Amersfoort...Onze Lieve Vrouwentoren ( Lange Jan) 2015

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#301 Bericht door marian53 »

Hopelijk heeft de jonge dame de storm gisteren goed doorstaan . en kan José haar weer vinden . :shock:
carpe diem

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#302 Bericht door Gawo »

Dat hebben we gelukkig Marian :D
Om 12.50 zijn we er en we moeten goed zoeken en zien uiteindelijk dit op dak KPN.

Afbeelding

gelukkig na paar minuten zien we even ietsje meer.

Afbeelding

om daarna nog verder het dak op te schuiven :roll:

13.23 ineens gekrijs van jonge dame te horen en ja hoor van links komt vrouwtje met prooi ( jammer met tegenlicht)

Afbeelding

Afbeelding

Ze vliegt naar dak KPN en dropt de prooi en jonge dame weet niet hoe snel ze daar moet komen.

Afbeelding

vrouwtje gaat naar de antenne terwijl haar dochter aan het eten is.

Afbeelding

Jan en ik kijken nog even en besluiten naar huis te gaan.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#303 Bericht door marian53 »

:D :D Gelukkig José, de dame zal wel flink honger hebben gehad , want gisteren met die storm zal er wel niet veel zijn geslagen , de prooien verstoppen zich ook voor de storm , maar de kleine heeft het goed doorstaan , hopelijk heeft ze kunnen schuilen ergens daarboven , want we kunnen natuurlijk niet erop kijken :lol:
carpe diem

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#304 Bericht door Dorine »

Ze is in ieder geval niet weggewaaid :D

Tja als er flink eten afgeleverd wordt weet je dat er alleen nog maar geplukt, gegeten en uitgebuikt wordt.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#305 Bericht door Gawo »

inderdaad :lol:

Vanavond van half zeven tot iets over half acht geweest.
Jonge dame op dak KPN en Joris op letter N
En dat zat heerlijk saai te wezen, af en toe een rek en strek beweging of wat nagels poetsen of een fladder beweging, maar merendeel gewoon zitten te zitten.
Maar alle drie gezien vandaag en gezien dat er grote prooi gebracht is, toch ook mooi :wink:

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#306 Bericht door Dorine »

Zeker mooi.

Een zegen dat de familie verhuisd is,
daar waar ze nu zitten zien jullie heel wat meer :D
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#307 Bericht door Gawo »

Sorrie mensen , ik ben heel druk en door valken kijken nog even iets drukker, dus weinig tijd voor forum :roll:

Maandag avond even valken wezen kijken tussen de buien door, het was slecht weer hier in Amersfoort.
We zien één valk op uiterste rand van KPN .
Ik vond het niet nodig om foto te plaatsten, want het is een slechte foto.
Doe het nu toch voor het verhaal, foto is genomen om 18.46 uur

Afbeelding

Dinsdag tussen de buien door drie keer daar naar toe en alle keertjes noppes aan valken.

Vanmiddag lees ik een mail van Renée van Assema met de vraag naar ons telefoonnummer, ze wil graag even snel kort overleg met ons, ik lees die mail wat later en geef haar ons telefoonnummer.
Dan gaan Jan en ik rond 16.00 uur valken kijken en zien wederom niets, gaan zelfs de binnen stad in op de Toren kijken ook daar niets, kom thuis en zie dat Renée gemaild heeft dat bellen niet meer nodig was , want zie onderstaande bericht.


Vader en dochter herenigd.

Gisteren heeft de jonge slechtvalk een dag in de opvang in Woudenberg doorgebracht.

Maandag was de vogel in de binnentuin van de KPN terechtgekomen.

Bij het wegvliegen vloog zij iedere keer tegen ruiten op en bleef uiteindelijk dizzy zitten.

Vandaag is gepost bij de grote kantoren bij het station en toen een slechtvalkouder werd gesignaleerd is de dierenambulance direct met de jonge slechtvalk gekomen.

Vanaf de grond, en later vanaf het dak van nabij liggend hotel, hebben Zomer Bruijn en Henny de Bruin geprobeerd de aandacht van vader op de jonge slechtvalk te laten vallen. Het heeft even geduurd voor vader en dochter elkaar in de gaten hadden. Maar na ongeveer drie kwartier zijn ze herenigd en gezamenlijk weggevlogen.

Met dank aan Zomer, Henny, vogelopvang en vrijwilligers van de dierenambulance, die afgelopen dagen weer druk zijn geweest met de jonge dame.

