Helmond (37 en JH) 2015

Bericht
Auteur
AnneMarie
Berichten: 4361
Lid geworden op: vrijdag 7 november 2008, 12:45:49
Locatie: Amsterdam

#151 Bericht door AnneMarie »

Wat weer een prachtige serie en een mooi verhaal. Dank. :D

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#152 Bericht door Gawo »

Wat geweldig dat jullie op het goede moment daar waren om dit allemaal super mooi vast te kunnen leggen.
Wat een manneke toch die JH :wink:

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#153 Bericht door marian53 »

Heel mooi en wat hebben jullie genoten , en nu wij ook :)
carpe diem

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#154 Bericht door Dorine »

Vanavond konden we maar 1 jong vinden, het zat onder de nestkast.
Dat vonden wij helemaal niet leuk en we hebben ook echt alles afgezocht,
want met JH en 37 beide in de mast moesten de andere 3 toch ergens in de buurt zijn.
Maar die daken zijn zo gigantisch groot allemaal en de jongen zijn vanaf beneden alleen te zien als ze ergens op een rand zitten.

We moesten er even op wachten maar dan komt toch het 2e jong naar huis.
Het gaat op het rooster zitten en vervolgens gaat het de kast in.
Was weer leuk om zo'n halve valk boven de rand uit te zien steken en helemaal als dat jong lui gaat doen en liggen.
Maar wel met het koppie op de rand, ze moest wel naar buiten kunnen kijken

Afbeelding

We moeten weer even wachten en dan komt het derde jong tevoorschijn maar die heeft nog geen zin om thuis te blijven en vertrek naar het dak van de overbuurman.
Niet veel later komt er weer 1 thuis en we weten nu niet of dit het vierde is of het jong dat bij de overburen zat
want het kwam wel van die kant af aanvliegen om in de linkse goot te verdwijnen en komt even later weer tevoorschijn en gaat daar op een lamp zitten
Afbeelding

Daarna vliegt het nog een keer rond en gaat van het dak naar de lampen aan de voorzijde.
Het zal wel de lamphopper zijn want ook vanavond weet het niet welke lamp nu het fijnste zit.

In de tussentijd had ik JH uit de mast zien vertrekken en als we 3 valkjes thuis hebben zien we dat JH inmiddels boven op het plateau zit te plukken.
Voor ons wachten want misschien gaat er nog wel iets moois gebeuren.
Dan komt even 37 bij het gebouw kijken, ze vliegt wat rond en roept, alarmerend en dat vinden we vreemd.
Zou ze een jong kwijt zijn of maakt ze de boel wakker omdat de lessen gaan beginnen?
Maar 37 vertrekt weer naar de mast.
Het was wachten tot JH met dat prooitje zou vertrekken en als ie dat dan doet komt daar ineens het vierde jong aangevlogen en het vliegt naar JH toe.
JH pakt het prooitje over van zijn poten naar zijn snavel
Afbeelding

en het is wachten op een prooioverdracht met een jong.
Maar helaas, op dat mooie moment moeten we nog even wachten, het jong vliegt namelijk door naar het rooster en
JH pakt het prooitje maar weer in de poten
Afbeelding

en vliegt vervolgens door naar het rooster
Afbeelding

waar het vierde jong het vol overgave aanneemt.
JH vertrekt weer naar de mast en op het rooster zien we een etend jong, de kastligger is weer wakker geworden en de lampzitter is een beetje ongeduldig.
Het jong onder de kast zit maar te zitten en ik ga morgen toch maar even overdag kijken want volgens mij is het elke avond hetzelfde jong dat daar al zo vroeg zit.
Rekken en strekken en wat loslaten kan het wel maar daar blijft het bij.
Misschien de jongste van het stel en na een dag eerder moe dan de rest.

We konden weer met een gerust hart naar huis, alle 4 de jongen hebben de dag weer overleefd en zijn heelhuids weer thuis gekomen.

