Diverse waarnemingen Slechtvalken 2009

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#126 Bericht door roosje »

Schitterend Bert. Inderdaad wat zijn het toch een stelletje plaaggeesten die kraaien. 8)

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#127 Bericht door neeltje »

@Bert: brutale apen zijn het die kraaien, mooi vast gelegd!

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#128 Bericht door Yleor »

Erg mooie foto's van de vluchten vogels! Prachtig gezicht!

Lekker sarren :lol:

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#129 Bericht door Eagle »

Afbeelding

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#130 Bericht door roosje »

Mooi Bert, die bergeenden laten zich niet verstoren. Te groot 8)

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#131 Bericht door Dorine »

Vandaag hebben wij een bijzondere dag gehad.

Zoals bekend werkt Piet in de Kennedytoren in Eindhoven, op de bovenste bewoonde verdieping, de 20e.
Twee weken geleden heeft ie daar een slechtvalk zien vliegen en toen vroeg ie zich af of er soms valken boven op het dak zouden zitten.
Bij de beheerder werd toestemming gevraagd om eens een keer op het dak te gaan kijken.
Zo gezegd zo gedaan en helaas pindakaas op het dak was zegge en schrijven 1 prooi te vinden,
niet een aantal dat je zegt er wonen hier slechtvalken.

Afbeelding

Vanmorgen was ie wat later op kantoor en al gelijk bij binnenkomst werd ie aangesproken door de beveiliging.
Piet kreeg te horen dat er toch valken op het dak zaten want vanmorgen waren er twee bevrijd die vastzaten.
De man van de beveiliging belde degene op die er bijgeweest was en het verhaal is bijzonder en triest.
Daarbij baalt Piet als een stekker dat ie vanmorgen niet op kantoor was.

De Kennedytoren heeft twee glazen buitenwanden, met ongeveer een halve meter ruimte daartussen.
Op de bovenste verdieping zijn die wanden ook aanwezig maar is het aan de bovenzijde geheel open, je krijgt dan een beetje een bak van zo'n 3 meter hoog.
Vanmorgen moest iemand daar zijn en trof daar 3 vogels aan. In eerste instantie werd gezegd torenvalkjes
maar dat was voor Piet een beetje ongeloofwaardig en vroeg of het soms toch slechtvalken waren.
Er werd even snel op internet gezocht en Piet kreeg de bevestiging dat het slechtvalken waren.
De valken zaten dus opgesloten want in zo'n smalle bak is er voor vogels met een beetje spanwijdte geen uitkomen aan.
Men heeft vanmorgen nog wel geprobeerd Piet te bereiken maar die was er dus niet.
De valken zijn met een handoek gevangen en losgelaten en ze zijn weggevlogen naar een boom tegenover de Kennedytoren.
Helaas, er konden maar twee vogels bevrijd worden, de derde was overleden.
Tijdens het gesprek werd duidelijk dat de twee losgelaten vogels wellicht juveniele waren, ze waren namelijk beige bruin en de vogel die er lag was veel donkerder.
Alle vogels waren geringd en helaas van de losgelaten valken hebben we geen ringnummer en
weten we ook niet of ze soms oranje/rood geringd waren. Iets wat nog even nagevraagd gaat worden.

De valk die het niet overleefd had lag er nog steeds en met de beveiliging werd afgesproken dat we woensdag konden gaan kijken.
Op aandringen van mij werd het deze middag.
Met behoorlijk wat spanning ging ik richting Eindhoven;
was het echt een slechtvalk of toch iets anders, als het er eentje was, was het dan een juveniel of een volwassen,
geringd maar met welke kleur, eentje van de Mortel of toch niet. Allemaal grote vraagtekens.
Voor alle zekerheid had ik maar even opgeschreven welke ringnummers er in de Mortel gebruikt zijn en tevens de telefoonnummers van Jan van Dijk en Peter van Geneijgen genoteerd.

