de gaten.
Piet had de voorraadkast ontdekt van de Valken.
Daar lag zoveel prooi, daar konden ze wel eventjes mee vooruit.

Afbeelding

We hebben op de avond diverse prooivluchten gezien, maar niet één daarvan was geslaagd.
Het viel ons op dat Germa en Harco het snel opgaven.
Misschien vanwege de grote voorraad die er nog was.

Al met al was het weer een ontzettende mooie avond.
Genoten van de Valken, diverse vogels, omgeving, en de gezelligheid van de aanwezigen.

Afbeelding

Natuurlijk hebben we ook nog een filmpje gemaakt van de familie Slechtvalk in Zwolle.

KLIK HIER voor het filmpje
Afbeelding

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#11 Bericht door Barbara »

Zwiersje wat leuk dat je,je verslag ook hier op het forum hebt willen zetten.Wat een leuk filmpje :D Dank je wel !

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#12 Bericht door Piet »

Zwiersje,

Bedankt voor het leuke verslag en het mooie filmpje.
Maar ik wil toch nog even een opmerking maken.
Om mij de eer toe te kennen dat ik de voorraadkast ontdekt heb, vind ik toch te ver gaan.
Ja ik heb er mijn scoopje op gericht gehad, nadat Jan mij vertelde dat ik op dat raam eens de scoop moest richten :wink:
Dus die eer hoort echt bij Jan terecht te komen.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Zwiersje
Berichten: 10596
Lid geworden op: zondag 8 juni 2008, 10:30:11
Locatie: Duiven
Contacteer:

#13 Bericht door Zwiersje »

:lol: Tja Piet, maar jij hebt ons er weer op gewezen :wink:

Yleor en Barbara wat een schitterende foto's.
Nu zijn er toch 2 Valken uitgevlogen.
Het gaat goed met ze!
Ze moeten alleen nog even zien terug te komen op het nest.
Maar het begin is er!! :lol:
Afbeelding

Eliza
Berichten: 180
Lid geworden op: dinsdag 18 maart 2008, 20:28:52

#14 Bericht door Eliza »

Die voorraadkast!
Over een kast met oude lijken gesproken.... Hier is íe dus!

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#15 Bericht door Falcon »

Had mijn verslag van vanmiddag op de verkeerde plek staan, dus hier even een kopie...

Ben net terug! Twee valken zijn het nest uit. Heb één zien vliegen maar die kan nog niet genoeg hoogte winnenom terug naar het rooster te vliegen. Deze zat eerst een hele tijd op een wat lager gelegen dak links van de linker schoorsteen. Verdween tenslotten achter een van de lage silo's..
Nr twee zit op de betonnen rand net onder het rooster (op de eerste foto van Barbara zie je het richelltje goed waar de valk nu zit) en doet verwoede pogingen om weer op het rooster te komen..maar heeft nog niet door hoe dat moet. Loopt steeds dat kleine stukje heen en weer. Als het rooster niet zo vol veren lag zou je haar vast kunnen zien op de bui-cam.
Nr drie vind het nog prima op het rooster en zat lekker te zonnebaden.
Een vd ouders zat lange tijd op de linker schoorsteen op de scheiding van grijs en wit op de trap.. Later is deze verhuist naar de rechterschoorsteen. Geen prooivluchten gezien. Wel een iemand ontmoet die stage loopt bij Jan van Dijk. Heerlijk om zo even te kunnen delen wat je ziet. Hij kon alleen niet lang blijven en heeft de vlucht van het jong ook gemist. Na gisterenavond is dit toch een mooi vervolg nietwaar?
Heb geen foto's gemaakt... En miste een scoop.. :( Maar ik heb wel genoten!!
Where the Spirit of the Lord is, there is freedom.

Gebruikersavatar
nicole
Berichten: 2695
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 13:32:45
Locatie: Koningshooikt (belgie)

#16 Bericht door nicole »

Leuke film en foto's Zwiersje .
groetjes nicole

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#17 Bericht door Yleor »

Leuk al die foto's en het filmpje en de verslagen. En dat Herma al in het echie de valken heeft zien vliegen!

En zo eindigde de dag:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Yleor op zondag 8 juni 2008, 21:34:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#18 Bericht door Falcon »

Mooi Yleor...goed dat je toch nog even gebleven bent..!!!

Zie foto's van Jan van deze middag op "campics"....

Zo heb ik het ook gezien, maar niet vast kunnen leggen en ook niet van zo dichtbij...
Laatst gewijzigd door Falcon op zondag 8 juni 2008, 21:46:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Where the Spirit of the Lord is, there is freedom.

