Amersfoort...Onze Lieve Vrouwentoren ( Lange Jan) 2016

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#301 Bericht door marian53 »

Leuk hoe ze naar boven zitten te kijken, waarschijnlijk naar een van de ouders ,
carpe diem

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#302 Bericht door Gawo »

Gistermiddag van 13.00 uur tot 16.00 uur bij de toren geweest.
Als wij aankomen is een jonkie aan het vliegen met zijn moeder.

Afbeelding

Afbeelding

Na wat rondjes gevlogen en af en toe perfecte landingen op de toren te hebben gedaan landt het jonkie ergens op de toren en ben ik hem uit zicht.
Als ik in de Krankenledenstraat sta zie ik hem op de hoek plein / nestkast op een richeltje zitten op de eerste omloop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De andere drie zitten er twee van op het rooster en één jonkie bij het rooster in de balustrade.
Moeder is op een uitsteeksel gaan zitten.
Joris komt een gegeven moment en gaat hoog op de toren zitten, is dan even weg en komt en gaat op de windwijzer zitten en is wat later weer weg.
De jonkies hebben verder al die tijd zo gezeten, was schijnbaar rustuurtje.
Als er mensen op de onderste omloop zijn is moeders stil en iedereen blijft zitten, dit gebeurt twee keer en bij derde keer als mensen op derde omloop zijn gaat ze kekkerend rond de toren.
Kids blijven war ze zijn.
Als wij naar huis gaan en op de singel lopen zien we nog net Joris met prooi.
Hij gaat er niet mee naar de toren, maar richting KPN


Afbeelding

sorrie, laatste foto maar even zo, ik krijg het niet op de normale manier, tiny pics doet raar

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#303 Bericht door marian53 »

Ik vermoed dat ze ze snel weg gaat lokken naar het KPN gebouw . was dat vorig jaar ook niet zo ???
Maar fijn dat je er echt een ziet vliegen en landen , dan komt het wel goed .
carpe diem

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#304 Bericht door Gawo »

Ik denk dat KPN voor hen nog te hoog gegrepen is.
Vanmorgen om kwart voor negen bij de toren en we zien beide ouders op windwijzer zitten.
Die om de beurt daar van weg vliegen.
We zien één jonkie op het rooster en één schuin erboven op de rand van balustrade

Afbeelding

Even later komt Joris met prooi, ook het vrouwtje horen en zien wij weer, maar er volgt geen prooioverdracht.

Afbeelding

Hij landt op een uitsteeksel en gaat plukken

Afbeelding

En gaat ermee naar het rooster.
Het roostervalkje krijgt de buit

Afbeelding

loopt ermee op het richeltje en gaat daarna er weer mee op het rooster

Afbeelding

wordt vervolgd

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#305 Bericht door Gawo »

Wij besluiten om van Krankenledestraat via Langestraat naar de Singel te gaan.
Net als we halverwege zijn zie ik Joris weer met prooitje komen.
Deze acties zijn goed op buitencam te zien, kijken of Jan er een filmpje van wil maken.

Het jonkie van eerdere prooi eet nog en andere hebben geen interesse, dus Joris neemt het prooitje weer mee.
Op de Singel aangekomen zien we het vrouwtje even het rooster aan doen en gaat dan weer op de vleugels en landt op rand van balustrade tweede omloop.

Afbeelding

En doordat zij daar landt zien we iets bewegen onder haar.
Dus weer terug naar Krankenledenstraat en ja hoor, we zien jonkie 3

Afbeelding

En gelijk gaat ie plat en zien we nog maar ietsepietsje van de staart

Afbeelding

Dus maar goed dat we dat beeld van eerder zagen, want nu zou je er zo over heen kijken.

