Helmond 2011

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nicole
Berichten: 2695
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 13:32:45
Locatie: Koningshooikt (belgie)

#176 Bericht door nicole »

Wat een prachtig verhaal en foto's bedankt Dorine ,sorry ik loop maar een week achter. :lol:
groetjes nicole

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#177 Bericht door Dorine »

Gister laat op de middag zijn we maar weer eens gaan kijken bij de valkjes.
Vanwege het slechte weer de voorbije week waren de bezoekjes minimaal, ofwel niet geweest.
Zoals gewoonlijk kijken we eerst bij de gsm-mast of daar iemand zit en helaas gistermiddag was de mast leeg.
Terwijl we daar staan te kijken vraag ik me hardop af waar die vogelgeluiden vandaan komen,
telkens weer hoor ik hetzelfde, alsof er een bandje afgespeeld wordt.
Welke vogels het nu precies zijn is niet mijn sterkste kant, allesbehalve maar de geluiden doen me denken aan een uil en een havik,
ik heb nog wel even gefilmd daar, niet voor wat ik zag maar voor wat ik hoorde.
We luisteren nog eens goed, handen achter de oren en al snel wordt duidelijk dat die geluiden vanaf de mast komen.
Huh, waarom doet men dat, om de valken te verjagen of om andere vogels uit de mast te houden.
Als het is om de valken uit de mast te houden heeft het waarschijnlijk weinig zin want
Piet was vrijdag heel even bij de mast en met beide ouders erin en toen hoorde hij ook al die geluiden maar het was toen even snel kijken en weer weg.
Als het inderdaad zo is om de slechtvalken uit de mast te houden dan is het wel heel vreemd.
De mast is eigendom van KPN en die waren in 2005 ook eigenaar van de toren in de Mortel.
Toen zag de KPN het wel zitten om een nestkast voor de slechtvalken op die toren te plaatsen;
de valken zorgden ervoor dat de duiven wegbleven en de apparatuur op de toren nauwelijks nog last zou hebben van uitwerpselen van de duiven.
Vreemd, raar, mysterieus allemaal en als het is om de valken weg te houden dan vraag ik me af of er uberhaupt een vogelgeluid is wat de valken uit die mast houdt.

Vervolgens maar naar de achterkant van de CBD. Rijdend richting poort kan ik geen valk ontdekken maar
als we bijna bij de poort zijn komt er ineens een valk tevoorschijn die rond het gebouw vliegt met een prooi in de poten.
Snel uitstappen dus. Ik volg valk met prooi, wat een juvie blijkt te zijn en Piet loopt wat terug om een beter zicht te hebben.
De prooi is niet veel, in ieder geval eentje die al goed afgekloven is.
Afbeelding

Terwijl ik juvie in de gaten houd, vliegt Paps achter me laag over de weg, recht voor Piet zijn neus.
hij vliegt zo laag dat ie bijna in het hekwerk komt te zitten.
Vervolgens vliegen beide valken naar de voorzijde van het gebouw en stappen wij in de auto om daar maar eens te gaan kijken.
Aan de voorzijde zien we juvie met zijn prooi boven op de kast zitten en Paps op de arm van een lamp.
Afbeelding
Afbeelding

Rust word Paps niet gegund, al snel verschijnt Mams en vliegt als een speer naar Paps toe.
Paps vliegt weg en Mams landt op de richel, nou ja landen ..... ze komt daar terecht en schuift vervolgens een heel stuk door.
Tja dat krijg je als je ergens met hoge snelheid op af vliegt, aan de noodrem trekt en de ondergrond waarschijnlijk glad is.
Afbeelding

