Amersfoort...Onze Lieve Vrouwentoren ( Lange Jan) 2015

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#326 Bericht door Yleor »

Is dat Joris niet op die laatste foto José? Zo licht gebandeerd.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#327 Bericht door marian53 »

Wel vakantie maar ik mis toch wel de verslagen , van Joris en de jonge dame .
Jammer dat niet alles kan hé :wink:
carpe diem

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#328 Bericht door Gawo »

Yleor schreef:Is dat Joris niet op die laatste foto José? Zo licht gebandeerd.
Ik denk dat je gelijk hebt Roely.

We hebben dus vakantie en de laatste keren dat we zijn gaan kijken was er niet veel te zien, alleen een koppie van jonge dame op een dakrand zagen we.
Ook Henny zag de valken weinig.
Op twaalf augustus treffen wij een valk op dak van KPN, vloog vrij snel weg en kwam weer terug.
Ik vond dat vliegen zo goed dat ik ter plekke dacht dat het Joris was, maar bij thuiskomst achter de pc zag ik dat het een juveniel was.
Nu had Henny een foto gemaakt van juveniel toen onze dame die dag in de opvang zat en een paar dagen daarvoor meld iemand op vogelnet ook twee juvenielen.
Dus Piet en Dorine jullie zullen dus gelijk hebben dat ik toen jonge dame nog op de Lange Jan zat en ik melde dat vrouwtje vocht met ander dat dit een juveniel moest zijn.
Hier twee foto's van de valk die ik 12 augustus bij het spoor zag op dak van KPN en even weg vloog en snel weer terug kwam.
Ze is niet de jonge dame, ze kwam ons "vreemd "over zo'n witte nek en lang, dat heeft de jonge dame niet, ze zat ook "anders" op het dak ze gedroeg zich anders, dus ik vermoed dat dit de juveniel is die hier de gezelligheid op zoekt

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gawo op zondag 23 augustus 2015, 23:36:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#329 Bericht door Gawo »

Op 21 augustus gaan we weer even kijken.
Ik had op waarnemingen gezien dat Henny nu drie valken rond de toren had gezien.
Dat zal dan wel één of twee dagen daarvoor geweest zijn, heb nu niet precies terug gekeken, maakt ook niet zoveel uit :wink:
We zijn er rond 20.20 uur en zien een valk op de antenne zitten, dan moet dit ook Joris zijn (?)

Afbeelding

Als snel gaat ie naar de letter K van KPN, dus wij ook die kant op en we staan er nog maar net of de jonge dame komt er krijsend aan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze landt net boven de letter K op het dak en dan zie ik dat Joris vertrokken is richting Koppelpoort en jonge dame gaat daar gelijk achter aan.

Afbeelding

Dus net als vorig jaar zijn ze maar even een paar weken vaak te zien bij het spoor en moeten ze dus nog een derde plek hebben waar ze vaak zijn, maar waar die is is nog steeds een vraag teken.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#330 Bericht door marian53 »

Prachtig José dat die kleine er nog is :lol:
carpe diem

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#331 Bericht door Falcon »

José toch fijn dat je ze gezien hebt.
Mooi zo met het laatste zonlicht onder de vleugels..
Bedankt voor je verslag!

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#332 Bericht door Dorine »

Een beetje off-topic maar wel leuk

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... haapherder

en vanavond in het rtl nieuws op tv
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#333 Bericht door marian53 »

Wat leuk voor die Frits , ik hoop dat hij een geslaagde keus heeft gedaan .
carpe diem

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#334 Bericht door Yleor »

Grappig bericht, een soort midlifecrisis spreekt hieruit.

Mooie update van de jongedame te Amersfoort. En van Joris. Is moeder niet meer te zien? Vandaag zag ik nog een foto van Henny de Bruin langskomen op Waarneming. Dat is misschien moeders.

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#335 Bericht door Falcon »

Zou zo maar kunnen Roely... :wink:
Maar wel leuk om te doen lijkt me.
En ondertussen slechtvalken spotten??