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#19 Bericht door Yleor »

En nog een zonsondergang

Afbeelding

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#20 Bericht door roosje »

Verslag van zaterdag, 7 juni 2008 bezoek aan Deventer en Zwolle
Zeven uur liep de wekker af, alles in gereedheid gebracht voor een dagje Valken kijken in Deventer en Zwolle om negen uur was ik in Helmond, want ik mocht mee rijden met Piet en Dorine. Na de koffie zijn we dan vertrokken en om half twaalf kwamen we in Deventer aan waar we hartelijk werden ontvangen door Barbara en Gert met koffie met boterkoek in de tuin. We hebben de prachtige bonsai boompjes bekeken en de schilpadjes.
Nadat we de koffie op hadden zijn we in de auto gestapt om naar de silo te rijden waar we Geert en Bijtje hebben kunnen bewonderen zittend op het rooster, op het dak en in vlucht.
Door de scoop hebben we ze closeup kunnen bewonderen man wat was dat mooi. Zo dichtbij gewoonweg fantastisch. Doordat de nestkast stukken lager is dan in bijvoorbeeld De Mortel kun je door de scoop elk detail waarnemen. En wat zijn ze groot!!!!

Afbeelding

Daarna zijn we de IJssel gaan bekijken waar de silo recht tegenover staat.
Met een tussenstop aan huis zijn we richting Zwolle gereden langs de uiterwaarden van de IJssel en een stop gemaakt bij het Ooievaarsnest waar een ouder en twee jongen op zaten.
Ook nog even van een Buizerd kunnen genieten die daar in een boom vloog. Prachtig om te zien.
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Daarna dus verder naar Zwolle. We waren ruim op tijd dus hebben we eerst een wandeling gemaakt over de dijk vanwaar je de kast met de valken ook kon zien. In en rond het water, zagen we de volgende vogels, Scholeksters, Visdiefjes, Ganzen met jongen en een Ooievaar.
Daarna zijn we, Piet Dorine, Barbara en Gert ,naar de entree van de centrale gereden waar, Marjanne, Roel en Zwiersje, al aanwezig waren. Even later kwam Jan van Dijck ons begroeten en kwamen al snel Falcon en Roely ook aangereden. Het gezelschap was compleet en konden we bepakt en bezakt de poort door naar de dijk om de valken te gaan zien.
Het was trouwens de hele dag prachtig weer met een heerlijk windje en goede temperatuur. De scoops en alle andere benodigdheden werden in slagorde neergezet en we konden gelijk zien dat alle drie de dames nog op het rooster zaten. Ik zal niet al te veel uitweiden daar de geweldige prachtige verslagen, met superfoto’s en filmpje van Barbara, Roely en Zwiersje alles al vermeld hebben, hiervoor dank. Hier hoef ik dus niet in herhaling te vallen.
Roely meldde het al dat het mij opviel dat je absoluut geen geluiden van verkeer hoorde. Hierdoor was het extra genieten van de prachtige omgeving. De centrale ligt dus aan de IJssel , rondom heb je een paar boerderijen en voor de rest uiterwaarden die druk bewoond zijn door allerlei gevogelte. Buiten dat ik ontzettend heb genoten van het zien van de valken waren de andere vogels een grote verrassing voor mij. Ik had niet verwacht dat hier op deze unieke plek ik zoveel soorten bij elkaar kon zien en horen. De Grutto die met veel kabaal rondvloog om iedere indringer weg te jagen,om zijn grut te beschermen. Scholeksters die overvlogen, Bergeenden, heel veel Canadese Ganzen en als kers op de taart drie Wulpen in vlucht roepend naar elkaar.
En voor je het weet is het 10.00 uur, tijd om te vertrekken. Ik heb genoten en weet zeker alle anderen ook. Jan bij deze nogmaals heel hartelijk dank voor deze onvergetelijke avond en een ieder voor het aangename gezelschap.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

NB Mijn fototoestelletje is aan beperkingen onderheving en dus is de kwaliteit ook niet optimaal. Maar het geeft wel een aardig sfeerbeeld.

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#21 Bericht door Falcon »

Dank je wel Roosje, je hebt de sfeer prima weergegeven!!!
Where the Spirit of the Lord is, there is freedom.

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#22 Bericht door Barbara »

Mooi verslag Roosje :D Je geeft de dag prima weer!Leuke foto's.Je zou zo zin krijgen om weer tegaan!

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#23 Bericht door Dorine »

Na een mooie middag in Deventer en langs de IJssel arriveren we in Zwolle.
Barbara en Gert nemen ons eerst mee naar de dijk, de dijk buiten het terrein van Electrabel.
Vanaf deze dijk is tussen de twee hoge schoorsten, na wat zoekwerk voor ons,
de nestkast zichtbaar en we zien de drie meiden op het rooster zitten.

Afbeelding

Vanaf de dijk was wel meer moois te zien, de uiterwaarden met de vele vogels en
aan de oever van het water bij de centrale zaten de nodige vogels, zelfs met jonkies.
Scholeksters, visdiefjes, ganzen, wulpen en zelfs ooievaars.
Gelukkig hadden we even tijd om naar al deze vogels te kijken en er ook van te genieten.

