Deventer (de Silo bij Barbara) Bijtje, Geert en Barbara 2008

Bericht
Auteur
Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#51 Bericht door Barbara »

Ha,ha mijn dag kan niet meer stuk.Zeker niet na het horen over het ei van S2 maar "mijn" eigen valken waren ook thuis!! :lol:
Ik kwam aanrijden en zag een kraai uit de kast vliegen.Ik was hevig teleurgesteld en dacht dat het wel niets zou worden.Doe de deur van de auto open en hoor meteen een hevig ge-ee-chup(gek werkwoord).Ik zie een valk op de zijkant van het balkonnetje zitten.Dit moet ik even verder uitleggen.Op het gebouw is een soort klein balkonnetje op de hoek.Het eerste jaar hebben ze daar hun eieren op de grond gelegd.Nu is de kast er geplaatst en er is nog een klein stukje balkon over.En om het hoekje zat dus de valk te ee-chuppen.
Afbeelding

Er komt een hele groep mensen langslopen,die naar boven wijzen en kijken.Ik hoor er 1 zeggen:kijk het zijn er twee! Twee,twee!!Waar dan?
Ze lopen al lachend verder.Ik zie nu dat het het mannetje is op het balkonnetje en hij vliegt naar het rooster van de kast en gaat door met ee-chuppen.Dus het vrouwtje moet in de buurt zijn.Ik loop een eind achteruit de andere kant op.Ja hoor daar zit ze!Ik kan haar net zien.Ze zit op de bodem van het balkonnetje en haar kopje steekt net boven de rand uit.Ik blijf nog heel even maar ik moet naar mijn werk,ben al 10 minuten te laat!
Als ik klaar ben met mijn werk,spring ik als een gek in mijn auto om direkt weer naar de Silo te gaan.Maar helaas :cry: :cry: Het is er druk.De brandweer is aan het oefenen en vindt het nodig om dat direkt onder "mijn" Silo te doen.Ik ga naar al die stoere mannen toe en vraag wat ze gaan doen.Ze hebben allemaal rare praat!Zo zie je maar een stoer uiterlijk zegt ook niet alles.Ik word niet serieus genomen en ga maar naar huis!

Afbeelding

Van het gebouwtje links,loopt een oude lopende band naar de Silo (of anders om).In het midden zie je de struik waar ik al die braakballen onder gevonden heb.

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#52 Bericht door roosje »

Thanx Barbara, dat was een prachtig verslag. :D

En wat leuk dat je ze beiden aantrof. :D

Gebruikersavatar
Jan van Dijk
Berichten: 169
Lid geworden op: maandag 17 maart 2008, 11:26:43
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#53 Bericht door Jan van Dijk »

Alles duidt er op dat het eerste ei op komst is.
Gisteren bracht het mannetje een prooi naar de nestkast, waarop het vrouwtje naar buiten kwam.
Vanochtend werd het nest via de camera bekeken en er is een mooie nestkom zichtbaar. Misschien wordt het een Paasei!

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#54 Bericht door Barbara »

Hoi Jan',

Ik ga straks kijken.Die kuil heb ik ook gezien op de monitor.
Het gaat spannend worden.

Nu maar hopen dat ze er zijn als ik er ook ben.

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#55 Bericht door Yleor »

Veel plezier Barbara, en ik hoop op actie voor je!

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#56 Bericht door roosje »

Barbara heel veel plezier neem wat foto's mee :D :D

Gebruikersavatar
nicole
Berichten: 2695
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 13:32:45
Locatie: Koningshooikt (belgie)

#57 Bericht door nicole »

Veel plezier Barbara vergeet je helm niet.
groetjes nicole

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#58 Bericht door Barbara »

Hè,hè,eindelijk terug,ik ben kapot maar toch even een verslagje schrijven.
Het was zowaar mooi weer bij de Silo.Het mannetje zat op zijn vertrouwde plek op de hoek van het dak! Ik kon het vrouwtje nergens ontdekken.Ik heb een kijker gekocht en die kon ik nu mooi uitproberen dacht ik,niet dus! Ik heb 2 statieven,de een was te kort de ander te hoog,naast de auto op de auto,het hielp niet.Ik kon er niet goed door kijken.Ik had hulpmiddelen nodig maar had natuurlijk niets bij me.Op eens is het mannetje verdwenen,heb 'm niet zien wegvliegen.Ik zoek de Silo af en ontdek ineens dat het vrouwtje er is,enwel in de opening van de kast.Ze moet er dus al die tijd geweest zijn! Zou er een ei zijn?Heeft ze al die tijd in de kast op het ei gezeten?Meneer Nijhof is nergens te vinden dus even op de monitor kijken is er niet bij.Ik ben er een uur geweest maar het mannetje kwam niet terug en ik moest weg! Moest wel steeds aan de spottersplek bij de Mortel denken.De verhalen over koffie,kletsen en de mooie natuur!! Zo'n geasfalteerd stuk,1 struik en verder ruine's van wat eens een bloeiende industrie was,is saai en niet aantrekkelijk.De enige afleiding die er was,was een ekster,die probeert een nest te bouwen in een holte achter een lamp op de Silo.Ik ga naar mijn werk.