En dan ineens is jonkie nummer 4 er ook, deze komt van tweede omloop grachtkant en vliegt langs nestkast en landt op tweede omloop aan pleinkant

Afbeelding

Dus mooi, familie compleet gezien :D

Gebruikersavatar
GerritE
Berichten: 3447
Lid geworden op: zondag 3 februari 2013, 15:27:54
Locatie: Eersel

Amersfoort

#306 Bericht door GerritE »

En wij dus ook. :thumleft:

Gebruikersavatar
Nilfisk
Berichten: 127
Lid geworden op: woensdag 27 april 2016, 7:54:09
Locatie: Amersfoort

#307 Bericht door Nilfisk »

Het verslag van José in bewegende beelden gebracht.

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/jUQCNiyUQi4" frameborder="0"></iframe>

https://youtu.be/jUQCNiyUQi4

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#308 Bericht door Gawo »

Gistermiddag nogmaals geweest en een paar uur , want we wilden weten hoeveel er kunnen vliegen van de jonkies.
Hier de twee meisjes, roostervalk, die vanmorgen wel het richeltje heeft gelopen met prooitje , maar dat vanmiddag niet deed.
Heeft veel tijd dat we er waren lopen schreeuwen, moeders bracht haar een duif, heeft ze amper van gegeten, sleept het voor de opening nestkast en gaat gewoon door met schreeuwen.
Het balustrade valkje hupt en fladdert van balustrade, naar uitsteeksel en schot en vliegt dus ook nog niet.

Afbeelding

Afbeelding

En hier de twee jochies.

Afbeelding

Waarvan er één goed kan vliegen en al wat grotere rondjes om de toren maakt en prima landt .

Afbeelding

Afbeelding

En de ander korte rondjes om de toren en nog wat onzeker is wanneer hij zal vliegen en ook met landen zie je wat onzekerheid

Afbeelding

Hier nog twee foto's dat Joris het jochie wat prooi brengt

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#309 Bericht door Yleor »

Leuk om te zien, al dat beginnende gevlieg en gemantel. Jullie doen ook goed je best José en Jan ;-)

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#310 Bericht door Gawo »

Wij kregen gistermiddag om 16.17 uur deze mail binnen.

Beste allen, ik vermoed dat alle jongkies nu kunnen vliegen. Moest even naar markt en had mijn 100-400 lens bij me en hoorde luid geroep van de toren! Bij het kijken op het web ervoor zag ik maar 1 jong op het rooster liggen.

Dat Jong was vleugel oefeningen aan het doen terwijl de ouder het jong roepen aandrong op vliegen. Na wat lucht sprongetjes op het rooster door het ineens en vloog het schreeuwend rondjes rond de toren. Beide ouders en een ander jong gingen toen mee vliegen.

Na wat vergeefse langings pogingen, waaronder frontaal tegen de muur aan vloog het jong weg van de toren en zeker 1 ouder in het kielzoog.

Heb nog getracht te achtervolgen maar ze waren in no time uit het zicht maar nog luid roepend te horen.

Rob Gipman

Jan en ik gelijk cambeelden na gekeken en inderdaad het roosterjong vliegt weg, jammer zijn heel erg veegbeelden op de cam.
Wij gelijk op de fiets gestapt op weg naar de binnen stad.
Als wij bij Eemsplein fietsen zien wij een valk heel hoog in de lucht rondjes draaien boven de rondweg.
Wij alle daken afspeuren, maar zien niets.
Dus op naar het plein om fiets te stallen.
Als wij in de Breestraat zijn zien we één jonkie

Afbeelding

We speuren verder de hele toren af, maar kunnen verder geen valk ontdekken.
Dus lopen we via Langestraat naar de rondweg om gedrag ouders te volgen.
En ja hoor zie weer een valk voorbij komen en we lopen langs rondweg naar Stadhuis en tussen gebouwen zie ik valk net landen op de Lange Jan en verder hoog in de lucht boven de toren een valk een rondje maken.
Wij lopen dan tussen gebouwen naar de Hellestraat en kijken automatisch weer alle daken af en ineens zie ik een jonkie op het Stadhuis zitten.

