Wormer, de Alticomtoren

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Wormer, de Alticomtoren

#1 Bericht door Yleor »

START

Nu er jongen zijn en de in november 2008 geplaatste kast zulk duidelijk succes heeft gehad, vind ik het tijd worden voor een apart topic voor de twee oudervalken (ongeringd voor zover ik kan zien) en hun twee kleintjes, geboren rond 2 juni 2009.

Misschien wil Piet de betreffende berichten bij het AEB weghalen en hier neerzetten, als het niet teveel werk is, anders gaan we hier gewoon verder!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#2 Bericht door Yleor »

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#3 Bericht door Petra »

Roely, wat een superleuke introductie! Leuk een eigen draadje. Helemaal goed.

Ik wil dan ook op dit draadje reageren op de laatste posting van Inge en haar hartelijk danken voor de voorzichtige, zorgzame uitleg. Tja, een spiegeltje inderdaad, schrikken ze ook van. Kan me herinneren dat S2 ook eens haar woede op de bicam gekoeld heeft.
Gefeliciteerd Inge met je 2 liefies.

OK, volgende stap: ook cams op dit nest. :lol:
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#4 Bericht door Yleor »

Nog even het portretje van de twee kuikens

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#5 Bericht door Yleor »

Toen we weer buiten stonden zagen we pa heen en weer vliegen en er op een gegeven moment vandoor gaan, ik dacht in eerste instantie om een Buizerd te verjagen. Plots waren pa en ma tegelijk in de lucht en toen ze weer in de buurt van de toren vlogen zagen we dat pa een prooitje had. Prooitje op het rooster gelegd, hij begon met plukken, en na enig danswerk landde ook ma op het rooster, kreeg de prooi aangereikt, en verdween na een paar tellen in de nestkast. In korte tijd dus drie verse prooien gezien: één waarmee ze de kast uitkwam, een verse spreeuw in de kast, en dit prooitje. Hongersnood is er dus niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#6 Bericht door Yleor »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#7 Bericht door neeltje »

Prachtig Roely, wat een flinke valk is ma toch vergeleken bij het mannetje.

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#8 Bericht door Yleor »

Ja Neeltje, dat viel mij ook op, daarom heb ik de foto ook geplaatst, want verder voegt hij weinig toe.

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#9 Bericht door Barbara »

Wat een leuk verhaal zo Roely :D
Eindelijk een eigen draadje dat hebben ze wel verdiend :D

Gebruikersavatar
Grijze Muis
Berichten: 3936
Lid geworden op: zondag 16 maart 2008, 21:55:18
Locatie: Workum

#10 Bericht door Grijze Muis »

Leuk Roely dit eigen draadje voor Wormerveer. En wat een kleine poepies die kuiks. Als je die vergelijkt met wat er nu al bijna rondvliegt overal, dan kan je je bijna niet voorstellen dat die ook zo klein waren. Inderdaad, de slechtvalk Mem is wel errug groot. Mooie foto's. :lol:
De zon schijnt altijd
Afbeelding

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#11 Bericht door Petra »

'n Bom van 'n wijf :lol: :lol: . Super Roely, bedankt voor de mooie verdere introductie.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#12 Bericht door Piet »

Ik heb de berichtjes over de nestkastinspectie, en reacties daarop maar even allemaal in volgend berichtje gequoted.
Hebben we hier toch alvast wat meer info
Yleor schreef:Met trots kondig ik aan de geboorte in Wormer van
-------------------- twee jongen!!---------------------


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dorine schreef:Wow, krijg er kippenvel van.
Hele mooie foto's Roely.
Dank.
Inge van der Wulp schreef:Ik zat al met smart te wachten op je aankondiging Roely :D Zodat ik ook kan roepen hoe blij ik daar mee ben!!!

Afbeelding
Dorine schreef:Jij ook gefeliciteerd Inge !

