Markelo 2009

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#176 Bericht door Eagle »

Schitterende foto's van de Slechtvalk, Jan.
Had ik maar geweten waar die zat want was tot twee keer toe op zondagmiddag bij de toren Markelo. Slechts in een flits een Slechtvalk gezien die vanuit een groepje om de toren vliegende Kauwen al snel over een bomenrij uit het zicht verdween.
Tussen de twee bezoekjes Markelo in nog even bij Friesland Foods in Borculo gekeken maar kon daar geen Slechtvalk ontdekken.
In Deventer trouwens ook niet waarna (om toch maar wat foto's vanuit het oosten mee terug te nemen) de Ooievaars bij Gorssel op foto en film konden worden vastgelegd.
Eenmaal terug in Noord-Holland, 4 valken bij AEB en de vier jonge Slechtvalken op de toren Haarlem zichtbaar.

Joke
Berichten: 8595
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 12:43:38
Locatie: Geldermalsen

#177 Bericht door Joke »

Jan wat een waanzinnige mooie foto's van deze slechtvalk. :inlove:
Petje heel diep af hoor.
Afbeelding
Een vriendelijk woord is wat ieder graag hoort.
Vriendelijke daden zijn de beste kameraden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#178 Bericht door Yleor »

Niks over Markelo, maar wel wat over Borculo. Jan schreef me:

Hallo allen,

Het broedgeval van de Slechtvalk in Borculo is helaas mislukt.

Enkele data:
29 april, bij eerste controle 2 warme eieren.
14 mei, bij tweede controle 1 warm ei. Het tweede ei was spoorloos verdwenen. Oude vogel nog alarmerend.
27 mei, bij derde controle 1 koud ei. Oude vogels nog wel in de omgeving waargenomen.
4 juni, bij vierde controle nog steeds 1 koud ei, hetgeen voor onderzoek werd meegenomen.

Ik heb dit ei via Hemmie gekregen en gelijk uitgeblazen. Omdat het al enigszins was ingedroogd, vergde het verwijderen van de inhoud enige moeite. In deze inhoud kon ik beslist geen embryo ontdekken. Inmiddels is de inhoud opgezonden naar Alterra, voor onderzoek op pesticiden of andere gifstoffen. De uitslag kan geruime tijd op zich laten wachten omdat de onderzoekers daarvoor tijd moeten vrijmaken. Zodra er iets bekend is zal ik het laten weten.

De eischaal zal t.z.t. worden opgenomen in de oölogische collectie van de natuurhistorische afdeling van het museum "Twentse Welle" te Enschede, zodat deze schaal voor eventueel toekomstig onderzoek (b.v. DNA) beschikbaar blijft.
Voor de goede orde: De "Twentse Welle" heeft vergunning voor onderzoek aan vogeleieren. Op deze vergunning staat mijn naam expliciet vermeld als gebruiker van de vergunning.

De afmetingen van het ei zijn normaal voor de Slechtvalk en vallen geheel binnen de variatiebreedte.
Voorlopig neem ik aan dat de eieren onbevrucht zijn geweest, hetgeen verschillende oorzaken kan hebben.

Met vriendelijke groet,

Jan Meijerink

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#179 Bericht door Petra »

Met dank aan Roely voor het plaatsen....

Het bericht van Jan verwarmt mijn hart, de zorg voor de eieren en hoe omgegaan is met het mislukte broedsel. Zo zorgvuldig en inderdaad op zoek naar de oorzaak van de onbevruchte eieren.

Jan, mijn respect. Iemand die zich de fatale gevolgen van DDT herinnert en er daadwerkelijk iets mee doet.

Alsjeblieft, houdt ons op de hoogte?? Dank je wel.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#180 Bericht door neeltje »

Bedankt Roely voor het doorgeven van het bericht van Jan.
Jammer dat het daar mislukt is.

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#181 Bericht door Yleor »

Roely en Arie,

Vanmiddag een nieuwe prooisoort gevonden aan de voet van de toren. Het is een vleugel van een vleermuis, zeer waarschijnlijk een Laatvlieger. Hoewel de vleermuis ook in de literatuur wordt vermeld als prooi van de Slechtvalk, heb ik deze hier nog niet eerder aangetroffen.

Groet,
Jan


Afbeelding

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#182 Bericht door roosje »

Spijtig om te lezen dat het broedgeval in Borculo is mislukt. Dank je wel Roely voor het doorgeven van het bericht.

Bijzonder, deze prooirest van een vleermuis.
Mooi opgespeld trouwens :wink:

Gebruikersavatar
Grijze Muis
Berichten: 3936
Lid geworden op: zondag 16 maart 2008, 21:55:18
Locatie: Workum

#183 Bericht door Grijze Muis »

Wat jammer van het broedsel in Borculo. Wel fantastisch dat alles zo goed in de gaten wordt gehouden en het ei onderzocht wordt.
Dank Jan en Roely.
Mooi die vleermuisvleugel.
De zon schijnt altijd
Afbeelding

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#184 Bericht door Petra »

Zelfs voor de vleugel van een prooi zorgt Jan goed; heel mooi gedaan. Wederom met respect. Bedankt voor de kennis die je met ons deelt.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gesloten