Eindhoven 2014

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

Eindhoven 2014

#1 Bericht door Dorine »

De beelden van de IU zijn live te volgen via:
http://new.livestream.com/accounts/7323 ... ts/2794772
je moet je wel even registreren.

_____________________________________________________________


In Eindhoven woont al een aantal jaren een koppeltje slechtvalken en dit koppeltje is ook al die jaren succesvol geweest met broeden.
Het mannetje is een jonkie van Pa en S2 (de Mortel) uit 2009 met ringcode FT en
het wijfje is een Belgische dame, alleen links geringd met een VT-ring.
En één van de jonkies (mannetje JU) van dit koppeltje woont tegenwoordig samen met een wijfje uit België op de "Lange Jan" in Amersfoort.
Verder zal ik dit koppeltje noemen de valken van de TD, naar de lokatie.

Afbeelding
Afbeelding

Naast dit koppeltje heeft er lang nog een koppeltje rondgezworven door Eindhoven.
Dan was de ene lokatie weer even favoriet dan weer een andere maar sinds vorig jaar heeft dit koppeltje blijkbaar het stekkie gevonden,
het gebouw van de Inkasso Unie (IU) in hartje Eindhoven en als uitkijkpunt wordt de Kennedytoren gebruikt.
Het vrouwtje van dit koppeltje is vorig jaar ook al eens gemeld hier vanwege haar opvallende verschijning.
Het vrouwtje is ongeringd en het mannetje heeft een oranje ring en komt dus uit Nederland.
Inmiddels heeft Frans (de man die samen met zijn zoon Mark voor het wel en wee van de Eindhovense valken zorgt)
contacten gelegd met de beheerder van dat gebouw omdat het zich laat aanzien dat die twee ergens op dat gebouw willen gaan broeden.
Om echte voorzieningen aan te brengen is het te kort dag maar met wat grint als hulpmateriaal en
met afscherming voor de rust van de valken hopen we dat die twee zullen gaan broeden daar.

Afbeelding

Reden voor ons om regelmatig de auto te pakken en naar Eindhoven te gaan, het liefst nu in het weekend en
straks als het weer langer licht is in de avonduren omdat je dan lekker buiten kantooruren bent en je je auto fatsoenlijk ergens kunt parkeren.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#2 Bericht door Gawo »

Goed helder verslag en heel fijn een eigen draadje :D
Hopenlijk laat het stel FT en VT-ring zich dit jaar weer zo mooi op de foto zetten, blijf het zo bijzonder vinden om ze in de bomen te moeten zoeken :wink:
Natuurlijk ook heel leuk om de ouders van JU regelmatig te zien.

Heel spannend of IU koppeltje zal gaan broeden op de noodverziening.
Fijn dat jullie van plan zijn om beide paartjes te bezoeken.
Prachtig damesvalkje en hopenlijk lukt het om het ringetje van het manneke ooit af te lezen.
Maar bovenal verheug ik me op de foto's en filmpjes die zullen volgen komend jaar.

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#3 Bericht door Dorine »

Vorige week zondagmiddag zijn we naar Eindhoven gereden om eens te gaan kijken of we de Eindhovense valkjes thuis zouden aantreffen.
Als we vanaf Helmond komen en het centrum inrijden zien we recht voor onze snuffer de Kennedytoren staan en
al gelijk zag Piet boven op de rand van de glazen buitenwand 2 valken zitten.
Een echte fijne lokatie is het niet want je kunt daar met je auto geen kant op maar we vonden een klein plekje om even te stoppen en
waar op zondag toch geen mens komt dus we stonden niemand in de weg.
Met kijker zagen we wel 2 valken zitten maar omdat we ook richting zon keken konden we niet echt zien wie het waren
dus maar even met scoop kijken en dan wordt het snel duidelijk, één van de twee is het wijfje van de IU,
daar hoef je echt niet lang voor te kijken, ze is herkenbaar uit duizenden.
Het mannetje zat een stukje verderop en hij ging al snel op de wieken en kwam recht over me heen.
Hij vertrok richting het noorden en al snel was ik hem kwijt.
Piet was een stukje aan de wandel gegaan om het wijfje beter te kunnen bekijken en
ik ben maar wijselijk bij de auto gebleven en dat was geen straf, ik had genoeg te bekijken.
Daar sta je dan midden in Eindhoven, tussen centrum en TU en dan komen daar drie buizerds wel heel erg laag naar je toe gevlogen.
Het drietal werd behoorlijk verveelt door wat kraaien maar ik heb toch even mooi kunnen genieten.
Afbeelding
Afbeelding

