Rondom de toren 2010

Bericht
Auteur
Amelandse
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 9 juni 2008, 17:44:51

#476 Bericht door Amelandse »

Maar toen was de situatie toch iets anders, er waren jongen en dat zal vast een rol hebben gespeeld bij de actieve deelname van Pa aan de gevechten.

Ik weet wel dat dat wat in "de boeken" staat niet altijd klopt; sinds er bij steeds meer nesten webcams staan, moeten heel wat opvattingen en stellingen herzien worden en blijken de "deskundigen" ook nog niet alles te weten. :wink:
Ik kan me best voorstellen dat bij een vrouwelijke indringer toch ook het mannetje betrokken is bij de verdediging van het territorium.
Alleen zal de ultieme strijd tussen de beide vrouwtjes zijn. Wanneer is S2 met zekerheid voor het laatst gesignaleerd?
(Nu gaat iedereen die er de laatste twee/drie weken geweest naarstig op zoek in de fotobestanden . . :lol: )
Laatst gewijzigd door Amelandse op woensdag 18 augustus 2010, 18:45:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#477 Bericht door Petra »

De Mortel zorgt weer voor opschudding.... Het is een onrustig jaar vind ik met al die nieuwe diertjes.
Ingrid, dank je wel voor je link, heb er uitgebreid kunnen lezen.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Amelandse
Berichten: 130
Lid geworden op: maandag 9 juni 2008, 17:44:51

#478 Bericht door Amelandse »

Het is inderdaad een "hectisch" jaar geweest, ook aan de andere kant van de oceaan.
Maar eigenlijk is het niet zo vreemd natuurlijk, met het herstel van de valkenstand ga je dit soort territoriale schermutselingen veel vaker zien.
En omdat er steeds meer camera's geplaatst worden weten we het nu ook. Eerder kwam het misschien wel net zo vaak voor, maar had men het niet in de gaten.

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#479 Bericht door roosje »

Pffff wat een consternatie :shock: Dorine dank voor je verslag met de foto's.

S2 verjaagt :?: . Lijkt haast onvoorstelbaar :?

Natuurlijk zal dit fenomeen zich vaker en vaker voor gaan doen, daar er steeds meer Slechtvalken zijn. Een ding ben ik dan wel blij om dat het niet in het broedseizoen is gebeurd zoals in Amsterdam.

Ingrid dank voor de link met daarbij de verwijzing naar het blog van Gerrit.

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#480 Bericht door Dorine »

Gerrit uit Eersel had nog meer foto's, eentje daarvan met daarop duidelijk de ring te zien van de vreemde valk en
duidelijk geen S2

Afbeelding
foto: Gerrit (E)

Meer foto's (prentjes :wink: ) van Gerrit zijn te vinden op zijn fotoalbum

Hij schreef me zojuist ook in een mail dat hij gister ook al dacht te zien dat Pa wat miste in zijn linkervleugel.

Vanavond zijn we nog even langs de toren gegaan, we moesten toch bijna die kant op.
Pa zat op de lamp voorzijde en een valk op de lamp links en die valk zorgde voor twijfel.
Is dat nu S2 of toch dat vreemde ding? Het was wat moeilijk te zien en we zijn het veld opgelopen om wat dichterbij te gaan staan.
Helaas kon ik geen foto's maken, mijn kaartje lag nog thuis :oops:
Van dichterbij de valk nog wat beter bekeken en we zijn beiden bijna zeker dat het ook nu S2 niet was.
We konden de valk alleen maar van de voorzijde zien en heel af en toe de kop van de zijkant.
De wangvlek en de vorm van de baardstreep is toch anders en ook het geel van de washuid en de oogranden is minder.

Morgen nog maar eens gaan kijken maar ik denk toch dat S2 is vertrokken,
of dit komt omdat ze verjaagd is of door andere omstandigheden zodat deze nieuwe dame gewoon een open deur had blijft vooralsnog onduidelijk.
De laatste keer dat ik bij de toren was, 11 juli, was S2 nog wel aanwezig.

