Maart 2009

Gesloten
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

Maart 2009

#1 Bericht door Piet »

19 maart

Morgen is de grote dag, dan mag ik naar mijn nieuwe baasjes
Barbara en Gert, ik verheug me er ontzettend op.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Piet op donderdag 26 maart 2009, 21:07:13, 1 keer totaal gewijzigd.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#2 Bericht door Barbara »

Afbeelding

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#3 Bericht door Barbara »

Dan nu het begin van het verhaal

Dinsdag 24 februari moesten wij onze lieve Djati,slimme trouwe.....in een woord WERELDHOND laten inslapen.Mijn verdriet was groot. Ik was mijn beste maatje van bijna 14jaar kwijt. Ik wilde geen andere hond. Na een week begon ik stijf te worden en ik kreeg allemaal lichaamlijke klachten. Dit is niet goed zei Gert,je komt er niet meer uit,we gaan een nieuwe hond zoeken.Dus wij gingen op zoek naar een hond op therapeutische basis.Ja en dan komt de vraag,wat voor een hond. Ik wilde in iedergeval een hond met een Labradorkarakter. Er werden veel oude Labradors aangeboden.Ik gun ze een goed tehuis maar dan heb je binnen de kortste tijd weer verdriet om het verlies. Dus toch maar een pup.Via het schildpadforum en een van de Belgische leden kwamen we op een nest puppies vlak bij ons in de buurt.Wij een afspraak maken om te gaan kijken en dan snap je het wel,dan ben je verkocht.Er waren 7 puopies,1 reutje en 6 teefjes.Raar maar waar,Gert en ik vielen meteen voor een van de teefjes.We hadden al over een naam nagedacht en dit hondje was het, dit is MERAH. 5½ week oud en nog zo'n hummeltje :D
Dan naar huis en weten dat je nog 2 weken moet wachten. Meteen allemaal dingen gaan maken voor haar. Een bedje en matrasje en hoesjes. Ook een placemat zodat mijn vloer een beetje schoon blijft.Na een week hield ik het niet meer uit en we zijn weer gaan kijken. Ze was behoorlijk gegroeid en best wel haantje de voorste. Ze had al gauw door dat zij alle belangstelling kreeg.Met haar gespeeld, foto's gemaakt en weer naar huis. Nog een week wachten en dan.......Morgen is het zover


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Barbara op vrijdag 20 maart 2009, 22:37:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#4 Bericht door Barbara »

PFffffff....Eindelijk ze slaapt. Ze ligt heerlijk bij Gert op schoot.

Eindelijk kwam Gert van zijn werk en konden we op weg.We werden enthousiast begroet door Floor en die had al geroken dat ik wat lekkers in mijn tas had dus dat moest natuurlijk eerst even.Dan naar het hok met de pups.Het wriemelde allemaal door elkaar maar Merah zag me meteen.
Ze is de slankste van het stel en het meest beweeglijk.Ze mocht eruit en stuiterde meteen door de hele bijkeuken.Heerlijk :D Toen mocht ze mee naar binnen want er moest natuurlijk vanalles geregeld worden.Na afscheid genomen te hebben van moeder Floor,broertje en zusjes en niet te vergeten Irma,in de auto. Nou dat vond ze heel spannend en ook wel een beetje eng.Ze zag natuurlijk zoveel wat ze nog nooit gezien had.Er moest dan ook luid gepiept en geblaft worden.We zijn meteen doorgereden naar onze dierenarts om Merah voor te stellen en ze is helemaal gezond verklaard.Met allemaal wijze raad en de mededeling dat we met deze ondeugende tante onze handen vol zouden krijgen gingen we eindelijk naar huis.Merah heeft de hele huiskamer doorzocht en had al gauw de speeltjes ontdekt en dat was natuurlijk lachen gieren brullen.Haar eerste maaltijd bij ons ging er in no time in.Daarna gauw naar buiten waar ze kennismaakte met de kat van de buren en zowaar keurig een plasje en een poepje gedaan heeft en nu slaapt ze eindelijk.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#5 Bericht door Barbara »

