Helmond (37 en JH) 2014

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#251 Bericht door Piet »

Deze hadden jullienog tegoed van gisteren.
Ik heb (denk ik) de leukste scenes aan elkaar geplakt.
Sorry had ik nog bijna 17 minuten, dus ga er maar even voor zitten :wink:

"Het wordt wringen op zo'n rooster"


HD en FullScreen mogelijk.
<object width="853" height="480"><param name="movie" value="//www.youtube.com/v/bcZwOfj26G8?hl=nl_NL& ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="//www.youtube.com/v/bcZwOfj26G8?hl=nl_NL&version=3&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="853" height="480" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>
http://youtu.be/bcZwOfj26G8
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#252 Bericht door marian53 »

Zo er eens even goed voor gaan zitten want ik vermoed dat dit een van de laatste keren is geweest dat je ze alle vier tegelijk in beeld hebt gehad.
Dat volgen met die ogen , ze houden het toch goed in de gaten . en wel een keurig stel het zit netjes te wachten op de ene na terwijl het eten word voorbereid.die dacht er met n vleugel er vandoor te gaan maar werd mooi terug gefloten .
prachtig filmpje Piet :)
carpe diem

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#253 Bericht door Petra »

Ik heb zitten genieten! Heerlijk met een kopje koffie en peukje. :wink: Gekke beessies toch: zitten kluiven aan een kale veer en aan staartveren van brusje. :lol:
Wat Marian schrijft: misschien voor 't laatst alle 4 bij elkaar.
Machtig mooi Piet, bedankt!
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#254 Bericht door Gawo »

Ook ik ben er even echt voor gaan zitten om te genieten en dat heb ik met volle teugen gedaan , want je had gewaarschuwd Piet dat hij wat langer zou duren :wink: .
Wat een prachtig filmpje en wat een mooi afsluiting voor iets anders moois wat gaat komen.
Alle vier nog op het rooster en ook moeders nog even in beeld, dank je Piet :D

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#255 Bericht door roosje »

Schitterend wat een druktemakers hahahahaha Je kan ook de verschillende karakters goed zien. Mooi om te zien dat tijdens de hele exercitie van de twee de rest alle rust behoudt. Schitterend :lol:

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#256 Bericht door Dorine »

Inderdaad, de video was de laatste dag dat alle jonkies boven zaten, in de kast en op het rooster.

Dinsdagochtend kreeg ik een mailtje dat er eentje beneden zat en daarna naar de overbuurman gevlogen was.
Ik ben gaan kijken en daar zag ik alleen maar de drie jongen boven in de kast,
bij de overbuurman was geen valk te bekennen.
Weer thuis wat gemaild met de BD en ik bleek het dus verkeerd begrepen te hebben.
In de vroege ochtend was één van de jonkies beneden aan de wandel en liep richting een erg drukke weg op het industrieterrein.
Reden om de valk te vangen en hem op een laag dak terug te zetten.
Toen valk eenmaal op dat dak zat besloot ie toch maar weer de vleugels te nemen maar nu de andere kant op,
het kanaal over en naar de overbuurman.
De landing daar verliep niet geheel vlekkeloos, hij vloog tegen het raam en kukelde naar beneden.
De bezorgde overbuurman belde gelijk de dierenambulance en gelukkig wist de man van de BD nog net te voorkomen dat valkje gevangen en meegenomen werd.
Nu kan ie wel even wat dizzy geweest zijn van tegen dat raam aanvliegen maar een valk kan heel wat hebben en
je kunt beter even afwachten want een jonkie in de opvang ........... als het niet anders kan is het goed maar liever niet.
Valkje ging even later dus vrolijk aan de wandel en blijk ik dus die ochtend toch dichtbij een loslopende valk heb gestaan.
Tja, ik zocht naar een valk ergens op een dak en niet naar een valk op de grond.
In de middag dus terug en ik hoefde niet lang te zoeken naar de avonturier.
Schuin tegenover de BD zat ie op de grond
Afbeelding

