Aandacht voor andere vogels 2009

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

Aandacht voor andere vogels 2009

#1 Bericht door Dorine »

Afgelopen week zag ik deze gans bij de vijver in het wijkpark.
Ze waren met zijn drietjes en pas sinds een aantal dagen aanwezig.
Vroeg me toen af wat voor een gans dit is,
ik kon hem namelijk niet in mijn boeken vinden.
Even op het forum van waarnemingen.nl en ik was er snel achter.

De Indische gans, dus.

Afbeelding
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#2 Bericht door Eagle »

Vanmorgen in twee uur tijd op 5 verschillende locaties een poging gedaan om wat watervogels te fotograferen langs het wad.
Koud was het en bij de 4e locatie had ik op een gegeven moment geen gevoel meer in de vingers en kijkend door de zoeker voelde ik de ontspanknop niet meer. Toen was het tijd om naar de auto terug te keren.

Locatie -1 : 10:50
Niet zo dichtbij als Dorine de bijzondere Indische gans kon benaderen.
Volgens mij zijn dit Rietganzen maar hou me voor verbeteringen van de soort aanbevolen.
Afbeelding

Drieteenmeeuwen (?) en een bergeend
Afbeelding

Locatie - 2 : 11:05
Gezien de vorm van de lange kromlopende snavel lijkt me het een groep Wulpen. Met wat bergeenden en op grote afstand met lange tele gemaakt.
Afbeelding

Iets meer overzicht met daarachter individuele strandlopers net voor de waterlijn bij afgaand tij.
Afbeelding

Locatie - 3 : 11:25 een Steenloper (er waren er verschillende net onder aan de dijk. Door de wind viel het niet mee om de camera stil te houden).
Afbeelding

Locatie - 4 : 11:45 - 11:55
Het helpt als je bekend bent met de getijdebeweging in deze omgeving. Daar waar bij locatie-2 al een heel stuk wad droogvalt is het slechts een halfuurtje verderop oostwaarts zo dat het water nog tot aan de voet van de dijk staat. Een aanzwellend geluid trok mijn aandacht en zie daar - over de dijk scherend richting wad komen vele ganzen aan. Helaas was de afstand wat groot en is met 500mm tele gemaakt (net alsof je door een verrekijker kijkt)
Afbeelding

En met een draai strijken ze op het water neer
Afbeelding

Afbeelding

Mogelijk hebben deze Rotganzen zich iets in het tijdstip verkeken want enkele minuten later vertrekken ze weer in groepjes richting land. Want zolang er water staat kunnen ze nog niet naar voedsel op zoek. Waarschijnlijk gaan ze dan eerst naar een weiland in de buurt en keren iets later weer terug naar het dan droogstaand wad.

Afbeelding

Afbeelding

Weer een groep richting land.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Locatie - 5 : 12:25
Bergeenden. Er waren er wel een stuk of 50 maar zitten wat verder uiteen zodat ze niet allemaal in 1 foto gevat kunnen worden.
Afbeelding

En als laatste op grote afstand een grote groep opvliegende ???? strandlopers
Afbeelding

Dus aardig wat vogels gezien in twee uur tijd. En hoe waren de vliegbewegingen bij De Mortel vandaag :?: :)

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#3 Bericht door Piet »

Bert,

Prachtige foto's weer, maar van jou verwachten we ook niet anders :wink: .
Als je 2de kerstdag niets te doen hebt kun je altijd nog gaan tellen hoeveel vogels er nu op die laatste foto staan. :lol:
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#4 Bericht door Petra »

Prachtige foto's Bert van prachtige vogels. Leuk tijdverdrijf: vogeltjes tellen :lol: .
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#5 Bericht door Dorine »

Toch zijn er mensen die vogeltjes op een foto tellen leuk vinden.

Kijk op onderstaande link,
scroll naar beneden naar 5 december, dan zie je een bekende foto van Bert,
scroll daarna weer naar boven naar 16 december, lachen :lol:

http://www.vogelwerkgroepdenhelder.nl/
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#6 Bericht door Eagle »

Het tellen van de vogels vanaf deze foto geeft natuurlijk wel een prima referentie voor de waarnemers die zich met tellingen bezighouden. De schattingen moeten toch ergens op gebaseerd zijn.