Gisteravond stonden we voor een dilemmma,wat gaan we doen.
Ga ik in de luie stoel slapen zodat dat kleintje niet alleen is of gaan we gewoon naar bed.We waren alle twee zo moe en Gert was al vanaf 4.30u op.We zijn tenslotte ook niet meer de jongsten.We besloten gewoon naar bed te gaan. Ze zal het toch een keer moeten leren en dan maar meteen.
We hebben eerst de hele kamer extra geinspecteerd om te zien of ze nergens kwaad kon en of er nergens iets gevaar kon.Ze vindt onze schoenen erg leuk dus die hebben we ook maar even op een stoel gezet.Nee,alles was veilig nu.Merah op haar bedje gezet,waar ze natuurlijk meteen weer uitsprong.Duidelijk SLAAP LEKKER,TOT MORGEN gezegd en wij naar boven.Slaapkamer op een kiertje zodat we alles goed in de gaten konden houden.En daar begon het concert.We keken elkaar aan zo van, daar gaan we,sterk zijn en watjes in je oren.
Na een minuut was het helemaal stil,ooh zo eng stil.We moesten ons beheersen om niet meteen te gaan kijken wat ze zoal aan het uitspoken was.Het bleef stil :shock: We zijn gaan slapen en het is de hele nacht stil gebleven.Vanmorgen was ik vroeg wakker en dus meteen naar beneden en daar lag ze in haar grote nieuwe bed :D Met haar kopje scheef keek ze me aan en toen ik zei dat ze zo'n brave hond was, was het hek van de dam.Piepen ,springen en zich in allerlei bochten wringen.Er was niets kapot en waren wel 2 plasjes en een hoopje,maar ja dat is te verwachten.Ik heb haar gauw eten gegeven en we zijn naar buiten gegaan.Daar heeft ze nog netjes een plasje gedaan.We moeten uitkijken dat ze ons niet geheel om haar kleine pootjes windt want het is een klein loedertje.Het riempje vindt ze maar niets,ze wil gedragen.In haar mandje wil ze niet, ze wil op schoot.We moeten haar echt al van alles gaan leren of afleren.Ze mocht nu van mij niet op schoot en na lang piepen en dreinen ligt ze nu op een kleedje aan mijn voeten.

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#6 Bericht door Barbara »

Het was vandaag zulk mooi weer en ik wilde er opuit.Nu is Merah nog te klein om stuk te lopen en om nu helemaal naar het bos te rijden voor 100 meter lopen is ook zo wat. Dus zijn we naar een groot recreatiemeer gegaan hier in de buurt.Daar mogen in de wintermaanden tot 1mei honden los en rennen en zwemmen.Djati deed je daar altijd een groot plezier mee.Er zijn daar grote grasvelden,stranden en heel veel water en Merah kan er geen kwaad.Wij kunnen daar in het zonnetje zitten en Merah kan in het zand spelen.De tweede keer in de auto voor Merah en dat ging prima.Ze heeft de hele heen en terugweg op mijn schoot geslapen.Nou, het was heel spannend. Het zand was leuk,het water was leuk maar het leukste(ook het engste)waren allemaal grote honden,die met ballen en stokken door het water rende en dat vond ze fascinerend. Behalve haar moeder heeft ze nog nooit andere honden gezien en dan kun je ook proberen of zij ook tepels hebben tot groot ongenoegen van die honden. :D
We zijn niet te lang gebleven want zo'n hummeltje is gauw moe.
Toen we thuis waren kregen we "kraambezoek"van een vriendin en haar eerste kluifje want die vriendin nam voor Djati ook altijd kluifjes mee. Nou dat ging er wel in. Ze was zo moe dat ze de hele middag verder heeft liggen slapen en hadden wij even rust.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#7 Bericht door Barbara »

Ze is alweer zo braaf geweest vannacht. Ze heeft geen kick gegeven.Ze lag weer lief in haar bedje toen ik beneden kwam.Afbeelding
Het nadeel is dat ze de hele tijd op schoot wil en tijdens het wandelen wil ze alleen maar gedragen worden.Bij iedere stap die ik doe,gaat ze op mijn voeten staan met haar voorpootjes tegen me op en dan luidkeels piepen en keffen.Leuk als je om 07.30u door de wijk loopt en iedereen wil uitslapen :shock:

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#8 Bericht door Barbara »