En zoals Roely al schrijft, nieuwe genen is nooit verkeerd en om heel eerlijk te zijn ben ik er niet echt rouwig om.
Sorry voor degene die S2 een heel warm hart toedragen.
S2 was een prachtige valk, zonder meer, alleen een beetje heel erg aardslui,
in vergelijking met wat we zagen ten tijden van Ma en
in vergelijking met andere nesten waar we schitterende verslagen van hebben gezien, o.a AEB en Haarlem.

Wordt beslist vervolgd.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
nicole
Berichten: 2695
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 13:32:45
Locatie: Koningshooikt (belgie)

#481 Bericht door nicole »

Dorine bedankt dat je morgen nog eens terug gaat kijken,ik kan niet geloven dat S2 zich heeft laten verjagen mischien is ze er wel zelf vandoor gegaan?
groetjes nicole

Liesbeth60
Berichten: 12471
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 21:19:05
Locatie: Arnhem
Contacteer:

#482 Bericht door Liesbeth60 »

Jeetje, wat een ontwikkelingen. :shock:
Bedankt dat je zo vaak gaat kijken Dorine.
Het lijkt inderdaad onmogelijk dat S2 verjaagd zou zijn. :?
Maar ja, misschien was ze zelfs te lui om zich te verdedigen en heeft ze het hazenpad gekozen. :wink:

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#483 Bericht door Petra »

Kanonnen zeg, wat gebeurt er allemaal. 't Is wat Ingrid schrijft, met het herstel van de slechtvalkenstand en de vele op de slechtvalk gerichte cams die ons meer inzicht geven valt dit soort zaken te verwachten en kunnen wij het waarnemen.
Wat me dan weer wel bevreemdt is dat de slechtvalk monogaam geacht wordt te zijn tot een van de partners overlijdt (bron: http://www.falcoperegrinus.org/, ook bekend als Froona's site). De laatste tijd lijkt het tegendeel bewezen of: zijn de dieren van slag door hun herstel? Ik rol om van verbazing.

Dank Dorine voor de foto van Gerrit E (inderdaad, da's niet S2) en jullie bezoek vanavond. Het lijkt er inderdaad op dat S2 hetzij de vleugels genomen heeft dan wel verjaagd/vermoord is. Jakkes!
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#484 Bericht door roosje »

Dank Dorine voor je verslag van vanavond.

Gerrit (E) dank voor je prachtige duidelijke foto's van deze nieuwe diva en je oplettendheid :!:

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#485 Bericht door Dorine »

Goedemorgen,

Gerrit uit Eersel was vanmorgen al op het veld en terwijl ik met hem belde zag ie het ringnummer van de valk op het rooster ...... S2.

Ik ga me zo maar eens aankleden en richting de Mortel.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Liesbeth60
Berichten: 12471
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 21:19:05
Locatie: Arnhem
Contacteer:

#486 Bericht door Liesbeth60 »

Yes! :thumbsup:

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#487 Bericht door Petra »

:?: :!: Zet 'm op Dorine, met dank aan Gerrit (E).
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Zwiersje
Berichten: 10596
Lid geworden op: zondag 8 juni 2008, 10:30:11
Locatie: Duiven
Contacteer:

#488 Bericht door Zwiersje »

Succes Dorine!
p.s. vergeet het kaartje niet :lol:

Natuurkanaal is nu ook op de ringen bezig.
Maakt de boel natuurlijk extra onrustig! :cry:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#489 Bericht door Dorine »

Nou, het was weer als vanouds.
Bij aankomst zat S2 op de lamp voorkant en toen we naar huis gingen nog steeds.
Ik moest wel lachen, aan bepaalde trekjes zie je toch dat het S2 is ......
zitten en telkens dat linkse pootje omhoog trekken.
Pa hebben we niet gezien, wel een andere valk die treuzelend voorbij gevlogen kwam, alsof die toch ergens op de toren wilde gaan zitten.
S2 kraaide er niet naar en de valk vloog uiteindelijk weg.
Wie dit was, was niet te zien, zeker niet Pa, want die is nu makkelijk te herkennen,
maar of dit dat vreemde ding van gister en eergister was , wie zal het zeggen.

edit: ik had een paar foto's van deze valk, te donker dus maar met flink oplichten blijkt het een jonge valk te zijn,
een juvi dus en niet de vreemde dame. Vandaar dat S2 niet reageerde.

