Amersfoort...Onze Lieve Vrouwentoren ( Lange Jan) 2016

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#276 Bericht door Gawo »

Een in de kast

Afbeelding

zelfde tijd drie buiten, waarvan de ene even een flats weg werkt :lol:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nilfisk
Berichten: 127
Lid geworden op: woensdag 27 april 2016, 7:54:09
Locatie: Amersfoort

#277 Bericht door Nilfisk »

Na alle activiteiten van gisteren besloten we vandaag toch maar even bij de toren te gaan kijken of alles Oke was.
En ja hoor alle vier netjes op en in de buurt van het rooster, Pa en Ma op strategische plekken op de toren om het spul in de gaten te houden.

Maar ja je weet hoe het gaat met pubers. Soms worden ze ongeduldig.
Één van de ventjes begon een beetje op en neer te wandelen op de richel.
Op een bepaald moment wil hij langs zijn broertje naar de andere kant van het rooster. Hij kiest de weg tussen de balustrade en zijn broertje in.
Dat ging een beetje onbeholpen en z'n broer wordt van de richel geduwd.
Met een mooie glijvlucht en wat vleugel slagen konden we hem volgen tot een boom aan de andere kant van de toren. Het heeft daarna nog wel even geduurd eer we hem hoog in één van de bomen terug vonden.

Thuis direct de cambeelden opgezocht en een filmpje gemaakt.

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/DpAvmDiKDLY" frameborder="0"></iframe>

https://youtu.be/DpAvmDiKDLY

Vooraf aan dit verhaal was er ook nog een akkefietje met een reiger.
Maar dat gaat voor nu te laat worden. Daar zal José woensdag verslag van doen.

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#278 Bericht door Piet »

Eerste (onbedoelde) vlucht mooi vastgelegd middels de foto's van José aangevuld met de webcam beelden.
Met een beetje geluk vliegt ie morgenavond gewoon naar boven.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#279 Bericht door marian53 »

Mooie opname .
carpe diem

Gebruikersavatar
Nilfisk
Berichten: 127
Lid geworden op: woensdag 27 april 2016, 7:54:09
Locatie: Amersfoort

#280 Bericht door Nilfisk »

Een paar minuten geleden kreeg ik het bericht dat het valkje de boom heeft verlaten. Hij heeft zich op eigen kracht verplaatst naar een dakkapel in de buurt en daarna naar de dakgoot. Zolang hij hoog blijft zitten wordt hij met rust gelaten. Hij wordt in de gaten gehouden.
Mocht hij onverhoopt toch op de grond komen is de Dierenambulance staande bij om hem indien nodig weer op de toren terug te plaatsen.

Zodra er meer nieuws is meldt ik me weer.

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#281 Bericht door roosje »

Komt vast goed :) Wel mooi vast kunnen leggen in het filmpje. Het is wat met die pubers, ze laten je soms je hart vasthouden.

Gebruikersavatar
Nilfisk
Berichten: 127
Lid geworden op: woensdag 27 april 2016, 7:54:09
Locatie: Amersfoort

#282 Bericht door Nilfisk »

Laatste bericht.

Het valkje is uiteindelijk toch op de grond terecht gekomen.
Net naast deur bij het VVV kantoor.
In een met doeken afgedekte doos is het vallje weer naar boven gebracht.
Blijkbaar is op datzelfde moment een valk van het rooster los gegaan.
Vermoedelijk een vrouwtje. Deze valk lande op de richel van de tweede omloop en is zelf zo is mij verteld weer naar een andere plek op de richel gevlogen.

Dit moet ook voor een deel te volgen zijn op de camera beelden.
Die gaan we nu snel bekijken.

Wordt vervolgd

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#283 Bericht door Gawo »

Jan, vanmorgen is er een vrouwtje terug gezet zag ik aan het ringnummer van de foto van Hans.
Dus de het jong wat gisteren in de boom terecht kwam en vanmorgen terug gezet is, is een vrouwtje.

En dan vermoed ik dat het valkje wat van het rooster weg vloog een mannetje is geweest.

Gebruikersavatar
Nilfisk
Berichten: 127
Lid geworden op: woensdag 27 april 2016, 7:54:09
Locatie: Amersfoort

#284 Bericht door Nilfisk »

Thuis gekomen snel de beelden bekeken.
Uit een mail bericht begreep ik dat er een valkje van het rooster op de richel vliegt, Dat was om even over 8 uur en is te zien op de beelden.
Echt vliegen is het nog niet maar meer een sprong van ruim een meter.