Afbeelding

Ik loop die richting op en zie dat deze valk gepest wordt door twee meeuwen, hier met één ervan op foto.

Afbeelding

Dat wordt valkje te gortig en deze vliegt richting toren en ik kan deze volgen totdat ie veilig landt :D

Afbeelding

wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door Gawo op zondag 12 juni 2016, 13:17:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#311 Bericht door Gawo »

Dus naar de toren en valken tellen, we zien nu beide ouders en drie jonkies tegelijk in beeld, maar zitten zo verspreid dat past niet op één foto.

Moeders vliegt met prooi

Afbeelding

brengt deze ergens aan grachtenkant tweede omloop voor mij uit zicht en komt weer aan vliegen

Afbeelding

Joris vliegt ook

Afbeelding

Jonkies vliegen en landen op verschillende kanten van de toren, wel rondom tweede omloop.

Afbeelding

Afbeelding

wordt vervolgd

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#312 Bericht door Gawo »

En Jan en ik maar tellen, maar we blijven steeds steken op vijf valken, waarvan twee ouders.

Dan horen we als we aan de grachtenkant staan ineens veel geschreeuw vanaf tweede omloop en zien valkje door balustrade kijken

Afbeelding

Is dit hetzelfde valkje wat we in de Breestraat aantroffen en is ze via tweede omloop naar richting Langestraat gekomen?
Dus het balustrade valkje van de dag ervoor, dan betekent dit dat dit valkje nog niet kan vliegen.

Moeders brengt haar stukje restprooi

Afbeelding

Jan en ik tellen weer zien Joris in boog zitten onder Nestkast, vrouwtje bij balustrade valkje prooitje brengen en hebben twee andere jonkie's in beeld.

Afbeelding

Maar kan best zijn dat vierde aan andere kant toren zit, want er wordt steeds rondjes rondom de toren gevlogen en het is gewoon niet helemaal te volgen.

wordt vervolgd

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#313 Bericht door Gawo »

Afbeelding

vrouwtje vliegt vrolijk mee

Afbeelding

Hier nog wat foto's van jonkies, je kan zien dat ze krijsen van plezier.

Afbeelding

Afbeelding

moeders

Afbeelding

conclusie:
Wij hebben behalve de ouders maximaal maar drie jongen tegelijk gezien.
Kan best zijn dat balustrade valkje nummer vier is en dat net één van de andere drie buiten ons beeld was.
Dan betekent het dat er drie kunnen vliegen, dat hebben we ook gezien, maar balustrade valkje vliegt niet.
Toen het stadhuis jonkie terug op de toren was zijn ouders alleen noch maar rondom de toren geweest.
Moeders heeft even twee minuten op windwijzer van St Joriskerk gezeten, maar verder geen rondjes meer boven de rondweg/Stadsring, dus er was rust bij de ouders.
Dus Jan en ik hebben een heel sterk vermoeden dat dit valkje is wat Rob Gipman van het rooster af heeft zien vliegen.

einde

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#314 Bericht door Gawo »

Gistermiddag toch even naar De Lange Jan geweest, niet voor mooie foto's maar voor de waarneming.
Op het moment van gaan is het net even droog, maar snel na aankomst regent het goed, gelukkig kunnen we in een portiek staan.
Wel camera mee voor het bewijs wat we zien.
Al snel zie ik wat gefladder aan grachtenkant op balustrade van tweede omloop, noem ik maar even valkje 1.
Deze laat zich zakken op tweede omloop dus kan ik niet meer zien.

Afbeelding

En snel komt valkje 2 aanvliegen en landt op het uitsteeksel rechts

Afbeelding

Ik loop wat op om iets meer kleur in de foto te krijgen en gelijk komt valkje 3 aan vliegen en landt bij valkje 2

Afbeelding

wordt vervolgd

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#315 Bericht door Gawo »

Valkje twee gaat naar ander uitsteeksel , zit daar even en even later laat ook die zich zakken op de tweede omloop, dicht bij waar ik valkje 1 ook heen zag gaan.
Na een poosje komt een valkje 4? vanaf de Breestraat deze kant op en gaat iets onder valkje 3 zitten.

