Tilburg; Westpoint

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 1203
Lid geworden op: zaterdag 29 december 2007, 23:57:59

Tilburg; Westpoint

#1 Bericht door Angela »

Vandaag naar een van de hoogste torens van Nederland getogen, naar het appartementengebouw Westpoint in Tilburg, met zijn 47 verdiepingen en een hoogte van 143 meter. Op initiatief van het Platform Stadsnatuur Tilburg is er in 2005, met medewerking van de Vereniging van Eigenaren van Westpoint en de Werkgroep Slechtvalk Nederland op de bovenste aan de oostzijde een nestkast geplaatst, als mogelijke broedplaats. In 2004, het gebouw was nog maar net opgeleverd, waren er al slechtvalken gesignaleerd, dus ze waren er toen al snel bij!
Dit jaar wordt de nestkast ook echt bewoond en er zijn signalen dat er gebroed wordt.

Westpoint. Het puntje boven is de nestkast
Afbeelding

Nestkast
Afbeelding

Terwijl ik daar een beetje aan het ronddrentelen was om een goede plek te vinden zag ik opeens beweging op de linkerbovenhoek van het gebouw. Voordat ik mijn (geleende) camera goed had ingesteld, vloog de valk al rond en landde in de nestkast. De tweede foto is onscherp vanwege de haast.
Afbeelding
Afbeelding

In ieder geval zag ik een valk en ik was blij dat ik er een in beeld had gehad!
Het moment dat de valk er weer uitvloog miste ik helaas en had ik alleen maar het nakijken…
Afbeelding
Afbeelding

Het is wel even wennen hoor! Het gebouw is ook zo hoog en mijn armen en nek begonnen al pijn te doen. Volgende keer een statief meenemen.

Even later kwam de valk terug en kon ik nog net deze shot nemen.
Afbeelding

Hierna ben ik wat rond gaan lopen en heb helaas geen valk meer gezien.
Even een idee van de toren en de omgeving:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wordt vervolgd. Hopelijk is er de komende tijd meer activiteit rond het nest en ben ik er op de juiste tijd. Helaas moet ik overdag meestal werken en heb ik niet altijd een goede camera tot mijn beschikking, dus dat is nog afwachten. Maar leuk is het wel! :P

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#2 Bericht door Petra »

Wat 'n gaaf verhaal Angela! Je foto's zijn ook niet verkeerd, absoluut niet!
Een bijzonder initiatief. Zouden meerderen moeten doen. Jammer dat het niet van dichtbij gevolgd kan worden met een cam.

Dank je wel voor het delen van het leuke nieuws. Jij hebt nu ook je 'eigen' slechtvalken, net als Barbara!
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#3 Bericht door Dorine »

Super hoor,
de eerste keer gaan kijken en dan met zo'n verhaal en foto's aankomen.
Ook de omgeving nodigt wel uit om daar met kijkertje te gaan zitten.
Dit mag van mij een vervolg krijgen.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#4 Bericht door roosje »

Prachtig Angela,
Een leuk verslag met heel mooie foto's en superleuk dat je dan ook nog een valk treft. :D :foto:

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#5 Bericht door Barbara »

Dat dacht ik meteen ook,Nu heeft Angela ook haar eigen draadje met valken! Eindelijk Angela! :D Leuk,leuk :dansen:
Angela,vroeger,toen ik nog lef had,en ik kreeg last van mijn rug en nek van het naar boven kijken,ging ik gewoon op mijn rug op de grond liggen,dan gaat het heel wat beter.(natuurlijk zonder mensen in de buurt)
Als het mooi weer is ,kun je bij dat watertje een handdoek neerleggen en doen als of je gaat zonnen.
Prachtig die foto's en leuk dat je meteen de omgeving laat zien.