Vervolgens gaat ze op de linker lamp zitten en blijft daar zitten en Paps gaat aan het vliegen,
niet alleen vliegen, zoals Piet ook al aan de achterkant meemaakte dook ie ook regelmatig ergens naar beneden.
Ook de jonge valk op de kast gaat aan het vliegen.
Het uur dat volgde was spectaculair, beide valken hadden er zin in, heel veel zin in.
Vader en zoon wisselden elkaar mooi af en het is eigenlijk niet op te schrijven wat we zagen.
De duiven rondom de CBD weten inmiddels dat er valken wonen en vliegen sindsdien vrij laag rond.
Dat laag maakt deze valken niets uit, ze zetten de achtervolging toch wel in en dat is voor ons heel spectaculair om te zien.
Laag over de grond scherende valken, uitwijken voor gebouwen, bomen of wat je op die hoogte, een paar meter boven de grond allemaal tegenkomt.
En dan heb je zo'n achtervolging gezien, vaak gedeeltelijk want door de bomen en gebouwen raken ze vaak uit het zicht en
dan ineens komt, van een hele andere zijde, valk weer laag aanvliegen om weer ergens op het gebouw van de CBD te gaan zitten voor de volgende aanval.
Gister was er eentje wel heel mooi, links van ons, op zo'n 25 meter afstand kwam de juvie tussen 2 bomen terug,
hij vloog laag, onder de bladeren door en de lamp van de lantaarnpaal die voor die bomen stond heeft valkje vanaf de onderkant kunnen bekijken.
Valkje vliegt laag over het groen en het kanaal om dan ineens zowat kaarsrecht voor de gevel omhoog te vliegen.
Een ander mooi moment waren wat vluchtjes met hoge snelheid rond het gebouw.
Juvie kwam van rechts aanvliegen, erg laag en scheerde de hoek om. Juvie zat zo laag dat ik even schrok want juvie zat op dezelfde hoogte als het dak van het kantoor.
Hij scheerde dus ook rakelings over dat dak heen.
Vorig weekend zagen we al hoe het wijfje vanuit de gsm-mast een meeuw verjaagde en dat beestje behoorlijk liet piepen.
Gister durfden twee meeuwen het aan om geruime tijd aan de voorzijde op hoogte van de nestkast wat rond te doen.
Ze waren behoorlijk aan het uitdagen en we zaten al te wachten wanneer één van de valken er een einde aan zou maken.
Vader en zoon waren zo druk doende dat het even duurde maar uiteindelijk was het zoon die een snoekduik op één van de meeuwen maakte.
De meeuw die vorige week door het wijfje weggestuurd werd piepte, deze meeuw leek wel heel kort te kunnen blaffen.
Juvie dook dus op meeuw af en het zoals wij het zagen raakte de jonge valk de meeuw, en op dat moment leek de meeuw heel hard 'waf' te zeggen.
De meeuw koos het hazenpad en zal de uitdaging denk ik niet meer aangaan, meeuw heeft zijn lesje wel geleerd.

En als je zo laag aan het vliegen bent ga je af en toe ook maar laag zitten en dan is het dak van de buren geen onbekend terrein.
Afbeelding

Zo hebben we daar ruim een uur een ware vliegshow gezien, links, rechts, schuin naar voren of achter ons,
in elke hoek hebben we wel een spectaculaire vlucht of aanval op een andere vogel gezien.
Na ruim een uur hield zoon het voor gezien en ging op de nestkast zitten,
wat poetsen, nageltjes zuiver maken en ik denk vooral uitrusten.
Afbeelding

Paps was even daarvoor al vertrokken met onbekende bestemming.
Mams zat nog steeds te zitten op de lamp en helaas, de beide zusjes lieten zich vandaag niet zien.
Geen zin, op stap of al vertrokken ............ wie zal het zeggen.
Maar ik hoop die twee toch nog wel een keertje te mogen zien, dus deze week maar weer wat vaker gaan kijken.

Het was dus een zeer geslaagd bezoek, de valken vlogen ons bijna letterlijk om de oren.
Genieten was het :D
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
nicole
Berichten: 2695
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 13:32:45
Locatie: Koningshooikt (belgie)

#178 Bericht door nicole »

Dorine en Piet hartelijk dank en nen dikke knuffel,voor al de moeite die jullie doen en dan nog een prachtig verhaal en de mooie foto's super :!: :D
groetjes nicole

Gebruikersavatar
Lucje
Berichten: 3086
Lid geworden op: dinsdag 18 maart 2008, 13:48:20
Locatie: Strijen

#179 Bericht door Lucje »

Een prachtig verhaal Dorine, wat hebben jullie daar genoten van de valkjes! Toch wel gevaarlijk dat laagvliegen maar voor jullie fantastisch :D
There will be sunshine after rain.

Liesbeth60
Berichten: 12471
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 21:19:05
Locatie: Arnhem
Contacteer:

#180 Bericht door Liesbeth60 »

Wat een prachtig verhaal Dorine.
En wat zullen jullie genoten hebben! :D
De foto's zijn ook weer om van te smullen!
De meisjes zullen wel naar de tienerdisco zijn geweest. :wink:
Het was toch zondag?
Die komen wel weer hoor.