Nadat de buizerds vertrokken vertrok ook het wijfje dat nog steeds op de Kennedytoren zat en
gelukkig kon Piet vanaf zijn positie zien dat ze naar het gebouw van de IU vloog.
Mooi, gaan we daar toch even kijken.
Als we daar zijn zien we geen valken maar horen we ze wel en gelukkig komt al vrij snel een valk tevoorschijn.
Het is het wijfje en ze vliegt boven het gebouw en maakt de nodige rondjes rondom het gebouw.
Afbeelding

Al vliegende roept ze nog een keer. Nou dan moet het mannetje daar ook ergens zijn.
Ik moet wel wat verder lopen om hem te kunnen zien en als ik hem zie, ziet hij mij ook
Afbeelding

Meneer zat prima en het leek er niet op dat hij veel van plan was. Het wijfje daarintegen had peper in haar kont,
ze vloog maar rond de gebouwen en regelmatig duurde het even voor we haar weer zagen.
En als ze dan even wegblijft ga je aan de wandel en
aan de noordzijde ontdekte Piet haar op één van de grote uitstekende pijpen die boven aan het gebouw zitten.

Afbeelding

Ze blijft een hele tijd zitten en dan gaat ze en vliegt erg laag door de straat, echt laag vliegt ze richting PSV stadion.
Maar gelukkig komt ze ook weer terug en weer vliegt ze erg laag
Afbeelding

ze scheert nog wat over de lage gebouwen aan de andere kant van de straat en
besluit dan om tegenover de IU op de dakrand van een redelijk laag gebouw te gaan zitten.
Afbeelding

Als ze daar gaat zitten breekt er paniek uit onder een paar kokmeeuwen, ze vliegen angstig en herriemakend op,
het spul zal daar wel wonen en is duidelijk niet blij met het bezoek van de buurvrouw.
Ik schreef al eerder, ze had peper in de kont en dan blijf je dus niet lang zitten.
Ze vloog nog wat rond en om vervolgens zich niet meer te laten zien.
Wij zoeken en zoeken maar we konden haar niet meer vinden.
Ook het mannetje bleek vertrokken te zijn. Jammer maar vanaf de auto hadden we zicht op de Kennedytoren en
daar ontdekte we het tweetal, zittend op de buitenrand. Hij rechts en zij links.
Afbeelding

Toen Piet die twee daar zo zag zitten was ie toch heel erg blij dat tussen die glazen buitenwand en het gebouw nu netten gespannen zijn
zodat in die bak nu geen valk meer kan komen.
Voor degene die dat verhaal niet kennen, zie:
http://www.peregrines.nl/forum/viewtopi ... &start=125 even iets naar beneden scrollen

Nou, die twee zaten daar prima en zo te zien waren ze ook niet van plan om snel terug te komen
dus voor ons tijd om naar de andere valken te gaan, die van de TD.
Daar aangekomen zagen we gelijk het vrouwtje op het rooster zitten
Afbeelding

Mevrouw zat prima en bleef ook lekker zitten zodat we haar weer eens goed konden bekijken.
Uiteraard zijn we op zoek gegaan naar het mannetje maar helaas, we konden hem niet vinden.
Uiteindelijk vertrekt het vrouwtje toch maar, waarheen weten we niet want op die lokatie zijn ze gelijk uit je zicht verdwenen.
Jammer want we hadden ook gehoopt het mannetje te treffen, misschien volgende keer meer geluk.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#4 Bericht door Piet »

Als aanvulling nog een kort filmpje van het vrouwtje op het rooster.
Getiteld: "Vervelende vlieg"

Even op HD en full-screen zetten voor het beste resultaat.

<object width="853" height="480"><param name="movie" value="//www.youtube.com/v/KugXYYDfxDs?version=3 ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="//www.youtube.com/v/KugXYYDfxDs?version=3&hl=nl_NL&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="853" height="480" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>
http://youtu.be/KugXYYDfxDs
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

AnneMarie
Berichten: 4361
Lid geworden op: vrijdag 7 november 2008, 12:45:49
Locatie: Amsterdam

#5 Bericht door AnneMarie »

Goh Dorine, heb je nog wel tijd voor iets anders met zoveel valken in je omgeving :?: :wink: Met andere woorden: 'Ik ben jaloers'. :cyclopsani:
Schitterende reportage en prachtige foto's. :D

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#6 Bericht door Gawo »

Het was dus een inleiding :oops: :lol:

Wat een verslag zeg en wat een prachtige foto's en filmpje :D
Ik wist het verhaal niet van die glazen wand en moest dus ook dat verhaal even lezen, anders zou ik niet alles snappen.
Geweldig Piet en Dorine, bedankt voor al het moois :D

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#7 Bericht door Dorine »

Aangezien we geen carnaval vieren hadden we gistermiddag even wat tijd over.
In de ochtend waren we al in Helmond geweest en in de middag besloten we maar even in Eindhoven te gaan kijken.

