De Mortel - Zendmast (Spikkel en Miep) 2018

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#176 Bericht door marian53 »

Ja zo wil ik het ook :lol: :lol: :lol:
carpe diem

Gebruikersavatar
GerritE
Berichten: 3447
Lid geworden op: zondag 3 februari 2013, 15:27:54
Locatie: Eersel

#177 Bericht door GerritE »

Ik heb de duosim in de iPad aanstaan. Werkt niet samen.vandaar geen telefoon of iPhone. Maar ik zie steeds rechts oranje en links altijd laag zilverkleurig.
En die andere zie ik enkel vliegen. Zal spikkel zijn. Is ook al 2 keer op prooivlucht gegaan de uitslover.
Dus waarschijnlijk zie ik 7C geregeld in de antenne.
Verder vliegen ze geregeld samen. Maar geen paniek.
Ook geen 3e.

Gebruikersavatar
GerritE
Berichten: 3447
Lid geworden op: zondag 3 februari 2013, 15:27:54
Locatie: Eersel

#178 Bericht door GerritE »

Zojuist zaten ze beide in de kast.
Zou je het hebben kunnen zien.

Gebruikersavatar
Loes
Berichten: 1815
Lid geworden op: maandag 9 maart 2009, 11:21:21
Locatie: Sleeuwijk

#179 Bericht door Loes »

Gelukkig is het het bonte vrouwtje dus niet. Maar zou toch wel fijn zijn als het gewoon rustig blijft daar dan kunnen ze aan de leg :)

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#180 Bericht door Piet »

Er vliegt een jonge valk van 2017 rond en er zit ook een vrouwtje met één ring.
Laatst gewijzigd door Piet op donderdag 15 maart 2018, 15:50:28, 1 keer totaal gewijzigd.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#181 Bericht door Dorine »

Tijdje bij de toren geweest, het was rustig.
Er zat een vrouwtje, met zover wij beneden met scoop konden zien, alleen links zilveren ring en een 2e kj mannetje.
Vrouwtje zat lang in de antenne en dat 2e kj valkje vloog lekker rond.
Tegen 3 uur werd er ineens achter een derde valk gegaan, waar die vandaan kwam, geen idee.
Toen dat gedaan was zat het vrouwtje met 1 ring helemaal boven in de antenne, toen ze een beetje opschoof leek ze moeite te hebben met haar rechterpoot en iets lager zat vermoedelijk Spikkel.

Geen gekke dingen gezien dus, alleen heel even een korte achtervolging op een derde.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#182 Bericht door marian53 »

Ach in principe nu is het rustig en over een uur kunnen ze weer knokken , bij slechtvalken weet je het nooit volgens mij .
carpe diem

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#183 Bericht door Piet »

Dorine schreef:Tijdje bij de toren geweest, het was rustig.
Er zat een vrouwtje, met zover wij beneden met scoop konden zien, alleen links zilveren ring en een 2e kj mannetje.
Vrouwtje zat lang in de antenne en dat 2e kj valkje vloog lekker rond.
Tegen 3 uur werd er ineens achter een derde valk gegaan, waar die vandaan kwam, geen idee.
Toen dat gedaan was zat het vrouwtje met 1 ring helemaal boven in de antenne, toen ze een beetje opschoof leek ze moeite te hebben met haar rechterpoot en iets lager zat vermoedelijk Spikkel.

Geen gekke dingen gezien dus, alleen heel even een korte achtervolging op een derde.
Van het verjagen van een derde valk heb ik wat foto's gemaakt, en tot mijn verbazing zie ik dat het hier niet twee vrouwtjes maar twee mannetjes betreft, en één daarvan was die 2de kj (van 2017).
Het lijkt erop dat die geprobeerd heeft spikkel weg te jagen, maar het uiteindelijk andersom is gegaan, later zaten namelijk 2 volwassen valken in de antenne, wij denken het vrouwtje met één ring en spikkel. Foto volgt nog.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#184 Bericht door Piet »

Het jonge mannetje vloog vanaf de toren richting De Mortel om dit volwassen mannetje weg te jagen, ze raakten samen uit beeld, en later kwam de volwassen valk terug naar de toren, om samen met het vrouwtje met één ring in de antenne te gaan zitten.

Afbeelding
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#185 Bericht door marian53 »

Die kleine moet nog maar even wachten , Hij is maar net uit de luiers . messchien is het wel een jong van de Mortel die even goede dag kwam zeggen .
carpe diem

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#186 Bericht door Dorine »

Geen van de Mortel, zover wij hebben kunnen zien was ie niet geringd.
Zou me niets verbazen als ie bij dat vrouwtje hoort, die 2 konden goed met elkaar opschieten.
Misschien wel een jong van haar die het huis niet uit wil, nou huis, moeders niet kan missen ;-)
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#187 Bericht door marian53 »

:D Wie weet dat een ring vrouwtje heeft zich schijnbaar ook al n paar keer in de kast laten zien , heb ik ergens gelezen.

Ben benieuwd hoe ze die gaan noemen :wink:
carpe diem

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#188 Bericht door Dorine »

Hoorde ook al dat die nieuwe vreemde vrouw met links die zilveren ring een juvie is :roll:
zat toch echt in volwassen kleed hoor.