Afbeelding
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#155 Bericht door roosje »

Spannende en geweldige belevenissen daar in Helmond. Prachtige platen ook. Een bijzonder jaar dit jaar.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#156 Bericht door Gawo »

In één woord geweldig :D
Wat genieten nu hier dit draadje :D

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#157 Bericht door Dorine »

Soms heb je geluk, soms niet.

Als we bijna bij de valken zijn zien we dat er gevlogen wordt boven het gebouw.
Als we de straat inrijden vliegt het nog steeds en als we de auto parkeren zie ik dat het jonkies zijn.
We stappen snel uit en zien beide jongen aan de linkse kant van het gebouw ......
vliegend naar de goot en we zien ze niet meer tevoorschijn komen.

Onder de kast zitten 2 jonkies en op de rechtse lamp schuin boven de kast zit 37 en
JH in de mast, op zijn plateautje.

Er gebeurt verder niets meer en het lijkt er op dat de nacht begonnen is.
De kids in de goot zitten te zitten, 1 met de oogjes dicht en de ander half
Afbeelding

De twee onder de kast idem dito
Afbeelding

En de actie die er was toen we daar waren hebben we nog gemist ook,
37 was namelijk naar de mast gevlogen.
Bovenop JH en onderaan 37
Afbeelding

Niks spelen, niks prooioverdrachten, niks spelende kids, wel een luie familie slechtvalk.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#158 Bericht door Gawo »

Wel gezin compleet.
Tja jammer dat je het net gemist hebt, zie je ze vanuit de auto nog vliegen en als je dan klaar staat met camera :roll:
Maar ik ben ervan overtuigt dat jullie je kans nog wel krijgen, ze zijn nog maar net van het rooster.

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#159 Bericht door Dorine »

Gisteravond maar eerder gegaan zodat we de acties niet zouden missen.
Op het dak van de overbuurman zat een jong
Afbeelding

en op de linkerkant van gebouw BD, op de gootrand ook eentje maar deze had de oogjes al dicht
Afbeelding

We hebben ruim een uur gezocht en vonden wel 2 ijsvogeltjes maar geen jonge slechtvalken meer,
tenminste niet de ontbrekende 2.
Als we terugkomen van onze speurtocht is de valk bij de overbuurman weg en
zagen we aan de linkse kant van gebouw BD een jong op de gootrand en een jong boven op het dak.
Of dakzitter het jong van de overbuurman was is een vraagteken.
Die dakzitter vloog vervolgens naar de gootrand en ging aan de wandel, richting nestkast en even later zat ie onder de kast.
Afbeelding

Tegen dat we naar huis wilden gaan zaten 37 en JH in de mast en was er bij beide geen bedrijvigheid te zien.
Of de familie last had van de warmte, ik weet het niet, het was in ieder geval een saaie avond.
Dan maar naar huis en het is echt overal zo, als je gaat komt er actie.
Inderdaad, als we in de auto zitten zien we 2 jongen een rondje vliegen rondom het gebouw.
Afbeelding

Vervolgens gaat er eentje op de linkse lamp voorzijde zitten en de ander verdwijnt weer ergens op het dak van de overburen.
In ieder geval drie jongen gezien (2 vliegend en de derde onder de kast) en beide ouders.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
GerritE
Berichten: 3447
Lid geworden op: zondag 3 februari 2013, 15:27:54
Locatie: Eersel

#160 Bericht door GerritE »

De afstand lijkt goed voor de perfecte foto 's. :wink: :thumbsup:

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#161 Bericht door Gawo »

Wat een apen koppen die slechtvalkjes daar in Helmond :wink:

Ze zijn nu net een week en één dag ( de eersten) van het rooster, dus het echte tikkertje spelen verwacht ik aankomende week of denk ik daarin verkeerd?
Ik vergelijk het zo met Hendrix dus wat ik in het veld zie, maar daar ben ik natuurlijk niet dagelijks dus kan best zijn dat ik daar dus mee op het verkeerde been wordt gezet.
De eerste week om een beetje goed te leren vliegen en wat ook belangrijk is het landen, want soms kiezen ze van die rare moeilijke plaatsjes, en dan tweede week de aanvang van het mooie vliegwerk en spelerij.