En zoals er mensen zijn die het niet kunnen laten om weer eens bij De Morteltoren te gaan kijken (ook als ze er gisteren al waren geweest) kon ik het even niet laten en ben weer een paar uurtjes naar het wad getogen.
En weer naar dezelfde locaties als gisteren plus nog een 6e. Hemelsbreed zit er tussen de eerste en verste slechts een afstand van 15 kilometer.

Bij de locatienummers refereer ik aan die van gisteren.
Er waren vandaag veel kieviten op en boven het wad te zien. En nu ook eens een aantal nijlganzen (vast niet die van De Mortel).
Wederom vele duizenden vogels gezien. Dus nog even wat PR voor het Wad :

Locatie -1 : Kieviten, Scholeksters, Nijlganzen (en een Aalscholver)
Afbeelding

Lekker spartelen in het water
Afbeelding

Afbeelding

Locatie - 2 :
Mooie weerspiegeling van de vogels in een dun waterfilmpje. Die witte achterin zijn Kluten.
Afbeelding

Locatie - 3 :
Ook achter dat strookje land allemaal vogels
Afbeelding

Rakelings over het water scheren.
Afbeelding

Locatie - 6 :
Afbeelding

Op het juiste moment - de middelste zwanen zijn synchroon aan het afzetten. Zie de afdrukken die ze achterlaten.
Afbeelding

Kieviten
Afbeelding

Waar je ook kijkt ; allemaal vogels !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#7 Bericht door Dorine »

Het zijn weer schitterende foto's Bert.
Ik heb deze keer drie favorieten:
de kiviet, de zwanen en de laatste foto.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#8 Bericht door Eagle »

Kan je wel merken dat je in een jury hebt gezeten, Dorine :)

Ja, die zwanen. Die is het voor mij wel.
Gelukkig kan je met die moderne toestelletjes een beetje uitvergroten. Dus wordt het van de originele .....
Afbeelding

.... in een lijstje deze :
Afbeelding

Is die gelijk wel weer verpest met een icoontje rechtsonderin :(
Maar dan heb je tenminste wel een echte "Eagle". Birds Art zullen we maar zeggen :)

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#9 Bericht door Dorine »

De Titel:

Pas de deux.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#10 Bericht door Falcon »

Weer een mooi nieuw draadje.
Gelijk volop genieten.
Ja die zwanen is echt prachtig.
En ook wat er door een detail uit te vergrootten weer iets heel moois ontstaat.
Dank jullie wel, want die jou Dorine mag er ook wezen zeg!
Where the Spirit of the Lord is, there is freedom.

anniet
Berichten: 547
Lid geworden op: donderdag 20 december 2007, 18:59:27
Locatie: Le Coteau (Fr)

#11 Bericht door anniet »

Heb de zwanen gelijk maar gedownload. Dank je wel Eagle!

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#12 Bericht door Eagle »

Gisteren was het een soort Scholekster Day. Duizenden gezien op twee locaties.
Dit is de rustplaats om 13:20 uur en heb 13 van dit soort foto's naast elkaar gemaakt om de hele groep te vatten. Kan wel weer zo'n panorama maken maar lijkt dan op de vorige. Als er belangstelling voor is kan ik het wel maken en hier een linkje tonen.

Afbeelding

13 kilometer verderop liep ik de dijk op en zag alleen water. Hoewel afgaand tij was het wad nog niet zichtbaar. Iets verder naar beneden zag ik recht voor me één scholekster. Hoorde verder niets en zag ook geen andere vogel door de knik in de dijk. Maar die waarschuwde de rest en zie daar - alles vliegt op.

Afbeelding

Één groep ging linksom en de andere rechtsom. Ze verzamelden zich net over de dijk in een weiland.
Afbeelding

Afbeelding

Dit is een klein deel van het groepje rechtsom richting weiland.
Afbeelding

En een paar minuten later kwamen ze weer kijken of ze al op het wad konden. Niet dus en gingen in een boog om me heen weer richting weiland.
Afbeelding

Het is een mooi gezicht en zeker als de witte onderkant van een grote groep door de zon wordt beschenen. Deze is in tegenlicht.
Afbeelding

Afbeelding

En nog een laatste.
Afbeelding

Ik vind dit prachtige vogels met hun rode ogen, puntige oranje/rode snavel en zwart-wit tekening van de veren.
En zou het eens een keer moeten filmen maar ben eigenlijk meer fotograaf dan filmer (hoewel al 5 videocamera's versleten).
Dit spektakel van de rondom mij vliegende scholeksters was tussen 14:05 en 14:11. En verder eigenlijk niet eens zoveel andere vogels gezien. Alles is zeer afhankelijk van tijdstip van de dag (situatie van de waterstand), de wind en periode van het jaar.