In de Kennedytoren aangekomen moesten we nog even wachten en de twijfels of het wel een valk was werd steeds groter.
Nou, na een bakkie togen Piet en ik met de beveiligingsman met de lift omhoog, naar de 20e etage om daarna nog met een trap naar de 21e te gaan.
De deur werd opengemaakt en een paar meter verderop lag de vogel.
Het was meteen duidelijk, één blik en we wisten dat dit een slechtvalk was.
Daar lag ie, tegen de buitenglaswand aan. De slechtvalk is geringd, links met een metalen ring van België, de witte kleurring ontbrak.
De slechtvalk was dood, morsdood maar al wel wat langer, niet maar een paar dagen.
Over het geheel zag ie er nog goed uit maar de ogen ontbraken al en zijn poten waren al verschrompeld en bruinig van kleur.
Piet heeft de vogel gepakt en binnen hebben we hem in kranten gewikkeld en in een plastic zak gestopt.
Weer op de begane grond van de Kennedytoren heb ik Peter gebeld want wat moest ik nu doen met deze vogel.
Eerst uiteraard het verhaal verteld en toen vroeg ie me wat ik met die valk wilde doen, opzetten of afstaan.
Nou, opzetten was geen optie, de vogel is niet gaaf en voor mij wildvreemd.
Onderweg had ik al wel zitten dubben wat ik zou doen als het mogelijk een valk van de Mortel zou zijn, mijn gedachte waren dat ik hem dan wel zou laten prepareren.
Met Peter verdere dingen afgesproken van hoe te handelen en de slechtvalk ging mee naar huis.
Thuis heb ik nog wat foto's gemaakt en kwam ik tot de ontdekking dat ie toch al wel stonk, een misselijk luchtje zat eraan.
Verder heb ik samen met de kids, uiteraard nog even aandachtig een slechtvalk bestudeerd en weer opgeborgen.
Piet heeft hem later ook nog bekeken en inmiddels ligt de valk keurig netjes ingepakt in de vriezer.
Nee hoor, niet naast de varkenhaasjes maar in de vriezer die in de garage staat en waarvan de inhoud verhuist is naar een andere vriezer.

De slechtvalk was naar mijn mening 2e of 3e kalenderjaar en ik gok erop dat het een vrouwtje is.
Ik had Peter al een foto gemaild en over de leeftijd gaat ie met me mee.
Omdat we al laat in het jaar zitten kan het ook een 2e kalenderjaar vogel zijn die zijn rui naar het eerste volwassenkleed er al nagenoeg op heeft zitten.
Mannetje of wijfje, daar doet ie geen uitspraak over, ook niet nadat ik het gewicht van de vogel vertelde en de lengte zoals ik hem opgemeten had.
Gewicht is moeilijk want de valk is al behoorlijk ingedroogd en lengte is moeilijk want de vogel kon zijn nek niet meer recht en Peter meet andere dingen.
Peter zou vanavond nog een mailtje naar België sturen met het ringnummer dus ik wacht met spanning de gegevens van deze valk af.
De slechtvalk die nu in mijn vriezer ligt wordt binnenkort door Peter opgehaald en gaat dan naar Wageningen of Delft.

Zo troffen wij de valk vanmiddag aan. Het wit in de oogkas leken me een soort schimmeldraden te zijn.
Afbeelding

Nog wat foto's die ik thuis gemaakt heb.
Afbeelding
Hier lijkt het of aan deze kant het oog er nog is maar dat is dus niet.
Afbeelding
Afbeelding

Wordt vervolgd, als ik antwoord heb van Peter zal ik dat zeker met jullie delen.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#132 Bericht door Petra »

Dorine, een triest verhaal. Heel triest. Hoe jij, jullie er mee omgegaan zijn verdient respect. Graag lees ik het vervolg.

Super!
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#133 Bericht door Piet »

Peet,
Ja wel triest, voor die ene, maar net zo belangrijk is het goede nieuws.
Bedenk wel dat er ook 2 (juveniele) valken bevrijd zijn.
Zonder die actie van vanmorgen zouden zij hetzelfde lot ondergaan zijn.
Hopelijk vliegen die nu weer lekker vrij rond.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#134 Bericht door roosje »

Dorine en Piet wat een verhaal zeg :shock: . Inderdaad heel spijtig van de volwassen valk en gelukkig dat de twee anderen levend bevrijd zijn.