Grr, weer opvang.
Ik moet wel zeggen dat jonge dame nooit zelfstandig uit die binnentuin had kunnen komen.
Voor Jan en mij dus tijd om weer valken te kijken.
We zijn er rond 19.30 en zien niets, ook niet na een half uur wachten.
Jan besluit om te rijden naar andere kant station, ik blijf aan de achter kant.
Pas om 20.10 zie ik in de verte twee valken en die kwetteren ook naar elkaar, één vliegt door naar richting Birkhoven en ander komt langzaam aan terug en blijkt het vrouwtje te zijn.
En net als ze dichterbij komt en ik foto's maak komt Jan terug en zegt, jonge dame zit aan de voorkant.
Maar goed ik moet nu eerst deze foto's maken en Jan is verbaasd hoe rustig mooi draaiend dit vrouwtje steeds dichterbij komt en ze geeft ons echt het gevoel van herkenning.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door Gawo op woensdag 29 juli 2015, 22:41:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#308 Bericht door Gawo »

Vrouwtje gaat naar andere kant van kantoor gebouwen en wij dus ook.
Daar zien we de jonge dame op dak Agis-Achmea

Afbeelding

Afbeelding

en dan zien we aan de houding van jonge dame dat er wat gaande is

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aha Joris met prooi

Afbeelding

Mooi alle drie in beeld gehad.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#309 Bericht door marian53 »

Nou dat hebben ze netjes geregeld dit keer, met de jonge dame , gelukkig dat ze weer bij de ouders is , Joris is dan ook een opperbeste vader vind ik :lol:
En volgens mij onderschatte we de valken , ik heb het idee dat ze je degelijk herkennen .
carpe diem

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#310 Bericht door roosje »

Geweldig leuk om te zien. :)

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#311 Bericht door Dorine »

Ik ben blij voor jullie dat jullie weer kunnen genieten van die kleine meid.

Dank je wel voor je verslag, waar ik op de foto's mooie blauwe lucht zie.
Was hier ook wel maar dan ander blauw.

Gelijk terugzetten op het dak was ook een optie, ook daar kan ze bijkomen.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#312 Bericht door roosje »

Met een half oog dus het verslag gelezen en gemist dat het jonkie zich in de problemen had gewerkt. Fijn dat alles weer in orde is gekomen. Jullie hebben het maar druk mee Jose.

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#313 Bericht door Yleor »

Nouja, met die ene moet je ook extra zuinig zijn, dus wat ZOmer en Henny doen vind ik heel goed. Als een jong niks mankeert moet je het inderdaad eigenlijk meteen op dak zetten, alleen zitten deze valken op zo veel gebouwen dat je niet goed weet op welk gebouw dan. Pa en moe moeten hun dochter natuurlijk wel opmerken, maar hun gezichtsvermogen is zo goed dat ik verwacht dat dat wel goed komt. Wat een stories José, ze houden je wel bezig. Maar je verhalen en foto's zijn prachtig, we beleven zo tenminste nog wat.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#314 Bericht door Gawo »

Na een beetje rare dag wat weer betreft klaart en laat in de middag op dus vroeg eten en we zijn om 19.00 uur bij het station.
We zien alleen de jonge dame op het dak van AKZO, soms alleen maar een stuk van haar koppie dan eens wat meer, maar voornamelijk stil zitten en rond kijken.
Soms iets meer actie :wink: , zoals dit

Afbeelding

Pas na een uur zien we Joris.
Hij draait een paar kleine rondjes

Afbeelding

En landt dan op het dak, we horen de jonge dame krijsen, hu Joris was toch leegpotig?
En toch horen we geluiden alsof er eten gebracht is.
Hij blijft tien minuten op het dak en we zien hem van dak komen en een draai maken om AKZO heen naar voorkant.
Jan is een gegeven moment naar voorkant gefietst en treft daar Henny de Bruin aan die Joris fotografeert die daar zit en vertelt hem dat jonge dame op het dak zit en ik nog aan de achterkant sta.
Ze komen samen mijn kant op.
Fijn , want jonge dame laat zich nu ook even aan Henny zien door op de rand te verschijnen na een half uur op dak te hebben gezeten.
En om 20.38 zien we met zijn allen ook Joris weer even vliegen.
Dan landt hij aan zij kant AKZO en na paar tellen vertrekt ie en dan maak ik deze foto's
Ziet er niet uit met die zielige hang vleugels, niets van mooie elegante sterke vogel te zien :lol: :lol:

Afbeelding

wel een goede Pa, kijk maar hoe hij op zijn dochter let die nog op dak zit

Afbeelding

Afbeelding

wordt vervolgd

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#315 Bericht door Gawo »

Hij gaat naar voorkant dak en verdwijnt voor ons uit zicht.
Na een paar minuten vertrekt ook Henny.
En dan om 21.05 komt Joris van het dak :lol: , wat heeft hij nu achter zich aan?

Afbeelding

Afbeelding

Nee Joris je dochter komt niet achter je aan

Afbeelding

Hij gaat naar KPN en gaat lekker botjes zitten kluiven op letter K :lol:

Voor we naar huis gaan nog even foto van de jonge dame en ik vind dat ze nu ineens zo'n klein koppie heeft :wink:
Andere keren zette ik haar voor het eten op de foto, deze is dus van na het eten :wink:

Afbeelding

dus vrouwtje niet gezien, maar wel leuke dingen van Joris :lol:

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#316 Bericht door marian53 »

Volgens mij heb je een klok José , want je treft het wel , jammer dat ze niet even wilde vliegen , en de prooi overnemen :D , Joris doet zo zijn best .
Vrouwtje zal ongetwijfeld ook wel ergens zitten .
carpe diem

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#317 Bericht door Dorine »

Inderdaa, jij treft het wel.
Helaas is het niet altijd feest en je zult merken dat dat steeds vaker niet is.