Tja, wat moet je doen met zo'n ding op de grond, weer vangen en op het lage dak zetten of rond laten lopen en hopen dat de nieuwsgierigheid snel over is en
valk weer naar het gebouw vliegt.
Vangen en terugzetten werd het niet, vangen levert alleen maar veel stress op en hele grote kans dat ie toch weer wegvliegt.
De dinsdagmiddag heb ik daar gezten als slechtvalkoppas want ook al is het een doodlopende weg,
vrachtwagens en auto's rijden er toch wel en met al dat water hoop je dan maar dat valkje geen zwemles gaat nemen.
Even later zat valkje op een container waar wat afval in lag en dat afval werd ook af en toe bekeken,
het was blijkbaar leuk om in en uit die container te wippen
Afbeelding

Nadat de container niet meer leuk was ging ie aan de wandel en wilde het terrein af.
De poort stond open maar dat was een metertje of 7 lopen en daar had valkje geen zin in.
Bij die container wilde hij de straat op en daar heeft ie een hele tijd gestoeid met de begroeiing en het hekwerk.
Af en toe vloog ie tegen de gaas omhoog, pakte hij met zijn poten dat gaas vast en probeerde van alles om daar doorheen te komen.
Valkje maakte het gelukkig nog niet zo bont dat ie vast kwam te zitten en ik in moest grijpen.
Uiteindelijk vond hij de doorgang bij de openstaande poort en liep ie de weg op.
Dan zit je daar en zegt; nou hop, snel oversteken. Nou valk vond van niet en midden op straat stopt ie en gaat doodleuk wat rond zitten kijken.
Gelukkig duurde het niet lang en veilig bereikte hij de overkant maar de overkant is grasveld en daarachter water.
Valkje liep dus rechtdoor, over het gras richting water en even dacht ik echt dat ie was gaan zwemmen.
Ik zag hem niet meer en in de aanwezige eenden zat ineens heel veel leven.
Voorzichtig ben ik gaan kijken en nog op ruime afstand kwam het valkenkoppie alweer boven het gras uit, geen zwemles pfffff.
Daarna vond ie het wel goed daar op het gras en bleef ie lang zitten
Afbeelding

en nam zelfs de moeite om een keer cheese te zeggen :wink:
Afbeelding

Valkje bleef zitten en voor mij was het tijd om naar huis te gaan alhoewel ik liever was gebleven om te kijken of alles goed zou gaan.
Na het eten zijn we teruggegaan en waar we samen met de man van de BD ook zochten van de loslopende valk geen spoor.
Boven bij de kast nog steeds drie jonkies.

Woensdagochtend kreeg ik mail van de BD dat er nog 2 beneden zaten en dus nog maar eentje in de kast.
De twee zaten wel veilig op laagbouw, eentje bij de BD en eentje bij de buurman maar
van de rondscharrelende valk geen spoor.
Op weg naar de valken heb ik wat rondjes gemaakt en gezocht naar de valk die op stap was maar waar ik ook zocht en keek ik kon hem niet vinden.
Bij de BD aangekomen zag ik er eentje links op de laagbouw zitten
Afbeelding

Op het rooster zat 37 en op de rand het flinke vrouwtje
Afbeelding

Bij de buurman kon ik geen valk ontdekken en ook de vierde was nergens te bekennen.
De valk links op het gebouw wandelt wat heen en weer en terwijl ik hem bekijk maakt ie een misstap,
kukelt van de rand af en vliegt weg richting kanaal en even dacht ik dat ie op de boot zou gaan landen die daar lag en gelost werd.
Maar dat deed valk niet, hij stak het kanaal over en vloog tussen twee bedrijven door weg.
Terugkomen deed ie niet en toen ben ik maar gaan kijken aan de achterkant van die bedrijven, tenminste zover dat mogelijk is.
Aan de achterkant kon ik geen valk ontdekken en weer terug bij de BD heb ik 37 op het rooster maar in de gaten gehouden,
kijken waar 37 naar kijkt want vanaf het rooster houdt zij haar kroost wel in de gaten.
37 zat recht omlaag te kijken en na wat zoekwerk vond ik een valk op de laagbouw van de BD,
beetje mooi verstopt tegen een beige achtergrond
Afbeelding

