Diverse waarnemingen Slechtvalken 2009

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#151 Bericht door Falcon »

Wat een verhaal Piet en Dorine, gelukkig zijn er twee jongen nog op tijd gered, maar wel erg jammer dat de derde het niet overleefd heeft.
Fijn dat er zo goed gereageerd is door iedereen.
Succes met het vinden van een goede oplossing om dit in de toekomst te kunnen voorkomen.
Where the Spirit of the Lord is, there is freedom.

Nora
Berichten: 3965
Lid geworden op: donderdag 3 april 2008, 9:54:20

#152 Bericht door Nora »

Tjonge, dat gebouw is een heuse vogelval :(

Dank aan de redders van de 2 juvies en aan Dorine & Piet voor het melden hier (en de foto's).

Zwiersje
Berichten: 10596
Lid geworden op: zondag 8 juni 2008, 10:30:11
Locatie: Duiven
Contacteer:

#153 Bericht door Zwiersje »

Misschien camera's plaatsen of bewegingsmelders?
Zodat het enigzins alsnog in de gaten gehouden kan worden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rosta
Berichten: 233
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 1:02:10
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

#154 Bericht door rosta »

Afbeelding

Is een loopplank een idee?
Afbeelding

Joke
Berichten: 8595
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 12:43:38
Locatie: Geldermalsen

#155 Bericht door Joke »

Ik lees dit verhaal nu pas en ben diep onder de indruk van wat jullie Piet en Dorine gedaan hebben en ook wat andere gedaan hebben.
Akelig dat een slechtvalk het niet heeft overleeft maar toch ook een warm gevoel bij het lezen dat twee waarschijnlijk jonge slechtvalken het er levend vanaf gebracht hebben en weer rond vliegen.

Vind de oplossing van een trapje een goed idee maar weet natuurlijk niet of het uitvoerbaar is..

Dank voor het duidelijke verslag van jullie ervaring en voor de inzet van iedereen.
Een vriendelijk woord is wat ieder graag hoort.
Vriendelijke daden zijn de beste kameraden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#156 Bericht door Eagle »

Niet staren naar een Slechtvalk hoog zittend op een lamp, antenne of op een ring van een toren. Nee, het hoogste punt in deze omgeving is de bovenkant van een grote steen.
Zoals vorige foto's ook al lieten zien zit deze valk in een omgeving met veel vogels en dat lijkt prima samen te gaan (totdat de valk honger krijgt)

Hier met Wilde Eenden, Scholeksters en Wulpen op de achtergrond (en onzichtbaar - vele Wulpen vlakbij op de voorgrond)

Afbeelding

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#157 Bericht door roosje »

Leuk Bert deze rapportage van de Slechtvalk en potentieel diner :!:

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#158 Bericht door neeltje »

@Bert, toch typisch, dat die andere vogels helemaal geen angst lijken te hebben voor de slechtvalk. Leuke foto's.

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#159 Bericht door Eagle »

Sommige vogels lijken niet zo onder de indruk van een aanwezige Slechtvalk. Bepaalde soorten zoals de Wulp zijn vast te groot voor een Slechtvalk. Een prooi moet ook niet te zwaar zijn want er moet een eind mee worden gevlogen. Je leest af en toe wel eens de ooggetuige verslagen bij De Mortel als een Slechtvalk het moeite kost om een duif de toren op te krijgen.

Op de foto's is de Slechtvalk omcirkeld en de Wulpen op de voorgrond vallen in eerste instantie helemaal niet zo op tussen de graspollen.
Op het wad verblijven honderden Scholeksters - de kleine stipjes op de foto.

Afbeelding

Pas bij uitvergroten zie je de Wulpen wat beter en het zijn er best veel.

Afbeelding

Een paar dagen later is de Slechtvalk ook weer aanwezig. Ook nu weer Wulpen en het merendeel zit rechts buiten beeld.

Afbeelding

Aan de stand van de Wulpen kan je herleiden waar de wind vandaan kwam. Met de kop in de wind staan ze. Zie het verschil met de andere foto.

Afbeelding

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#160 Bericht door Barbara »

Wow Bert,wat bijzonder. Ik zie deze serie nu pas. Prachtig.
Ik neem aan dat jij de valk hebt zien vliegen anders zou je bijna denken dat hij niet in orde is omdat je gewent bent dat ze hoogzitten.Maarja misschien is het daar toch luilekkerland voor hem.

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#161 Bericht door neeltje »

Wat een hoeveelheid vogels zeg! Prachtig.
En dan die ene slechtvalk ertussen, zal daar toch wel eens wat vangen, wat doet hij anders daar?

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#162 Bericht door Yleor »

Hij vangt denk ik zijn prooien in de vlucht. En vogels die bij elkaar blijven hebben minder te duchten van roofvogels.

Mooi om te zien Bert. In Zeeland heeft een Slechtvalk wel op de grond gebroed. Interessant fenomeen trouwens van die Wulpen, met de kop in de wind.

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#163 Bericht door Eagle »

Ja Barbara, de Slechtvalk heb ik zien vliegen. Zie de foto's hieronder maar. Een steen is hier het hoogste punt maar daarvandaan is het speelveld ook goed te overzien.