Het is weer schitterend om te zien dat jonge dons.
Gek eigenlijk, overal hebben we inmiddels takkende en vliegende jonkies en
in Wormer liggen er twee van die kleine donsjes in de kast.
Angélique schreef:Roely,
schitterend,en bedankt voor het plaatsen.
Heerlijk weer dat dons te zien.
Maria schreef:wat een prachtige fotos zeg
groetjes maria
Yleor schreef:Ik hoop dat jullie me vergeven dat ik hier een reportage grote foto's neerzet van Wormer.

Toen ik vanochtend aankwam ben ik eerst even wat verder gelopen om een blik in de hoogte te werpen. Pa en ma op het rooster. Pak mijn camera, ma weg... Foto's nemen van pa en jawel, daar komt moeder uit de kast, en duikt van het rooster met een prooi in de poten, die ze vervolgens op een van de ringen gaat zitten plukken denk ik, want dan ga ik weg om Herman en Inge te ontmoeten die al in de toren zijn. Met z'n drieën naar boven in de lift, trapjes op, Herman ontgrendelt het luik, we maken wat lawaai en Inge jaagt pa uit de kast, en dan...... het grote ogenblik.......dak van de kast omhoog.......en daar liggen ze :D , twee kleine donsjes, en een dode spreeuw. Foto's genomen en weer naar beneden, waar Herman de inmiddels doorgelopen koffie voor ons inschenkt. We zijn allemaal blij!
Er kunnen meteen afspraken gemaakt worden over de komende werkzaamheden aan de mantel van de toren, die gaan niet eerder beginnen dan augustus, en dan zijn ook deze kleintjes op de wieken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Yleor schreef:Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Grijze Muis schreef:Roely gefeliciteerd met de 2 ukkies. Wat een mooie foto's. Hoe groter hoe mooier. :lol: Bedankt voor het plaatsen.
nicole schreef:Roely prachtig aan iedereen nen dikke proficiat daar.
AnneMarie schreef:Oooooh, wat leuk Roely. En wat weer een prachtige foto's. :D
Dat wordt voor mij voortaan, wat eerder van huis of later uit Wormer vertrekken. :lol: :lol:
Barbara schreef:Oooh, wat een dotjes :D

Bedankt Roely en Inge maar.......
Deze verdienen toch ook een eigen draadje?
Lucje schreef:Prachtige foto's! Zeker die van de kuikjes. Maar ik wil toch even een kanttekening plaatsen hierbij: het herrie maken en het verjagen van de vader, alleen maar om mooie foto's te maken? Met het ringen heeft het een doel maar ik weet niet of dit wel goed is. Het is toch verstoren van de natuur en dat willen we nu juist voorkomen.
Petra schreef:Ik ben heel erg blij met de geboorte van deze Wormerkuiks; zo te zien zijn ze nog wel heel erg jong, ik schat (niet gehinderd door kennis :wink: ) iets van een weekje? Schitterende foto's Inge en Roely, bedankt! Gefeliciteerd met de schoonheden. :lol:

Ben het eens met Lucje dat ik de verstoring een beetje kritisch vind; zeker bij zulke jonge diertjes. Zag pas hier op het forum dat iemand gebruik had gemaakt van een spiegeltje op een stokje (sorry als ik me oneerbiedig uitdruk), het ooievaarsnest. Misschien een ideetje voor de volgende keer? :wink:
Yleor schreef:Mensen doen wat neurotisch over kortdurende verstoringen. De praktijk leert dat oudervogels binnen de kortste keren weer op hun kuikens of eieren zitten. Onder werkelijk verstoren versta ik nestbomen omhakken of foerageergebieden vernietigen.
De zin van het van te voren waarschuwen dat je eraan komt is dat de oudervogel dan al paraat staat en in zijn vlucht niet een kuiken mee kan sleuren. De zin van het kijken is voor de ringers. Geringd wordt er met drie weken, erg veel later kan niet, dus je moet wel weten hoe oud de kuikens zijn als je denkt dat ze er zijn. Misschien moet zo langzamerhand de zin van het ringen worden heroverwogen. De Slechtvalk is aardig aan het terugkomen, en er zijn al veel meetgegevens, dus wellicht kunnen we ertoe overgaan de nesten te laten voor wat ze zijn.
Yleor schreef:
Petra schreef:Ik ben heel erg blij met de geboorte van deze Wormerkuiks; zo te zien zijn ze nog wel heel erg jong, ik schat (niet gehinderd door kennis :wink: ) iets van een weekje? .
Wij schatten op om en nabij twee dagen oud.
Petra schreef:Ach gossie Roely, 2 daagjes pas?? Zat ik er effe goed naast. :lol: Dank je voor de verduidelijking.

