Diverse links Eaglecams 2009/2010

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#1151 Bericht door Petra »

Ik heb mazzel, om 12:30 zit De Lady met een hard krijsend kind op het nest. Vermoed dat kind wel honger heeft.

12:23
Afbeelding

12:29
Afbeelding
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#1152 Bericht door Yleor »

Jee, mooi zeg Petra, die bovenste :shock:

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#1153 Bericht door neeltje »

Prachtig Petra!

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#1154 Bericht door Petra »

Ja he? Hier nog 2 hele mooie vind ik zelf, 1 van De Lady, de ander van haar kind (de ander was de hort op).

13:02
Afbeelding

13:57
Afbeelding

Om 18:11 haak ik aan, 1 kind staat links 'naar het plafond' te kijken; lijkt geen honger te hebben. De Lady daarentegen, heb haar nog nooit zo zien schrokken. 't Andere kind schreeuwt hysterisch; die heeft ook honger. Op een gegeven moment stopt De Lady het krijsertje wat toe. Het lijkt of 'het krijsertje' zo veel kleiner is dan de rustige; ik vermoed daarom dat het 1 meis en 1 knul zijn.

18:18
Afbeelding

Een fantastische gebeurtenis; ineens valt alles stil, De Lady zet zich uit, de kinderen duiken plat op het nest en brengen geen geluid meer voort. De Lady kijkt, stil, ineens begint ze te schreeuwen en zich nog groter te maken. Daar is de onruststoker: laatste pic. Waarschijnlijk een juvi uit een buurtnest die probeert een vissie mee te prikken. Het verlaat 't nest snel. Wat mooi om te zien!

18:27
Afbeelding

18:30
Afbeelding

18:32 De onruststoker links vooraan (twijfel wel of 't een juvi is)
Afbeelding

18:44 Daarna wordt lekker verder gegeten door De Lady en het ene kind.
Afbeelding

18:58 Vissie is schoon op; het kleine kind is het daar niet mee eens.
19:01 Het grote kind vliegt weg.
19:03 Het kleine kind doet een poging, komt 4 meter horizontaal boven het nest, landt om vervolgens wel op te wieken te komen.
19:05 Een van de twee is weer terug; prima landing! :lol:
19:06 Joepla, weg is 'ie weer.

Dit is verslavend; ga nu maar eens voor ons eten zorgen.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#1155 Bericht door roosje »

Oh super Petra, wat een spannende situaties heb je vast kunnen leggen.
De pics zijn weer grandioos. Vooral de close-ups. Hahahahah die grote ogen. :lol:

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#1156 Bericht door Petra »

Ja Roos, 't was zeker spannend! Alweer, ik leer veel.
De situatie om 23:08, De Lady en een kind, kort daarna lijkt het nest leeg. De avondcam is heel wazig, dus weet het niet zeker.

23:08
Afbeelding
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#1157 Bericht door neeltje »

Hier zijn de jongen gisteren geringd:

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#1158 Bericht door Petra »

Da's mooi Neeltje! Dank je wel voor de info. Wat een prachtige vogel toch. Is het geslacht bekend van de kuiks of wordt daar geen uitspraak over gedaan?
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#1159 Bericht door Petra »

Om 13:41 roept De Lady haar kind naar 't nest. Een paar seconden later dropt De Laird een levend vissie. 't Kind gaat de worsteling aan; 't gaat echt fantastisch. Nu staat het te smikkelen.
Noot: 1 kind op het nest.

13:41
Afbeelding

13:43
Afbeelding

13:58 De Lady slaat alarm, het kind duikt gelijk plat. Reden alarm onbekend

Afbeelding

Afbeelding

14:23 Het tweede kind ook gearriveerd, vissie snel op. Beide lijken hongerig en stampen schreeuwend door het nest.

Afbeelding
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#1160 Bericht door roosje »

Neeltje, dank voor de melding van het ringen en de mooie pics.
Ook hier zien de jongen er prachtig uit. Wat zijn ze gegroeid he.