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#181 Bericht door Petra »

Wat een schitterend verslag! Blaffende meeuw, nou ja.... :lol: :lol: Uit alles spreekt dat jullie hebben staan stuiteren van plezier; had ik ook gedaan! Bedankt voor het delen Dorine, het is super! Heerlijke foto's ook. Wat mooi. Ga maar lekker vaak kijken! :lol:
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#182 Bericht door roosje »

Ik heb weer genoten van jullie/jouw verslag Dorine. De vaart zat er goed in en begrijp dat het weer helemaal de moeite was. Prachtige foto's die het verhaal weer complimenteren. Dank jullie wel. :)

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#183 Bericht door Dorine »

Vanavond na het eten wilde Piet even gaan kijken of de zusjes soms weer thuis waren.
Of dat nu zo'n geweldig idee was betwijfelde ik, kijkend door de raam naar buiten beloofde de kleur van het wolkendek niet veel goed.
Och dat trekt wel voorbij was de opmerking over die aarde donkere wolkenpartij in aantocht.
Ja, voorbij trok het maar zeker ook over ons heen en niet zo zuinig ook, de waterkraan stond boven helemaal open.
Bij de gsm-mast regende het nog steeds maar in de mast geen enkele valk,
door de natte autoruiten was met kijker ook geen valk op het gebouw van de CBD te ontdekken.
Dan maar naar de achterzijde en gelukkig werd de regen al wat minder en het zonnetje komt, vanwege de lage stand alweer tevoorschijn.
Zon en een giga bui levert vaak iets heel moois op, vanavond ook.
In de gitzwarte lucht zorgde de felle laagstaande zon voor een supermooie regenboog.

Afbeelding

Aan de achterzijde was geen valk te bekennen en maar gelijk doorgereden naar de voorzijde.
Op de kast een jonkie, zoonlief en die keek ons even verbaasd aan;
met dit weer ... :shock:
Afbeelding

De rest van de familie was spoorloos, waar we ook keken, welk hoog gebouw, de hoogspanningsmasten in de verte of
misschien wel wat lager bij de grond, de andere valken waren niet te vinden.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Liesbeth60
Berichten: 12471
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 21:19:05
Locatie: Arnhem
Contacteer:

#184 Bericht door Liesbeth60 »

Haha, ik kan me wel voorstellen wat het valkje dacht.
Mensen... :roll:
Maar hij staat er mooi op in de regen.
Ook een werkelijk schitterende foto van de regenboog!
De rest van de familie zal wel ergens een mooi verstopplekje hebben gevonden.

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#185 Bericht door Petra »

:hihi: Dat koppie van Jochie.... :lol: Prachtige regenboog! Dank je wel Dorine.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#186 Bericht door Yleor »

Mooie verhalen Dorine, en prachtige foto's! Jullie treffen het wel daar in Helmond.

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#187 Bericht door roosje »

Moooi die regenboog :D

arendsoog
Berichten: 60
Lid geworden op: dinsdag 24 mei 2011, 20:29:50
Locatie: Amsterdam

#188 Bericht door arendsoog »

Met heel veel interesse heb ik je prachtige waarnemingen gelezen,bedankt dorine .

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#189 Bericht door Dorine »

Helaas, nog steeds de zusjes niet gezien, tenminste met zekerheid woensdagavond niet.
Zoonlief zat op de kast en is, als ie gaat vliegen heel goed te herkennen.
Hij mist namelijk een staartpen, deze pen heeft ie gebroken tijden zijn allereerste vliegavontuurtjes.
De eerste dagen stak die pen alle kanten op later is ie toch helemaal doorgegaan.
Verder op de linkse lamp Paps en de rechtse Mams.
Afbeelding

Gisteravond 1 jonkie in de weer stille gsm-mast.
Helaas vloog ie ineens weg en de foto's zijn niet van die kwaliteit dat het daarop te zien is of dit zoonlief was of één van de dochters.
Vanaf de gsm-mast zagen we 1 valk bij de nestkast zitten.
Daarna maar naar de achterant en de voorkant gegaan.
Géén valk meer te zien. Even later komt er eentje aanvliegen en gaat aan de rechtse kant zitten,
een jonkie maar wie is weer niet te zien.
We gaan maar naar huis, vanuit de auto zie ik iets zitten op de rand aan de linkerkant van het gebouw,
stoppen, uitstappen en kijken ...... is het een duif :lol:
Maar vanaf deze plek zag ik in de verte wel een valk in de hoogspanningsmast zitten.
Dan maar even daar gaan kijken. Als we terplekke zijn en de scoop pakken vliegt de valk weg.
Dan maar naar de koffie.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#190 Bericht door Petra »

Kleintjes worden groot... Jammer dat je Zussies niet meer hebt kunnen waarnemen Dorine! Ach, de meiden zullen zich wel redden, toch? Op de valreep nog een duif gespot; het moet niet gekker worden. :lol: :lol:

Dank je wel Dorine voor je verslag en leuke foto's.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#191 Bericht door roosje »

Dank weer voor je inspanning Dorine om ons op de hoogte te houden.
Ik hoop dat de zusjes zich weer snel laten zien.