Met je eens dat 'verstoringen' geen neurotisch karakter moeten krijgen, wel iets om bij stil te staan met hierbij in het achterhoofd dat het tot een minimum beperkt kan worden door bijvoorbeeld zo'n handig spiegeltje te gebruiken om 'te gluren bij de buren'; dat heeft blijkbaar heel veel indruk op me gemaakt. :lol:
Inge van der Wulp schreef:Ach neurotisch is het niet helemaal. Eerder bezorgdheid denk ik. In de toren van Wormer hangen (nog) geen camera's. Het is dus inschatten wat we moeten doen. Enkele dagen geleden zag ik een prooi de kast in verdwijnen en ging ik er vanuit dat er jongen zouden zijn. We wisten zeker dat er 2 eieren lagen eind april maar geen idee of de valken er nog meer eieren bij hadden gelegd. De enige manier van controle in Wormer is gaan kijken. Daarnaast zijn we afhankelijk van de dagen dat Herman er is. Ik had ook liever enkele dagen later gegaan maar dat kon niet.

De verstoring was zeer kort en we waren maar met 3 mensen. Echt weg jagen heb ik ook niet gedaan. Ik heb gewoon heel rustig even om het hoekje gekeken en toen verdween hij uit de kast. De klep open, snel even foto's maken en weer weg. Al die tijd was pa dichtbij de kast in de buurt gebleven. Meer dan 2 minuten heeft het niet in beslag genomen. Met een spiegeltje kijken, wat wij wel bij boomnesten heel vaak doen, geeft in dit geval net zoveel verstoring. De valk in de kast ziet de spiegel ook, ze hebben immers hele goede ogen, en zal zich ook daardoor laten verstoren.

Ik ben erg blij met de kuikens in de kast. Het is een soort waar wij al lang voor aan het knokken waren hier in de Zaanstreek maar vanwege het grote en belangrijke weidevogel gebied eerder tegen werking dan mede werking kregen. Wat ook wel een beetje logisch is. Mede dankzij Roely staat er nu toch een kast en hebben we al in het eerste jaar een broedpaar. Een groot succes waar we voorzichtig mee om gaan. Ik verwacht geen enkel nadelig gevolg van de korte verstoring van gisteren en hoop dat er over 3 weken 2 mooie uit de kluiten gewassen jongen in de kast zitten. De weidevogels hebben geluk dat dit broedpaar zo laat is begonnen :P
Inge van der Wulp schreef:Even een kleine illustratie bij mijn verhaal. Nog geen 20 min na onze verstoring een prooi overdracht op het rooster.