Afbeelding

Ik weet dus niet of dit echt een vierde valkje is of één van de twee valkjes die zich op de omloop heeft laten zakken.

Dit zit heel lang zo te zitten en dan ineens zien we een koppie door de balustrade

Afbeelding

Afbeelding

Als het zo is dat wij vier verschillende valkjes hebben gezien betekent dit dat het ene valkje wat wij het eerst zagen valkje 1 niet hebben zien vliegen en de rest wel.
Moeders zat op de windwijzer bij de St Joriskerk en Joris ontdekte we achter het spoor bij de letters van AKZO.

We zijn van twee tot vijf uur geweest, ik had graag meer bewijs gezien, maar nu waren we het zat en zijn naar huis gegaan.

einde

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#316 Bericht door marian53 »

Tjee José ik vermoed dat het hopelijk gewoon wisseltje aan spelen is , en begin me nu toch ook af te vragen waar is nr 4 .
En petje af met die regen .
carpe diem

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#317 Bericht door Dorine »

Pfff José, het tellen en puzzelen begint :?

En dan ook nog eens in de regen,
ik hoop dat jullie snel duidelijkheid krijgen.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#318 Bericht door Gawo »

Zeg dat wel pffffff...
Het wordt nog lastiger.
Als ik vanmorgen via het spoor naar de stad ga zie ik een adult op politie antenne.
Te ver weg om te weten wie en om fietsen heeft geen zin , want valk vertrekt.
Ik fiets door de tunnel richting stad en als ik bij het stadhuis ben om binnen stad in te gaan kijk ik nu maar eerst even over de rondweg richting spoor en kijk alle daken na en ja hoor, ik zie een jonkie op dak politiebureau.
Snel camera uit fietstas en foto maken

Afbeelding

Afbeelding

Als ik dan met fiets over kan steken is het vogeltje natuurlijk gevlogen :?
Al fladderend verder het dak op.
Ik kijk dan toch alle daken na en wacht , maar het jonkie laat zich niet meer zien, wel zie ik adult valk naar toren vliegen.
Dus hup naar de toren en daar zie ik nog net wat valken vliegen en ik zie Henny de Bruin.
Samen nog even op het plein staan kijken.
Hij had drie jonkies zien vliegen.
Dus wij blij, want met het jonkie wat ik gezien heb maakt vier en alle vier vliegend.

Afbeelding

Afbeelding

En ik meen er ééntje van de toren weg te zien vliegen, maar dat bevestigt Henny niet, hij zegt daar zit er nog één.
Maar als ik uiteindelijk nog eens kijk en wat geels zie, loop ik maar even om voor beter beeld en dit blijkt Joris te zijn.

Afbeelding

Henny gaat via het spoor naar huis om te kijken of hij daar een valkje kan ontdekken en ik blijf nog even.
Maar goed , Joris was ook inmiddels weg en die twee zaten er nog als ik ook besluit via het spoor naar huis te gaan.
Ik zie moeders in de politie antenne

Afbeelding

En even daarna vliegt zij weg

Afbeelding

Als ik thuis kom zie ik een mailtje van Henny, soms zeggen foto's meer van wat je echt gezien hebt.

José,

Ik vrees dat het toch niet met zekerheid 3 jonkies op de toren waren vanmorgen.
Op mijn foto's blijkt één van de vliegende "jonkies" toch Moe geweest te zijn...
En die derde toen jij er was bleek een Pa te zijn.
Wel zag ik heel even een jonkie op de eerste omloop (grachtkant), die daar snel weer onder de rand verdween.
Dit zou een derde geweest kunnen zijn want de anderen zaten aan de buitenkant van de toren.