Van een lokale passant gehoord dat op deze locatie tegen het vallen van de avond momenteeel veel zwanen langsvliegen naar hun rustplaats gedurende de nacht. Misschien kan ik dat ook nog wel eens fotograferen. Voorlopig hoef ik me met de diversiteit en hoeveelheden wadvogels nog niet te vervelen.

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#13 Bericht door Piet »

Bert,

Inderdaad, jij hoeft je daar niet te vervelen.
Wat een aantallen steeds zeg, ongelooflijk :shock:

Fijn dat wij hier mogen meegenieten :lol:
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#14 Bericht door Petra »

Bert, wat een prachtig vogeltje, inderdaad. Die foto met het zonlicht tegen de onderkant, een juweeltje. Ben er helemaal verliefd op.
Dank je!
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

anniet
Berichten: 547
Lid geworden op: donderdag 20 december 2007, 18:59:27
Locatie: Le Coteau (Fr)

#15 Bericht door anniet »

wat een prachtige foto's Bert! Geweldig dat je ze hier plaatst en dat we ervan mogen profiteren. Foto 7, precies op de hoogte van de vogels genomen, en die laatste, vanaf schuin boven de groep, vind ik allebei bijzonder mooi. Foto 3 ook!!!!! Dank je wel!

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#16 Bericht door Falcon »

Dank je wel Bert! Die zwart met witte scholeksters zijn erg mooi!
In Zuid Afrika waren ze geheel zwart. Dat ziet er weer heel anders uit.

Deze foto's zijn op het meest zuidelijkste puntje van Afrika gemaakt.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Where the Spirit of the Lord is, there is freedom.

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#17 Bericht door Eagle »

Adriaantje :
Foto 3 is een deelvergroting van een soortgelijke foto als nummer 2.
In feite ben ik op 1 m² blijven staan want had ze voor, links (tegen de zon in), rechts en boven me. Alleen voor foto 5 ben ik wat hoger op de dijk gaan staan.

Je kent die dijkprofielen vast wel. Van de kruin een stukje talud, dan een horizontaal deel en vervolgens het talud naar de teen van de dijk.
Ik stond op dat horizontale deel waardoor ik in eerste instantie ook de scholeksters niet kon zien die stil beneden aan de dijk zaten.
Op de laatste foto kan je van het knikstuk in de dijk de vorm wel zien. Dat horizontale stuk op de hoogte van de horizon.

Ik zie trouwens de woonplaats Haarlem.
Ben je mogelijk ook in het Teylers Museum geweest naar de tentoonstelling 'Vogels van formaat' ? http://www.vogelsxxl.nl/tentoonstelling.php
Indien dat het geval zou zijn, kan je het aanbevelen om er te kijken ?
Tentoonstelling duurt nog t/m 20 januari.
Ben benieuwd of je er een mening over hebt (indien je het hebt bezocht).

Ook te zien in een filmpje van Vroege Vogels. http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/i ... 071201.asf
Dat gaat eerst 2 minuten over de Vishal en daarna over het de tentoonstelling in Teylers Museum.
In dat filmpje is ook een Giervalk te zien.

Falcon : Mooie foto's en aardig te zien dat scholeksters daar geheel zwart zijn. Ook een heel andere omgeving met een rotskust. Of is er bij laagwater wel een stukje droogvallende zandgrond waar ze voedsel vinden ? Hoe doen ze dat daar ?

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#18 Bericht door Falcon »

Bert wat een bijzondere tentoonstelling!
Nooit geweten dat er zo'n groot vogelboek bestond.
Misschien moet ik maar eens kijken of ik nog eens een dagje naar Haarlem kan...