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#6 Bericht door neeltje »

Prachtige foto's Angela en leuk voor je dat je een valk gezien hebt :D

Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 1203
Lid geworden op: zaterdag 29 december 2007, 23:57:59

#7 Bericht door Angela »

Bedankt allemaal!
Jij ook bedankt voor de tip, Barbara.
Jammer wel dat dat vijvertje niet toegankelijk is voor publiek.
Maar op die bankjes kan ook uitstekend gelegen worden.
Moet er dan wel voor zorgen dat ik niet als een zwerfster uitzie. :P

Het is inderdaad jammer dat er geen webcam in de nestkast zit.
Maar die zou er volgend jaar misschien wel komen.
Hangt waarschijnlijk af aan hoe het dit jaar gaat lopen.
Ik hoop er echt op! Nu heb ik geen idee wat daar boven gebeurd
en een meneer Nijhoff zal daar wel niet rondlopen. Dus helaas geen blik in de kast.
We zullen het moeten doen met de foto's en misschien wel filmpjes van benedenuit.
En hopelijk komt er ook nog input van anderen die het nest ook in de gaten houden... :)

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#8 Bericht door Dorine »

Nog een bericht van waarnemingen.nl, geplaatst 15 mei door Kasper S.

TILBURG - Vogelaars van de Vogelwerkgroep KNNV, afdeling Tilburg, houden sinds kort nauwlettend woontoren Westpoint in de gaten.

Sinds enkele weken is het broedhok, dat drie jaar geleden aan de dakrand werd bevestigd, vrijwel zeker bewoond door een koppel slechtvalken.
De slechtvalk is een inheemse roofvogel die steeds vaker in de stad wordt gesignaleerd. "We hebben er geen idee van of de twee slechtvalken al jongen hebben.
Niemand van ons is op het dak geweest. In het hok is geen webcam geplaatst. Maar we zien wel steeds vaker het koppel slechtvalken boven Westpoint vliegen.
Dan lijkt het erop dat het hok ook bewoond is", aldus Ad Kolen.

Beleidsmedewerker Nico Korporaal van de gemeente was in 2005 nauw betrokken bij het aanbrengen van de broedkast op de 142 meter hoge woontoren.
Het initiatief daartoe werd genomen door het Platform Stadsnatuur Tilburg, waar natuurorganisaties en de gemeente in zijn vertegenwoordigd.

"We zijn overtuigd dat er wordt gebroed en we hebben sterke vermoedens dat er ook jonge slechtvalken zijn.
Het broeden duurt 31 dagen en het nest is al een week of zes bevolkt", zegt Korporaal.

Vorige week zou er een inspectie zijn van de nestkast, maar omdat het bakje voor de glazenwassers een technisch mankement had,
werd die afspraak afgezegd.

Inmiddels is besloten om in het najaar een webcam in de grote nestkast te plaatsen,
waarmee in de toekomst foto's en bewegende beelden van broedende slechtvalken en hun jonkies via het wereldwijde web te zien zijn.

"Misschien is het jammer dat de webcam niet eerder is aangebracht, maar het is ook zinloos om een camera te plaatsen als de kast leeg blijft.
Je mag er vanuit gaan dat als de kast nu wordt gebruikt, dat dat het komend voorjaar ook het geval is", zegt Korporaal.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#9 Bericht door roosje »

Dat is leuk nieuws :D

Dus volgend jaar nog een cam erbij. Ben benieuwd wie de bewoners zijn. (ringen) :?:

Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 1203
Lid geworden op: zaterdag 29 december 2007, 23:57:59

#10 Bericht door Angela »

Fantastisch nieuws Dorine! Bedankt. :D

Foto's EN bewegende beelden! Inderdaad jammer dat dat niet dit jaar is. Maar hé! we mogen niet klagen.

Mankement met het bakje voor de glazenwassers. Nu zullen we niet weten of en hoeveel kuikens er zijn.
Zal de komende tijd weer eens langsgaan....

