nieuwe nestkasten

Gesloten
Bericht
Auteur
boonfoto
Berichten: 1
Lid geworden op: woensdag 1 juni 2016, 11:10:23
Locatie: eindhoven
Contacteer:

nieuwe nestkasten

#1 Bericht door boonfoto »

Wie of wat bepaalt wanneer er een nestkast wordt geplaatst?
Waarom deze vraag:
Momenteel is er in Philipsdorp (de oude Philipswijk bij het Philipsstadion) een enorme overdaad aan duiven. De beesten gedragen zich zeer onnatuurlijk door het volledig ontbreken van natuurlijke vijanden. Ik vraag me af of het mogelijk is een nestkast voor slechtvalken te plaasten op de hoge torenflat (de 'New York') in het Stadionkwartier, de wijk direct grenzend aan Philipsdorp. Voedsel in overvloed, en de duiven die overblijven zullen zich weer wat natuurlijker gaan gedragen (geen uren 'geroekoe' door tientallen duiven achtereen op de nok van het dak).

Mij lijkt het de ideale manier om dit probleem op natuurlijke wijze op te lossen...

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#2 Bericht door Piet »

Helaas werkt het zo niet.
Normaal gesproken wordt een kast geplaatst als valken al de locatie gekozen hebben. De kast dient dan ter ondersteuning om een broedsel meer kans te geven, omdat ze anders vaak eieren leggen ergens op een dak oid.

Bovendien is het maar de vraag of je met een koppeltje slechtvalken de stadsduiven weg krijgt.
Valken jagen in de vlucht (meestal redelijk hoog)
Die stadsduiven blijven over het algemeen laag.

Verder lijkt me die locatie uitgesloten als mogelijkheid.
Valken zijn territorium vogels, en met al een koppeltje op de Catharinakerk en een koppeltje op de klokketoren van het evoluon lijkt me deze locatie (precies tussen deze 2 locaties in) geen optie.
Eigenlijk is het al verbazingwekkend dat die 2 koppeltjes op deze afstand zitten zonder elkaar lastig te vallen.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gesloten