Sakervalk Hongarije 2016

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#51 Bericht door Gawo »

En weer terug bij de rest van de eitjes, door de Saker die hier rechts zit?
Ik vermoed van wel, maar zelf dus niet gezien.

Afbeelding

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#52 Bericht door marian53 »

Dit gaat hem echt niet worden zowel voor de saker als voor de torenvalkjes :cry:
carpe diem

Gebruikersavatar
marga
Berichten: 948
Lid geworden op: zondag 21 juni 2009, 21:01:02
Locatie: Dieren

Paartje volharding

#53 Bericht door marga »

Het is een wonder dat de torenvalkjes stug volhouden. Zodra de kust veilig is is ze terug op de eitjes - jawel alle drie. Mevrouw Saker heeft een keer het grote ei (geen idee of het van haar is of van een vorige tijdelijke bewoonster die weer "vertrokken"is) met haar snavel naar de rand gerold, maar torenvalkje heeft het prompt weer bij haar eitjes geschoven, nadat ze er enkele uren naar heeft gekeken vanaf haar eigen eitjes. De afgelopen dagen en nachten heeft ze doorlopend gebroed ( op 1 nacht na en af en toe een dagdeel van 1 of enkele uren.) Een late avond is ze zelfs in het donker terug gekomen op haar eitjes. Ze durft. Mannetje brengt regelmatig een dikke muis, waarna soms een paring volgt, en dan ligt ze weer op de eitjes, af en toe blijkbaar even verjaagd door mevrouw Saker, maar ze hebben het nog steeds niet opgegeven. Persoonlijk denk ik niet dat het Saker-ei kan uitkomen, want het is een maand lang niet gedraaid, wat al reden genoeg is om te "verdrogen". Ik houd m'n hart vast dat de torenvalk eieren uitkomen wanneer de Sakers toch nog in de buurt zijn. Want ook al gaan ze de kast niet gebruiken, ze zullen de kuikens niet in leven laten, hoe de ouders ze ook zullen verdedigen met eigen levensgevaar. Aan dit scenario moet ik echt niet denken. Maar voorlopig bewonder ik de kleine valkjes enorm. :o Ja ja ik weet dat het niets kan worden ... maar de natuur verrast zo vaak - alleen al wat we allemaal beleven in onze tuin(en). 8)

Gebruikersavatar
marga
Berichten: 948
Lid geworden op: zondag 21 juni 2009, 21:01:02
Locatie: Dieren

#54 Bericht door marga »

Afbeelding

en net nadat ik de bovenstaande tekst had geplaatst breekt er zwaar weer los. Maar vrouwtje TV blijft op haar eitjes liggen.
Droog zal ze niet blijven, de slagregens staan van rechts in de kast.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#55 Bericht door marian53 »

Nu is het droog .

Afbeelding
carpe diem

Gebruikersavatar
marga
Berichten: 948
Lid geworden op: zondag 21 juni 2009, 21:01:02
Locatie: Dieren

#56 Bericht door marga »

Afbeelding
Rond 12 uur vanmorgen kwamen de Sakers terug. Eerst een uurtje buiten beeld, maar de TV-tjes bleven aanvalsvluchten uitvoeren. Later kwamen de Sakers ineens met z'n tweeen bij de kast. Kijken naar de eitjes, beetje mee rommelen, toen gingen ze samen rond 2 uur weer weg. Misschien zijn de TV zo weer terug.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#57 Bericht door Gawo »

Bedankt Marga voor het bij houden :D
Toen ik vanavond rond half zeven keek zag ik dat een Sakervalk op de kast zat, eitjes bloot.
Nu kijk ik weer en zie torenvalkje

Afbeelding

Gebruikersavatar
marga
Berichten: 948
Lid geworden op: zondag 21 juni 2009, 21:01:02
Locatie: Dieren

#58 Bericht door marga »

Afbeelding
Tja vandaag bleven de Sakers duidelijk langer rondhangen want de TV-jes konden pas kort voor 9 uur terugkomen. Dat was wel heel anders dan de voorgaande dagen.
De Sakers waren ook lang samen bij de kast. Zij schoof ook weer met eieren, de 2 kleine nog verder naar de hoek linksachter en het grote ei meer naar het middenvoor.
De eitjes waren dus onbebroed van de late ochtend tot negen uur vanavond - maar het was warm weer.
Maar ja, de Sakers komen langer en laten zich niet meer wegpesten geloof ik. Zal mevrouw Saker dan uiteindelijk ook de TV eitjes uitbroeden?
Wat een situatie, beetje bizar, maar volhoudertjes zijn de TV-en, ook dat ze zolang doorgingen met de aanvals-duikvluchten.
Het boeit me zo @ Jose en dat terwijl wij - net als jij - al zoveel beleven in onze eigen tuin en omgeving. Triest en heel mooi, ligt zo dicht naast elkaar.
(Maar sinds gisteren is het paartje vliegenvangertjes terug uit Afrika in hun huisje hier :o Dat even terzijde dus. Foto van de Wolf).