Rijdend richting Kennedytoren zagen we daar geen valken zitten en zijn we maar gelijk naar de IU gereden.
We maken een rondje maar zien nergens een valk en dat was balen.
Als we op de plek staan waar we ook de Kennedytoren kunnen bekijken zien we ineens een valk vliegen.
Valk komt laag aangevlogen maar al snel maakt valk zijn rondjes omhoog en komt steeds hoger en hoger.
Valk gaat zo hoog dat ie zelfs met kijker niet meer te zien was.
Jammer en als we dan naar de Kennedytoren kijken zien we daar aan de noordzijde valk nr 2 zitten en zo te zien was dat het wijfje.
Omdat er weinig te zien was gaan we maar gelijk door naar de TD.

Daar aangekomen treffen we het wel.
Het mannetje zat op de rand van de nestbak
Afbeelding

en rechts onder hem zat op de bovenste vensterbank het vrouwtje te zitten
Afbeelding

We hadden beide mooi in beeld dat wel maar het was alles behalve spannend.
Afleiding in de saaie zitters waren wat voorbijgangers die geïntresseerd vroegen wat voor vogels dat nu waren.

Maar zeg nooit dat het saai is met valken want als je denkt er gaat niets meer gebeuren dan vliegt er ineens eentje weg.
Het vrouwtje vertrok van haar vensterbank en nestelde zich op de rechtse hoek van het gebouw.
Ze zat wat rond te kijken en te poetsen.
De open plek waar ze zat liet bij mij wat rinkelen met de boodschap dat ik wakker moest blijven.
Het duurde toch nog wel even voor er gebeurde wat ik hoopte dat zou gebeuren.
Het mannetje vliegt op en gaat richting zijn vrouwtje.
Tja, het is de tijd van het jaar dat mannentjesvalken allemaal last hebben van koude voeten :wink:

Afbeelding
Afbeelding

Na gedane arbeid vertrok het mannetje en het wijfje bleef zitten en verder gebeurde er niets meer.
Omdat we ze beide gezien hadden en we gezien hadden dat er aan eieren gewerkt werd hebben we de boel maar weer ingepakt
om nog even bij de IU te gaan kijken of daar inmiddels iemand thuis was.

Bijna bij de IU zagen we al een valk zitten, op de westkant van het gebouw.
We zijn nadat we de auto geparkeerd hadden ook gelijk naar die kant gegaan en
de valk die daar zat bleek het vrouwtje te zijn.

Afbeelding

Vorige week dacht ik nog dat het vrouwtje niet meer zo opvallend licht van kleur was maar
toen ik haar zo zag zitten moet ik toch toegeven dat ik het mis had,
ze is nog steeds erg licht van kleur en heeft nog steeds die opvallende lichte vlekken op haar kop.
We hebben lang naar haar staan kijken en de camera heeft lang staan draaien in de hoop op wat actie,
maar dat was tevergeefse hoop, poetsen was het enigste wat ze deed en ook een aankomst van het mannetje konden we vergeten.
Neemt niet weg dat het mooi was om naar deze valk te kijken, ze is een beauty.
Het mannetje ontdekte we later op de Kennedytoren.

Wat bewegende beelden van het vrouwtje van de IU.
Even HD en full-screen zetten.
<object width="853" height="480"><param name="movie" value="//www.youtube.com/v/2Q84AQfJJyY?version=3 ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="//www.youtube.com/v/2Q84AQfJJyY?version=3&hl=nl_NL&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="853" height="480" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>
http://youtu.be/2Q84AQfJJyY
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Zwiersje
Berichten: 10596
Lid geworden op: zondag 8 juni 2008, 10:30:11
Locatie: Duiven
Contacteer:

#8 Bericht door Zwiersje »

Nou jullie hebben je prima vermaakt :D
Heerlijk verhaal met prachtige beelden!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#9 Bericht door Gawo »

Nog mooi moment gepakt op TD locatie :wink:

IU wat een mooi valkje is het toch en ja dan moet je wel van poetsen houden, anders is het mooie er snel af :wink:
Heerlijk verslag met prachtig beeldmateriaal.

Liesbeth60
Berichten: 12471
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 21:19:05
Locatie: Arnhem
Contacteer:

#10 Bericht door Liesbeth60 »

Wat een geweldig verslag en fantastische foto's en filmpjes!
En wat een luxe om zoveel valken vlak bij huis te hebben zitten.
Jullie hoeven je de komende maanden niet te vervelen. :lol:

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#11 Bericht door roosje »

Schitterend verslag Dorine en Piet. Extra leuk omdat ik de locaties vorig jaar heb gezien, zo kan ik me het nog beter voorstellen.