Op de foto's zie je dat Zwarte Kraaien de Slechtvalk sarren. Dat heb ik al vaker gezien. Uiteindelijk krijgen ze de Slechtvalk wel zover dat die vertrekt en dan wordt de valk gelijk achterna gezeten door de Kraaien.

Afbeelding

Maar het spelletje draait ook om. Slechtvalk en Kraai vliegen op elkaar af. Slechtvalk achtervolgt een Kraai en terwijl de Slechtvalk een Kraai achterna zit vliegen twee Kraaien achter de Slechtvalk aan. Tussendoor duikt een vogel (weet niet welke) in het water bij nadering van de Slechtvalk. En in de volgende ronde zit de Slechtvalk achter twee Zwarte Kraaien aan terwijl Bergeenden wegstuiven.

Afbeelding

Gisteren waren twee Slechtvalken op Kanoeten aan het jagen bij een locatie langs de Noordzeekust (heb daar geen foto's van).
Vandaag zat de Slechtvalk ook weer op een steen. Soms van de ene naar de andere hoppend.

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#164 Bericht door roosje »

Tjeetje helemaal over het hoofd gezien Bert die foto's van 15 oktober maar bij deze nu wel. Wat een massa's vogels schitterend. Die slechtvalk waant zich in een vijf sterren restaurant. Zoveel keus. Maar misschien daardoor juist moeilijker om er een te kunnen verschalken.

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#165 Bericht door Falcon »

Bert dank je wel voor deze bijzonder fotoreportage!
Het is prachtig!!!
Where the Spirit of the Lord is, there is freedom.

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#166 Bericht door neeltje »

Wat een mooie reportage weer Bert.
Bedankt voor alle foto's, weer een genoegen om naar te kijken.
@Roely: een slechtvalk broedend op de grond? Weet je toevallig ook waar in Zeeland?

Nora
Berichten: 3965
Lid geworden op: donderdag 3 april 2008, 9:54:20

#167 Bericht door Nora »

Prachtig Bert! Dat soort momenten zijn toch wel het zout in de pap :D

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#168 Bericht door Barbara »

Dank voor de bevestiging Bert dat de valk niets mankeert.
Mooie aktiefoto's :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#169 Bericht door Piet »

Even een korte update over het probleem op de Kennedytoren.

Gisteren heb ik voor het eerst telefonisch contact gehad met de verantwoordelijke persoon bij het bedrijf wat dit pand verhuurd.
(door omstandigheden van mijn kant was dit nog niet eerder gebeurd :oops: )
Vandaag was die persoon toevallig in Eindhoven, en hebben we nog even samen gesproken.
Het mooie was dat hij al contact opgenomen had met de eigenaar van het pand, en dat men het beide erover eens was dat hier een oplossing voor moet komen.
Erg positief dus allemaal, en ik verwacht dan ook wel dat we tot een oplossing kunnen komen.
Ik hou jullie op de hoogte zodra ik meer weet.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#170 Bericht door Yleor »

neeltje schreef: @Roely: een slechtvalk broedend op de grond? Weet je toevallig ook waar in Zeeland?
Dat was op Hooge Platen.
Hier is een link naar een interessant jaarverslag over de roofvogels in Zeeland 2008:

edit: heb de link even veranderd
http://www.roofvogelszeeland.nl/Jaarverslag-2008
Laatst gewijzigd door Yleor op woensdag 21 oktober 2009, 10:36:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Nora
Berichten: 3965
Lid geworden op: donderdag 3 april 2008, 9:54:20

#171 Bericht door Nora »

Piet schreef:Even een korte update over het probleem op de Kennedytoren.

Gisteren heb ik voor het eerst telefonisch contact gehad met de verantwoordelijke persoon bij het bedrijf wat dit pand verhuurd.
(door omstandigheden van mijn kant was dit nog niet eerder gebeurd :oops: )
Vandaag was die persoon toevallig in Eindhoven, en hebben we nog even samen gesproken.
Het mooie was dat hij al contact opgenomen had met de eigenaar van het pand, en dat men het beide erover eens was dat hier een oplossing voor moet komen.
Erg positief dus allemaal, en ik verwacht dan ook wel dat we tot een oplossing kunnen komen.
Ik hou jullie op de hoogte zodra ik meer weet.
Dank Piet, voor de update. Hopelijk wordt er spoedig een oplossing aangebracht.

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#172 Bericht door Yleor »

Dat hoop ik ook, het is een beetje een vreemde constructie die wat aanpassing vergt.

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#173 Bericht door roosje »

Piet dank voor de update. Dat is fijn dat iedereen zich wil inzetten om aan een oplossing te werken. :D

Roely, mooi link met prachtige foto's. :D Dank voor het plaatsen.

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#174 Bericht door neeltje »

Piet bedankt voor de update.
Roely, bedankt voor het antwoord en de link!

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#175 Bericht door Yleor »

Jee, ik zie nu pas de foto's van Bert. Ja die kraaien, die willen wat. Zitten achter elke vogel van formaat aan, ze treiteren wat af. Op één dag heb ik ze achter een Sperwer, een Buizerd, een torenvalkje en een meeuw aan zien zitten. Je hebt er mooie beelden van gemaakt Bert, ik moest lachen om de reacties van de andere vogels, blijven soms stoicijns zitten.

Gesloten