Beleef de Lente

Bericht
Auteur
Maria
Berichten: 6234
Lid geworden op: woensdag 9 april 2008, 20:30:50
Locatie: deurne

#151 Bericht door Maria »

ze gaan het koolmezen hok zuiver maken maar waneer dat weet ik niet dan zal de cam wel op zwart gaan pa en ma komen regelmatig terug om te kijkenheb ik gelezen maar ik heb ze nog niet gezien
groetjes maria

Maria
Berichten: 6234
Lid geworden op: woensdag 9 april 2008, 20:30:50
Locatie: deurne

#152 Bericht door Maria »

morgen maken ze de kast schoon
groetjes maria

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#153 Bericht door roosje »

Maria dank voor de info, nu krijgen ze misschien een tweede kans.

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#154 Bericht door roosje »

Het eerste kuiken gezien bij de Boerenzwaluwen BDL :D

Maria
Berichten: 6234
Lid geworden op: woensdag 9 april 2008, 20:30:50
Locatie: deurne

#155 Bericht door Maria »

de duif zit weer bij de steenuiltjes in het voor portaal dat word weer wat
groetjes maria

Maria
Berichten: 6234
Lid geworden op: woensdag 9 april 2008, 20:30:50
Locatie: deurne

#156 Bericht door Maria »

ik weet niet wat de duif aan het doen is maar volgens mij is ze weer een ei aan het leggen de kouw moet maar weer komen morgen vroeg
groetjes maria

Maria
Berichten: 6234
Lid geworden op: woensdag 9 april 2008, 20:30:50
Locatie: deurne

#157 Bericht door Maria »

bij de ooievaars staat een filmpje kraai valt ooievaars lastig
groetjes maria

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#158 Bericht door roosje »

Het eerste kuiken is uit het ei bij de Steenuiltjes en de duif heeft het voorpoortaal weer in gebruik genomen. Maar voor hoelang ....

Gebruikersavatar
Loes
Berichten: 1815
Lid geworden op: maandag 9 maart 2009, 11:21:21
Locatie: Sleeuwijk

#159 Bericht door Loes »

Haha dat filmpje is hilarisch, met beschuit met "muisjes" :D

Maria
Berichten: 6234
Lid geworden op: woensdag 9 april 2008, 20:30:50
Locatie: deurne

#160 Bericht door Maria »

er staan twee filmpjes bij de steenuiltjes holeduif is er weer
groetjes maria

Maria
Berichten: 6234
Lid geworden op: woensdag 9 april 2008, 20:30:50
Locatie: deurne

#161 Bericht door Maria »

het is mee en dan spannend bij de steenuiltjes de holeduif was er weer
groetjes maria

geo
Berichten: 190
Lid geworden op: woensdag 10 maart 2010, 7:25:04
Locatie: nijmegen

#162 Bericht door geo »

Van de week de foto's en video's van mijn "grote-beesten"-liefde bekeken, lekker nagenieten en dingen zien die me toen zijn ontgaan.

Toen ik de vorige maand vanaf de heuvelrug zag dat 'n kudde Konikpaarden de Stadswaard in de Ooy weer eens aandeden ben ik op plaatjesjacht gegaan.
Heb van de zich verplaatsende kudde van zo'n tachtig dieren wat leuke plaatjes en video kunnen opnemen.
Vooral de jonkies en het toezicht van de oudere exemplaren er rondom heen deed mij weer eens smelten, niet vreemd als je weet dat ik ooit 'n Fjordenpaard heb gehad. (jord lijkt sprekend op de lichtgekleurde exemplaren, de donkere hebben trouwens ook deels hun donkerte door het rollen in de paardemest, schijnt voor sommigen erg aantrekkelijk te zijn)

Leuke anecdote: Sterna bleek al half-zindelijk te zijn; plassen deed ze altijd buiten de stal, dat viel me op toen ze, na voer :!: gekregen te hebben, binnen 'n paar minuten de stal uitkwam draven, plaste, en als 'n speer weer terug draafde, ... om het hoofd omlaag te houden in de voerbak.
Daarna consequent de paardevijgen uit de stal vissen en buiten om de hoek, vlak naast de mestvaalt, neergelegd, en ja, dat trok haar aandach;
na 'n paar weken had ze het begrepen en legde ze de paardevijgen netjes naast de mestvaalt, scheelde me mooi wat werk (en stro).
<center>
Aan het eind van de video komt 'n straaljager de boel wat extra activeren, gelukkig raken ze niet in paniek en lopen, na de situatie bekeken netjes in 'n boogje om me heen.
<object width="500" height="405"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/VBMvh8ZnB0w&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/VBMvh8ZnB0w&hl ... 1&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="405"></embed></object>
</center>

Dit deed me terugdenken aan het spel van 'n paar jonge paarden, wat werd afgebroken door 'n groepje opvliegende ganzen.
Iemand 'n idee of 't raspaarden zijn, en zoja welk ras/soort.

<center>Ik vind ze in ieder geval wel mooi draven.
<object width="500" height="405"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/wgrmiXKu2s0&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/wgrmiXKu2s0&hl ... 1&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="405"></embed></object>

</center>

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#163 Bericht door roosje »

Geo, Leuk die filmpjes. Die van de Konikpaarden is extra leuk vanwege de twee jonge exemplaren. Het zijn er wel een hoop bij elkaar zo. Hier in Landschap de Liereman lopen ook Konikpaarden maar dat zijn er maar een stuk of 10.

geo
Berichten: 190
Lid geworden op: woensdag 10 maart 2010, 7:25:04
Locatie: nijmegen

#164 Bericht door geo »

roosje schreef:Geo, Leuk die filmpjes. Die van de Konikpaarden is extra leuk vanwege de twee jonge exemplaren. Het zijn er wel een hoop bij elkaar zo. Hier in Landschap de Liereman lopen ook Konikpaarden maar dat zijn er maar een stuk of 10.
ja mooi roosje, die twee jonkies achter elkaar aan, echte hartedieven.
Afbeelding

Van 'Landschap de Liereman' had ik nog nooit van gehoord, blijkt één van de oudste en mooiste natuurgebieden van Belgie te zijn.