Liesbeth60
Berichten: 12471
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 21:19:05
Locatie: Arnhem
Contacteer:

#192 Bericht door Liesbeth60 »

Jammer dat de zusjes zich nog niet hebben laten zien.
Ik hoop dat dat toch nog snel gaat gebeuren.
Bedankt voor je verslag en mooie foto's Dorine. :D

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#193 Bericht door Dorine »

Piet had de weersvoorspellingen voor het weekend gehoord en aangezien het vanavond redelijk weer was,
was het na het eten richting Helmondse valken.
In de mast niemand maar we konden al wel vanaf daar zien dat er links om het hoekje een valk zat.
Dat bleek dichterbij een jonkie te zijn en op een hekwerk op het gebouw van de asfaltcentrale zagen we ook een valk zitten, een adult.
Op naar de voorkant waar Elmar van de CBD de valken al in de gaten stond te houden.
We hadden tijd genoeg om wat bij te praten want er was weinig beweging in de valken,
eentje vloog een keertje rond en zweefde even boven een hoek van het gebouw.
Vanavond nog meer leuk spul gezien, vrouwtje sperwer, redelijk dichtbij, aan de andere kant van het kanaal
Afbeelding

Dan ga je weer naar huis en rijdt je tot het einde van de weg om te keren, de straat is namelijk doodlopend en
om even te kijken of dat ene jonkie nog steeds om het hoekje zit.
Jonkie zat er nog en als ik weer naar voren kijk zie ik wat vliegen bij de gsm-mast.
Vogel verdwijnt achter de bomen maar al snel komt er ook weer wat tevoorschijn,
jep, een valk en die gaat naast de jonge zitten.
Uitstappen en kijker pakken en dan zien we er maar eentje zitten, huh hoe kan dat nu.
Is die valk dan over die rand gaan zitten? Na een minuut of 10 laat de verdwenen valk zich weer zien .... ook een jonkie.
Leuk, twee jonkies bij elkaar en dus zeker één zusje, volgens Piet was het broer en zus,
ik vond het moeilijk te zien vanavond.
Afbeelding

Even later gaat de laatstgekomen jonge valk aan de wandel, het hoekje om richting nestkast.
Valkje gaat onder de nestkast zitten, wellicht het plekje om de komende nacht door te brengen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dorine op vrijdag 22 juli 2011, 23:00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Liesbeth60
Berichten: 12471
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 21:19:05
Locatie: Arnhem
Contacteer:

#194 Bericht door Liesbeth60 »

Jippie! Tenminste 1 zusje gezien! :lol:
En ook nog een prachtige mevrouw Sperwer.
Super foto's! Dank je wel Dorine. :D

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#195 Bericht door Petra »

:lol: Da's fijn te lezen; tenminste 2 van de 3 kinderen gezien. Super Dorine. Ik waardeer het enorm dat je dit kassie zo goed documenteert. Dank je!
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Zwiersje
Berichten: 10596
Lid geworden op: zondag 8 juni 2008, 10:30:11
Locatie: Duiven
Contacteer:

#196 Bericht door Zwiersje »

Prachtige foto's Dorine :D
Zo heerlijk om dit stel bij je in de buurt te hebben.

Het blijft genieten zoals jij jouw waarnemingen in verhaal weet te zetten.
Thanks :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#197 Bericht door roosje »

Prachtig Dorine die Sperwer :!: .

Fijn dat jullie weer twee van de drie valkjes hebben kunnen waarnemen :) .

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#198 Bericht door marian53 »

Prachtige foto's weer en wat een fijne verslagen , ook ik waardeer het dat je ons zo op de hoogte houdt van dit prachtige stelletje valken , bedankt Piet en Dorine .
carpe diem

Gebruikersavatar
nicole
Berichten: 2695
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 13:32:45
Locatie: Koningshooikt (belgie)

#199 Bericht door nicole »

Prachtig weer allemaal Dorine :D
groetjes nicole

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#200 Bericht door Dorine »

Gistermiddag na de Mortel even hier gaan kijken en
dan kom je er gelijk weer achter hoe fijn het is als het gebouw waar de valken op wonen 'laag' is.
3 valken thuis, Paps, Mams en zoonlief.
Zoonlief met goed gevulde krop, zoals gewoonlijk en beide ouders zaten ook meer met de oogjes dicht dan open.

Afbeelding
Afbeelding
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gesloten