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#162 Bericht door roosje »

Weer een mooi verslag Dorine.
Ik zal binnenkort weer eens naar Echt moeten. Ben benieuwd of ze nog in de buurt zijn.

Zwiersje
Berichten: 10596
Lid geworden op: zondag 8 juni 2008, 10:30:11
Locatie: Duiven
Contacteer:

#163 Bericht door Zwiersje »

Tja.... :D Hier blijft het genieten!
Wat een heerlijke familie en wat een topreporters! :lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#164 Bericht door marian53 »

Dat heb je even goed gezegd Anita Top Reporters hebben we hier.
carpe diem

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#165 Bericht door Yleor »

Weer een prachtige reportage Dorine van die luilakken. Er wordt veel geslapen deze dagen, in Aalsmeer zag ik ook hoofdzakelijk blauwe oogleden.

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#166 Bericht door Dorine »

Gister hadden we een dagje vrij en vandaag laat op de middag gegaan.
Misschien dat ze dan iets willen laten zien.

Links op de hoek zien we een valk zitten en even later zit er eentje boven valk op het dak
Afbeelding

De kids zijn wakker en even wordt er zijn best gevlogen, gespeeld en achter elkaar aan gezeten.
En alle 4 de jonkies soms bij elkaar, zoals op deze foto,
2 doen aan synchroon vliegen en 2 spelen tikkertje
Afbeelding

Dat synchroon vliegen zag er soms best wel geoefend uit
Afbeelding

Tikkertjes spelen en op de kop vliegen
Afbeelding

En lekker krijsen als er eentje achter je aanzit
Afbeelding

"Hé zus, houdt jij mijn handje even vast?". :wink:
Afbeelding

En gelukkig kwam er ook eentje even wat dichterbij
Afbeelding
Afbeelding

En nu niet denken dat dit allemaal snel achter elkaar gebeurde, helemaal niet want na het eerste rondje spelen, dat misschien een paar minuten duurde,
gingen er twee boven op het dak zitten, uit zicht en twee op de goot linkse kant.
Er gebeurde niets meer en we wilden eigenlijk naar huis gaan maar besloten toch nog even op zoek te gaan naar de ijsvogeltjes en
als je dan even wat anders doet vliegt er natuurlijk weer wat rond.
Het nadeel daarvan was dat toen we bij het ijsvogeltje stonden en richting gebouw BD keken we ook recht in de zon keken.

De ijsvogeltjes hadden we ook gevonden, ze zaten even samen op een rietstengel maar voor de foto was één van de twee me te snel af.
Afbeelding

Op die rand van de goot aan de linkse kant van het gebouw was het wel leuk met de jonge valken,
ik heb een foto met 2 op een rij, met drie op een rij en we eindigen met 4 op een rij
Afbeelding

En we hebben even lol gehad om 37.
Ze kwam aanvliegen, vloog een rondje om het gebouw en ging op het rooster zitten.
Even later waren 4 valken aan het vliegen en wij wisten niet echt of het nu 4 jongen waren of 3 en 37.
Toen het spul uitgevlogen was keek Piet met scoop naar de nest en dat was leuk,
net over het randje zagen we 37 haar koppie en ze keek ons recht aan en bleef ons recht aankijken.
Dan komt ze omhoog en gaat onschuldig op de kastrand zitten.
Zoals wij het zagen voelde ze zich betrapt en tja, als ik toch gezien ben hoef ik me ook niet te verbergen :lol:
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#167 Bericht door marian53 »