Op weg naar huis zat op dakrand Friesland Campina waarschijnlijk Pa (al een jaar daar niet gezien)
Dit zou (samen met jouw politiebureau waarneming) kunnen duiden op verplaatsing richting kantoren.
- en dat er misschien al één of twee jonkies die kant op zijn (plat op de daken).
Ik zal vanmiddag nog een rondje doen.

Mvrgr, Henny

Dus we weten nog niets zeker.
Ik heb vandaag twee jonkies en Joris zien vliegen bij de toren en moeder en één jonkie aan de andere kant van de rondweg bij het spoor gezien.

Zal zo maar weer even kijken




:wink:
Laatst gewijzigd door Gawo op maandag 13 juni 2016, 14:20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#319 Bericht door Gawo »

Dus weer op het fietsje gestapt na wat gegeten te hebben en om kwart voor twee zie ik het vrouwtje op de antenne van politie, ik zie geen jonkie.
Dan maar door naar de toren.
Daar zitten er drie.
Van één plaatst ik een foto, want die is wel mooi en ik heb geen tijd om alle foto's te bewerken.

Afbeelding

Eén zie ik er van de toren vliegen en dan komt Henny de Bruin.
Hij fietst rondje en ziet die nog aan pleinkant terwijl ik deze in de gaten hou.
We zien hoog in de lucht twee valken en dan ineens is moeder wat lager en dit jonkie gaat ook op de vleugels.
We verwachten haar terug, maar dat doet ze niet, Henny rijd nog eens om naar het plein, maar ziet het plein jonkie niet meer.

We besluiten samen naar station te fietsen kijken of we daar wat zien en ja we zien Joris op logo Campina en als we iets dichterbij zijn een juvi op de zijkant van Campina.
Die vliegt naar lager gebouw er naast.
Wij om fietsen en zien dan juvi daar zitten en net als ik een foto wil nemen, zie ik een tweede valk.
Daar denk ik aanmoeders die juvi ophaalt, maar thuis achter pc zie ik dat het twee juvi's zijn.
Samen vliegen ze naar zijkant Campina.
Wij weer naar de voorkant fietsen voor beter licht en kijken of Joris er nog zit en die zit er nog.
Henny besluit naar huis te gaan en ik kijk nog even.
Moeders komt nog even voorbij, maar vliegt door.
Dan gaat linker juvi wat hupsen en komt op staart van rechter juvi en die springt op en ja hoor de linker kukelt van het dak.

Afbeelding

Maar deze weet zich in de val mooi te draaien en vliegt over mijn hoofd en ik ben deze dus door bebouwing kwijt, zag dat ie richting spoor vloog, maar kan best op één van die kantoren op dak geland zijn.

Ik besluit naar huis te gaan en te koken.

Na het eten samen met Jan nog wezen kijken.
Wij fietsen dus eerst achterkant station en zien een adult op politie antenne.
Als wij dan in Asch van Wijkstraat zijn zie ik dat het moeders is.
Die vliegt al vrij snel richting toren.
En op het dak zie ik een juvi, maar dan moet ik wel richting rondweg en mij omdraaien om dit te zien.
Ik maak er een foto van, maar is verwegniestan, maar kan nog net zien dat het een juvi is.
Als we dichterbij willen komen voor foto is vogeltje gevlogen.

Afbeelding

We gaan naar de toren en zien daar drie juvi's

Afbeelding

Dus is dat maakt het allemaal lekker ingewikkeld.
Maar voor vandaag genoeg, ik ga zo slapen.

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#320 Bericht door Dorine »

Ja, het blijft moeilijk soms om te kunnen tellen.