Van Mieke hoorde ik wel dat er vanmorgen toch wat onrust was, of dit door de werkzaamheden kwam of
omdat dat vreemde ding in de buurt was, wist ze niet.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Zwiersje
Berichten: 10596
Lid geworden op: zondag 8 juni 2008, 10:30:11
Locatie: Duiven
Contacteer:

#490 Bericht door Zwiersje »

Blij dat de rust wedergekeerd is Dorine :D
Die S2 laat zich gelukkig toch niet zomaar verjagen :D

Fijn dat je nog even bent wezen kijken. Thanks! :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#491 Bericht door roosje »

Dorine, dank voor het gaan kijken vanmorgen. Dus S2 toch weer op haar stek. :)

Gebruikersavatar
nicole
Berichten: 2695
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 13:32:45
Locatie: Koningshooikt (belgie)

#492 Bericht door nicole »

Bedankt Dorine en Gerrit voor het spotten om een uur of 9 is er een valk uit de kast gevlogen ,er werd 2keer getoet en net of hij dat geluid herkende stond hij recht en vloog naar buiten S2 stoorde zich er niet aan.
groetjes nicole

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#493 Bericht door Petra »

Dorine, superdank dat je nog bent gaan kijken en je waarnemingen hier vermeld hebt. OK, de rust is weergekeerd (maar voor hoe lang denk ik dan).
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#494 Bericht door Dorine »

Het verhaal van vanmorgen kreeg vanmiddag een vervolg.

Vanmorgen door de foon zei Gerrit al tegen me dat ie die 73, zoals ie dat vreemde ding noemt gezien had
maar op het moment dat ik belde S2 in beeld had, hij kon toen ik met hem belde de ring van S2 aflezen.
Helaas was Gerrit toen wij vanmorgen bij de toren kwamen al weg.
Ik hoorde later van Mieke dat de valken waren vertrokken ivm werkzaamheden in de toren en op een ring en
Gerrit is toen maar naar huis gegaan.
Vanmiddag kreeg ik mail van Gerrit met de vraag of ik toch even naar zijn foto's van vanmorgen wilde kijken.
Met name naar de valk van voor ons gesprek, maar ook naar de valk tijdens en na ons gesprek,
waarvan 100% zeker was dat dat S2 was want hij kon de ring aflezen.
Hij zag door de bomen het bos niet meer en dan is een ander oog welkom, iets wat iedereen wel meemaakt.
Dus dat werd foto's bekijken en ook ik vond de valk van voor ons gesprek anders als tijdens ons gesprek en daarna,
waarvan we zeker zijn dat dat S2 was.
Om het kijken makkelijker te maken had ik beide valken naast elkaar gezet en
dan is toch duidelijk te zien dat het twee verschillende valken zijn.

Links de vreemde valk ofwel 73 en rechts 100% zeker S2
Afbeelding

Gister had ik op het veld, kijkend met de scoop, al tegen Piet gezegd dat dat vreemde ding rechts niet geringd was,
tenminste, al kijkende kon ik aan die poot geen ring ontdekken.
Nou zou dat wel heel raar zijn, een kleurring met code en geen ring van een trekstation.
Vanmiddag zat Piet ook naar de foto's van Gerrit te kijken en hem viel deze op.
Op deze foto lijkt de vreemde valk rechts inderdaad geen ring te hebben, beetje vreemd overigens,
wel een codering maar geen trekstationring.
En als daar inderdaad geen ring zit is het dus 100% zeker dat deze valk S2 niet is.