:D :D :D Mooi zo alle vier op n rij .
carpe diem

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#168 Bericht door Gawo »

Ah , gelukkig niet voor niets eerder gegaan.
Prachtige foto's en verslag, ik geniet hier heerlijk mee achter de pc :wink:
Wat een leuke tijd is dit toch :D
Tja en vier op een rij is gelukkig heel makkelijk te tellen :wink:

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#169 Bericht door Yleor »

Leuk Dorine dat je dat spelen voor ons hebt vastgelegd, ik kan er altijd zo van genieten. Tikkertje spelen in de lucht, er is niks mooiers. Jammer dat een van de ijsvogels dringerder zaken te doen had, twee op een tak was super geweest.

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#170 Bericht door roosje »

Prachtige foto's Dorine. Dat synchroon vliegen en klauwtjes in elkaar geweldig om te zien. Leuk ook dat ijsvogeltje. :)

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#171 Bericht door Dorine »

Gister waren we al vroeg bij de valkjes, al voor half negen en dat was niet verkeerd.

Ze hadden er af en toe best wel zin in, speelden samen flink,
zaten achter elkaar aan, deden tikkertje, broer/zus van een lamp jagen en
regelmatig zocht het ook het gebouw weer op om te rusten.
Afbeelding

37 was minder actief maar JH zorgde een keer voor eten en dat werd door hem afgeleverd aan de linkerzijde waar een jong zat.

Maar het mooiste van de ochtend was toen er ineens een jong recht naar ons toe kwam vliegen.
Wij keken snel om en zagen JH aankomen met prooi.
Valkje kwam mooi dichtbij en het was een mooi moment voor foto's.
Dat werd helemaal mooi omdat JH doorvloog en valkje snel rechtsomkeer moest maken wilde hij dat dat eten voor hem was.
Valkje moest even een flink sprintje trekken om bij JH te komen.
JH had inmiddels het prooitje al in de snavel en het lukte het jong om dat prooitje van JH over te nemen en
ook om het vast te blijven houden en ermee op het gebouw te komen.

Afbeelding

Het werd daarna snel rustig, af en toe veranderde een valk van plek maar actie was er niet meer echt,
het was moe van het spelen.
Het aantal foto's was te veel om hier in dit bericht te zetten,
ze staan op: http://fotos.peregrines.nl/#85
(de 1e foto aanklikken en dan volledig scherm)
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#172 Bericht door marian53 »

Wat mooi Dorine , die prooi overdracht .En dat het dan lukt , dat is helemaal tof , bedankt voor het plaatsen . :)
carpe diem

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#173 Bericht door Gawo »

Wat een schitterende serie, geweldig, heb er van genoten :D

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#174 Bericht door Dorine »

Gisteravond zijn we wat laat met eten vanwege laat thuiskomende kids en als het al half 8 geweest is
mopper ik een beetje tegen Piet dat ie op moet schieten anders kijken we weer naar luie valken op de gootrand en misschien wel tegen valken die al op het slaapplekje onder de kast zitten.
Het is dus tegen acht uur als we daar zijn en na flink zoeken is het resultaat 1 valk op het plateau van de mast.
Het is niet JH maar een jong en omdat we op en bij het gebouw geen enkel teken van valkenleven konden vinden zijn we maar naar de mast gewandeld.

Het jong zat er nog steeds en heel even zat ook 37 daar.
Het is saai en als het jonkie begint te poetsen weet je het al wel.
Verder zien we nergens geen valk, zover we konden kijken, niet op daken en ook in de lucht geen activiteiten.
Het is zo saai dat de grasmus, het vlindertje en de bloemen op de foto komen te staan ipv spelende jonge valken.