Over de groote van 'n kudde nooit nagedacht en maar eens op internet rondgesnuffeld.

De term kudde wordt gebruikt voor grote groepen maar dat is eigenlijk niet goed volgens konikpaarden.nl . Begin dit jaar wel eens 100 gezien en rond de Oostvaardersplassen lopen er regelmatig 200 bijelkaar.

De term slaat op 'n kerngroep van oudere merries tot zo'n tien stuks, en 'n hengst, verder 'n jongeren groep van vnl. merries van anderhalf tot 3 jaar, en als laatste de hengstengroep. Hoe ouder de veulens worden hoe verder van het centrum van de kerngroep ze worden gedreven, de jonge hengstjes moeten dan sowieso weg, de merries gaan eerst naar de jongerengroep of wat zwerven. Daarna gaan ze naar 'n andere harem, of keren terug in de moedergroep.

Als er voldoende voedsel in de buurt is kan deze familie-kudde (haremkudde) goed in de buurt van 'n andere familie-kudde leven. Ik had dus eigenlijk over 'n verzameling van meerdere kuddes moeten spreken.

In dit projekt worden de grazers gehouden om graslanden geschikt te houden voor grote groepen ganzen; stroomdallandschap.
Runderen eten hoog gras halfkort en gaan ook in de bossen en struiken eten waardoor ze deze open houden. Paarden eten het halflange gras kort, dit schijnt ideaal voor ganzen te zijn.

Misschien lopen er in de Liereman wel meer groepjes verspreid omdat er geen grote graslanden zijn, of willen de beheerders slechts weinig, kort gegraasd, grasland hebben en houden ze het aantal beperkt.

De Koniks in de Stadswaard zijn in 2005 met 26 stuks begonnen en doen het goed op de graslanden in de uiterwaarden, veelal op rivierklei, er zijn uit de Ooy zo'n dertig paarden geëxporteerd voor terreinbeheer, o.a. naar de belgische Ardennen.

I.v.m. hoogwaterafvoer Waal( hoofdafvoer van de Rijn) moeten van Rijkswaterstaat grote delen langs de rivier open grasland blijven. Van Nijmegen tot de duitse grens lopen er wel 300, komen er teveel dan worden ze, net als de runderen, verkocht als 'wildvlees'. Er is 'n zorgplicht voor de beheersstichting en bij langdurig hoogwater worden ze dus bijgevoerd, sinds 2005 één keer gebeurt.

Vorige week dook plotskllaps 'n veulen in beeld terwijl ik 'n boot van rijkswaterstaat aan het volgen was, en op het goede moment want door de boom links zou de boot toch niet meer te volgen zijn.
Het veulen werd opgedreven vanaf het waalstrand, omhoog de Vlietberg (vluchtberg) op, en daarna naar zijn moeder die daar iets verderop rustig aan het grazen was.
AfbeeldingAfbeelding
zicht op strand vanaf zo'n 2 km afstand, de koniks nemen het strand over, snuffelen in achtergebleven tassen, trekken aan badlakens .....
Afbeelding

Vervolgens begonnen achter de boom 'n aantal merrries stevig te stoeien om hun onderlinge rangorde, duurde zo'n tien minuten, soms net circus; verder kunnen ze goed hard, en gemeen bijten. Ik had dit nog nooit live gezien, was dus smullen geblazen voor mij en 'n aantal andere toeschouwers.

Onder de merries heerst 'n strikte rangorde, iedereen moet op de juiste plaats en op de juiste afstand lopen. De indeling van de dag wordt door de leidende/oudste merrie bepaald: grazen, lopen, eten verteren, spelen, zwemmen...
Op de achtergrond, twee keer de rivier over, staan de masten van de centrale en later zie je ook de schoorsteen met, wel 'n verrekijker opzetten :), het nest van Mariken & Moenen .

Afbeelding
Afbeelding

<center>
<object width="500" height="405"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/eJs2NcHqP1Y&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/eJs2NcHqP1Y&hl ... 1&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="500" height="405"></embed></object>

</center>

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#165 Bericht door Dorine »

Heel erg mooi Geo !!!

Zelf vind ik het er nogal rustig aan toe gaan ...
ik heb eens een serie gezien over wilde mustangs in de Rocky Mountains,
daar waren de rangorde gevechten behoorlijk heftig, ik schrok er toen behoorlijk van.

En dat bezoeken van dat strandje, je zult het maar meemaken :lol:
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#166 Bericht door roosje »

Geo geweldig je verslag van de Konikpaarden.
Dat moet geweldig zijn geweest om dit moois te kunnen gadeslaan.
In Landschap de Liereman mogen de Konikpaarden niet vrij rondstruinen. Ze worden telkens verplaatst naar plekken waar begrazing nodig is. Het landschap is van dien aard dat veel heidegebied is en bosgebied. Daar waar bewust weiland is behouden daar grazen de Konikpaarden. Het gebied heet niet voor niets "Landschap de Liereman", omdat het vroeger (en sommige delen nog steeds) voor veeteelt en landbouw werd gebruikt.
Men is nu druk doende het gebied weer terug te brengen in oorspronkelijke staat waar dat mogelijk is.

Gesloten