Bij het lezen van jullie verhaal komt bij mij dan weer de vraag op betreffende de glazen bak van 3 meter hoog die dus aan de bovenkant open blijkt te zijn. Is dat niet voor een volgende vogel een val en zou daar dan niet iets op verzonnen kunnen worden om ongelukken in de toekomst te voorkomen? Zeker omdat alle drie de vogels hierin terecht waren gekomen.

In elk geval kan ik me voorstellen dat jullie daar zo snel mogelijk wilden zijn om aktie te kunnen ondernemen en neem mijn petje af voor jullie snelle handelen. :tiphat:

Ben benieuwd naar het vervolg.

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#135 Bericht door Piet »

Roosje,
Daar zitten we intussen zeker over te denken.
De hele bak (volledige omwenteling van de toren, dus zo'n 150 meter) dicht maken is niet reeel.
Waar we nu aan denken is een soort van katteluikje, maar dan zonder luikje.
Misschien dat zoiets te verwezenlijken is.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Zwiersje
Berichten: 10596
Lid geworden op: zondag 8 juni 2008, 10:30:11
Locatie: Duiven
Contacteer:

#136 Bericht door Zwiersje »

Wat een bijzonder en triest verhaal.
Maar wat ben ik blij dat ze alsnog de twee Juvenielen hebben kunnen redden.
Helaas voor de volwassen Slechtvalk is alle hulp te laat gekomen.

Ik hoop zo Piet dat jij met de beheerder tot een oplossing kan komen om dit in de toekomst te voorkomen.

Jullie hebben kordaat opgetreden. Ook namens mij petje af !!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#137 Bericht door Dorine »

De mensen die 's morgens de twee andere valken hebben weten te vangen verdienen veel meer respect.
Het lijkt me niet niks daar op ruim 80 meter hoogte met een handdoek in de weer om te proberen een valk te vangen.
Toch heel anders als dat je even een paar meter op zo'n rand moet lopen, een levensloos beest vastpakt en weer terugloopt.
Want weer eenmaal goed en wel thuis, kijkende naar wat foto's realiseerde ik me dat het toch wel erg hoog is,
je echt op de rand loopt en recht naar beneden kunt kijken.
Daarbij een glaswand tot op de grond, iets wat bij mij toch een minder veilig gevoel geeft dan een stevig hekwerk.

Nu maar hopen dat de twee juveniele valken niet al te verzwakt waren ....
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#138 Bericht door roosje »

Piet,

Op het internet heb ik naar constructietekeningen zitten zoeken van het gebouw. Ik heb een PDF gevonden waarop je de constructie kunt zien van wat ik denk dat die bak is. Ik neem aan dat de eigenaar van het gebouw ook tekeningen in het bezit heeft of anders zeker de architect, maar mocht je geinteresseerd zijn dan mail ik je het document.
Verder de vraag hoe dat "kattenluikje" te zien. Zou dat dan in het glas gemaakt moeten worden :?:

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#139 Bericht door Piet »

Roosje,
Als je Google Earth versie 5 hebt kun je middels deze link
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ ... 2bc6ddca6e
En dan klikken op weergeven in Google Earth een 3D weergave van het bewuste gebouw bekijken.
Het model klopt echter niet helemaal.
Het dak is kleiner, en dekt dus de omloop NIET af.
Het gevolg is dat de bovenste omloop aan de bovenzijde helemaal open is.
Hierdoor onstaat er bovenaan (21ste verdieping) een bak van ongeveer een halve meter breed en zo'n 3 meter hoog deze bak loopt dus helemaal rond de toren, zo'n 140 meter lang dus (40 * 30)
De 21ste verdieping is bovendien een "dichte" onbewoonde verdieping.
Hiet staat allerlei apparatuur (luchtregeling etc) en deze verdieping heeft naar buiten toe geen ramen.
Hierdoor zie je ook niet dat vogels hier klem komen te zitten.
Soms moet men daar eens een keertje zijn, toevallig dus gisteren ook, en werden de valken door stom toeval ontdekt.
Dagelijks controleren is ook geen optie.
Je kunt maar op 1 punt op de omloop komen en je zou dan dus helemaal rond moeten lopen voor een controle.
Zoals Dorine al schrijft is dat geen pretje op die hoogte.