Wat de scholeksters in ZA betreft... Er was ook een strandje, verderop ook weer een kleine stukjes, maar of ze daar hun eten vinden? Weet ook niet wat ze normaal eten en waar.
Verder was de kustlijn daar vrij rotsachtig....daarachter, meer stukje landinwaards was het vlak met waterpoelen en lage begroeiing, en "gras".
(dit deed me een beetje denken aan wadkust begroeiing op bv Schiermonnikoog)
Maar zoals wij in Nederland het wad kennen, heb ik daar niet gezien.
Where the Spirit of the Lord is, there is freedom.

anniet
Berichten: 547
Lid geworden op: donderdag 20 december 2007, 18:59:27
Locatie: Le Coteau (Fr)

#19 Bericht door anniet »

@Bert, wat moet dit een bijzondere ervaring zijn geweest zoveel vogels ineens overal rond om je heen... Mooie uitleg, ik zag het helemaal voor me.

Toevallig ga ik morgen naar deze tentoonstelling! Heb er al veel over gehoord. Lijkt me geweldig.

@Falcon: Mocht je al snel willen komen: op 1 januari is het museum gesloten. (Misschien ga je ook morgen..?)

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#20 Bericht door Falcon »

Morgen kan ik niet want dan zijn we in Tilburg...
Las het dat het op 1 januari dicht is.
Heb verder nog geen datum in gedachten...
Maar hoor graag hier of ergens anders wat je van de tentoonstelling vindt...
Where the Spirit of the Lord is, there is freedom.

anniet
Berichten: 547
Lid geworden op: donderdag 20 december 2007, 18:59:27
Locatie: Le Coteau (Fr)

#21 Bericht door anniet »

doe ik Falcon! Hier.

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#22 Bericht door Eagle »

Mijn laatste drie foto's van dit jaar.
Op hetzelfde punt als de dag daarvoor met de vele scholeksters zijn deze drie foto's op zondag 30 december tussen 16:13 en 16:25 uur bij een naderende zonsondergang bij het wad gemaakt.
Door een langere sluitertijd zie je schimmen van de vliegende vogels en de rest zie je op het wad zitten. Ter vergelijking met de grotere scholekster (waarvan er een aantal te zien zijn), zijn het veelal kleine strandlopertjes.

Afbeelding

Deze scholeksters lijken het nieuwe jaar tegemoet te vliegen.
Afbeelding

Als laatste een sfeerplaatje waarbij de HDR techniek weer eens van stal is gehaald.
Afbeelding

anniet
Berichten: 547
Lid geworden op: donderdag 20 december 2007, 18:59:27
Locatie: Le Coteau (Fr)

#23 Bericht door anniet »

geeft een mooi gevoel van afwachting deze laatste foto's Bert...
fijne jaarwisseling!

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#24 Bericht door Falcon »

Bert het is weer genieten van je foto's!!
Ook leuk dat je erbij verteld, hoe je ze gemaakt hebt.
Maar wat een aantallen die vogels. Je woont op de goede plek, om je heerlijk uit te leven. Goede jaarwisseling gewenst.
Where the Spirit of the Lord is, there is freedom.

anniet
Berichten: 547
Lid geworden op: donderdag 20 december 2007, 18:59:27
Locatie: Le Coteau (Fr)

#25 Bericht door anniet »

Ik had Falcon beloofd dat ik een soort verslagje zou maken van mijn bezoek aan het Teylersmuseum in Haarlem - Vogels van Formaat, de expositie van de werken van John James Audubon.
Komt ie!

Het gaat om het grootste boek ter wereld. Op iedere bladzij van het boek een afbeelding van een vogel uit Noord-Amerika, in zijn natuurlijke omgeving èn op ware grootte, geschilderd. Mooie kunstwerkjes met prachtige details, die in de 18de eeuw gemaakt zijn door John James Audubon. (1785-1851).
Het boek bestaat uit 5 delen en wordt goed en droog bewaard in de catacomben van het Teylers museum. Tijdens de expo zijn deze delen te bezichtigen; ze liggen nu opengeslagen onder een glazen vitrine.
De bladzijden hebben een formaat van 64x97 cm. In totaal zijn er 435 verschillende platen.