Dit was niet de valk die eerder naar de overkant vloog en volgens mij ook niet nummer 4.
De vliegende valk liet zich kort daarna ook zien.
Vliegen ging valk blijkbaar toch behoorlijk goed af want hij was niet op de grond terecht gekomen maar
boven op het dak van de overbuurman en daar liet ie zich op de dakrand zien
Afbeelding

Er gebeurde verder niets meer, beide jonkies bleven zitten en knepen regelmatig de oogjes dicht en de dame boven op de kastrand zit daar prima,
eindelijk rust en alle plek voor haar zelf, wat wil je nog meer.

Van de BD kreeg ik op het einde van de middag nog een update: 1 jonkie in de kast, 1 op de laagbouw van de BD en 2 op het dak van de buurman.
Pfff, nummer 4 is dus ook weer terecht.
Na het eten ben ik toch maar weer gaan kijken ondanks de regen want bij de overbuurman sta je onder de overkapping lekker droog.
Bij aankomst zat er eentje precies recht voor mijn neus op de laagbouw maar die jonge vloog snel weg.
Daarna kon ik nog een valk ontdekken op het middelste bordes van de noodtrap aan de oostkant van het gebouw.
Of die valk dezelfde was al eerder op de rand weet ik niet.
Verder liet zich geen jonkie meer zien, uitgezonderd de truus in de kast want die werd gisteravond overspoeld met eten.
Eerst kwam JH daar een spreeuw afleveren en kwam 37 met een flinke prooi en heeft die dame stampvol geduwd met eten en
terwijl 37 haar zat te voeren kwam JH weer met eten aan, nu een half prooitje.
En de andere jonkies lieten zich niet meer zien en omdat het al ruim na 9 uur was en de regen maar niet op wilde houden ben ik maar gegaan.

Geen loslopende valken meer maar allemaal veilig op een dak en kan ik mijn verhaal hier posten.
Twee jaar geleden is een op de grond lopende valk opgejaagd door een "valkenliefhebber" en
daardoor in het kanaal terechtgekomen.
Om herhaling te voorkomen besloot ik om het nog niet te melden ente wachten,
je weet nooit wie er verder allemaal meelezen ....... je ziet wel met dat uitgehaalde nest in België.

Straks maar weer eens gaan kijken, mits het droog wil worden.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Zwiersje
Berichten: 10596
Lid geworden op: zondag 8 juni 2008, 10:30:11
Locatie: Duiven
Contacteer:

#257 Bericht door Zwiersje »

pff... wat een spanning Dorine. Maar gelukkig is het gezinnetje weer geheel compleet waargenomen :D
De foto's zijn werkelijk om te watertanden....zo mooi! :D

En meteen een prachtige nieuwe forumfoto van de kleine avonturier :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#258 Bericht door marian53 »

Mooi die forum foto Dorine van dat valkje waar jij zo goed op gepast hebt , ik zou de zenuwe krijgen als ze zo op de weg liepen en dat kanaal vind ik ook maar niks , dat valkje dat toen in het kanaal kwam hebben ze dat er nog uitgevist ??? ik zou er zo inspringen als ik dat zou zien .
Gelukkig hebben ze het vliegen zo onder de knie , want het valt me op met n paar uur dat ze zich goed weten te redden , op een kleine dondersteen na.
Fijn dat je het zo goed in de gaten houdt daar, en zeker met dit weer , hier is het koud en nat .
carpe diem

Gebruikersavatar
nicole
Berichten: 2695
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 13:32:45
Locatie: Koningshooikt (belgie)

#259 Bericht door nicole »

Prachtig Dorine en Piet jullie hebben wel je handen vol aan de kuiks in Helmond,alleen zal het allemaal weer veel te snel voorbij zijn. :lol:
groetjes nicole

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#260 Bericht door roosje »

Wat een verhaal! Dorine. Ik zat op het puntje van mijn stoel om het verhaal te lezen. Gelukkig alle vier weer terecht. De foto's zijn geweldig en spreken boekdelen van het hele avontuur. Super dat je zoveel de moeite neemt om alles in de gaten te houden.:D