José melde dat ze op de cam gezien had dat er een valkje van het rooster ging. Dus ook deze beelden even opgezocht. Om net over half 11 zit een valkje op het rooster en vliegt bewust weg van het rooster. Even later komt de valk terug en landt op de richel vlak bij het rooster.

wordt vervolgd:

Gebruikersavatar
Nilfisk
Berichten: 127
Lid geworden op: woensdag 27 april 2016, 7:54:09
Locatie: Amersfoort

#285 Bericht door Nilfisk »

Vanmiddag was ik om even over twee bij de toren.
Geen valk te zien. Dus de boel even aan gekeken en een beetje de toren van alle kanten afgezocht.

Nadat ik me weer verplaatst had naar een andere plek en het rooster even niet in het zicht had gehad ontdekte ik twee juvi's op het rooster.
Ze zaten vijdicht tegen de toren aan dus vanuit de eerste positie waren ze voor mij niet zichtbaar.
Vanaf dat punt zag ik ook ineens moeders zitten.
Even later kwam Pa ook even buurten maar die was zo weer vertrokken.

Opeens gaat moeders op de vleugels en begint te krijsen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nilfisk
Berichten: 127
Lid geworden op: woensdag 27 april 2016, 7:54:09
Locatie: Amersfoort

#286 Bericht door Nilfisk »

Ik blijf haar volgen om te zien waarom ze nu zo tekeer gaat.
Er is niemand op de toren dus er moet wat anders zijn.
De reden werd duidelijk toen ik een Juvi boven op de balustraderand zag zitten.

Afbeelding

Even daarna ging ze op de vleugels.

Gebruikersavatar
Nilfisk
Berichten: 127
Lid geworden op: woensdag 27 april 2016, 7:54:09
Locatie: Amersfoort

#287 Bericht door Nilfisk »

Samen met moeders maakte ze een paar rondjes om de toren.

Afbeelding

Moerders vloog nog even door en de Juvi lande op één van de pilaren van de 2e omloop links van de nestkast. Moeders nam plaats op de pliaar aan de andere kant van de omloop.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nilfisk
Berichten: 127
Lid geworden op: woensdag 27 april 2016, 7:54:09
Locatie: Amersfoort

#288 Bericht door Nilfisk »

Na een tijdje is ze het zat op die pilaar en vliegt naar de pilaar waar moerders zit. Die geeft haar plekkie op en gaat op de vleugels.

Afbeelding

Als ze daar al een tijdje zit komt moeders terug en begint om haar heen te vliegen. Ze cirkelt rond en vliegt steeds heel dicht langs de Juvi heen.
Ik kan het mis hebben maar ik heb het idee dat ze het Juvi aanspoort om ook op de vleugels te gaan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Nilfisk
Berichten: 127
Lid geworden op: woensdag 27 april 2016, 7:54:09
Locatie: Amersfoort

#289 Bericht door Nilfisk »

Dan ik het Juvi het aandringen zat, vliegt een rondje en land op de klok aan de zuidzijde precies op de twaalf.

Afbeelding

Afbeelding

Na een tijdje is het rustig. Er gebeurt niets meer en ik pak mijn spullen in.
Net als ik op de fiets stap gaat de Juvi weer op de vleugels en land dan bovenop de balustraderand boven de nestkast.

Het was weer een drukke middag.

Gebruikersavatar
Nilfisk
Berichten: 127
Lid geworden op: woensdag 27 april 2016, 7:54:09
Locatie: Amersfoort

#290 Bericht door Nilfisk »

Ik ben de weg kwijt.
Vanochtend is het valkje van gistren gesignalleerd op het gebouw van de VVV.
Rond 08:30 zien we een valkje van de richel afvallen. Net daarvoor zitten er 3 valken op het rooster en zit de vierde bij de VVV. Nergens beelden waaruit blijkt dat het gevallen valkje terug komt. Om ongeveer 11:30 uur zit er een valk op het rooster. Dit valkje springt zelf van het rooster vliegt weg en komt volgens mij na ongeveer 7 minuten weer terug op de richel.
Even daarvoor was te zien dat er 1 in de kast zat en we weten ook dat kort daarvoor het valkje van de VVV is teruggeplaatst.

Vanmiddag steeds 1 vliegende valk gezien en twee op het rooster. Op de beelden van de kast is niets te zien. Er kan een valk buiten het zicht van de camera in de kast liggen. Dat weten we dus niet zeker. Als dat niet het geval is missen we nu 1 valkje.

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/3DCJb9lVA7g" frameborder="0"></iframe>

https://youtu.be/3DCJb9lVA7g

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#291 Bericht door marian53 »

Hopelijk zie je hem snel , maar hij kan goed ergens op een dak zitten waar je hem of haar niet kan zien .
carpe diem

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#292 Bericht door marian53 »

OP facebook stond een filmje en wat fotos van Jeroen Settels , ik zet even de foto van de kleine erbij .
Geleend dus he .