Ondertussen zitten mijn handen en gezicht vol krassen van haar scherpe nageltjes door haar liefdevolle omhelsingen. Ze is zo slim. Hoelang hebben we haar nu. Ik heb op een beker een streepje staan tot hoeveel brokjes ons vreetmonster mag.Als ik die beker pak begint ze te keffen en rent naar de eetbak, dat weet ze al precies.Vanmorgen toen het zo stil buitenwas hoorde ze een vogel zingen.Ze gaat er eens op haar gemak voor zitten,kijkt in de boom en zit met haar kopje te draaien.
Een ander slim geintje is minder leuk.Als ze een plasje in de kamer gedaan heeft, kan ik straffen wat ik wil.Het is feest. Ze rent naar de emmer die klaar staat en wacht tot ik de zwabber pak want dan kan ze daar lekker in gaan hangen,grote lol. We hebben ook nieuwe speeltjes,die geen geld kosten maar een groot succes zijn.Lege WC rolletjes.
Vanmiddag zou het slecht weer worden dus zijn we vanmorgen nog even naar het bos geweest.Tot mijn schrik was er daar flink gekapt maar dat kon voor Merah de pret niet drukken.We zijn alleen het begin pad op en neer gelopen want verder mag en kan nog niet.Dit was natuurlijk weer een heel nieuwe ervaring.Grote bomen,blaadjes en modderplassen,stokken zijn allemaal ingrediënten voor een groot feest.En dan vergeet ik nog de berg met zaagsel te vermelden.
Na dit festijn naar huis.We zaten nog geen minuut in de auto of ze sliep alweer.Thuis in haar bedje heeft ze bijna de hele middag geslapen.Ze is heel braaf,wij hebben zo'n modegril als een bench helemaal niet nodig.
Oh ja,als wij een beetje opletten,poept deze dame al keurig buiten.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#9 Bericht door Barbara »

Merah is een superhond...je. vanmorgen maar 1 plasje en de rest deed ze meteen buiten :D .Ze "ruimt" haar eigen speelgoed op. Ze sleept ze als trofeeen naar haar bedje.Als Gert gaat afwassen in de keuken is het even piepen maar dan gaat ze naar haar bed.Het is nu door de week dus we gaan het rustig aan doen. Even geen bos enz want ik ga nog niet met haar alleen in de auto.

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#10 Bericht door Barbara »

Zoals ik al zei, houden we het rustig deze week.Rust voor het vrouwtje en rust voor Merah.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Merah niet allemaal indrukken op doet.
Vanmorgen was ze voor het eerst in de regen.Dat vond ze maar raar.Het mooie is als ze iets nieuws ziet ze op haar kontje gaat zitten om iets rustig te bekijken. Maar ja,hoe bekijk je regen?Na een paar keer met haar kopje geschut te hebben, liep ze maar weer door, omzichtig de plassen mijdent.Ze begint al woorden te begrijpen.Ze luistert al een beetje naar haar naam en het woord kom maar er is 1woord en daar heeft ze totaal geen moeite mee. Het woord BROKJES dan is het keffen en springen.
Een vriendin van mij ligt in het ziekenhuis en ik ben haar poezenoppas.Dus dat houdt in dat ik Merah even alleen moet laten.Dat is dan voor het eerst.Ik ben eerst met haar gaan wandelen toen brokjes en spelen.Dan is ze meestal moe en gaat dan slapen. Nu natuurlijk niet maar ik moest toch naar die katten.Ik ben weggegaan en ze heeft geen kick gegeven,toen ik terugkwam lag ze in haar bedje en hield de deur in de gaten.Ze is zo'n brave makkelijke hond dat Gert en ik al tegen elkaar zeggen,Wacht maar tot ze gaat puberen.
Sommige honden hebben hun eigenaardigheden. Djati wilde altijd aan mijn voeten liggen wat ze niet bij Gert deed.Merah ligt nu ook steeds aan mijn voeten en niet bij Gert.Lastig als je een been hebt dat niet goed werkt dan breek je iedere keer bijna je nek bij het opstaan van je stoel.
Omdat we het vandaag rustig aan deden geen nieuwe foto's dus nog een paar van gisteren.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#11 Bericht door Barbara »

Vandaag is ze precies 8 weken. De tijd van even eten,plasje,spelen en weer slapen is voorbij.Het zijn nu hazenslaapjes en dan begint de pret weer. De gemeente heeft nieuwe plantsoentjes gemaakt met betonnen randen er omheen en die randen zijn erg leuk om op te lopen en als je dan af en toe een platte beksmakker maakt,neem je dat op de koop toe en begint gewoon opnieuw. :D Ze weet feilloos de weg naar huis en voor haar hoef je het tuinhek niet open te doen. Ze gaat er gewoon onderdoor.Dat is wel een nadeel want als ze in de tuin speelt en er loopt iemand langs dan is ze vliegensvlug onder het hek door de straat op en dat moeten we niet hebben dus Gert timmert er morgen een plank voor.
Net als bij kleine kinderen moet je gaan opletten als het ineens verdacht stil is dan is ze iets aan het uitvreten. Ze heeft het hooi van de schildpadden al weten te verspreiden en de slof van de baas is als een soort kauwgom,doorweekt en klef.Vandaag geprobeerd de huiskamer aan te vegen want er is heel wat zand naar binnen gelopen,nou vergeet het maar.Dit zal ik toch echt moeten doen als ze in coma ligt.
Ze heeft iets nieuws,ze wil persee met haar kop in een schoen of pantoffel van het vrouwtje slapen. Mijn zweetvoeten schijnen lekker te ruiken :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#12 Bericht door Barbara »