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#261 Bericht door Gawo »

Super dat je zo opgepast hebt Dorine en ben blij dat alles goed gekomen is.
Prachtige foto's zeg :D

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#262 Bericht door Dorine »

De regen en de toestanden in Amersfoort zorgden er voor dat het pas half 7 was toen ik voor de eerste keer vandaag polshoogte ging nemen.
Na een hele dag regen en onweer scheen ineens volop de zon en was de lucht strakblauw, ongelooflijk
want om 5 uur was het donker en onweerde het stevig.

Kunnen jullie tellen? Nou tel dan op onderstaande foto's de jonkies maar bij elkaar op.
Op het rooster
Afbeelding

Op een antenne noordwesthoek halverwege het gebouw
Afbeelding

En helemaal op het bovenste nokje van het gebouw
Afbeelding

Uitkomst: 4 jonkies en mams :D

Het jong helemaal boven op het dak is het mannetje en hij was als eerste op het rooster en
heeft dagenlang ontzettend zijn best gedaan met wapperen en fladderen.
Die oefeningen hebben zin gehad, heel veel zin want meneer heeft me vanavond laten zien
wat ie in een paar dagen tijd allemaal geleerd heeft en waar hij al toe in staat is.
Op het dak zat ie niet lang, meneer vloog weg, maakte een rondje en ging op de westkant bij de goot zitten,
alsof ie al weken rondvliegt zo gemakkelijk ging hem dat af, onvoorstelbaar
Afbeelding

En bij dat ene rondje liet hij het niet, nee hij vloog elke keer weer op en de twee op het rooster volgden hun broer met grote ogen
Afbeelding

En dan gaat ie wat verder van het gebouw weg, hij vliegt zelfs richting de gsm-mast.
De grote boom vol blad belemmert het uitzicht voor me en als valk niet terugkomt ga ik er van uit dat ie ergens in de buurt van de mast op een dak zit.
Als ik dan met scoop de mast in beeld heb geloof ik mijn eigen ogen niet,
daar zat ie ...... in de mast !
Afbeelding

En ik als een haas daar naar toe en daar aangekomen zat ie er nog steeds
Afbeelding

En verder heb ik me daar niet verveeld.
Meneer vloog af en toe een rondje en ging dan weer redelijk zelfverzekerd ergens in de mast zitten.
Afbeelding

Als dan ook 37 met een prooi in de mast gaat zitten is het helemaal prijs voor me.
Het jonge mannetje weet niet waar ie het zoeken moet als ie onder zich zijn moeder met eten ziet.
Hij krijst wat af en probeert al springend wat lager te komen maar hij heeft snel door dat dat geen succes is.
Een metertje of 2 boven 37 geeft ie het maar op en gaat ie gewoon wat harder krijsen.
Als 37 de prooi geplukt heeft en zelf ook een hapje genomen heeft vertrekt ze met de prooi naar de kast.
Jaja en zoonlief achterlaten, nou mooi niet en daar zorgt zoonlief zelf wel voor.
Hij gaat dus achter zijn moeder aan en weet bij haar te komen en hij waagt zelfs een poging om dat eten uit haar poten te trekken.
Afbeelding

En dat was niet de bedoeling en 37 is inmiddels wel zo ervaren dat ze zich door een hongerig jong niet laat verrassen.
De prooi blijft in de poten van 37 en vliegt daarmee naar het rooster.
De spullen gaan weer snel in de auto en ik ga terug naar de voorzijde van het gebouw.
Daar is inmiddels de man van de BD aanwezig en als ik kom gebaart ie me snel te zijn.
Maar ja, hij wist op dat moment niet wat ik al allemaal gezien had.
Dat werd dus uitvoerig vertellen terwijl 37 op het rooster de 2 jonkies eten gaf en haar achtervolgende zoon voor ons onvindbaar was.
Een geweldige avond die ik thuis ook weer helemaal moest vertellen want Piet kon al voor de 2e avond niet mee vanwege een flinke verkoudheid.