Afbeelding

Afbeelding
neeltje schreef:Vandaag pas die mooie foto's gezien uit Wormer. Bedankt Roely en Inge.
Wat een klein grut nog, ben blij met jullie motivatie om toch te kijken in die nestkast, want het ging ook even door mijn hoofd, is dat al nodig zo vroeg?
Mooi, in het eerste jaar al een broedpaar!
Joke schreef:Wat een super foto's uit Wormer.
Geweldig om nu weer twee van die kleine kuikjes te zien.
Angélique schreef:Inge en Roely bedankt voor de prachtige foto's.
Lucje schreef:Inge, bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik zag er de noodzaak niet echt van in maar begrijp het nu beter. Ben gelukkig dus geen neurotisch persoon :lol: En ik blijf genieten van jullie prachtige foto's hoor!
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#13 Bericht door Yleor »

Ah, dank je wel Piet :bighug:

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#14 Bericht door Petra »

Dank je Piet, dat was een 'hels' karweitje. :lol:
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Joke
Berichten: 8595
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 12:43:38
Locatie: Geldermalsen

#15 Bericht door Joke »

Piet bedankt voor alle moeite. :bighug:
Een vriendelijk woord is wat ieder graag hoort.
Vriendelijke daden zijn de beste kameraden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#16 Bericht door roosje »

Zo vertederend om te zien deze twee kuikens. Een eigen topic waard. :D

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#17 Bericht door Petra »

Ja Roosje, zeker deze laatbloeiers; ik wil een cam, heb ik nodig om af te kicken. :lol: :lol:
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#18 Bericht door roosje »

:lol: :lol: :lol: Petra :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#19 Bericht door Eagle »

Afbeelding

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#20 Bericht door roosje »

Oh leuk Bert dat je een detour Wormer hebt gemaakt. Mooi foto's :!:

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#21 Bericht door Yleor »

Lijkt het mannetje te zijn Bert.
23 juni worden de jongen geringd, waarschijnlijk onder massale belangstelling..... :?

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#22 Bericht door Petra »

Super de jonkskes en jeetje, wat zijn ze groot geworden zeg! Wat gaat het hard. Dank voor de foto's Bert. Binnenkort ook ringetjes. Hoop dat we er wat van mee zullen krijgen :roll: :?: Dank voor de info. Roely.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Inge van der Wulp
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 21 april 2009, 19:28:43
Locatie: Zaandam
Contacteer:

#23 Bericht door Inge van der Wulp »

Yleor schreef:Lijkt het mannetje te zijn Bert.
23 juni worden de jongen geringd, waarschijnlijk onder massale belangstelling..... :?
Ja wij hebben hier een hele betrokken en hard werkende groep mensen die het hele jaar door hun best doen voor de roofvogels in dit gebied. We doen dat werk altijd gezamelijk en zo ook het ringen van deze slechtvalken. Wat voor ons een hele belangrijke stap is in het beschermen en behouden van de roofvogels in ons gebied. Daarom waren een aantal van onze mensen ook bij het ringen aanwezig. Mensen die allemaal weten dat het ringen snel moet gebeuren en dat de jonge valken niet van hand tot hand kunnen gaan. Het geheel is, ondanks 9 personen, zeer rustig en snel verlopen.

We hebben 2 zeer gezonde jongen kunnen ringen. Eén man en één vrouw. Het is snel, rustig en vakkundig gedaan en na afloop voelde het als een feestje (compleet met beschuit met muisjes en koffie). Twee gezonde jongen in deze toren hadden wij dit jaar nog zeker niet verwacht. Maar het was mooi! Rond het uitvliegen ben ik op vakantie maar zodra ik terug ben zal ik snel gaan kijken en foto's maken. De foto's van vanmorgen volgen!

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#24 Bericht door Petra »

Fantastisch Inge, een heerlijk verhaal. Gelukkig een evenredige verdeling, jochie en meissie. :lol: Gefeliciteerd voor jou en alle met hart en ziel betrokkenen. Dank je wel!

Ik zie reikhalzend uit naar je foto's en wacht geduldig af... pom pom pom :roll:
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#25 Bericht door Dorine »

Inge,
Gefeliciteerd met de kroost, mooi verdeeld.

Het is jullie met zijn allen gegund hoor om dit mooie moment samen te delen.
Hopelijk volgen er nog vele mooie jaren !
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gesloten