Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2013

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#801 Bericht door Falcon »

Daar val je dus bijna van in slaap, zo saai .. :wink: of het is gewoon laat.. :lol:
Where the Spirit of the Lord is, there is freedom.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#802 Bericht door Gawo »

Prachtig Bert :D

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#803 Bericht door Eagle »

In dit filmpje zijn twee jonge Slechtvalken te zien. Een tijdje naast elkaar in een nis bij de klokken en daar is er ook iets te eten.

---> klik op een foto om het filmpje te starten <---

Afbeelding

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#804 Bericht door Falcon »

Mooi om te zien Bert! Vooral aan het eind, ze kunnen het goed met elkaar vinden, leuk hoor!
Where the Spirit of the Lord is, there is freedom.

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#805 Bericht door Petra »

Heerlijk 'saai' en vredig; zo zie ik 't graag. :lol: Dank je Bert.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#806 Bericht door roosje »

Heel mooi Bert :!: :)

Lia
Berichten: 3497
Lid geworden op: zaterdag 4 mei 2013, 15:28:21
Contacteer:

#807 Bericht door Lia »

Mooie foto's

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#808 Bericht door Gawo »

Prachtig filmpje Bert :D
Dit verveelt nooit, geniet daar elke keer van :D

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#809 Bericht door Eagle »

Voor een laatste keer dit seizoen een filmpje van Slechtvalken en betreft die in Rijswijk.
Het is twaalf uur in het filmpje. De grote klok geeft dat hoorbaar aan.
Met rode pijltjes en cirkel zijn de verschillende Slechtvalken aangegeven op een tweetal foto's.

---> klik op een foto om het filmpje te starten <---

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#810 Bericht door Gawo »

Heel mooi die twee Bert :D
Een prachtige afsluiting van duttend valkje voor dit seizoen, bedankt voor alle foto's en filmpjes en verslagen, hopenlijk volgend jaar weer zo :wink:

AnneMarie
Berichten: 4361
Lid geworden op: vrijdag 7 november 2008, 12:45:49
Locatie: Amsterdam

#811 Bericht door AnneMarie »

Geweldig Bert. Heerlijk relaxed die twee. Het lijkt wel een Siamese tweeling.
Bedankt voor al je mooie filmpjes. Ik heb er van genoten. :D :goodman:

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#812 Bericht door Petra »

Heerlijk, heerlijk saai alweer! :lol: Ik mag dat wel. Dank Bert, alweer!
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#813 Bericht door Falcon »

AnneMarie schreef:Heerlijk relaxed die twee. Het lijkt wel een Siamese tweeling.
Ja daar lijkt het wel op AnneMarie, zo close als deze twee zijn.. :lol:

Erg mooie filmpje Bert! Ik heb er weer van genoten. Inmiddels zullen de kids al wel vertrokken zijn?
Where the Spirit of the Lord is, there is freedom.

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#814 Bericht door Eagle »

Voor wie niet wist dat er 2 jonge Slechtvalken op de Hefbrug in Rotterdam zijn opgegroeid, hieronder een samenvatting. De 'Hef' is voor mij zeer bekend maar ben er dit jaar niet geweest. Leuke observaties.

Bron : Werkgroep Roofvogels Hoekse Waard Oost

" Op "De Hef", de oude spoorbrug in Rotterdam stond al enkele jaren een kast en deze bleek dit jaar in ierder geval in gebruik te zijn genomen. 2 eieren leveren daar 2 jongen op, broer en zus.

Het 2 legsel van "De Hef" in Rotterdam is het laatste legsel van dit jaar en dus vlogen de jongen als laatste uit. Het jonge vrouwtje is dan ook ongeduldig en maakt op 8 juli, 39 dagen oud - een beetje vroeg, haar eerst vlucht. Ze is dan ook precies één kilo zwaar als ze op een auto op het Noordereiland eindigt. Op de 12e wordt ze teruggezet in de nestkast. Al die tijd is er van haar enige nestgenoot, haar oudere broer, niets meer gezien of gehoord. Nieuwsgierig hoe het haar vergaat post ik een tijdje bij de bruggen en zie ik haar vanaf de Willemsbrug aan komen vliegen. Even later verschijnt uit het niets ook haar broer op de Hef ! Tevreden kan ik weg.

Op 22 juli zijn broer en zus weer min of meer in de problemen: ze zitten hoog (100+ meter) op een dak waar glazenwassers aan het werk gaan (een klus van 3 weken). Het dak heeft rondom een 3 of 4 meter hoge glazen wand waar de jongen in paniek tegenaan vliegen bij elke poging die ze doen om te vluchten. De glazenwassers waarschuwen gelukkig de dierenambulance en zo eindigt de jongedame, deze keer samen met broerlief, weer in de vogelopvang! Omdat ze gelukkig verder niets mankeren worden ze diezelfde avond op hetzelfde dak, over het glas heen, weer losgelaten.

Maar er is meer! Op 26 augustus wordt de jongedame gezien naast de Zevenhuizerplas, 10Km verderop.
Het avontuur van het echte leven is begonnen..... "


Kijk ook maar even naar de WR-HWo site. Er is o.a. een foto te zien van een jonge valk op de motorkap van een auto op het Noordereiland.

http://www.roofvogels-hw.nl/slechtvalkenzh.html

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#815 Bericht door Yleor »

Goh, het is nieuw voor me Bert, dat er valken op de Hef zijn grootgebracht. Leuk nieuws, hoewel het een beetje Jut en Jul zijn. De jonge vrouw alweer een stuk verderop, goedzo. Weet je ook wie de ouders zijn of is dat niet bekend?