Tussen de niesbuien en tranende ogen door heeft ie toch van de bewegende beelden een video kunnen maken.
Het was een geweldige avond en dan te bedenken dat je een paar dagen geleden nog als oppas een rondlopende valk in de gaten hield.

<object width="853" height="480"><param name="movie" value="//www.youtube.com/v/HWgeRWhU33s?hl=nl_NL& ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="//www.youtube.com/v/HWgeRWhU33s?hl=nl_NL&version=3&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="853" height="480" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>
http://youtu.be/HWgeRWhU33s
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#263 Bericht door roosje »

Geweldig verhaal. Nou je kan met recht spreken van een succesverhaal hier.

Daar kunnen ze in Amersfoort nog een hoop van leren.

Het beeldmateriaal is weer schitterend.

Piet beterschap :!:

Liesbeth60
Berichten: 12471
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 21:19:05
Locatie: Arnhem
Contacteer:

#264 Bericht door Liesbeth60 »

Wat een prachtig kereltje!
Trouwens, de rest mag er ook zijn hoor. :wink:
Wat Roos al schreef: met recht een succesverhaal hier.
Bedankt voor het verslag en de prachtige beelden Dorine!
En Piet heel veel beterschap gewenst, dat je maar snel weer naar de valkjes kan gaan kijken!

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#265 Bericht door marian53 »

Knap ventje in die mast moest er zo om lachen het vliegen brengt natuurlijk goed het verenkleed in beweging en dat jeukt natuurlijk , proberen op een poot op de richel blijkt toch riskant dus klemmen met je pootjes en je naar alle kanten toe bewegen om van de jeuk af te komen . prachtig filmpje en foto's , heerlijk dit is wat je noemt een succes verhaal in Helmond. en fantastisch dat wij mee mogen genieten ervan .

Piet Ook heel veel beterschap gewenst .
carpe diem

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#266 Bericht door Dorine »

Even snel een berichtje;
Alle 4 de jonkies maken het goed.

Later meer.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#267 Bericht door Gawo »

Prachtige foto's, filmpje en natuurlijk levendig verslag :D
Ik heb er enorm van genoten, dank jullie wel.
Piet beterschap!

En ik verheug me al op het vervolg :wink:
Is zo fijn als het allemaal zo goed gaat.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#268 Bericht door marian53 »

Top Dorien beter bericht kan er nooit zijn . :D
carpe diem

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#269 Bericht door Dorine »

Laat op de middag kreeg ik nog mail van de BD.
In de ochtend was het laatste vrouwtje dat nog boven zat ook naar beneden geploft.
Ja geploft want die dame was de laatste 2 dagen door 37 volgepropt met eten en ze zag er echt uit als een plofkip.
Deze dame wandelde vanochtend nog over het terrein van de BD maar was in de middag een kijkje gaan nemen bij de naaste buren, de asfalcentrale.
Nu draait die centrale al de hele week in de avonduren op volle toeren en dat is wat minder dus kreeg ik de vraag om naar die dame uit te kijken.
Als we aankomen, deze keer niet bij de overbuurman met het afdak maar een paar deuren eerder,
en uitstappen worden we al gelijk aan onze jas getrokken door mensen van het transportbedrijf, ook overburen van de BD.
Er was even terug een valk tegen de gevel gevlogen van het bedrijf waar we dus normaal staan en volgens de mensen zat de valk daar op de grond.
Gelijk met die mensen daar naar toegelopen maar de valk was alweer gevlogen.
Echt lang hoefden we niet te zoeken, bij de volgende buurman zag ik achteraan op de laagbouw een valk zitten.
Of het de valk geweest is die tegen de gevel aangevlogen is weten we dus niet maar omdat ie daar zat gaan we er maar vanuit dat ze het was.
Ik houd de valk wat in de gaten en zie haar toch wat heen en weer lopen over de dakrand.
We zoeken nog verder naar de andere en vinden er eentje op de zuiger van de BD en eentje op het dak en
lang, heel lang zoeken we naar nummer 4 maar die vinden we niet.
Dan ga ik toch maar eens proberen om wat dichterbij de valk te komen die misschien tegen die gevel aangevlogen was.
Ik had geluk, ik kon aardig dichtbij komen en zo even goed naar de valk kijken of ik iets geks kon zien.
Er was zo op het oog niets mis met deze valk.
Als ze deze valk geweest is kan het best zijn dat ze wat dizzy was, geschrokken wellicht en nu even bij zat te komen.
En voor de foto's zat ze ook nog eens heel mooi tegen een lichte achtergrond vol in de avondzon
Afbeelding
Afbeelding