Eén van jullie had daar moeten blijven en de ander door moeten gaan naar de Lange Jan, dan had je meer zekerheid gehad.
Dat deden we vroeger in de Mortel ook zo vaak,
eentje aan de voorkant en de ander aan de achterzijde, elkaar bellen en tellen :lol:
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#321 Bericht door Yleor »

Nou José, je hebt er heel wat werk aan. Levert wel spannende verhalen op! Misschien dat Dorine's suggestie vandaag of morgen nog vier juvenielen oplevert, anders gaat het moeilijk worden.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#322 Bericht door marian53 »

:D :D Lekker druk José.
carpe diem

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#323 Bericht door Gawo »

Zeker lekker druk en nat, want ik heb twee keer een nat pak gehad vandaag.
Maar goed vanochtend geweest leverde niet veel op, vanavond wat meer.
Raad op gevolgd en Jan en ik met mobiel in contact.
En we waren iets voor vijf uur bij de toren en gebleven tot over half acht.
Prachtig vliegwerk gezien van Joris met twee jonkies en later twee jonkies die werd af gewisseld door nummer drie, ook moeders bemoeide zich ermee.
Wat vliegwerk met prooitjes gezien en jonkies die het wel graag in de lucht al willen hebben, maar het toch maar krijgen op die plaats waar ouders het van vonden dat ze daar maar moeten eten.
En het allerbelangrijkste is dat we jonkie vier ook hebben zien vliegen, het was maar kort en is verschillende keren door ouders gelokt en uit eindelijk om 19.15 zien we haar dus een kort rondje maken, dus ze kan het wel.
Ze had eerst een uur lang lopen mekkeren op de tweede omloop.
Ik heb geen tijd om foto's te bewerken en te plaatsen, morgen weer de oppas van Devin.
Foto's zijn niet best door het weer, maar zal nog wel wat plaatsen als ik tijd heb, maar wilde dit nieuws vast delen.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#324 Bericht door marian53 »

Nou José allang blij dat je nr 4 hebt gezien .
carpe diem

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#325 Bericht door Gawo »

Devin slaapt nog, kijken of ik het verslagje met foto's kan plaatsen voor hij wakker wordt.
Om kwart over vier richting het spoor, daar treffen we geen valken aan.
We moeten daar schuilen, want het komt met bakken de hemel uit.
Kwart voor vijf maar op de fiets gestapt ondanks dat het nog wat regent, want nat waren we toch al.
Bij de toren heb ik twee jonkies in beeld en moeder op de windwijzer en Joris net onder kinderke Jezus.
Jan loopt een rondje om de toren en ontdekt een jonkie aan de pleinkant.
Als het al even droog is komt er een mevrouw bij staan met een kijker in de hand die ook af en toe kijkt en trouw vogelnet leest.
We laten haar zien wie waar zit en hoe we ze herkennen en wat we hopen te gaan zien, namelijk vier jonkies en alle vier vliegend.
Wie weet nog een leuke toegift van tikkertje spelen en als kers op de taart een prooivluchtje.
Jan gaat weer weg en gaat de andere twee kanten in de gaten houden en we houden elkaar via mobiel op de hoogte wie vliegt en waar vandaan.
eerst gaat moeders een klein rondje vliegen en landt weer op de windwijzer en dan ineens twee jonkies in de lucht die gaan spelen.

Afbeelding

Afbeelding

Tikkertje spelen, synchroom vliegen ze doen het :D
Jammer van het slechte licht en ik sta ook niet helemaal jofel, maar durf mij nu niet te verplaatsen, want dan zou ik één kant van toren niet in de gaten kunnen houden.

Afbeelding

We horen steeds geschreeuw vanaf tweede omloop , maar zien niets.
Jan belt en ziet dus een jonkie door balustrade.
Die wordt door moeders gelokt, maar ze gaat niet mee.
Wij hebben inmiddels gezien dat Joris mee speelt met zijn twee zonen en even later mengt ook zijn ene dochter ermee.
Juist als het silouetjes zijn zie je mooi grote verschil.

En ineens ziet die mevrouw een jonkie gluren vanuit de balustrade, die is dus de omloop om gelopen van plein, Breestraat naar grachten kant.

Afbeelding

En als ik thuis mijn foto's kijk zie ik dat ik haar één uur en twintig minuten daarvoor al in beeld had zonder dat ik het wist :roll:

Afbeelding

wordt vervolgd

Gesloten