Moeders was misschien wel even heerlijk vliegen, op jacht of had even rust nodig.
Paps was er dus dan kon het wel :lol:
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#318 Bericht door roosje »

Mooi verslag Jose en fijn dat je nog steeds kan genieten van de jonge slechtvalk. Hier in Echt zijn ze allemaal gevlogen en geen valk meer gezien.
Of ik ga op de verkeerde tijdstippen dat kan natuurlijk ook.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#319 Bericht door Gawo »

Nou ik tref het niet altijd hoor :wink:
Neem vandaag, gaan we op 17.00 uur kijken en treffen jonge dame op het dak van AKZO, eigenlijk zien we haar vaker niet dan wel.
Het is de oppasbeurt van het vrouwtje zij zit op letter K van KPN.

Afbeelding

Voornamelijk is zij aan het mekkeren op het dak uit zicht.
Moeder zit stokstijf op letter K en daarom heb ik het idee dat Joris misschien voor mij ongezien toch met prooi is gekomen.
Wij besluiten even een boodschap te doen en als wij een drie kwartier later daar weer zijn zit jonge dame op de punt van het dak van AKZO en verdwijnt wederom regelmatig mekkerend op het dak.
Vrouwtje nog steeds op letter K.

Afbeelding

We kijken dat even aan en besluiten even naar huis te gaan om later nog even te kijken.
Om 19.30 zit vrouwtje nog steeds op letter K en we zien jonge dame op het dak van Campina.
We besluiten even om te rijden om foto van iets dichter bij te maken.
Vrouwtje, lief koppie heeft ze.

Afbeelding

en de jonge dame

Afbeelding

Afbeelding

Wij rijden weer om, want dan heb je toch meer overzicht.
Nadeel is je staat er verder vanaf.
Daar aan gekomen zien we Henny de Bruin aan de overkant fietsen en foto van vrouwtje maken recht eronder zoals ik even ervoor gedaan had.
En dan hoop ik maar dat hij niet de fout heeft gemaakt die ik nog wel eens maak door op schermpje te kijken of foto gelukt is, want vrouwtje vliegt op recht boven hem :lol:
Ze draait links om richting Campina vliegt een paar rondjes boven haar dochter om dan naar antenne te vliegen.
Het was half negen en wij vonden het welletjes, dus vandaag wel valkjes gelukkig gezien, maar eigenlijk veelal zitten te zitten :wink:

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#320 Bericht door Yleor »

Geniet er maar met volle teugen van José! Ze zitten zo lekker dichtbij jullie, en het is zulk knap weer en de valken doen zo hun best om zich te laten zien ... Die ga je nog missen straks. Heb je wel tijd over voor de albums van de kleinkinderen ;-)

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#321 Bericht door Petra »

Geweldig weer José; je hebt denk ik de tijd van je leven!
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#322 Bericht door Gawo »

Vanavond om 19.30 waren we dus net te laat voor de actie :wink:
We treffen Joris op stellage AKZO en ik plaatst nu eens een plaatje van hoe hij meestal uren zit, namelijk naar zichzelf te kijken :lol:

Afbeelding

Als we de daken afspeuren zien we jonge dame op KPN dak en zo te zien was ze aan het eten.

Afbeelding

Eigenlijk al heel snel gaat Joris op de vleugels

Afbeelding

De jonge dame loopt wat over de rand en poetst haar nagels schoon en af en toe laat ze zien hoe groot haar vleugels zijn

Afbeelding

We besluiten naar de andere kant te rijden, wie weet kan ik van haar ook zo'n soort foto maken als van haar moeder laatst.
Maar nee hoor, meestal zie ik alleen puntje van haar staart en één keer zie ik dit

Afbeelding

Onderweg hadden we gezien dat er een valk in de antenne zat dus voor we terug rijden naar andere kant even kijken wie daar zit en dat is het vrouwtje.

Afbeelding

Beiden dames dus een volle krop, dus hoef ik niets spannends te verwachten en wij zijn naar huis gegaan.
Gelukkig wel alle drie gezien :D

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#323 Bericht door marian53 »

Nou die kunnen met zon krop wel even voorruit José.
carpe diem

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#324 Bericht door Dorine »

Mooi José.

De familie nog steeds compleet, aan eten geen gebrek, helaas voor jullie weinig activiteiten.
Tja, je kunt niet alles hebben alhoewel wat meer beweging dan een pootje strekken en een vleugel uitslaan wel welkom is.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#325 Bericht door Falcon »

José wat heb je de afgelopen weken veel van de valken kunnen genieten.
Bedankt voor alle verslagen en prachtige foto's.
Soms heb je pech wat activiteit betreft, maar ja, morgen kan het zomaar weer anders zijn.

Gesloten