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#336 Bericht door Gawo »

Yleor schreef:
Mooie update van de jongedame te Amersfoort. En van Joris. Is moeder niet meer te zien? Vandaag zag ik nog een foto van Henny de Bruin langskomen op Waarneming. Dat is misschien moeders.
Ik had ook de foto van Henny gezien vandaag en ja dat is het vrouwtje, Henny schreef erbij dathij dacht aan mogelijk juveniel, maar dat is niet zo.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#337 Bericht door Gawo »

Lang niets van mij laten horen hier, maar ja ik had al het moois al vast gelegd en jullie laten zien.
Wel volg ik trouw Henny's waarnemingen zodat ik op de hoogte blijf, maar dat dus van achter de pc :oops:

Vandaag zelf wezen kijken en we waren eerst langs het spoor, geen valk te bekennen.
Dan maar naar Onze Lieve Vrouwentoren, we waren er even voor half twaalf en ook hier geen valk te zien.

Gelukkig had Henny de Bruin meer geluk een half uur na ons zie ik nu op waarnemingen.

http://waarneming.nl/waarneming/view/113426225

Ook wilde ik weten of de nieuwe nestkast er zou staan, maar deze is nog niet geplaatst.

Begin September hadden wij en nog wat andere personen zoals Henny, Zomer, Frits, Henk en Hans van Rossum ( Gilde) een uitnodiging gehad van Renée Assema om samen te overleggen wat de beste oplossing voor aankomend seizoen zou zijn.

Uit dat gesprek is gekomen dat er een nieuwe nestkast op dezelfde plaats zou komen als het jaar 2014 , dus op de tweede omloop, die wordt gemaakt door Harry de Rooy die ook de nestkast van het jaar 2014 heeft gemaakt.
Ook is er gesproken over hekwerk zodat de toren beklimmers niet bij de valken kunnen komen, ook niet met selfiestokken.
Dit moet weer in overleg met monumentenzorg.
Een stuk grachtenkant wordt dan daarmee af gesloten en een klein stukje pleinkant en dan natuurlijk de kant waar nestkast komt te staan.
Ook zijn ze druk met de camerabeelden bezig.

Enfin ik had gehoopt dat ik jullie definitief al wat meer kon zeggen om deze tijd zo laatste dagen 2015, maar dat is dus nog niet het geval.

De Passion komt 24 Maart a.s. naar Amersfoort.
In September heb ik daar naar gevraagd of dat in binnenstad of Eemsplein wordt gehouden, Renéé dacht dat het Eemsplein werd, maar zou het nog na vragen.
Daar heb ik nog geen antwoord op gehad, ook niet nadat ik er begin december nog naar heb gevraagd n.a.v. een up-date mail over boven genoemde zaken.

Zodra de kast staat horen jullie van mij.

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#338 Bericht door Dorine »

Dank je wel voor de update José.
Ik kijk ook af en toe op waarneming.

Hopelijk gaan ze de kast snel plaatsen.
Over een paar weken begint het baltsen weer en dan is het voor de valken wel fijn als ze aan elkaar aan kunnen geven waar ze willen broeden.

Afwachten dus maar .......
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#339 Bericht door marian53 »

Bedankt José.
carpe diem

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#340 Bericht door Falcon »

Dank je wel José voor je inzet en update hier..

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#341 Bericht door Yleor »

We zijn benieuwd José hoe het balletje gaat rollen dit jaar (nouja, 2016, maar ik bedoel natuurlijk dit broedjaar ;-) ) Goed besluit om vóór de hoeken het hekwerk te plaatsen.

Liesbeth60
Berichten: 12471
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 21:19:05
Locatie: Arnhem
Contacteer:

#342 Bericht door Liesbeth60 »

Maar hopen dat de kast snel geplaatst wordt.
Bedank José! :D

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#343 Bericht door Gawo »

Henny de Bruin heeft mij gevraagd een verslag te schrijven op het forum over het jaar 2015 van de slechtvalken Amersfoort, omdat je dan later in één oogopslag kan lezen hoe dat jaar verlopen is.
Ik heb hem verteld dat wij dit op het forum eigenlijk nooit doen, maar als hij dit makkelijk vindt ik dit wel zou willen doen voor hem. Hij plaatst zo trouw zijn waarnemingen waar ik zo blij mee ben, want dat scheelt mij enorm veel tijd.