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#11 Bericht door Petra »

Wat ben je toch een speurneus Dorine! Knap :!: . Volgend jaar dus weer een cam erbij (met bewegende beelden en geluid hoop ik). Het glazenwassersbakje zal inmiddels toch hersteld zijn? Kunnen ze nog 'n keertje kijken, bedacht ik me zo. Dank je!
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 1203
Lid geworden op: zaterdag 29 december 2007, 23:57:59

#12 Bericht door Angela »

Ben vandaag na mijn werk naar Westpoint gegaan om mijn nieuwe camera eens uit te proberen. En jawel!
De dame en heer waren aanwezig, ieder aan weerskanten van de toren.
Het zal wel duidelijk zijn wie wie is...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas zag ik geen beweging in de kast...
Afbeelding

Ook niet van een verdere afstand...
Afbeelding
Afbeelding

Ik zal komend weekend in de ochtend gaan kijken. Dan staat de zon (hopelijk) in de kast en kan
ik er ook meer tijd voor nemen. Dat de beide ouders buiten op de rand zaten, kan er op duiden dat
de kuikens (áls die er zijn) al groot genoeg zijn om alleen te kunnen zijn.
Ik hóóp dat ik ze dan kan spotten! :)

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#13 Bericht door roosje »

Angela,

Goeie camera zeg. Daar kan je lekker mee inzoomen.
Ik zal voor je duimen dat je de volgende keer wat in de kast kan waarnemen :duimen:

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#14 Bericht door Barbara »

Leuk! Dat beloofd wat Angela :D

Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 1203
Lid geworden op: zaterdag 29 december 2007, 23:57:59

#15 Bericht door Angela »

Verheugende mededeling: er zit minstens één kuik in de nestkast! :D :D

Afbeelding


Vamorgen van 11 tot 1 bij de toren rondgehangen. Bovenstaande foto had ik al van verre genomen,
toen ik aan kwam fietsen en het was meteen raak!
Daarna wat dichter bij de toren gaan staan, op verschillende plaatsen, meer helaas geen valken.
Afbeelding

Gelukkig was het mooi weer, al stond er af en toe wel een stevige wind...
Dat is hier aan de lucht goed te zien...
Afbeelding

Bijna een uur lang heb ik onder de toren gestaan, maar geen valken dus. Alleen een enkel vliegtuig.
Afbeelding

Daarna verkast naar het parkje. Wel een stuk verderop, maar er zijn daar bankjes om op te zitten
en dat had mijn rug onderhand wel nodig!
Afbeelding

Na een poos eindelijk een valk!
Afbeelding

Even later bleken het er twee te zijn. Vanwege de wind hadden ze moeite om op de rand te landen.
Een van de valken is uiteindelijk geland en is naar het nest toe gewandeld. Ik neem aan het vrouwtje.
De vliegbewegingen waren moeilijk te volgen van die afstand en dan ook nog door een moeilijk af te lezen
display (vanwege de zon)...
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

De valken waren weer snel vertrokken en ik heb ze daarna alleen hoog in de lucht gezien.
Tenminste, en nu komt het: Terwijl ik daar zat vlogen er voortdurend duiven en andere vogels boven mijn hoofd.
Opeens verscheen er een die ik nog niet eerder had gezien. Ik dacht nog: hè, wat is er dat voor ene?
En toen viel het kwartje! :oops: Ik herken niet eens een slechtvalk als ie vlak boven mij overvliegt! :oops:
De vogel was natuurlijk allang achter de bomen verdwenen... SH#T!! :?

Deze lucht was het dus en hier zou zo mooi een slechtvalk in passen... :cry:
Afbeelding

Heb maar snel een andere vogel in de picture genomen, die was toch al de hele tijd aan het 'ploinken"
Afbeelding

Al met al een heerlijke ochtend gehad, met prachtig weer.
En dat ik nu zeker weet dat er een of meerdere kuiks in de kast zitten maakt het helemaal prachtig! :D

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#16 Bericht door neeltje »

Proficiat Angela, je hebt het bewijs geleverd :D
Prachtig gelukt die foto's, je hebt een fantastisch toestel, als je zo mooi kunt inzoomen.
Gelukkig werd je geduld beloond en heb je en de valken en één (van de) kuiken(s) gezien.
Misschien, dat ik er ook eens ga kijken, is toch in de buurt.