Petra weer dank voor je geilustreerde verslag.

Deze zijn van een paar uur eerder.
Getracht een pic van een jong in vlucht te maken. Het is wel zoeken.
En een mooi statieportret van de Lady.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#1161 Bericht door Petra »

Moest even kijken maar zie het vliegende kind Roos, dank je. Dat statieportret.... Tja. De Lady is super fotogeniek! :lol:

Avondnieuws:

22:22 De twee kinderen heel kort samen op het nest, de grootste vertrok erg snel. De kleinere bleef gillend op het nest achter.
Afbeelding

22:29 Uiteindelijk doet De Laird een (kleine) vissiedropping, wat om 22:40 op is.
Afbeelding

22:30 Het kleine kind eet
Afbeelding

Hierna blijft het nog flink schreeuwend om eten op het nest. Om 23:10 is het ook vertrokken naar ??
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#1162 Bericht door roosje »

Dank weer Petra voor het avondnieuws. Ja die kleine wil nog even klein blijven en daardoor nog zijn prakkie gevoerd krijgen. . :lol:

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#1163 Bericht door Petra »

Ja Roos, lief he? Denk dus echt dat die grote een vrouwtje is en de 'kleine' een knulletje. :lol:

14:11 Bliksembezoekje:

Afbeelding

Een roerige dag. Vanaf 14:00 kwamen en gingen de jongskes. Soms lagen ze samen, af en toe een leeg nest. Er was duidelijk sprake van honger; constant gillen. Ik weet dat de ouders steeds minder gaan voeren om de jongskes te stimuleren zelf te gaan jagen. Maar wat er zojuist - 21:30 - gebeurde deed me toch wel pijn.
Er was vissie gestort, er ontstond een soort van gevecht; mantelen, graaien, 1 winnaar die vissie afschermend begon te nuttigen. De ander krijsend van de honger om het vreetzakje heen draaiend.
De Lady vandaag niet gezien. De pics zijn helaas niet zo duidelijk.

16:33 Een schitterende vlucht
Afbeelding

21:32 Gevecht om vissie; 1 winnaar
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna viel mijn verbinding met de server weg. Om 22:00 was ik er weer; nog 1 jongske in 't nest. Tot om

22:08 Het andere kind weer verschijnt, samen gillen om eten
Afbeelding

22:25 Laird brengt vissie; dit wordt onmiddellijk opge-eist, vermoed door het kind wat nog niet gegeten had, want dit etende kind werd volledig met rust gelaten (de ander zat wel op 't randje te gillen).
22:35 Vissie is op, er wordt nog wat gesputterd.
22:45 De kinderen liggen stilletjes naast elkaar in 't nest, af en toe nog gepiep.

22:25 De Laird bracht prooi; gelijk mantelen
Afbeelding

22:45 Gedeelde (honger-)smart is halve smart
Afbeelding
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#1164 Bericht door roosje »

Poe he dat was weer spannend Petra. Ik las vanavond op het forum dat ze inderdaad alleen in de ochtend eten hadden gehad. De Lady was inderdaad heel de dag niet gezien. :?

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#1165 Bericht door Petra »

Zekers Roos! Ik ga er overigens van uit dat alles goed is. Bij de zeearenden in Norfolk ging het ook zo'n beetje, werden de kinderen hongerig gehouden om ze uit te dagen zelf te gaan vangen. Het is hartverscheurend, maar zo gaan de dingen bij Moedertje Natuur. Wederom: ik leer veel.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#1166 Bericht door Petra »

Het blog maakt melding van een bezoek door De Lady op het nest vanmorgen; zonder vissie. Er schijnt wel ontbeten te zijn.

Als ik aanhaak zie ik 2 op het nest, snel vliegt 1tje weg. De ander gaat maar met een takje slepen van arrenmoede en vliegt dan ook weg.

13:22
Afbeelding

13:29
Afbeelding

De opvoeding van de jonge visarenden is Spartaans.... :wink: Een jongske lag krijsend van de honger op 't nest.