25 Februari, nieuwe nestkast geplaatst boven de derde omloop, in het grote prieeltje.
28 Maart, Henny de Bruin maakt foto's van twee vechtende slechtvalken bij de OLV-toren.
12 April, eerste eitje gelegd, echter niet in de nieuwe nestkast (valken zijn daar nooit gesignaleerd), maar op de tweede omloop op de stenen vloer - daar waar vorig jaar de nestkast stond (was daar in 2013 al geplaatst na de eerste waarnemingen van twee slechtvalken bij de toren). Deze kast is November 2014 verwijderd (om nieuwe verlichting aan te brengen), waarna men besloten had om een nieuwe nestkast hoger op de toren te plaatsen. Voor nood wordt er nu op de plek van het gevonden eitje een grindbak geplaatst en het eitje wordt er in gelegd.
23 April, tweede eitje gelegd in grindbak. Op Facebook pagina van gemeente is een kort filmpje te zien dat met een tijdelijke camera is opgenomen. Hierop is te zien dat er blijkbaar een wisseling van vrouwtje is, ze heeft andere ringen. Er zijn met spoed schotten geplaatst om de valken meer rust te geven, daardoor is er geen plaats meer voor een tijdelijke camera.
18 Mei, Sofie ( het vrouwtje van Amersfoort 2014) is gesignaleerd in Hilversum en heeft het andere vrouwtje daar verjaagd.
27 Mei, nestcontrole : drie eieren in de bak en één kapot ei.
30 Mei, Dorine van Asten heeft foto’s kunnen maken waarop ringcode is af te lezen van dit nieuwe vrouwtje. We zien ook gedrag van Joris en dit vrouwtje met prooitje, wat het heel spannend maakt of er al jongen zijn.
4 Juni, Zomer Bruijn meldt dat er één jonkie is en dat er nog één ei ligt.
17 Juni, Dorine heeft bericht op haar melding van de ringcode vrouwtje : zij is geboren in 2013 in Dormagen, Duitsland.
22 Juni, jonge slechtvalk geringd, het is een vrouwtje.
29 Juni, bericht van Zomer Bruijn dat tweede omloop de laatste tijd al minder door publiek bezocht werd en nu wordt deze omloop helemaal overgeslagen.
8 Juli, melding dat iemand op Facebook een foto was tegengekomen van een jong, loerend door de gaten van ballustrade;
10 Juli, ik zie de jonge valk gluren naar de buitenwereld door één van de gaten van de ballustrade.
17 Juli, er zijn mensen die de jonge valk op het dak van het stadhuis hebben waargenomen.
18 Juli , ik zie dat de jonge valk de grote oversteek over de Stadsring goed volbracht heeft en tref haar nog uitrustend van de grote reis op het dak van Achmea, een gebouw langs het spoor.
27 juli, jongedame naar de vogelopvang Woudenberg gebracht, ze was in de binnentuin van KPN beland en uitgeput gevonden.
29 Juli, jongedame weer vrij gelaten vanaf het dak van NH-Hotel (één van de gebouwen langs het spoor) - ze werd 's avonds alweer door de ouders gevoerd.
In deze weken wordt ook een tweede juveniel (al wat ouder) in de omgeving waargenomen.
De jonge valk wordt nog tot ver in Oktober waargenomen door Henny de Bruin bij de gebouwen langs het spoor; wel wordt frequentie minder dat hij haar aantreft.
De ouders worden vanaf Augustus weer vaker waargenomen op de OLV-toren, en wat minder bij de gebouwen langs het spoor.
Zagen wij de drie jongen van 2014 wel eens de OLV-toren aandoen, deze jonge valk is door niemand waargenomen op de toren vanaf de tijd dat ze deze verlaten heeft.

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#344 Bericht door Falcon »

José dat is een mooi en duidelijk jaaroverzicht!
En dat op de laatste dag van het jaar... dank je wel.
Henny zal er zeker blij mee zijn, maar ik ook. :)

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#345 Bericht door Yleor »

Goed gedaan José, daar heb je heel wat werk aan gehad.

Gesloten