Nou, het was me het dagje wel :D De hele morgen wilde ze niet slapen.
De hele tijd spelen en op een gegeven moment was ik haar kwijt.Ik kon haar niet vinden.Dat moet toch niet zo moeilijk zijn in zo'n klein huis zou je denken :shock: Ze kan alleen in de keuken,de huiskamer en de gang. Nou daar was ze dus niet. Tot ik een raar geluid van krabbende nageltjes hoor. Zit ze onder een kast.Ik had nooit gedacht dat ze daar onder kon.
Ze komt er onder vandaan met een vreemde bal in haar bek.Een oude bal van Djati.Ik dacht toch dat ik ze allemaal weg had gegooid.
Ze is heel kwaad dat ze niet meer onder het hek door kan maar Merah is niet voor 1 gat te vangen ,dan ga je gewoon de afrastering afzoeken tot je het gat vind waar Matjang altijd doorging.En zo blijven we bezig.Ze heeft nu de woorden OP JE PLAATS en BLIJF geleerd. Dat houdt ze 2 minuten vol en dan stuitert ze weer door de kamer,gelijk een lammetje met alle 4 de poten gelijk in de lucht.En maar niet slapen.Deze hond past echt goed bij mij,een ware vogelaarster. Ze ziet en hoort iedere vogel en moet dan op haar kontje zitten om ze na te kijken.Toen kwam er kraambezoek met kadootjes.Mijn oudste dochter Floor met haar stiefdochter Rachel.Feest!!!
Nieuwe speeltjes en dan gaan uitsloven van zoveel aandacht en als een raket,rondjes om de tafel rennen.Maar WC-rolletjes zijn nog altijd het leukst.Na nogeens 2 uur spelen viel ze letterlijk om en hebben we haar in haar bedje gelegd en daar ligt ze nu in coma.Langzaam glijdt haar kopje van het bedje en dan gaat het hele hondje er achter aan :lol: Dan kijkt ze verschrikt rond en kruipt weer in bed.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#13 Bericht door Barbara »

Vandaag een kort berichtje.We zijn allebei moe van gisteren.
De regen vandaag vond ze maar niets,ze wilde niet wandelen.
Ze deed haar behoefte en ging gelijk naar huis.Ze had wat problemen met het huis in of uitgaan.Voor de deur ligt een rubbermat en daar stond
water op.Ze wilden echt geen natte pootjes halen,dus ze wrong zich helemaal langs de rand :lol:
Ze moest vandaag ook een vervolg hebben op de wormenkuur die Irma haar al had gegeven. Onze dierenarts heeft daar pilletjes voor meegegeven.Wij hadden Djati altijd geleerd heel braaf te zijn bij een medische behandeling dan kreeg ze daarna een kluifje.Dus wij willen dat Merah ook leren want dat is zoveel makkelijker.Ik had hele kleine hondenkoekjes gekocht.Wij pakken Merah,de pilletjes en een koekje en......Ze hapt dat pilletje zo uit onze handen en slikt het door en dat hondenkoekje vond ze maar raar.Ik hoop dat het de volgende keer weer zo makkelijk gaat.Verder was het de hele dag slapen. wel zo rustig.