14:47 Een ouder komt met lege poten polshoogte nemen
Afbeelding

14:58 Eindelijk, er wordt vissie gedropt, het kind begint krijsend aan het maal
Afbeelding

15:06 Snelle ontwikkelingen, het 2e kind is ook gearriveerd, beide slaan alarm. Blijkbaar groot alarm want onmiddellijk verschijnt De Lady ten tonele om haar kinderen te verdedigen, reden alarm onbekend
Afbeelding

15:15 Gevaar geweken, De Lady vertrokken en het ene kind eet het raapje vol. Om 15:20 is vissie op. Beide kinderen stampen nog even krijsend door het nest
Afbeelding

19:00 De twee liggen al een tijdje op het nest, de 1 bijna constant schreeuwend om eten, de ander valt regelmatig bij. Ach gossie!

20:56 Er is wel een erg GROTE vissie gestort. Wederom wordt het door 1 kind opge-eist; hoop dat er genoeg overblijft voor het andere diertje.
Afbeelding

21:02
Afbeelding

21:39 Ongelofelijk! Het kind eet nog steeds. De Lady voegde zich om 22:12 bij het gezelschap, ondernam 3 pogingen om vissie 'af te pakken', alle drie de keren vocht het kind als een tijger om vissie te behouden. Bij de laatste keer pikte en haalde het uit naar De Lady; die werd het nest uitgekukeld. Echt, ongelofelijk wat ik gezien heb. Helaas; de actiepics zijn mislukt (te vaag).

22:12 De Lady
Afbeelding

22:32 Het monstertje blijft vissie verdedigen
Afbeelding

21:46 Het hongerige kind doet een poging, wordt weg gepikt, het vliegt weg maar keert gelijk terug. Monstertje mantelt. De Lady is ook weer terug.
22:03 De Lady onderneemt een nieuwe poging vissie te bemachtigen; het kind heeft volgens mij kramp in de klauw van het vasthouden, maar slaat toch met zijn vleugels De Lady weg.

23:02 Het monstertje geeft vissie nog steeds niet prijs. Met pauzes eet het verder. De Lady circelt om het monstertje rond, het andere kind gilt constant (van de honger?). Wat een schouwspel.
Het verontrust me dat De Lady vaak met haar koppie schudt (had ik ook op 't blog gelezen).
23:05 Eindelijk, het is gelukt!! De Lady heeft ingegrepen - met verzet van het monstertje - neemt het restant vissie in de klauw. Het hongerige kind schiet er op af, grijpt vissie in de klauw, mantelt en gaat hees krijsend eten. Er is niet veel vissie over.... Slechte pic, maar net te zien op de voorgrond. Hartverscheurend.

23:06
Afbeelding
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#1167 Bericht door Petra »

Zo, dat waren me een belevenissen zeg! Nog van het blog: de vis was een grote blauwe forel. Verder wordt mijn gedachte bevestigd dat de grote, brutale ('monstertje') een vrouwtje is en het 2e kind een mannetje. Ook wordt gesuggereerd dat De Lady hongerig zou zijn; zelf trek ik dat in twijfel, ze vist immers zelf weer en zal echt wel voor zichzelf gezorgd hebben (maar wie ben ik). Natuurlijk wordt 'schande' :lol: gesproken over het gedrag van 1e kind, hoe het de eigen moeder het nest uit sloeg. 'Sterke overlevingsdrang' werd geschreven. Da's zeker! :wink:
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#1168 Bericht door roosje »

Good lord wat een sensatie weer Petra. Dank weer voor je verslag met pics.
Helaas zit ik met dit weer niet boven dus mis ik veel van de gebeurtenissen. :?
Ben wel blij dat ieder toch weer wat te eten heeft gehad incluis de Lady :)

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#1169 Bericht door Petra »

Roos, ik hoop dat mijn verhalen en pics je niet veel laten missen. Het is verslavend, echt! Ik verwonder me over en bewonder de natuur. De nachtcam is vaag; zie 3 bewegende schaduwen in 't nest. Denk de 2 kindjes en De Lady.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#1170 Bericht door neeltje »

De jonkies worden klaargestoomd voor het echte leven!
Bedankt Petra voor je campics en het informeren.

