Amersfoort...Onze Lieve Vrouwentoren ( Lange Jan) 2015

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#226 Bericht door Gawo »

Ik schrik van dit bericht :shock:
En echt snappen doe ik het niet, is mij verzekerd dat tweede trans gesloten is voor publiek.
Zondag middag hebben Jan en ik twee toren beklimmingen af gewacht en alleen mensen op eerste en derde trans gezien.

Vanmiddag ben ik er ook geweest van 13.00 uur tot en met 14.30 uur, was bewolkt en begon ook te regenen nadat ik er een kwartier zat.
Maar ben gebleven, omdat ik gelezen had dat om 14.00 weer een torenbeklimming zou zijn, maar goed er was dus geen animo, dus ook geen beklimming en nu was ik blij dat daar bomen stonden, want zo kon ik wat schuilen.
Ik had wel het terras voor mij alleen.
Het vrouwtje trof ik weer aan net onder de waterspuwer en kleine meid was weer lekker nieuwsgierig aan het rondkijken door gaten balustrade.
Na een tien minuten gaat vrouwtje vliegen, mooie rustige rondjes zodat haar dochter dit alles goed kan zien.
En de kleine meid volgde alles goed met haar ogen en maakte veel kabaal.
Het eerste piep kleine stapje naar takken wordt gemaakt, want ze hopt van de ene steen van de versiersels van balustrade naar ander.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wordt vervolgd

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#227 Bericht door Gawo »

Afbeelding

Afbeelding

Het vrouwtje gaat na een paar minuten vliegen weer op plaatsje op ornament onder water spuwer zitten en kleine meid is stil en blijft kijken door gaten balustrade.
Zo was ook de stand toen ik om half drie vertrok.

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#228 Bericht door Dorine »

Leuke foto's José en de dame laat zich luidruchtig zien :D

Renee van Assema van de gemeente verzekerde mij dat de 2e omloop gesloten is en dat het 1x niet goed gegaan is en mensen wel de 2e omloop bezochten.
De betreffende gids is daar gelijk op aangesproken.
Frits blijft stug volhouden dat er wel degelijk mensen komen en ik heb hem gevraagd om foto's te maken als het weer gebeurd en zo bewijs te leveren.
Nu is het het woord van Frits tegen dat van de gemeente en dan kan ik niets.

Overigens ben ik wel van mening dat zeker ook die 3e omloop nu die dame op uitvliegen staat, even te sluiten voor publiek.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#229 Bericht door Gawo »

Inderdaad foto zou bewijs leveren, ik kan alleen maar zeggen dat
ik de laatste tijd geen mensen op tweede trans heb gezien.
Nu ben ik er niet elke dag en als ik er ben ook niet de hele middag, maar zondag toch wel een ruime twee uur daar geweest en vandaag anderhalf uur.

Vorig jaar hadden ze met takken van juvenielen toch buiten de tweede trans de derde trans ook dicht gedaan, juist omdat het zo fout ging?
Ga zo gelijk even archief lezen...

gevonden leve het archief, blz 17 van 2014, tweede en derde trans dicht.

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#230 Bericht door Yleor »

Mooie foto's José, en goed dat je het allemaal volgt.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#231 Bericht door Gawo »

Iets voor twee uur ben ik bij De Lange Jan en zie de jonge dame op zelfde plek als eerdere dagen en als ik nog even beter kijk zie ik ook Joris wacht houden op de balustrade.

Afbeelding

Als ober net bezig is met stoeltje voor mij droog maken vliegt Joris weg. Ik hoor wat valken geluid en kijk naar boven er zijn er twee valken in de lucht.
Te laat voor foto :? , vrouwtje moet ook ergens van de Toren zijn gekomen, maar dan voor mij een niet te ziene plaats.
De volwassen valken zijn uit beeld en vrij snel daarna mensen op eerste trans, de jonge valk blijft gewoon zitten waar zij zat en kijkt rond.
En dan begint het zachte regentje over te gaan in stort bui, ik schuil weer onder de boom en probeer derde trans in de gaten te houden en natuurlijk ook de jonge valk.
Maar geen mensen op derde en ook niet op tweede trans gezien.

Even later landt vrouwtje op ornament met zicht op haar dochter.