Afbeelding

Tegen 6 uur zijn we richting poort gegaan waar we al werden opgewacht door Jan, Anita en Roel en Marianne.
Even later arriveerde Falcon en Yleor en op het parkeerterrein hebben we al een valk gezien in één van de favoriete stekjes,
een smal uitgevallen hoogspanningsmast die vlakbij het parkeerterrein staat..
De nestkast van het torenvalkje is vanaf dit parkeerterrein te zien, wel even zoeken
maar na wat aanwijzingen is de kast gelukkig snel gevonden.
Inmiddels was iedereen aanwezig en zijn we het terrein opgegaan waar we dus eerst via het grote beeldscherm in de hal
de drie meiden op het rooster van "dichtbij" konden zien.
Ik zei al tegen Jan: "Zo wil ik het ook wel op mijn pc". Jeetje wat een scherp beeld zeg, net echt en bijna aaibaar.
Na wat koffie en soep gepakt te hebben lopen we bepakt en bezakt met apparatuur, stoeltjes en lekkers
richting de plek waar we de avond door zouden brengen, het werd de dijk tussen de centrale en de IJssel.

Afbeelding

Nou, in de Mortel zitten we niet verkeerd maar deze plek mag er ook zijn hoor en
naarmate de avond verstreek begon ik een beetje jaloers te worden.
In de Mortel hebben we de hooglanders, in Zwolle hebben ze allerlei andere watervogels die wij niet hebben.
De scopen en stoeltjes werden neergezet en de drie jonge valken zaten nog steeds op het rooster.

Afbeelding

Germa en Harco lieten zich gelukkig veelvuldig zien. Er werden de nodige prooivluchten gemaakt.
De meeste mislukte maar één keer is er een valk (wie weet ik niet meer) teruggekomen met een spreeuwtje of iets dergelijks.
Valk landde op het rooster wat, bijna bovenaan, rondom de schoorsteen zit.
Hij/zij heeft het zich daar goed laten smaken en konden we zien dat het in Zwolle ook kan sneeuwen.
Ook hebben wij een keer een valk terugzien komen met een prooi in de poten,
prooi werd afgeleverd op het rooster bij de jonge valken en
gelijk door één van de jonkies in beslag genomen.
Gelukkig staan er op het terrein twee hoge schoorstenen dus vechten wie waar mag zitten is er niet,
Germa en Harco hebben heel luxe, ieder hun eigen schoorsteen.

Afbeelding

De avond verliep uitermate gezellig, we hadden genoeg te bekijken
of van de valken of
van andere vogels die volop in beweging waren boven de uiterwaarden.
De drie jonge valken hebben eigenlijk de hele tijd op het rooster gezeten op eentje na de heel even in de kast is geweest en
toen het wat later op de avond werd vond eentje het genoeg en dook de kast in om te gaan slapen.

Afbeelding

Op een weiland tussen de dijk en de IJssel verzamelden zich de Canadese ganzen om de nacht door te brengen,
de zon begon onder te gaan en wij genoten nog steeds.

Afbeelding

Even na tien uur pakken we onze spulletjes weer en wandelen we richting auto.
Op het parkeerterrein werd nog behoorlijk nagepraat over dit nest, de valken en alles wat daarbij hoort.
Na een lange dag waarin we heel erg veel gezien hebben reden we rond 22.45 weer richting Helmond.

Barbara, Gert en Jan, hartelijk dank voor deze mooie en bijzondere dag.
We hebben veel gezien en volop genoten, een zeer geslaagde dag dus.
Laatst gewijzigd door Dorine op zondag 8 juni 2008, 23:27:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#24 Bericht door Barbara »

Wow Dorine,mooi verslag :D Mooie collage zeg!!Dat ga ik ook nogeens leren.Leuk,die foto in de centrale,het enthousiame straalt eraf!
De onderste foto vindt ik heel bijzonder.Zo scherp als je die ganzen op de voorgrond hebt en toch zonsondergang en schemer.Leuk hè,dat iedereen zo genoten heeft.En allemaal zulke leuke verslagen :D

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#25 Bericht door Piet »

Ik wil eerst nog even melden dat Angela, de juiste campics gevonden had waarop wij het terrein weer verlaten.
Verder was er nog iets bijzonders wat nog niemand gemeld heeft.
Al lang vragen wij ons allemaal af wat er met de binnencam aan de hand is.
Dus vroegen we het gisteren aan Jan, omdat we eerst dachten dat er een vleugel van een duif voor de camera lag.

Maar Jan wist te vertellen dat het de gordijnen waren :shock: :shock:

En dat bedoelde hij nog serieus :lol:
Wat wil het geval.
Het deurtje waar de cam achter zit, had wat speling en klapperde dus.
Jan heeft toen een stuk doek tussen het deurtje gestopt waardoor dit klapperen over was.
Echter een van de valken heeft kans gezien aan dit stuk doek te trekken
waardoor het nu voor de camera hangt
Regelmatig zit er nu een valk met het doek te spelen, en dat zien we dan.

Op onderstaande foto van zwiersje (Bedankt Roel en Anita), is dit doek duidelijk te zien
Afbeelding

En als Jan nu zou proberen het probleem op te lossen zouden de valken van schrik van het rooster kunnen springen.
Dus dat toch maar liever niet.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gesloten