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#17 Bericht door roosje »

Angela,

Gefeliciteerd met de waarneming van tenminste een kuik, wat een heerlijk verslag en wat een prachtige foto's daarbij. Bedankt :D

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#18 Bericht door Piet »

Angela,

Jij natuurlijk ook
G E F E L I C I T E E R D
met jou kuiken.

Mooie fotos trouwens.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#19 Bericht door Barbara »

Oh Angela,wat enig :D :D Wat een schatje!!!

Poeh zeg,wat voor lens heb jij wel niet.moet zowat een toeter zijn.Prachtige foto's.Is het een flat waar mensen in wonen of een kantoor?Je hebt het vast eerder verteld maar ik weet het niet meer.Zat namelijk te denken.Je zal er maar onder wonen.helemaal tegek of je word gek :D

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#20 Bericht door Petra »

Angela, je eerste foto is GOUD! Hoe parmantig als die kleine duikelaar uit het kastje kiekt. Voor de rest ook mooie foto's, maar met minder 'lading'.
Een KUIK! Dank je wel voor het delen van dit moois. Wat een toevalstreffer zeg (bestaat toeval?).

Gefeliciteerd!.

Verzin maar 'n naam voor je petevalkekindje.

@Barbara, meen me te herinneren dat het een woontoren is.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 1203
Lid geworden op: zaterdag 29 december 2007, 23:57:59

#21 Bericht door Angela »

Bedankt allemaal! :)
Wat ik nog vergat te vermelden, is dat ik de valken ook goed kon horen, van verre afstand al.

Ja, ga vooral eens kijken, Neeltje. Is toch wel een aparte ervaring, zo'n woninkje boven op de andere woningen.
Want het is inderdaad een woontoren, Barbara. Zou wel eens op die bovenste etages willen gaan spotten.
Daar moet je superbeelden kunnen krijgen!

Wat de camera betreft, de lens is niet groot, maar heeft wel een superzoom. Kan zelfs tot 27,5x gaan.
Precies wat ik wilde. Geen gehannes met zware lenzen, maar alles in een.
Ik heb uiteraard wel de foto van het kuiken op origineel formaat uitgeknipt.
De foto zelf ziet er in normaal formaat dus zo uit (geresized dan):
Afbeelding

@Petra
Ik noem het maar toeval. Jammer wel dat het kuik maar even te zien was.
Het zal trouwens moeilijk zijn om een naam te verzinnen. Weet uiteraard niet of het een mannetje of vrouwtje is...

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#22 Bericht door Barbara »

Goh,Angela,Eigenlijk zou je moeten weten wie die kast geplaatst heeft.Of hij geringd wordt want dat zou bijna deze week moeten gebeuren.Tussen de 20-25ste dag.Er zijn meer mensen mee bezig.Het zou leuk zijn om contact met die mensen te hebben.Ik heb hier in Deventer,Gerard,die gaat kijken en we wisselen waarnemingen uit!
Het blijft spannend,ik hoop op vervolg :D

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#23 Bericht door neeltje »

Enkele weken geleden heb ik er op tv een korte reportage van gezien.
De nestkast was toen nog leeg, dus het zal wel eerder opgenomen zijn.
Als ik me goed kan herinneren was het op een regionale zender.
Men stond toen op het dak, best hoog.
Platform Stadsbestuur heeft meen ik het initiatief genomen. Ik heb ook een naam, maar ik weet niet of ik die hier kan noemen?

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#24 Bericht door Barbara »

Neeltje dan stuur je Angela even een PB :D

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#25 Bericht door neeltje »

Ik weet niet hoe dat moet :oops:

Gesloten