Het luikje, evt op meerdere plaatsen, zou inderdaad in de raam gemaakt moeten worden.
Maar dit kan weer ten kostte gaan van de veiligheid als je eens een keer op de omloop moet zijn.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#140 Bericht door roosje »

Piet dank voor de uitleg. Een gecompliceerd gedoe zo te lezen.

Ik heb de 3D weergave in Google Earth bekeken maar daar wordt ik ook niet echt wijzer van.

Ik vraag me ook af of er wel toestemming gegeven wordt voor het maken van een luik in het glas. Ik denk dan aan de bureaucratie van architect, welstand, verzekering en wat je al niet meer kan verzinnen en zoals je schrijft veiligheid. Spijtig dat de 21e verdieping dus niet "bewoond" is want dan kan je de boel in de gaten houden.

Al met al een zorg erbij. :?

Sterkte met het zoeken naar oplossingen :!:

Ik heb Ineens een idee :idea: , van plexiglas of ander materiaal schuine loopplank met treedes maken zodat de vogels hierop naar boven kunnen.

Nog twee foto's gevonden van een van de gaanderijen om een indruk te krijgen van de breedte en de hoogte.
Afbeelding
Edit Piet:
Dit is de omloop op de 20ste verdieping.
Duidelijk is te zien dat deze bovenaan dicht is.
De omloop op de 21ste is echter boven open.
Verder heeft de 21ste geen ramen naar de omloop maar gewoon plaatmateriaal (metaal) wel zijn er ramen naar buiten zoals ook hier.
Dit zijn trouwens wel speciale dubbele ramen met een veiligheid ertussenin, zodat je zelfs niet door een kapotte raam zou kunnen vallen.



Afbeelding

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#141 Bericht door Barbara »

Ik heb met open mond het verhaal gelezen. indrukwekkend. :shock:
Je denkt meteen, een ouder met 2 kinders. Zouden ze op doortrek zijn geweest?
Ook moest ik meteen aan Geert denken,die Belgische ringen zijn dus van slechte kwaliteit want Geert is ook de witte ring kwijt.

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#142 Bericht door neeltje »

@Dorine en Piet: jammer dat zo'n prachtbeest zo akelig aan zijn einde moet komen. Twee valken wel vrijgelaten, die mensen hebben mooi werk verricht, hopelijk zijn de valkjes nog sterk genoeg om te overleven.
Als ik daar zou werken, zou ik er geen gerust gevoel meer bij hebben en toch die drang hebben om te gaan kijken. Maar ik heb begrepen, dat dat niet reeel is. Hopelijk vinden ze een goede oplossing.

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#143 Bericht door Dorine »

Even terugkomend op de witte kleurringen van België.
Peter vertelde me gister dat ze in België dit jaar zijn gestopt met de witte ring.
De witte ringen waren van plastic gemaakt en die 'houden dus niet zo goed'.
Deze valk is waarschijnlijk ook de witte ring verloren of het moet zijn dat deze toen al niet gekleurringd is.

Ouder met jonge lijkt me niet Barbara, de dode valk is waarschijnlijk 2 of 3 jaar oud.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#144 Bericht door Dorine »

Peter vertelde me al wel dat Guy altijd vrij snel is met antwoorden.
Zojuist ontving ik deze mail van Peter:

De valk is geringd als nestjong op 9 mei 2007. Dat is dus een 3kj.
Op de foto’s waarop de valk op de rug te zien is, zijn enkele valere veertjes te zien. Deze zijn uit het vorige kleed maar wel met een volwassen tekening.
Dat betekend dat ze tenminste het tweede volwassen kleed draagt en dank zij de ring weten we dat ze inderdaad niet ouder is.
Ze is geringd in een nestkast op de elektriciteitscentrale van Vilvoorde (ten Noorden van Brussel).
Het geslacht wordt niet genoemd maar als ik op de foto de ring (1 cm) meet en de vleugel, dan kom ik omgerekend op een vleugellengte van 333 mm, ongestrekt.
Dit komt het meest overeen met de gestrekte maten voor een vrouw (344 – 375). Mannen zitten er met een gestrekte vleugel al minimaal een cm onder (291 – 323 mm).
Ook het gewicht van 609 gram komt overeen met het sterfgewicht van een vrouw. Ze moet dus inderdaad verhongerd zijn in die glazen kooi.
Mannen met dat gewicht zijn nog in een redelijke conditie.