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#816 Bericht door Eagle »

Roely, ik weet niks over de herkomst van de ouders maar het zijn vast dezelfde als de Slechtvalken die regelmatig werden beschreven in berichtgevingen op de waarneming.nl site.
Het zijn echte City Centre valken - van die hoge gebouwen en bruggen hoppers. :) Behalve op de Willemsbrug en Hefbrug regelmatig te zien bij het EMC, het voormalige Shell gebouw op de kop van de Coolsingel, hoog kantoorgebouw van Nationale Nederlanden en langs de Maasboulevard.

Niet iedereen zal die berichten op waarneming.nl volgen en lezen en om toch een indruk te geven van die stadse valken daar heb ik er twee samengevat. Ze zijn van eind augustus op verschillende dagen. Als je belangstelling hebt om ook foto's te zien moet je maar op de twee voorbeelden hieronder klikken :

Bron is Ronald Zee met meldingen op Waarneming.nl

" Om 19.40 Slechtvalk bij het EMC, die vloog na korte tijd richting centrum. Richting centrum gefietsts en zag met de verrekijker bij het begin van de Coolsingel Slechtvalk bij het oude Shell gebouw. Daar aangekomen zag ik de Slechtvalk zitten, na enige tijd verscheen er een tweede, die vloog een paar maal om het gebouw en vloog verder kort daarna gevolgd door de andere. Op de Willemsbrug zat om 20.15 een juveniel zo hard te krijssen dat de wandelaars allemaal opkeken. De juveniel vloog een paar maal van de ene naar de andere pylon (misschien op zoek naar de ouders). "

" Twee Slechtvalken rondvliegend bij het gebouw van National Nederlanden, vlogen ook nog naar het oude Shell gebouw maar keerden weer terug naar NN om daar een minuut of 10 rond te vliegen. Vermoedelijk ouder en jong die voortdurend aan het krijssen was. Daarna uit het zicht maar vond ze beide op een N zittend, de een aan de noordzijde de ander aan de zuid zijde. "


http://waarneming.nl/waarneming/view/78710404
http://waarneming.nl/waarneming/view/78751848

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#817 Bericht door Petra »

Ik schaam me diep: heb er helemaal niets van meegekregen! :oops: :oops: Terwijl ik er wel op gelet heb (via Rotta natuur- en vogelwacht).

Mieters Bert dat je het zo goed be- en omschreven hebt allemaal! Dank!
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

AnneMarie
Berichten: 4361
Lid geworden op: vrijdag 7 november 2008, 12:45:49
Locatie: Amsterdam

#818 Bericht door AnneMarie »

Ja leuk hè? Ik had het al op het forum van Amelandse gelezen. Ene Ronald plaatst daar verhaaltjes en foto's van het stel. :D

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#819 Bericht door Petra »

Ronald... Ach ja, ook een Rotterdammer die blijkbaar verder kijkt dat mijn neus lang is! :lol:
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

AnneMarie
Berichten: 4361
Lid geworden op: vrijdag 7 november 2008, 12:45:49
Locatie: Amsterdam

#820 Bericht door AnneMarie »

Deze site ook maar weer eens geplaatst. Staan leuke weetjes op en mooie foto's.... :D

http://www.roofvogels-hw.nl/slechtvalkenzh.html

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#821 Bericht door roosje »

Bert dank voor de info over de Hef. :D

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#822 Bericht door Eagle »

Wederom een Slechtvalk gespot maar ik twijfelde of de foto's hier of op de afdeling "Andere Vogels" moeten staan. De Slechtvalk is slechts een onderdeeltje in het aanbod aan overige vogels. Er zaten ongeveer 150 Lepelaars en meer dan 1.000 Wulpen plus 1 Slechtvalk en nog wat Aalscholvers.

Ik zie daar regelmatig een Slechtvalk en is een heel andere aanblik dan omhoog te moeten turen bij een schoorsteen, communicatietoren, kerktoren, en dergelijke. Juist vanwege de afwisseling met andere vogels en bij wat geluk het zien jagen van de Slechtvalk, zigzaggend door 'wolken' strandlopers bijvoorbeeld. Het is een dynamisch geheel en erg afhankelijk van het getij. Ben je er bij een laagwater periode of tijdens doodtij bij hoogwater, dan zie je er waarschijnlijk helemaal geen vogels. Die verblijven dan kilometers verder op het wad, daar waar de waterlijn dan loopt.

Recente tellingen wezen uit dat er in dit gebied drie Slechtvalken waar te nemen zijn. Deze valk op de foto's is niet geringd overigens.

Ruim een uur daar geweest en alles bleef in rust totdat de Slechtvalk van de steen vertrok. Resultaat was dat de Lepelaars het luchtruim kozen samen met het grootste deel van de Wulpen.
Een deel van de Lepelaars streek een paar honderd meter verderop neer en begonnen daar garnaaltjes te happen.

Op de overzichtsfoto's is de Slechtvalk omcirkeld.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#823 Bericht door Dorine »

Leuk Bert,
het is een honkvaste valk :D
Zit ie ook altijd op dezelfde steen?
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#824 Bericht door Eagle »

Dorine, de Slechtvalk wisselt wel van steen.
Dit is een foto van vandaag en nu weinig Lepelaars, slechts 5, minder Wulpen maar wel behoorlijke aantallen Kluten (net links en rechts buiten beeld). Ook Pijlstaarten beginnen weer te arriveren.

Afbeelding

AnneMarie
Berichten: 4361
Lid geworden op: vrijdag 7 november 2008, 12:45:49
Locatie: Amsterdam

#825 Bericht door AnneMarie »

Sfeervolle, mooie foto's Bert. :)

Gesloten