Als ik om 15.00 uur de deur bij mijn werk uit kom is het weer omgeslagen.Loeiende wind en striemende regen rond de Silo! Ik had een paar dozen meegenomen om het statief te verhogen maar heb besloten de kijker maar in z'n hoes te laten met al die regen.Het vrouwtje zit op de hangplek en geeft af en toe een schreeuw.Verder gebeurd er niets.Na 3 kwartier ben ik het zat en ga naar huis.Ik moet nog boodschappen doen.

Afbeelding


Eksternest?
Afbeelding


Hangplek
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#59 Bericht door Yleor »

Barbara, bedankt voor de doorstane ongemakken :), te kort statief, rot weer, te weinig tijd, weinig poëtische omgeving...Petje af :D

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#60 Bericht door Petra »

Barbara, je schrijft zo ontzettend leuk en pakkend over 'jouw' valken. Ik geniet gewoon mee. Dank je wel.
Je foto's vind ik trouwens ook van bijzonder goede kwaliteit. Mijn complimenten.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#61 Bericht door roosje »

Barbara,

Je bent onze dyhard (schrijf je dat zo) om voor jouw genoegen en die van ons al die moeite te doen. Hannesen met van alles en dat in zulk slecht weer.
De foto's vind ik ook zeer geslaagd.
Dank je wel.

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#62 Bericht door Barbara »

Eigenlijk,weet ik niet wat ik nou gezien heb.Zo gebeurt er niets en ineens ben je niet snel genoeg!
Als ik aankom zit Geert op zijn favoriete plekje.Lieve zie ik nergens.Ik hoop dat ze in de kast zit.Na een tijdje,bedenk ik dat er niet veel gaat gebeuren,pak mijn fototoestel in en loop naar de auto.Ik heb me nog niet omgedraaid of ik hoor een luid ge ee-chup.Gauw draai ik me om en Geert is weg.Ineens zie ik Lieve op het balkonnetje zitten naast de kast.Waar komt die ineens vandaan?Waarschijnlijk uit de kast,zou het anders niet weten.Geert komt meteen weer terug en vliegt uitsloverig rond de Silo en land weer op z'n hoekje.Lieve laat dit niet op zich zitten en gaat ook een rondje Silo en land naast Geert op het dak.Ze keuvelen wat en Lieve vertrek richting IJssel.Heb nog een tijdje gewacht maar er gebeurde niets meer en ben ook maar vertrokken.
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Geert

Afbeelding Afbeelding
Lieve op het balkonnetje

Afbeelding Afbeelding
Geert en Lieve op het dak

Afbeelding Afbeelding
Lieve

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#63 Bericht door Piet »

Barbara,

Leuk verslag, en mooie fotos.
Zouden ze al een ei hebben?
Of misschien ook al 4?
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#64 Bericht door Barbara »

Ik betwijfel het Piet.Ik heb niets van Gerard of Jan vernomen.
1 of 2 kan nog maar 4 nee,dan was Lieve niet uitgegaan,terwijl Geert op het dak zat!

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#65 Bericht door Piet »

Jan van Dijk schreef:Alles duidt er op dat het eerste ei op komst is.
Gisteren bracht het mannetje een prooi naar de nestkast, waarop het vrouwtje naar buiten kwam.
Vanochtend werd het nest via de camera bekeken en er is een mooie nestkom zichtbaar. Misschien wordt het een Paasei!
Barbara,

Bovenstaande schreef Jan afgelopen donderdag.
We zijn nu 6 dagen later dus 4 eieren is absoluut onmogelijk.
2 Eieren zou kunnen.
Ben benieuwd of je meneer Nijhof binnenkort nog ziet.
Die zal wel opheldering kunnen geven.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#66 Bericht door Barbara »

Ik hoop 'm morgen tegen het lijf te lopen!