Afbeelding

Valt het nog te snappen allemaal ?
Bekijk dan maar eens alle foto's van Gerrit van hedenmorgen

Kort samengevat;
Vanmorgen voor 08.22 uur (tijden van de foto's van Gerrit) was het de vreemde valk op de toren en
vanaf 08.22 uur was het 100% zeker S2.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Lucje
Berichten: 3086
Lid geworden op: dinsdag 18 maart 2008, 13:48:20
Locatie: Strijen

#495 Bericht door Lucje »

Nou, ik ben toch wel blij dat S2 er nog is! In het begin had ik echt een hekel aan haar, tot die moederdag kwam :D Nee hoor, laat zij maar lekker bij Pa blijven :lol:
There will be sunshine after rain.

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#496 Bericht door roosje »

Dus Pa heeft nu twee dames die naar zijn gunsten dingen.
Dorine, heb je Pa ook nog kunnen signaleren :?:

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#497 Bericht door neeltje »

Nou spannend allemaal hoor, ik heb net de foto's bekeken van Gerrit, mooie serie trouwens, en inderdaad op het laatst duidelijk S2 te zien.
Bedankt Gerrit voor de foto's en Dorine natuurlijk ook voor alle info!
Gelukkig zijn de kuiks uitgevlogen en gebeurd dit nu pas.

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#498 Bericht door Dorine »

Na de ochtend kwam er in de middag een vervolg en de avond deed niet onder.

Vanavond kon Piet het niet laten en na het plaatsen van mijn vorig bericht stapten we in de auto richting de Mortel.
Op het veld aangekomen bleek de toren voor ons leeg te zijn, geen valk te bekennen.
Nou daar zaten we dan en ik zei al dat we beter thuis hadden kunnen blijven, ik de voortuin schoffelen en Piet de auto wassen.
Na een bakje koffie besloot Piet om de achterkant eens gaan te bekijken.
Piet is onderweg en ik maak wat foto's van de maan die links van me boven de bomen was verschenen.
Na die gemaakt te hebben kijk ik naar de toren en zie een valk in de antenne zitten, zo te zien aan de grootte Pa.
Blijven kijken dus want als ie wegvliegt moet dat makkelijk te zien zijn met die linkervleugel.
Dan ineens een hoop gekwetter achter me, ik kijk om maar zie niets en weer naar de toren kijkend mis ik de valk in de antenne.
Verdorie, weer gemist, dan maar wachten tot ie terugkomt en ook de terugkomst had ik bijna gemist.
Ik heb de valk wel terug zien komen maar zonder kijker dus wist ik nog niet wie dat was,
maar hopen dat Piet het aan de achterzijde niet gemist had.
De valk landt uit mijn zicht ergens boven op de achterzijde.
Piet blijft lang weg en als ie terugkomt bevestigd ie mijn vermoeden dat het Pa was in de antenne,
hij kon het goed zien toen ie vertrok, als een speer richting prooi, die ie overigens niet te pakken kreeg.
Maar Pa zat niet alleen aan de achterkant, op de betonrand zat nog een valk en Piet dacht niet dat dat S2 was.
De valk liet behoorlijk baltsend gedrag richting Pa zien en ook de plek waar die valk zat was geen plek waar we S2 vaker zien zitten
en dat deed Piet denken dat het dat vreemde wijfje is.
Piet is goed en wel uitverteld als we ineens Pa weer zien verschijnen rechts van de toren, hij vliegt wat rond daar en gaat vervolgens in de antenne zitten, op de hoogte van de bovenste hark maar dan links van de paal.