Afbeelding

Gebruikersavatar
marga
Berichten: 948
Lid geworden op: zondag 21 juni 2009, 21:01:02
Locatie: Dieren

#59 Bericht door marga »

Afbeelding

:cry: :x zijn de torenvalkjes voorgoed verjaagd? Ze zijn niet meer geweest sinds gisteren. Jammer dat we niet kunnen zien of de sakers vlakbij zitten.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#60 Bericht door marian53 »

Jammer maar ik was er al bang voor die kleintjes kunnen echt niet tegen de saker op . :cry:
carpe diem

Gebruikersavatar
marga
Berichten: 948
Lid geworden op: zondag 21 juni 2009, 21:01:02
Locatie: Dieren

#61 Bericht door marga »

Tja jammer he Marian. Alleen de saker even gezien vandaag. Maar het zou heel naar zijn geweest als er kuikjes waren geweest en de torenvalken worden dan verjaagd. Nu hoop ik toch dat ze weg blijven - :( :? Hoewel …

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#62 Bericht door marian53 »

Nou die toreneitjes hoeven van mij niet uit te komen met de saker in de buurt , die eet ze op , en dat hoef ik nu ook weer niet te zien . :cry:
Ze moeten beide maar vertrekken dan kan de boomvalk erin .
carpe diem

Gebruikersavatar
marga
Berichten: 948
Lid geworden op: zondag 21 juni 2009, 21:01:02
Locatie: Dieren

#63 Bericht door marga »

O maar dat bedoelde ik ook te zeggen Marian, dat het heel naar geweest zou zijn ... etc.

Er is waarschijnlijk ook weinig of geen broedgelegenheid daar voor meerdere vogels. Elk jaar weer een gevecht om de kast.
Toch heel jammer, het betekent toch een verloren seizoen voor de vogels.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#64 Bericht door Gawo »

Ja het is jammer zo.

Marga wat ontzettend leuk toch weer dat het paartje vliegenvanger hun huisje weer gevonden heeft :D

Gebruikersavatar
marga
Berichten: 948
Lid geworden op: zondag 21 juni 2009, 21:01:02
Locatie: Dieren

#65 Bericht door marga »

Hoeveel eitjes zien jullie vandaag?

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#66 Bericht door Piet »

Het regent er volop, TV ligt te broeden, 1 ei (sakerei?) buitenboord

Afbeelding
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Lia
Berichten: 3497
Lid geworden op: zaterdag 4 mei 2013, 15:28:21
Contacteer:

#67 Bericht door Lia »

Afbeelding
Er is een ei bijgelegt blijkbaar zijn er nu 4

Gebruikersavatar
marga
Berichten: 948
Lid geworden op: zondag 21 juni 2009, 21:01:02
Locatie: Dieren

#68 Bericht door marga »

Dan had ik het toch goed geteld Lia :o :wink: . Er is een vers TV-ei bijgekomen, ik denk vanmorgen vroeg. Gisteravond stond ze boven het kuiltje. De andere 3 eieren zijn te oud, te lang niet bebroed of niet gedraaid geweest. Hoe lang de TV's zullen volhouden moeten we afwachten. Ze zullen wel weer verjaagd worden. Maar … ze zijn nog niet gedood door de sakers.

Lia
Berichten: 3497
Lid geworden op: zaterdag 4 mei 2013, 15:28:21
Contacteer:

#69 Bericht door Lia »

Nee gelukkig niet anders had ik de stream verwijderd.
Maar blijft apart hie en de boomvalken zullen ze wel aankunnen.

Gebruikersavatar
marga
Berichten: 948
Lid geworden op: zondag 21 juni 2009, 21:01:02
Locatie: Dieren

#70 Bericht door marga »

Ik tel nu 4 TV-eitjes. Laatste is denk ik van vanmorgen.
(Kan nu geen campic maken helaas- dus die volgt nog. zie hieronder).
Afbeelding
Vandaag waren beide sakers kort bij het nest en hebben de eieren rondgehusseld.
Gisteren kreeg het vrouwtje TV een schitterende grote nog levende smaragd-salamander van haar man. De salamander schitterde als een diamant in de zon toen ze hem helemaal opgewonden overnam in de kast en ermee vertrok. Ging razendsnel. Toevallig zag ik het, prachtig.
Ik hoop dat ze zo weer terugkomt voor de nacht. Verder vooruit denk ik maar niet.
edit: ze is net terug :-)

Liesbeth60
Berichten: 12471
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 21:19:05
Locatie: Arnhem
Contacteer:

#71 Bericht door Liesbeth60 »

Wat een dapper en doorzettend vrouwtje is ze toch Marga!
Ik hoop dat ze toch nog 1 of 2 eitjes uit kan broeden.
Je weet maar nooit... :wink:

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#72 Bericht door marian53 »

Ik heb nog wat opname van gister .

Afbeelding

Afbeelding
carpe diem

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#73 Bericht door Gawo »

Nu ligt het torenvalkje op de eitjes

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#74 Bericht door Gawo »

Afbeelding

Gebruikersavatar
marga
Berichten: 948
Lid geworden op: zondag 21 juni 2009, 21:01:02
Locatie: Dieren

#75 Bericht door marga »

Afbeelding
De torenvalkjes zijn al een dag of 4 niet meer overdag of 's avonds op het nest geweest. Ze lijken het te hebben opgegeven of definitief verjaagd . Het is jammer dat niet te zien is wat er buiten beeld gebeurt, zo weten we de oorzaak ook niet. Want ook de sakers waren niet meer in beeld. En al was de verjaging zonder meer te verwachten, het is toch jammer dat geen van de vogels jongen zal hebben dit seizoen. Misschien komen de boomvalken nog al lijkt het me laat.

Gesloten