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#12 Bericht door Petra »

Wat een schitterend, ronduit schitterend gedocumenteerd verhaal. Mijn petje af Dorine! De hele geschiedenis van dit stel, met peper en al. :wink:

Tja, dat verhaal van de overleden SV kan ik me nog herinneren ja... Ik hoop dat dit draadje een mooi vervolg krijgt, mede dankzij de lieve meneer met zijn zoon.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#13 Bericht door Dorine »

Zojuist een leuke mail van Frans met foto,
bij het koppeltje TD ligt ook het eerste ei :D
Het mannetje op, of beter gezegd, half naast het 1e ei.

Afbeelding
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Lia
Berichten: 3497
Lid geworden op: zaterdag 4 mei 2013, 15:28:21
Contacteer:

#14 Bericht door Lia »

Gaaf daar dus ook een ei :D

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#15 Bericht door Gawo »

Dat zijn leuke berichten, joepi :D

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#16 Bericht door marian53 »

Ik lees dit draadje nu pas , wat een geweldig duidelijk verslag , bedankt Dorine , en ja die valken die gered waren etc dat kan ik me nog herinneren .
Wat is dat vrouwtje toch een schoonheid .mooi nu word Pa van de motel alweer opa :D en hopelijk ook weer vader .
carpe diem

Liesbeth60
Berichten: 12471
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 21:19:05
Locatie: Arnhem
Contacteer:

#17 Bericht door Liesbeth60 »

Mooi bericht Dorine!
Foto met een cammetje gemaakt?

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#18 Bericht door Dorine »

Nee, daar is geen cam.
Met een mobiel door een echt heel klein gaatje.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Liesbeth60
Berichten: 12471
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 21:19:05
Locatie: Arnhem
Contacteer:

#19 Bericht door Liesbeth60 »

Knap hoor! Dan heeft hij wel heel stilletjes gedaan dat valk is blijven zitten. :thumleft:

Zwiersje
Berichten: 10596
Lid geworden op: zondag 8 juni 2008, 10:30:11
Locatie: Duiven
Contacteer:

#20 Bericht door Zwiersje »

Super ook hier een eitje :D
Hebben ze inderdaad zo mooi vast kunnen leggen
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#21 Bericht door Dorine »

Zojuist een mooie mail van Frans:
Bij de slechtvalken van de InkassoUnie staat inmiddels een webcam.
Hier de eerste beelden

<object width="640" height="360"><param name="movie" value="//www.youtube.com/v/_oCbwSkA2XQ?hl=nl_NL& ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="//www.youtube.com/v/_oCbwSkA2XQ?hl=nl_NL&version=3&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="640" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>
http://youtu.be/_oCbwSkA2XQ

De beelden zijn live te volgen via:
http://new.livestream.com/accounts/7323 ... ts/2794772
je moet je wel even registreren.

In de bak zie je even het vrouwtje.
Als er a.s. maandag nog geen ei ligt dan gaat Frans nog wat grint bijstorten.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#22 Bericht door Gawo »

Super :D

Had hulp nodig met registreren, want dat ging lastig, maar goed het is gelukt, nu alleen dus zwart beeld, morgen maar kijken :wink:

Liesbeth60
Berichten: 12471
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 21:19:05
Locatie: Arnhem
Contacteer:

#23 Bericht door Liesbeth60 »

Geweldig! Heb me ook geregistreerd. :D

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#24 Bericht door Dorine »

Van Frans kreeg ik wel een heel gaaf filmpje :shock:
Het mannetje komt met een prooitje maar dat prooitje leeft nog en weet te ontsnappen uit de poten van het mannetje.
Het vliegt de bak in en het mannetje duikt daar dan maar snel op zodat hij het alsnog aan het wijfje kan geven.

<object width="640" height="360"><param name="movie" value="//www.youtube.com/v/PH-nhWmkf40?version=3 ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="//www.youtube.com/v/PH-nhWmkf40?version=3&hl=nl_NL&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="640" height="360" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>
http://youtu.be/PH-nhWmkf40

Deze video's worden door de ICT afdeling daar opgenomen en
doorgestuurd en daar zijn wij met zijn allen heel erg blij mee :D
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#25 Bericht door Gawo »

Dat is zeker een bijzonder filmpje :)
Dank je wel Frans en Dorine voor het plaatsen

Ik heb net ook nog even live gekeken, er was niets te zien, maar het werkt dus wel allemaal goed

Gesloten