Afbeelding

Afbeelding
carpe diem

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#293 Bericht door Dorine »

Dan zet ik even het hele bericht erbij, had het al gemaild

Afbeelding
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#294 Bericht door Gawo »

Wij hebben maandagavond contcat gezocht met Henny de Bruin met de vraag of hij dinsdag extra kon kijken naar het valkje wat in de boom was belandt.
Jan moest dinsdag werken en ik moest naar Zwolle/

Hier zijn verhaal wat wij gisteren al hadden vernomen van hem en hij op vogelnet geplaatst heeft.

Hier het vervolg op het bericht door Jan en José Noorman van de gevallen slechtvalk van gisteren :

Ik ben direct 's morgens (dinsdag 7 juni) bij de toren gaan kijken, maar kon niets in de boom vinden, Tot mijn verrassing ontdekte ik hem plotseling op de dakkapel van de VVV ! Prachtig om zo'n beest van 5 m afstand te kunnen bekijken ! Na diverse mensen ingelicht en geraadpleegd te hebben is besloten om niets te doen en hem gewoon op het dak te laten zitten : veilig genoeg.

Toen ik om 11 uur weer langs ging zat hij aan het eind van de dakgoot aan de pleinkant. Na een kort dutje probeerde hij tegen het gladde dak omhoog te klimmen - dat mislukte: hij gleed terug, over de dakgoot en bleef aan de voegen in de stenen gevel hangen. Met tuinhandschoenen aan heb ik hem er afgepakt en in een mand gedaan die Hans van Rossum van het Torengilde inmiddels had gebracht. De dames van de VVV leenden ons wat doeken om over hem heen te leggen (om hem rustig te houden) en toen hebben we hem omhoog gebracht naar de tweede omloop en losgelaten bij de nestkast. Moe vloog al die tijd (maar ook al eerder) roepend rond, nu vooral boos naar ons kijkend.
Toen we voorzichtig over de rand van de balustrade keken ontdekten we een ander jonkie op het smalle randje en tot onze verrassing vloog die weg, en maakte een mooi rondje over de binnenstad ! Dus minstens één jonkie kan inmiddels vliegen.

Dit jonkie was hoogstwaarschijnlijk het jong dat 's morgens rond 8.30uur (zichtbaar op de webcam) onder het rooster struikelde en van het smalle randje afviel. Dus we dachten een tijdje dat er twee van de toren gevallen waren, maar deze tweede zal na die struikelpartij zelf al weer teruggevlogen zijn.

Leuk was dat op de webcam rond 8.15uur er drie jonkies samen naast elkaar op het rooster zaten - alsof ze uitkeken naar het vierde jong (dat toen nog - niet zichtbaar voor hen - op het dak van de VVV zat). In werkelijkheid zullen ze wel hebben zitten wachten op hun ontbijt...

Henny de Bruin

Hier zijn foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AnneMarie
Berichten: 4361
Lid geworden op: vrijdag 7 november 2008, 12:45:49
Locatie: Amsterdam

#295 Bericht door AnneMarie »

Wat een avonturier. Het voordeel van zo'n avonturier is wel dat je mooie foto's van dichtbij kan maken. Dank voor de schitterende verhalen, filmpjes en foto's.
:D

Gebruikersavatar
GerritE
Berichten: 3447
Lid geworden op: zondag 3 februari 2013, 15:27:54
Locatie: Eersel

#296 Bericht door GerritE »

Ja, mooi verhaal.
Fijn dat men een beetje op ze let. :thumleft:

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#297 Bericht door Gawo »

Ik kom net van de toren weer thuis.
Het was heerlijk saai met alle vier de kids bij elkaar en moeders op uitsteeksel de boel in de gaten houdend.
Moeders vloog een paar keer een rondje, wie weet om jonkies uit te dagen en mee te doen, maar alles bleef zitten.
Gaan we vanmiddag nog maar eens kijken.
Op de foto, 1 op het rooster, 1 op schuine randje , 1 in balustrade en 1 op het schot.

Afbeelding

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#298 Bericht door marian53 »

:D :D Ziet er prima uit José.
carpe diem

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#299 Bericht door Yleor »

Wat een spannend vervolgverhaal is dit zeg, en jammer dat we er zaterdag niet bij konden zijn. Mooie foto's van iedereen. Groot worden gaat met vallen en opstaan, en met hulp van anderen. Fijn dat er zo veel anderen zijn!

Gebruikersavatar
Nilfisk
Berichten: 127
Lid geworden op: woensdag 27 april 2016, 7:54:09
Locatie: Amersfoort

#300 Bericht door Nilfisk »

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/fXTc1jhROvs" frameborder="0"></iframe>

https://youtu.be/fXTc1jhROvs

Gesloten