Als het jong is uitgepoetst denk ik even dat ie wil gaan maar het jong blijft zitten en houdt mij zo nog even aan het lijntje door te doen alsof.
We staan al bijna een uur op het veld bij de mast en er zat geen beweging meer in,
heel even dachten we dat ie weg was, in een onbewaakt ogenblik van ons maar het had een rondje gewandeld daarboven.
We besluiten maar naar huis te gaan, kunnen we de keuken opruimen en koffie drinken.

Mijn camera stond alweer op standaard instellingen en Piet had de scoop al op de rug hangen als ineens JH op het plateau gaat zitten met een prooitje in de poten.
De camera wordt weer ingesteld, de scoop weer neergezet en dan begint voor ons een geweldig schouwspel.

JH gaat met het prooitje in de poten vliegen en het jong van de mast gaat achter hem aan en dan ineens is er nog een jonkie.
De eerste prooioverdracht wordt ingezet en mislukt maar JH weet de prooi te redden door in een snoekduik achter dat ding aan te gaan.
Poging nummer 2 lijkt te gaan lukken, een jong lijkt de prooi stevig vast te hebben maar helaas ook deze poging mislukt.
En weer weet JH de prooi te redden en weer gaan de jongen achter hem aan.
Deze keer vliegen ze richting het gebouw en verdwijnen achter de bomen.
Dan komt JH terug met lege poten en in de achtervolging 2 jongen.

Tot zover weet ik goed op volgorde wat er allemaal gebeurde maar nu werd het een beetje een wirwar van spelende valken.
Ineens waren er drie jonge en ook 37 liet zich zien en het spul jaagde achter elkaar aan, speelde pakkertje met JH, schooide om eten bij 37,
de jongen gunden elkaar geen plekje in de mast en
heel af en toe werd er ook gewoon gevlogen, mooi synchroon.
We stonden met onze neus voorop, misschien wel iets te dichtbij en het was helemaal dichtbij toen een jong uit de mast kwam, een mooie glooiende duik over het veld maakte en
op een paar meter afstand het gras met de poten aantikte om dan weer omhoog te gaan en door te vliegen.
Dat was ook het moment dat het spul zo één voor één weer uit ons zicht verdween.
Met alleen 1 ouder in de mast zijn we weer terug gewandeld, nagenietend van 20 minuten hoogstaand spektakel.
Of we nu alle jongen hebben gezien weten we niet, wel zeker is tegelijk drie jongen en beide ouders in de lucht hadden.

Weer terug bij de auto ruimen we de spullen op en kijken nog even naar het gebouw.
We zien 1 jong en daarna nog een jong. Het zal wel moe zijn van al het spelen.
Als we willen gaan gaat er een jong vliegen en nog een jong gaat meedoen en
die twee spelen samen op hun gemakkie nog even met elkaar.
Buiten die twee in de lucht zit er 1 op het gebouw en jong op het gebouw zoekt het slaapplekje op, langzaam gaat het naar het hoekje onder de kast.
De 2 spelende houden het even voor gezien en komen dan weer terug en als ze dan voor de 2e keer ophouden gaan wij naar huis,
half 10, het is mooi geweest.

Het was weer JH die gisteravond met de kids bezig was. Elke dag verbazen we ons over de veranderingen die hij doorgemaakt heeft.
Liet ie zich met jongen in de kast nauwelijks zien,
nu is het JH die de kids op sleeptouw neemt en met ze speelt en leert.

Het is voor ons genieten, dik genieten en dat doen we ook want wie weet, moeten we op zo'n jaar weer heel lang wachten.
Want het is lang heel lang geleden dat we zoiets hebben gezien en het zal teruggaan naar 2005 en 2006 toen we dit soort activiteiten met Pa en Ma in de Mortel zagen.

Van de foto's heb ik zo'n kleine 10%, 35 foto's bewerkt en in een slideshow gezet,
te zien op:
http://fotos.peregrines.nl/#86
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#175 Bericht door Gawo »

Prachtig, prachtig en nog eens prachtig :heart:
Dan sta je met bonzend hart te genieten :wink:

Gesloten