En ja, ze is in de kast geweest, staat ook een link van een paar berichten hierboven, ook wij hebben haar de kast in zien gaan.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#189 Bericht door marian53 »

Dus de strijd is nog niet beslist .
carpe diem

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#190 Bericht door marian53 »

Afbeelding

Afbeelding
carpe diem

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#191 Bericht door marian53 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
carpe diem

Gebruikersavatar
Loes
Berichten: 1815
Lid geworden op: maandag 9 maart 2009, 11:21:21
Locatie: Sleeuwijk

#192 Bericht door Loes »

Wat een lef van dat jonge mannetje haha. Als ik het goed heb is 7C verder hele dag niet gezien :( Ik zou echt liefst hebben dat zij bleef om nostalgische redenen :D Bendankt Corine en Piet voor het verslag. Verhelderend!
Prachtige foto ook!
Laatst gewijzigd door Loes op donderdag 15 maart 2018, 18:39:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#193 Bericht door Piet »

Vrouwtje met 1 ring was in de kast samen met spikkel. Vrouwtje loopt rechts mank, dat zagen we vanmiddag in de antenne ook al. Lijkt even een oranje ring rechts om te hebben, maar de rechterpoot is wat oranje verkleurd, evenals 1 van haar tenen rechts. Heeft waarschijnlijk te maken met haar mank lopen.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
Loes
Berichten: 1815
Lid geworden op: maandag 9 maart 2009, 11:21:21
Locatie: Sleeuwijk

#194 Bericht door Loes »

Coriena heeft een theorie: Ok ik zal ff samen vatten , mijn theorie. 7C liep gisterreen al mank. vanmorgen was het ook 7C. later zag ik haar in de kast met dikke poot , en zonder ring . poot was beschadigd waar de ring had gezeten. ik heb haar daarna ook in de kast geezien met M. zonder die ring, maar oude clips en haar uiterlijk zijn het zelfde gebleven

Is van de chat op BDL en ik weet dat jullie die niet lezen :)

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#195 Bericht door marian53 »

Zou het kunnen zijn dat ze in een gevecht haar rechter ring is kwijt geraakt omdat ze gewond aan die poot blijkt te zijn .???

Nee daar lees ik niet .ook niet ergens gelezen volgens mij .
ik weet niet of ze dezelfde is .
carpe diem

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#196 Bericht door Piet »

Een ring verliezen is bijna onmogelijk, bij een metalen ring die dichtgeknepen is. Bij hoge uitzondering kan het gebeuren, als de twee karakters allebei een vericale lijn hebben in nagenoeg het verlengde van elkaar, kan het ooit gebeuren dat tijdens het dichtknijpen van de ring de ring precies op die plaats knikt en er een scheurtje in het metaal komt.
Met de combi 7C is dat niet echt waarschijnlijk echter.

De kans dat je een ring verliest is zeer klein, maar niet helemaal nul.
Dus is het mogelijk: ja
Is het waarschijnlijk: nee

Verder heeft Belgie lang alleen geringd met vogeltrekstationring aan 1 poot, het is aannemelijker dat dit een Belgische valk is. Ook heeft men in Belgie gebruik gemaakt van kunstof code ringen (zoals S2 had) en daarvan is wel bekend dat men die verloor.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#197 Bericht door marian53 »

Oke bedankt Piet , ik heb te weinig vergelijkingsmateriaal van die twee , dus ik wacht het maar af , ik vraag me alleen af , laten we ervan uit gaan dat ze dr ring verloren is , dan moet dat in een strijd zijn gebeurt .
Maar met wie moet ze dan het gevecht zijn aangegaan.En zover ik weet is 7C niet meer gesignaleerd sinds gister in de kast .
carpe diem

Gebruikersavatar
Loes
Berichten: 1815
Lid geworden op: maandag 9 maart 2009, 11:21:21
Locatie: Sleeuwijk

#198 Bericht door Loes »

Ok dank je Piet. Ik moet zeggen: ik had zelf het gevoel dat het een andere was.
Marian ik dacht toch echt dat ik haar zag zitten vanmorgen cam 3. Als dat dan volgens iedereen ook die nieuwe was dan sluit dat aan bij die theorie van Coriena als je me nog kan volgen..

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#199 Bericht door Piet »

Vanmorgen werd er nog gevochten door 2 vrouwtjes. Vanmiddag zagen we in eerste instantie alleen 2 valken, dat was enerzijds het vrouwtje met 1 ring, en een ongeringd 2e kj mannetje. Jong mannetje heeft een tijdje in de grote antenne gezeten, maar vloog de meeste tijd rond, en zonder problemen. Ook toen het vrouwtje in de antenne zat, mocht dit jonge mannetje dicht bij haar komen zonder ook maar een reactie van haar. Wij hadden zelfs het idee dat het jonkie er nog een van dat vrouwtje was, die bleef hangen, en zijn moeder gewoon gevolgd heeft. Opvallend was dat dit jonkie nog steeds slecht vloog, nog veel fladderen zoals juveniele in het begin doen.
Uiteindelijk zagen we dit jonge mannetje op een derde valk afdoen (zie mijn bericht met foto van eerder) In eerste instantie dachten wij dat hij daarna weer terug gekomen was, maar dat was niet zo, vanaf dat moment zagen we alleen nog maar 2 volwassen valken. Zover wij konden zien waren dat het vrouwtje (met 1 ring) en spikkel, die gemoedelijk samen in de grote antenne zaten.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
Loes
Berichten: 1815
Lid geworden op: maandag 9 maart 2009, 11:21:21
Locatie: Sleeuwijk

#200 Bericht door Loes »

Dan kan ik haar dus hebben zien zitten vanmorgen. Ok dank je. En wordt vervolgd weer. Ik wil rust daar. :D

Gesloten