Saaksi: ik kan niet veel info vinden over de kuiks na het ringen, alleen dit: 310mm/1540g, 314mm/1750g

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#1171 Bericht door Petra »

Da's inderdaad niet veel info Neeltje, bedankt voor het melden.

13:09 Het Schotse nest is leeg, zeker lekker takhangen. :wink:
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Lucje
Berichten: 3086
Lid geworden op: dinsdag 18 maart 2008, 13:48:20
Locatie: Strijen

#1172 Bericht door Lucje »

Petra, bedankt voor al je mooie verhalen en je pics! En Roosje natuurlijk ook en Neeltje. Ik zit heerlijk mee te genieten nu! Ik was heel erg achter met kijken omdat ik het behoorlijk druk had. Ga nu de schade inhalen :lol:
There will be sunshine after rain.

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#1173 Bericht door Petra »

Graag gedaan Lucje. Momenteel zit een kind (zal wel 't oudste Vismonstertje zijn :wink: ) op 't nest te roepen om forel. Het staartje van gisteren (letterlijk!) wordt versmaad.
15:43 Het besluit om weg te vliegen.

15:33
Afbeelding

Staartje van vreetpartij blauwe forel gisteren:
Afbeelding

18:29 Krijsend om voedsel
Afbeelding

20:14 Nee, geen vissie, uit frustratie (denk ik) gaat het kind met nestmateriaal slepen
Afbeelding

20:48 Ik val er middenin; er is vissie gebracht, de geschiedenis van gisterenavond herhaalt zich. Het grote kind (Vissiemonstertje) doet zich te goed en gunt broertje niets.
Afbeelding

21:08 Vissie op (twijfel of 't misschien het eerder genoemde staartje was), het kleine kind heeft niets gekregen. Zielig. De avond is nog jong.

21:45 Al een tijdje geen verbinding met de server meer mogelijk.
23:26 Idem; denk dat ik 't kan schudden voor vandaag.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#1174 Bericht door Petra »

Vandaag was ik uithuizig en de Schotse server lag nogal eens op z'n gat. Wat informatie van het blog verzameld. Het gaat heel goed met de kinderen. Ze vliegen rondjes rond het meer en zijn ook al duikend richting wateroppervlakte gegaan. Het moet niet beschouwd worden als een serieuze vissievangpoging, meer om diepte, afstand en zicht te oefenen. Naar verwachting zal het nog 2 weken duren alvorens de kinderen zelf gaan scoren.
Er is vandaag redelijk gegeten. Een unicum; er was een vissie gebracht die gelijk door Zussie opge-eist werd (forel). Korte tijd later kwam De Lady een baars brengen voor Broertje; wat een super-, supermoeder! Ik ben zwaar onder de indruk. De kinderen zaten dus beide gelijktijdig te eten.
Intussen doet de cam het weer maar niemand thuis.

Vanmorgen wel wat pics kunnen maken; een moment van groot alarm. De Lady verscheen in 'oorlogstand', uit het niets doken de kinderen op en gingen plat op de buik in het nest. Af en toe krijsten ze dapper mee; geweldig!

10:28
Afbeelding

Afbeelding

10:30
Afbeelding
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#1175 Bericht door Petra »

Een ouder hangt in de boom en de 2 kinderen schreeuwen om eten op het nest. Da's het beeld. Lees op het blog dat het hard geregend heeft, het verenpakje van de kinderen is er goed tegen bestand. Gisterenavond en vanmorgen is goed gegeten.

11:25
Afbeelding

11:41
Afbeelding

13:16 Zoomer was weer bezig; De Lady
Afbeelding

16:27 Het kind met 'n klein vissie
Afbeelding
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gesloten