Afbeelding

Afbeelding

En deze is wel niet scherp, maar vond haar boze blik wel leuk en dat ze mij in de smiezen had :wink:

Afbeelding

Gebruikersavatar
GerritE
Berichten: 3447
Lid geworden op: zondag 3 februari 2013, 15:27:54
Locatie: Eersel

#232 Bericht door GerritE »

Ja, je moet regen en wind trotseren. :thumleft:

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#233 Bericht door marian53 »

Mooi hoor José :lol: Ja zelfs die kleine gaat je herkennen.
carpe diem

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#234 Bericht door Dorine »

Leuk José
en helemaal die boze foto :lol:
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#235 Bericht door Petra »

Geweldig José!
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#236 Bericht door Gawo »

Vanmiddag waren we zo tien voor vier bij De Toren en hebben er gezeten tot over zessen en geen valk gezien of gehoord.
Vooraf rondje toren gedaan en achteraf.
Toch maar even bomen en daken met de ogen afspeuren voor we richting auto lopen, ook even in de gracht kijken, we zien niets ongewoons.
We besluiten om via het station dan maar richting huis te gaan en net voor we parkeer garage inlopen zien we valk richting antenne politie bureau gaan.
De valk komt niet van de toren, maar wat schuiner ervan weg.
Eerst aan deze kant kijken (Soesterkwartier) van het spoor, Jan zet de auto aan de kant en ik klim op de wal van zand en gras om foto van valkje te maken, het blijkt Joris te zijn.

Afbeelding

Als ik net een paar passen boven op die wal richting KPN loop om een makkelijker weg te vinden om naar beneden te gaan kijk ik nog een keer om naar antenne en die is leeg, ik kijk weer richting KPN en zie daar een valk op dakrand, blijkt het vrouwtje te zijn en als ik foto terug kijk zie ik nog een koppie op het dak.

Afbeelding

Het vrouwtje gaat wat vliegen en landt op letter K van KPN.
Geen idee van wie dat koppie is.

Afbeelding

wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door Gawo op vrijdag 17 juli 2015, 21:30:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#237 Bericht door Gawo »

Wij dus met de auto weer om om bij het Smalle Pad te gaan kijken, dat is de straat waar deze gebouwen aan staan.
Als wij om gereden zijn zien we nog net valk boven op het dak verdwijnen.
Ik stap uit de auto om ook voorkant KPN te kijken, wie weet zit daar een valk, maar nee daar is niets te zien wat op een valk lijkt.
Weer terug lopen, waar Jan mij af gezet heeft, je mag daar nergens parkeren dus die heeft een rondje gereden en ik stap weer in en we besluiten nog één keer aan andere kant spoor te kijken.
Als we daar aankomen zien we één valk op het dak en dat is duidelijk weer Joris.

Afbeelding

Hij zit daar voor een paar minuutjes en gaat weer richting antenne van politie, maar halverwege komt een meeuw hem even pesten :lol:
Veel geluid van meeuw en geen valken geluid

Afbeelding

Afbeelding

Maar goed ieder gaat zijn eigen weg en Joris zit weer in de antenne als wij naar huis gaan.

Afbeelding

Nog even gekeken of we nog wat op KPN zagen, maar noppes.

conclusie: In ieder geval Joris en vrouwtje gezien ( geen oranje ring rechter poot).
Foto is te slecht om te zien of koppie op dak van Joris is terwijl vrouwtje op letter K zit of van de jonge dame.
Het zal toch eigenlijk nog niet kunnen dat jonge dame deze afstand al kan maken?
Maar ruim twee uur geen ouder bij toren zien terwijl zij daar bijvoorbeeld ligt te slapen lijkt mij ook weer heel raar.

Kortom dat wordt morgen weer valken kijken, want ik wil zekerheid hebben.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#238 Bericht door marian53 »

Die kleine kan goed op het dak zitten José, lijkt mij sterk dat ze het alleen laten .
carpe diem

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#239 Bericht door Dorine »

Inderdaad niet gezien wat je verwachte te zien.

Vandaag toch even kijken of je kunt zien welke kant ze opkijken als ze zitten,
dat is in de periode als een jong gaat takken vaak de manier om er achter te komen waar het jong ergens is.

Maar dat zal met alleen een kijken of camera wel moeilijker zijn.

Succes vanmiddag
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#240 Bericht door Gawo »

De kleine meid heeft de oversteek van Lange Jan naar gebouwen langs het spoor goed volbracht. :D
Even één foto, want we hebben even thuis gegeten en gaan nu terug met statief, hopelijk zit ze nog daar waar we haar aan troffen.
Verhaal en verslag van vanmorgen maak ik vanavond wel :wink:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gawo op zaterdag 18 juli 2015, 17:45:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#241 Bericht door marian53 »

Prachtig José. tot vanavond .
carpe diem

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#242 Bericht door Gawo »

Tegen 11.00 uur zijn we aan de achterkant spoor en zien Joris op stellage van AKZO.

Afbeelding

We kijken naar antenne van politie en zien daar valk nummer twee.
Dan maar even wat dichterbij die valk gaan, want waarschijnlijk houdt deze zicht op kind.
Het is het vrouwtje.