In 1970 is er een heruitgave van het boek gemaakt (ook ware grootte). Een groot aantal losse bladen van dit boek hangen nu aan de muur in het Teylersmuseum. Mooi! Met name de Pelicaan en de Golden Eye eenden ontroerden me om een of andere reden mee dan andere.
De 435 originele platen zijn ook nog eens goed te bekijken via een powerpoint presentatie, waarbij je kunt kiezen tussen zelf zoeken naar een bepaalde vogel of gewoon de hele powerpoint presentatie langs laten komen. Je bent ook daar weer voorzien van een lekkere stoel, dus dat is prima te doen.

Verder was er een interessante en uitgebreide video over het leven van John James Audubon. Ga ik het maar niet over hebben nu, dat zou een lang verhaal worden. Wel is noemenswaardig dat Audubon de vogels eerst afschoot, ze daarna in natuurlijke houding op een prikbord prikte en vervolgens schilderde… Het artistieke proces bevond zich dus meer in het opprikken dan het schilderen van de vogels.
Zo heeft hij duizenden vogels geschoten ten behoeve van zijn project. Anecdote: Ooit wilde hij een steenarend ombrengen zonder hem te beschadigen. Eerst rookte hij hem uit, onder een laken in een kooi. Toen hij terugkwam leefde de steenarend nog steeds. Hij besloot er zwavel aan toe te voegen. Na een paar uur kwam hij terug, keek onder het laken, maar de vogel keek hem nog steeds springlevend aan. Ten einde raad stak hij hem een pen in de borst. De vogel was op slag dood...
Toch is Audubon een natuurbeschermer geworden naarmate de jaren verstreken. Hij heeft armoede, rijkdom en opnieuw armoede gekend.

Naast de werken van audibon liepen er een paar video’s over vogels, waar je al lounchend op een bank naar kon kijken. bijv. de steenuil, zeearend, bandijsvogel, giervalk, kalkoengier, steenarend.
Je zag o.a. hoe de steenarend een haas (of was het een konijn? korte oren!) probeerde te vangen en door middel van een cameraatje aan de steenarend ondervond je de ongelooflijke timing die nodig is om dit spel op leven en dood te winnen of te verliezen. In de laatste seconden kan de steenarend zijn prooikoers namelijk niet meer wijzigen, en dat is dan ook het enige moment voor de haas om z'n hachie te redden: afzwenken of, ineens, doodstil te zitten, zodat hij buiten de koers van zijn aanvaller komt. Spannende strijd!
http://64.233.183.104/search?q=cache:Df ... =clnk&cd=3

Ook vond ik de duik van de Jan van Gent erg mooi. Die schiet als een torpedo het water in vanuit een vrije val van zo’n 30 meter en met een snelheid van zo’n 100 km/uur. Exact 820 milliseconden voor de inslag worden de vleugels ingetrokken en strekt hij zich helemaal lang uit. Net een pijl! Dit kan hij geen milliseconde eerder doen, want hij kan dan ook niet meer sturen. Maar als hij het later zou doen dan die 820 milliseconden voor de inslag zou hij te pletter vallen op het water. Tijdens deze laatste fractie vullen zich de luchtzakken in de borst en de nek en zo heeft hij een schokbestendige airbag! Prachtig.
http://64.233.183.104/search?q=cache:iA ... =clnk&cd=6

Verder zagen we een Brilduiker, een zwart-witte eend met witte wangetjes (mannetje) en een soort wipsnaveltje, dat parmantig recht op staat. http://64.233.183.104/search?q=cache:0W ... =clnk&cd=1

De Eider eend was ook prachtig. Zwart-wit gestroomlijnd. Die kan zo in Star Wars!
http://64.233.183.104/search?q=cache:3J ... =clnk&cd=4

O ja en de Middelste Zaagbek! Een vrolijk gekke eend met punkpluim. Het mannetje is zwart-wit-grijs en is bruin op de borst. Prachtige tekening op de vleugels.
http://64.233.183.104/search?q=cache:c_ ... =clnk&cd=1

Wat nog meer? De Grauwe Franjepoot. Ik zag dat ie nestelt in een boom, op zo’n 2 meter hoogte. Dat was een foto trouwens. http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_voge ... batus.html

Zo, dat was 'm. Niet helemaal Off- en ook niet On-topic, maar misschien leuk om te weten.

Gesloten