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#14 Bericht door Barbara »

Houden jullie van chocolade met slagroom? Dan is het maar goed dat jullie vandaag niet bij me waren want dan had ik nu geen hondje meer gehad. Merah en ik waren in de tuin toen Gert terugkwam van het boodschappen doen.Merah enthoisiast naar het hek,naar Gert.Ineens was Merah bruin met witte stippen en begon aan de tas van de baas te likken.
Bleek dat Gert slagroom had gekocht en dat was kapot gegaan.De hele tas aan het lekken tot grote lol van Merah want dat is lekker.Ik heb hier helaas geen foto's van want ik wilde eerst Merah daar weg hebben want van al die slagroom raakt ze maar aan de diaree.Eerst Merah gewassen en daarna moest ik het toiletpapier zien te redden want daar trok al aardig slagroom in. Merah is een echte hulp,ze helpt bij het dweilen en bij het schoonmaken van de koelkast.Ik heb er 2x zo lang over gedaan.
Verder slaapt ze gelukkig nog veel.Aan de riem lopen wil nog steeds niet.
Fietsers,auto's en kindertjes,alles is even mooi.Vandaag heeft ze kennis gemaakt met een hele grote Bernersennenhond.Totaal niet bang. Ze gaat er meteen op af.

Gevaarlijke hond dat monstertje van me :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoezo een monstertje,ik heb toch lief geholpen?
Afbeelding

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#15 Bericht door Barbara »

Vanmorgen ben ik vroeg opgestaan want Gert mocht uitslapen.Als ik de kamer in kom heb ik meteen een enthousiast hondje in mijn broekspijp of aan mijn sloffen hangen.Ik ga mijn schoenen aan doen en ze weet nu al dat we dan naar buiten gaan.Viel haar dat vies tegen.Het regende en als ze ergens een hekel aan heeft is het wel regen.Regen en aan de riem lopen.Ze wou dus echt niet mee en ik moest haar slepen.Gauw doet ze een paar sprongen en ik denk hè,hè maar vergeet het maar,ze springt naar de heg daar is een overhangende tak en daar onder was het droog en daar bleef ze zitten ze deed geen stap meer :D
's middags zijn we naar de dierenwinkel geweest.Ik wilde ander voer want dit voer wat ze nu heeft gaat ze zo van drinken.Nou dat was feest want hondjes mogen daar naar binnen en krijgen altijd iets lekkers en alle mensen wilde haar aaien en ze werd helemaal gek van de aandacht.
We moesten ook nog even een nieuwe mop kopen maar bij de Blokker heb ik haar maar opgetild, ik zag in gedachten al die stellages met glazen al omgaan.Toen nog even met de baas spelen en het vrouwtje helpen met vegen. De rest van de middag in coma. Maar een echte forumhond moet natuurlijk mee valken kijken.Echt bijzonder vond ze het niet maar ze wilde nog wel even poseren voor de Silo.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#16 Bericht door Barbara »

Het was weer een hele drukke dag voor Merah,ze ligt dan ook in coma.
Ze kan al goed helpen in de huishouding en heeft gisteravond geholpen met plantjes verpotten.
Vanmiddag zijn we weer naar het bos geweest.Net toen we vonden dat het wel welletjes voor onze kleine hummel was, kwam er een mooie hond aan.Dat was natuurlijk helemaal het einde en helemaal als die hond ook nog met je wil spelen.Rauzen met stokken door bladeren.En onze Merah was ozo slim.Als die hond rechts om om een boom ging,ging Merah links om. :D We namen haar doodmoe mee naar huis en toen kreeg ze ook nog kraamvisite.De pret kon niet op :D
Verder doet ze heel veel indrukken op en moet ook veel leren en daar word je ook moe van. Het woord brokjes was haar eerste en natuurlijk belangrijkste woord. Nu luistert ze al echt naar haar naam en ze kan ook al "op de plaats"en "blijf".Verder gaat ze bij de tuindeur piepen als ze iets moet doen. Het gaat bijna altijd goed :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#17 Bericht door Barbara »

Rustdag

Afbeelding

Afbeelding

Toen onze mop een mopje was

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#18 Bericht door Barbara »

Als de financiën(zorgverzekering)het toelaat.Gaan Merah en ik volgend jaar naar school.Dan wordt Merah een hulphond.Vandaag al wat richtlijnen voor haar opvoeding gekregen.Nou die zijn pittig :D
Aangezien Merah een eigenwijs loedertje is,zal dat nog een zware dobber worden.
Vanmiddag is ze weer mee geweest naar de Silo.Daar is het werkelijk zo'n troep,dat je zou dekken dat Merah een vuilnisbakkenras is want ze vermaakt zich daar opperbest.We hebben geoefend met "zit" en "blijf"want foto's maken met een trekkend hondje aan je arm is heel lastig.Ze heeft ook kennisgemaakt met meneer Nijhof want dat is heel belangrijk.Meneer Nijhof kwam er niet geheel ongeschonden vanaf maar ze konden het goed met elkaar vinden.


Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Gesloten