Een andere valk die niet te missen was was deze dame, ze zat vol in zicht op de zuiger.
Afbeelding

Af en toe werd er wat gefladderd, af en toe liet ze haar stembanden horen en
toen begonnen we te twijfelen of dit vrouwtje soms de "plofkip" was die vanochtend pas naar beneden was gegaan.
Het is wel zo dat we 2 vrouwtjes hebben die akelig veel op elkaar lijken, een paar dagen geleden zaten ze samen naast elkaar op de kastrand en
toen ze beide dezelfde kant opkeken was onze reactie al: een ééneïge tweeling :wink:
Uiteindelijk na veel gedoe vliegt de dame weg en dat ze kon vliegen bleek wel,
ze vliegt naar links weg, vliegt achterom het gebouw heen en gaat uiteindelijk bij de asfalcentrale boven op een plateau zitten, het plateau met de lampen.
De zuiger won het toch vanavond want na een tussenstop op de laagbouw van de BD kwam ze toch weer op dat ding terecht,
maar nu wel op een ander gedeelte een grote ronde buis.
Afbeelding

En dan komen we bij het dilemma aan van Helmond; zijn het nu 3 vrouwtje en 1 mannetje of is het toch eerlijk verdeeld?
Piet en ik denken inmiddels toch het laatste en zijn het de mannetjes die al goed kunnen vliegen en regelmatig heen en weer doen tussen BD en gsm-mast.
En die ook zonder moeite op het rooster komen en zelfs het dak van de nestkast al ontdekt hebben.
Vanavond was er ook even wat gestoei met eten dat vanwege een jonkie uit de poten van 37 viel maar
dat eten wist ze toch nog te redden en naar het rooster te brengen.

Uiteindelijk hadden we op de plek recht voor de BD 4 jonge valken in beeld en beide ouders.
Op de zuiger, jonkie 1, bij de overbuurman (Robur) jonkie 2 en 37 op het rooster die deze beide valkjes in de gaten hield.
En in de mast zat helemaal bovenaan JH met een stuk onder hem jonkie 3 en daar weer onder jonkie nr 4.

Als de zon verder gaat zakken en we weten dat de hele familie in goede doen is
gaan we nog even kijken bij de onfortuinlijke tante die mooi rood zat te kleuren in de bijna ondergaande zon en
inmiddels had ze haar beide vleugels ook weer mooi tegen het lichaam aan dus ook met de vleugels was niets mis.
Afbeelding

Dan nog even bij de mast kijken en daar zit bovenaan het jonge mannetje,
de eerste die vloog en die inmiddels al heel wat afgevlogen heeft
Afbeelding

en dat mannetje keek naar dit mannetje (of vrouwtje als we het mis hebben) dat al met de oogjes dichtzat
Afbeelding

en de valkjes in beweging:
<object width="853" height="480"><param name="movie" value="//www.youtube.com/v/N5D1IA1mO6E?hl=nl_NL& ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="//www.youtube.com/v/N5D1IA1mO6E?hl=nl_NL&version=3&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="853" height="480" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>
http://youtu.be/N5D1IA1mO6E
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#270 Bericht door marian53 »

Wat een prachtige opnames weer zeker dat valkje dat zo mooi vol in de zon zit , trouwens het zijn allemaal stuk voor stuk juweeltjes .
De zolder zal ondertussen wel vol liggen , maar ik zeg het toch nogmaals Bedankt .
carpe diem

Gebruikersavatar
nicole
Berichten: 2695
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 13:32:45
Locatie: Koningshooikt (belgie)