Wat we daarna te zien krijgen doet ons versteld staan, we kijken met grote verbazing naar het gebeuren,
zo verbaasd dat ik niet eens er aan dacht om foto's te maken.
Terwijl Pa daar in die antenne zit komt er een valk en die verjaagt hem spelenderwijs uit de antenne en samen vliegt het spul naar de linkerkant zo'n beetje boven het veld.
De andere valk speelt met Pa, spelen zoals we juveniele valken zien doen met hun ouders, tikkertje spelen, naar elkaar toevliegen en met de poten elkaar aantikken.
Dit spel duurt even en dan vliegen beide valken naar de toren, Pa verdwijnt aan de rechtse bovenkant uit ons zicht en de andere valk gaat links om het hoekje bij de buitencam zitten.
Daar zit de valk even om dan in de onderste hark van de grote antenne te gaan zitten.
Valk gaat zich daar uitgbreid zitten poetsen en Piet en ik hebben beide toch het hele sterke vermoeden dat dit niet S2 was.
S2 die tikkertje speelt met Pa?, die baltsend op de betonrand zit? Nee, zoiets hebben we eigenlijk S2 nooit zien doen in deze tijd van het jaar.
De valk zit een hele tijd te poetsen en we kijken voortdurend of we meer zekerheid kunnen krijgen over de valk in de antenne.
Dan ineens komt er een derde valk aanvliegen en lijkt op de onderste ring te willen gaan zitten.
Nou daarvoor kreeg deze valk geen tijd, de valk uit de antenne duikt als een gek op de aankomende valk, als een speer loodrecht naar beneden.
Vervolgens vliegen beide valken elkaar achterna zittende zo'n beetje schuin voor ons, boven het bos en terwijl die twee daar zijn komt ook Pa als een gek van die toren af.
Eén van de twee valken vind het welletjes en verdwijnt razendsnel richting achterkant uit het zicht.
De twee overgebleven valken, waaronder Pa keren terug naar de toren,
Pa gaat op het hekwerk links naast de kast zitten en de andere valk bij de voet van de grote antenne.
Het was moeilijk te zien wie die valk bij de antenne was, ik kon het vanaf het veld niet echt zien maar Piet die nog met scoop voorbij de zandbult is gaan staan denkt dat het het vreemde vrouwtje is.
S2 zit strak in haar verenkleed en het vreemde wijfje niet en de valk bij de antenne zat niet strak in haar verenkleed.
Pa verkast nog naar het hekwerk van de onderste ring en de valk bij de antenne blijft zitten en zo zit het spul nog steeds als we een goed kwartiertje daarna naar huis gaan.

Met het verschijnen van S2 vanmorgen op het rooster is de rust toch niet teruggekomen.
Integendeel, de aanval van de valk uit de antenne op de aankomende valk loog er niet om, dat was menens.

Poeh, ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb opgeschreven.

Het is duidelijk dat het verhaal Pa, S2 en vreemde valk met ringnummer 37 nog niet afgelopen is, integendeel.

Gerrit noemde de valk 73 maar bij deze ring moet je vanaf de bovenkant beginnen en de 3 staat bovenaan, de 7 onderaan, als ik het goed heb tenminste :wink:
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#499 Bericht door Falcon »

Wat een verhaal Dorine..... heel erg fijn dat jullie vanavond samen naar de toren zijn gegaan.
Hier komt zeker nog een vervolg op... want zoals je schrijft de rust is nog niet terug...
Ben erg benieuwd hoe dit verder zal gaan.
Where the Spirit of the Lord is, there is freedom.

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#500 Bericht door Petra »

Ik vind het ronduit fantastisch dat er zo'n goed teamwork tussen Gerrit (E), Dorine en Piet is. Zeker als er zo veel (verwarrende) informatie op je afkomt. Ook fantastisch dat er mensen met deskundigheid proberen puzzelstukjes op de plek te leggen.

Dorine, je verslaglegging is helder, zeker met zo veel gebeurtenissen. Ik houd m'n hart vast. Begrijp ook veel niet. S2 is een razend sterk goed volwassen vrouwtje, 37/73 een jongere dame (?). Dat S2 haar niet weggejaagd heeft bevreemdt me. Of misschien is S2 'lief' omdat het nog een jong diertje is?

Roos schreef eerder dat ze blij is dat deze consternatie niet in het broedseizoen plaatsgevonden heeft ten koste van prachtig jong leven (mijn AEB trauma), daar sluit ik me van harte bij aan.

Het lijkt potver3 wel of er een vrouwenoverschot is!

Dorine, Gerrit (E), Piet, superbedankt tot zover. S2 mag van mij blijven, ik vergeet nooit dat ze in 2007 zo goed voor de kindjes van Ma en Pa gezorgd heeft.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gesloten