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#67 Bericht door Yleor »

Leuke waarneming Barbara! Je hebt je ondanks het verrassende element goed gehouden en op het juiste moment gericht en afgedrukt :lol:
Kun jij de vogels uit elkaar houden? Petje af! :tiphat:

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#68 Bericht door Dorine »

Oepsie, ik lees nu pas je verslag :oops:

Slechtvalken zijn ook overal hetzelfde;
komen in beweging wanneer jij beneden zegt dat je gaat :wink:
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#69 Bericht door roosje »

Barbara,

Weer op stap geweest. Mooi :D
De foto's zijn ook weer goed geslaagd.
Ben benieuwd of je nog meer info kunt vergaren van meneer Nijhof.

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#70 Bericht door Petra »

Dank Barbara voor je spannende verslag en o zo mooie foto's. Leuke namen trouwens: Lieve en Geert.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#71 Bericht door Barbara »

Vandaag een mooi zonnetje maar koud.Gert en ik staan onder de Silo,kan nog net voordat we moeten werken.Geen Geert op z'n hoekje en geen Lieve bij de kast of op het balkonnetje.We zoeken alles af en willen het al bijna opgeven als Gert roept,Ik zie een valk! Ik maar kijken maar ik zie niets!Dan opeens aan de andere kant van de Silo zie ik 'm ook.Het is Lieve,ze zit op de lamp.Noem het maar gemakshalve een lamp vanwege S2.Wat is het eigenlijk?Onderdeel van een antenne?schotel?
Ze zit daar te zitten,poetsen,noem maar op.Opeens gaat ze ee-chuppen.Wij meteen alert en wachten tot Geert komt.Er gebeurt niets!Even later weer ee-chuppen,weer geen Geert!Hoe kan dat nou?We besluiten om om de Silo heen te lopen want misschien zit Geert wel aan de andere kant,je weet maar nooit!Met dat wij aan de andere kant door onze kijker staan te kijken,horen we achter ons ineens iemand zeggen,:Mag ik vragen wat jullie doen?is er iets leuks te zien?Weer een groepje lunchwandelaars,ze willen ook kijken en zijn hevig geinteresseert!Een begint enthousiast te vertellen dat hij een Kerkuilenkast heeft gebouwd en dat er een in zit.Erg leuk zulke mensen te ontmoeten.Geen Geert aan de achterkant.We lopen terug en ik denk iets te zien vliegen maar nee,het is weer die stomme duif!Lieve gaat weer ee-chuppen.Nu ontdekt Gert dat Geert er wel degelijk is,heel hoog in de lucht.Het is niet met het blote oog te zien,alleen met de kijker.We moeten naar ons werk.
Als ik weg rij met de auto,vliegt Lieve op.Rustig fladderend gaat ze voort.Ik stop gauw nog even om te kijken wat ze doet.Ze gaat naar Geert,hij vliegt op grote afstand.Maar ja valkenogen hè?
Na mijn werk ga ik nog heel even kijken.Geen valk te zien.Ik zie iets naar de dakrand fladderen en denk,rot duif.Maar die duif is wel erg druk bezig.Ik ga de grote kijker pakken en zie daar!!Het is Lieve.Ze heeft een prooitje en is die ijverig aan het plukken en op peuzelen.Als Geert het niet doet moet ik het zelf maar doen,zal ze gedacht hebben.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#72 Bericht door roosje »

Barbara,

Wat een mazzel dat jullie het weer zo getroffen hebben met de waarnemingen.
Ook met het weer :) De foto's zijn weer uitstekend en je verhaal brengt spanning. Leuk hoor dat je dit valkenstel in de buurt hebt wonen. :D

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#73 Bericht door Yleor »

Ze hebben dus nog geen eieren, zijn in ieder geval nog niet aan het broeden.
Je kunt behoorlijk dichtbij komen lijkt het, Barbara, de valken staan er goed op.
Leuk, Gert-Geert :D , had ik me niet gerealiseerd :sleep:

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#74 Bericht door Petra »

Ach Barbara, wij meisjes zorgen voor onszelf! Prooien pakken we zelf wel. Alhoewel... een Geert op z'n tijd is nooit weg! :lol:
Dank je wel voor je foto's en verslag.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#75 Bericht door Barbara »

Lieve is zóó sneaky!!We kwamen dus bij de Silo.alles afgezocht.Geen valken.Om de toren,geen valken,nergens valken.En je raad het al,wij willen weggaan en.....!!! Ineens ge-ee-chup !! Verdorie,toch een valk maar waar?En ja hoor daar zat ze vlak bij de kast op een schotel!Ze moet er dus de hele tijd weer in gezeten hebben.Gelijk foto's maken! Heb ik m'n camera verkeerd ingesteld,weg foto's.Had mooi kunnen zijn maar ondertussen heeft ze zich omgedraaid en zijn het lang niet zulke mooie plaatjes.
Wel nog een plaatje van de prooi van donderdag,ik denk een merel!
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Gesloten