#271 Bericht door nicole »

Op wat een prachtige schou ben je weer getrakteerd,en wij ook .Wel prachtige valken en dan nog prachtige foto's,prachtige film,daar kan je een filmfestival mee winnen.Dank je allebei. :D
groetjes nicole

Liesbeth60
Berichten: 12471
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 21:19:05
Locatie: Arnhem
Contacteer:

#272 Bericht door Liesbeth60 »

Schitterend! Wat een genot om naar te kijken!
Gelukkig dat valkje niets heeft overgehouden aan de omarming van de muur.
Ze zien er allemaal picobello uit. :D
Dank jullie wel voor het verslag, de prachtige foto's en het schitterende filmpje!

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#273 Bericht door Gawo »

Super hier allemaal, heb weer heerlijk genoten :D

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#274 Bericht door Dorine »

Die bedankjes mogen wel achterwege blijven, Menno begint al te klagen dat ie boven geen plek meer heeft :lol:
geniet maar gewoon, doen wij ook.

Vanmiddag even geweest om te kijken of het kwartet het een beetje volhoud met deze hitte.
Ik verwachtte de familie heerlijk lui aan de waterkant ....... helaas geen badderende juvies :wink:

Het kwartet doet het prima en ook al is het bloedheet, er zat maar één valkje lui te wezen.
Op mijn kaartje staan denk ik weer zo'n honderd mooie foto's maar daar moeten jullie maar op wachten
of het moet nog flink gaan onweren vanavond.
Zo meteen even afkoelen en straks lekker met eten knoeien :wink:
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#275 Bericht door Dorine »

Maar even bijwerken met foto's anders loop ik zo achter.

Zaterdag 7 juni
Het was een warme dag en wij dan maar denken dat de valken lui zijn.
Van de Helmondse jonkies was er maar eentje lui, de andere drie vlogen wat heen en weer tussen het dak van de buurman,
de mast en het gebouw van de BD.

Twee valkjes op het dak van de buurman
Afbeelding

Vliegen ging die dag al redelijk alleen landen en vooral een stabiele landingsplek uitkiezen was een ander verhaal.
Met dit jonkie hebben we onder bij de mast dubbel gelegen en ja, het is leedvermaak maar
dat zal deze stuntelaar op dat moment niets uitgemaakt hebben, valkje had de poten al vol aan de mast en zichzelf.
Valkje komt dus aangevlogen en wil ergens in de mast landen.
Een volwassen of geoefende valk gaat wel ergens zitten waar ie stevig kan zitten en de ondergrond redelijk horizontaal is.
Deze valk dus niet, hij koos een schuine pijp van de mast uit en ondanks de warmtedraden die er omheen lopen
was die schuine pijp alles behalve een succes om als landingsplaats te gebruiken.
Afbeelding

Valkje kon nog niet eens echt gaan zitten of hij kukelde al van die pijp af .... naar beneden
Afbeelding

Ver vallen deed ie niet, al snel wist ie zich te redden en weer ergens op te gaan zitten en ja hoor,
alweer een schuine pijp.
Hoe gaat het ook weer: Een ezel stoot zich .........
Afbeelding

De eerste bibbers waren weg en valkje durft het aan om over die pijp naar boven te lopen.
Maar die pijp is glad en die draden er omheen geven niet echt de houvast die valkje nodig had
dus was het voor de jonge stuntelaar alle zeilen bijzetten
Afbeelding

Gelukkig weet ie toch elke keer weer om overeind te komen en weer op die pijp te gaan staan
Afbeelding

Na heel wat gestuntel bereikte valkje eindelijk het einde van die pijp maar ja,
echt comfortabel zat het daar nu ook weer niet
Afbeelding

Het was al te zien dat ie die plek niet lang vast kon houden en ja hoor,
daar ging ie weer, plat op zijn buik op de pijp
Afbeelding

Na deze val geen volgende poging meer om ergens in de mast plaats te nemen,
valkje koos eieren voor zijn geld en vloog weg van de mast terug naar huis.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gesloten