Afbeelding

Ik kan een dikke tien minuten daar staan en wat foto's maken, ik weet ze heeft mij gezien, maar stoort zich niet aan mij, want dan kijkt ze weer voor zich en dan weer om haar heen en dan weer eens naar mij.
Dan begint ze wat geluid te maken en ik hoor antwoord, maar het duurt even voor ik door heb waar het vandaan komt, er is natuurlijk zoveel vervuiling aan geluid daar, en de valken krijsen niet maar meer even laten weten dat ze er zijn.
En dan ineens als ik mij omdraai zie ik de juveniel op de dakrand zitten, pffff het heeft de oversteek goed volbracht.

Afbeelding

We besluiten wat om te lopen om iets dichterbij te kunnen staan.

Afbeelding

Het vrouwtje vliegt een rondje boven ons en kekkert wat en is dan weg.

Afbeelding

wordt vervolgd

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#243 Bericht door Gawo »

De jonge dame zegt even : "Yes", tegen ons met gebalde vuist, ze heeft de oversteek goed kunnen maken :D

Afbeelding

wat rekken en strekken

Afbeelding

En dan vindt ze het genoeg en gaat lekker pitten

Afbeelding

Ik draai even een kwart slag en laat jullie zien van waar ze is gekomen

Afbeelding

Als we naar de fiets gaan bellen we eerst Dorine even om het goede nieuws te vertellen.
We gaan even eten thuis en willen dan terug met statief.

Als wij weer terug zijn komen we iemand tegen die twee valken vanmorgen zo plus minus 10.00 naar dat dak hebben zien vliegen, eerst dacht hij dat het prooi slaan van valk was, maar even daarna zag hij door de verrekijker dat het de jonge dame moest zijn geweest.

Nu vermoeden wij dat ze dus gisteren al van de toren was en ergens op een dak nog in omgeving Lange Jan zat en vanmorgen dus hier heen is komen vliegen.

De rest volgt later

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#244 Bericht door marian53 »

Geweldig nieuws José , met die kleine komt het wel goed zo te zien .
carpe diem

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#245 Bericht door Gawo »

Dat denk ik ook Marian :D
Ik ben zo blij dat ze hier nu zit.

We zijn er weer om 14.00 uur en zien het vrouwtje weer in de antenne en de jonge dame nog op het dak waar we haar vandaag eerder aan troffen.
We zijn er nog maar net als vrouwtje gaat vliegen met prooitje in haar poten, ze maakt er ook geluid bij om de kleine erop attent te maken.
Maar kind blijft zitten waar het zit en denkt je doet je best maar.

Afbeelding

en landt weer op de antenne

Afbeelding

Aan gezien de kleine niet achter haar aan gaat voor prooitje gaat vrouwtje naar het dak waar kleine zich bevindt.

Afbeelding

kleine komt gelijk

Afbeelding

Afbeelding

Maar moeders geeft niet af en vliegt met prooitje weg, weer met geluid.

wordt vervolgd

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#246 Bericht door Gawo »

Moeders is dus even uit beeld en het kind vermaakt zich met balans oefeningen op het randje van het dak :wink: , let even op geconcentreerde koppie van haar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ach tja, moeders willen andere dingen dan kinderen :lol:
Daar is ze weer met prooitje.

Afbeelding

wordt vervolgd

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#247 Bericht door Gawo »

En nu gaat kind dan wel de lucht in, wel niet moeders achterna, maar twee daken verderop , het dak van politiebureau.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ze hadden misschien wat scherper gekund en jammer dat de juveniel tussen mij en de zon vliegt, maar wilde jullie de foto's toch niet onthouden.

wordt vervolgd

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#248 Bericht door Gawo »

Daar blijft ze even zitten en komt dan weer terug naar haar vertrouwde dak.
En super jammer, dat ik nu niet snel genoeg ben voor foto, want dan zou ze mij tegemoet komen en heb ik de zon in mijn rug, dus ben beetje boos op mijzelf :x :roll:

Ik kan dan deze nog maken, eigenlijk helemaal overbelicht, moest veel met photo-shop doen, maar vond hem wel apart :lol:

Afbeelding

Als ze daar weer is komt weer moeders met prooitje langs

Afbeelding

Afbeelding

We kijken het nog zo'n kwartiertje aan en kletsen met die man die ze vanmorgen deze kant op zag vliegen.
Maar kleine heeft zich ergens op het dak gevleid waar wij haar niet meer kunnen zien.
En als we naar huis gaan zien we het vrouwtje op de punt van het dak bij AKZO zitten met zicht op het dak van Achmea.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#249 Bericht door marian53 »

{Prachtig verslag met hele mooie foto's , wat leuk is het toch dat leren vliegen in samenwerking met de prooi , pas als ze het goed doet dan krijgt ze het , als beloning . :lol:
carpe diem

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#250 Bericht door Piet »

Even vlug nog (net thuis) :wink:

Prachtig nieuws,
Mooi verslag.
Geweldige foto's.

Dank je :tiphat:
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gesloten