Gisteravond had ik hem ook nog de andere foto's gemaild en daar kon ie dus al meer op zien dan op de foto die ik gemaakt heb in de Kennedytoren.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#145 Bericht door roosje »

Dorine,
Dank voor de informatie die je van Peter en Guy hebt doorgekregen. Ook dank voor je speurwerk naar het geslacht van de valk.

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#146 Bericht door Piet »

Intussen heb ik nog even contact gehad met een van de mensen (Inge) die de 2 jonge valken gered hebben.
Men was voor veiligheidsinspectie op het dak, en wilde ook nog even de bovenste omloop controleren.
Daar aangekomen zag men direct de reeds dode valk liggen en ze hoorden het geluid van nog een vogel (flapperende vleugels)
Om de hoek bleken toen daar nog 2 slechtvalken te zitten.
De andere persoon die er bij was (en zelf duiven heeft), stelde voor om de vogels te vangen, en weer vrij te laten.
Daarom is er eentje omgelopen, om de vogels in te kunnen sluiten.
De duivenman heeft met een handdoek de twee valken gevangen, en ze zijn met de lift naar beneden gebracht.
Daar heeft men ze buiten weer losgelaten, en zijn ze weggevlogen.
Volgens de man, waren de vogels wel vermoeid, maar zagen ze er verder goed uit. Vlogen ook mooi weg.
Lijkt erop dat ze er dus nog niet zo lang zaten.
Voor zover ik Inge heb kunnen uithoren lijken dit jonge valken geweest te zijn van dit jaar.
Ze zei ook dat ze iets kleiner waren dan de dode valk, wat zou kunnen betekenen dat het 2 mannetjes betrof.
Beide vogels waren wel geringd, maar slechts aan 1 poot, ring is helaas niet afgelezen.
Dus zeker geen oranje of witte kleurring.
Dit zou kunnen betekenen dat dit dus 2 juveniele belgische mannetjes waren, omdat belgie dus dit jaar gestopt is met de kleurring.

Mooi is dat iemand die duiven houdt zich inzet om 2 slechtvalken te bevrijden, terwijl dat toch voor zijn duifjes redelijk gevaarlijke vogels zijn :D

Ik wil Inge en haar collega dan ook hartelijk danken voor de goede zorgen voor deze 2 valken. :thumbsup:

Intussen heb ik begrepen dat ook duiven wel eens hierin "vast" komen te zitten, en dat zou de reden kunnen zijn dat die valken daar ook ingegaan zijn.

Verder wil ik jullie bedanken over het meedenken voor een oplossing voor dit probleem.
Trapje is misschien niet eens zo'n verkeerd idee.
Hier gaat zeker nog een vervolg op komen, ik zal jullie daarvan op de hoogte houden.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#147 Bericht door roosje »

Piet, dank voor de uitleg over de redding van de valken. Wil je de mensen die hiervoor zorg hebben gedragen ook namens mij en ik neem aan namens alle forumleden heel hartelijk danken. :D
Ik ben ook blij dat er naar een oplossing wordt gezocht. :D

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#148 Bericht door Yleor »

Goh, wat een verhaal, goed onderzocht Dorine en Piet!!
Erg jammer van de volwassen valk, maar gelukkig voor de juvi's, wel gek dat er drie valken tegelijk zaten...

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#149 Bericht door Barbara »

Bedankt Piet en Dorine.Het blijft een spannend vervolgverhaal :lol:

Gebruikersavatar
Lucje
Berichten: 3086
Lid geworden op: dinsdag 18 maart 2008, 13:48:20
Locatie: Strijen

#150 Bericht door Lucje »

Piet en Dorine bedankt dat jullie dit zo uitgebreid verteld hebben. Heel triest voor die slechtvalk die het niet overleefd heeft, het was een prachtige vogel zo te zien. Maar wat een geluk dat die andere twee nog leefden en gered zijn. Wat fijn dat er nog zulke mensen zijn! Heel erg bedankt hiervoor en jullie beiden natuurlijk ook. Ik hoop toch wel dat er wat op gevonden kan worden want zoiets zal dus nog wel eens gebeuren :cry:
There will be sunshine after rain.

Gesloten