Deventer (de Silo bij Barbara) Bijtje, Geert en Barbara 2008

Bericht
Auteur
Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

Deventer (de Silo bij Barbara) Bijtje, Geert en Barbara 2008

#1 Bericht door Barbara »

Weet niet of het de bedoeling is maar ik zet het hier neer.

Nadat ik vorige maand gehoord had dat er bij mij om de hoek een slechtvalkenpaar broed ben ik gaan zoeken.Ik kwam nergens verder want er werd nogal geheimzinnig over gedaan.

Twee weken geleden ben ik gaan zoeken naar een gebouw wat geschikt zou kunnen zijn.Er was eigenlijk maar een gebouw die voor mij in aanmerking kwam.
Die zaterdag daarop gingen we met Jan naar de centrale in Zwolle en dus een gelegenheid om achter een paar gegevens te komen.Jan heeft mij een nieuwsbrief gestuurd met een verslag uit 2006 en foto's.En zie daar,het gebouw wat ik op het oog had,alleen moest je aan de achterkant zijn.

Omdat het zulk mooi weer was vandaag zijn Gert en ik gaan kijken.
Als je eenmaal weet waar,heb je het ook zo gevonden.
We hebben geen valken gezien maar wel een prima toren.Onder de toren hebben jongeren een hangplek vol met afval en om de hoek is een coffeeshop waar het een gaan en komen is.Alle auto's parkeren ze onder de toren.

Vanavond heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een telefoonnummer gezocht bij een naam die ik was tegen gekomen in de nieuwsbrief.Die meneer kon me wel wat vertellen over de slechtvalken maar was wat terughoudend want ik kom dan heel enthousiast over en dat kan best bedreigend zijn.

Hij vertelde dat er vorig jaar Morteltaferelen waren geweest.Het jonge vrouwtje was verdreven door een ouder vrouwtje dat voorheen in Nijmegen broedde.Vorig jaar hebben ze 1 jong groot gebracht.
Verder zijn de valken wel al gezien dit jaar maar er zijn kapers op de kust.Er zijn meerdere valken gezien.Verder is er in de buurt een KPN-mast en daar zit er ook steeds eentje en in Zutphen is er ook een.Die in Zutphen zou best ook deze kant op kunnen komen.Dus...het kan allemaal heel spannend worden.

In April wordt er een dia-avond gehouden en daar ben ik voor uitgenodigd.Heel spannend,ik ben benieuwd!

Wordt vervolgt.
Achterkant toren
Afbeelding

Slechtvalkenkast
Afbeelding

Hangjongerenhok
Afbeelding

Jachtgebied

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hangplek valken aan de poep te zien.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Barbara op donderdag 12 juni 2008, 21:31:23, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#2 Bericht door Piet »

Barbara,

Jij gaat het nog druk krijgen.
Al al die webcams volgen, maar nu ook 5x per dag even om de hoek
kijken, en als er iets te zien is foto's en filmpjes maken. :rofl:

Natuurlijk zijn we allemaal heel nieuwsgierig.
Hoop dat je hier leuke dingen te zien gaat krijgen.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 1203
Lid geworden op: zaterdag 29 december 2007, 23:57:59

#3 Bericht door Angela »

Goh Barbara, inderdaad spannend! 8)
Wat leuk voor je dat je nu zelf een nest in de gaten kunt houden.

Een heel aparte toren is het, mooi in zijn ouderdom. Die moet gewoon slechtvalken aantrekken, kan niet anders. Dus het is maar de vraag of er succesvol gebroed kan worden. Er komen gewoon steeds meer slechtvalken.
Hou ons maar op de hoogte en bedankt voor de foto's! :D

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#4 Bericht door roosje »

Barbara,

Dat is heel leuk, en ik zie je verslagen met veel plezier tegemoet :D

Die toren lijkt wel een graansilo, klopt dat :?:

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#5 Bericht door Barbara »

Ja,het is een heel oude graansilo in de haven van Deventer.Het is nu een monument en staat eigenlijk te verpauperen.Waar niet hè?

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#6 Bericht door roosje »

Ja zonde maar de toren krijgt nu een tweede kans als herberg voor valken. Prima doelstelling :wink:

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#7 Bericht door Barbara »

Aan de achterkant ziet het er nog redelijk uit.Aan de voorkant zijn ruiten kapot met nare uitsteeksels.Ik ben als de dood dat een onhandig jong valkje zich zal bezeren.

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#8 Bericht door Barbara »

Vandaag was het hier mooi weer en om 4 uur zijn Gert en ik vertrokken op valkenjacht.
Eerst maar eens gaan zoeken hoe we bij de KPN-mast konden komen want daar zou ook een slechtvalk zitten.De mast is een kleiner broertje van de Mortel.Hij ligt mooi vlak bij de IJssel maar geen valk te zien.Op naar de graansilo.
En jawel,een slechtvalk.Hij/zij zat naast de kast op het randje.Het is volgens ons een al wat oudere valk en aan de grootte te zien een vrouwtje.Op jachtvluchten hoefden we niet te wachten want de valk had duidelijk een volle krop.We zijn nog om de silo heen gelopen maar geen tweede valk te ontdekken.Toen we weer terug kwamen zat de valk op de brandtrap die voor de kast langs loopt.Ik heb foto's gemaakt maar ik heb geen telelens of scoop.
Maar...maar.....Er zat er in ieder geval een en we hebben 'm gezien!!



Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

gast-c
Berichten: 3842
Lid geworden op: woensdag 23 januari 2008, 12:08:53

#9 Bericht door gast-c »

Barbara we wachten in spanning je volgende trip en foto's en verslag af :D In ieder geval je hebt er een gezien :lol:

Gebruikersavatar
Dora
Berichten: 3563
Lid geworden op: dinsdag 22 januari 2008, 19:49:46
Locatie: Groesbeek

#10 Bericht door Dora »

Wauw Barbara kicken hé :lol:
Geniet van elke dag
Afbeelding

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#11 Bericht door roosje »

Ha het eerste verslag is binnen en bingo een valk gespot.

Bedankt Barbara :D

Joke
Berichten: 8595
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 12:43:38
Locatie: Geldermalsen

#12 Bericht door Joke »

Ha Barbara wat heerlijk om je "eigen"slechtvalkentoren met valk om de hoek te hebben.
Leuk om via jou daar verslag van te lezen.
Je ben er maar druk mee meissie.
Hou het in de gaten hier hoor.
Kom straks ogen en oren te kort als er overal gebroed gaat worden :D
Een vriendelijk woord is wat ieder graag hoort.
Vriendelijke daden zijn de beste kameraden.
Afbeelding

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#13 Bericht door Barbara »

Vandaag ondanks het sombere weer hier ,toch even naar de silo!
We kwamen aanrijden maar zagen niets,zo van een afstand.Niets bij de brandtrap en niets bij de kast. Onder bij de silo aangekomen keken we naar boven en zagen 'm meteen.Precies op het puntje(hoekje) van het dak.Wouw zei Gert.Nee Gert geen Wouw maar een slechtvalk.Terwijl we zo naar boven staan te kijken komt er een man uit de silo.Hij loopt langs,kijkt een paar keer om en besluit dan terug te keren.Zijn jullie vogelaars, vraagt hij.Wij beamen dit.Het blijkt de opzichter van de Silo te zijn.Boffen wij even! Hij vertelde ons dat de valk vanmorgen in de kast had gezeten en dat hij 'm iedere morgen ziet maar dat er geen tweede valk is.Hij vertelt ons ook dat hij een monitor heeft waar hij de binnenkant van de kast kan zien maar dat de eigenaar het niet goed vindt dat het online gaat.De silo staat te koop!Ik maar denken dat het een monument was, maar nee,misverstand,Stichting Industrieel Erfgoed huurt er alleen een kantoor.Toch jammer!Terwijl we daar zo staan te praten komt er een man op de fiets aan met een kijker om z'n nek.Wij stellen ons voor en het blijkt de meneer te zijn die ik aan de telefoon heb gehad.
Het wordt een leuk gesprek.Hij denkt dat het,het mannetje is omdat die vorig jaar altijd op dat plekje zat.Ik had hem onze flyer gestuurd en die vond hij heel mooi en hij bleek ook de Mortel vanaf het begin op de voet gevolgd te hebben.Dus daar kwamen ook weer mooie verhalen van.
Wij zijn voldaan weer op huis aangegaan.
Ik heb Bert raad gevraagd over een telelens en het wordt toch nog even sparen.Jullie moeten het dus maar met deze foto's doen voorlopig.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 1203
Lid geworden op: zaterdag 29 december 2007, 23:57:59

#14 Bericht door Angela »

Ow wat jammer dat we niet in de kast kunnen kijken! En jullie ook niet even over de schouder van de opzichter...
Maar aan de ene kant wel logisch dat het niet online is. Als de silo verkocht wordt, zou het goed kunnen dat de kast eruit moet, of dat de boel gesloopt wordt.

Leuk dat je hem nog hebt kunnen pakken in de lens, Barbara. En inderdaad, nou nog een telelens. :wink:

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#15 Bericht door roosje »

Barbara,

Leuk dat je deze mensen hebt getroffen en zo informatie hebt kunnen vergaren.
Jammer, geen beelden :? Wie wil er nou zo'n silo kopen, hooguit een project ontwikkelaar die daar woningen zou willen bouwen. Dan kan je het inderdaad wel schudden met de nestkast.
Jammer ook dat er maar een valk aanwezig is. Maar wie weet vliegt er binnenkort wel een dame langs.

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#16 Bericht door Barbara »

Het zijn er Twee!!

Terwijl we aankomen rijden,zien we van ver al dat het mannetje(naar nu blijkt)weer op de hoek zit.Als we de auto hebben neergezet en naar boven kijken zien we meteen nog een valk zitten.Het is duidelijk de valk die ik maandag had gezien(vrouwtje) en ze zit weer op de brandtrap voor de kast.In eens vliegt het mannetje op richting IJssel.Terwijl we ethousiast staan te springen komt Gerard (mijn telefooncontact)er aan.Hij heeft een scoop bij zich(Piet 20x60) en zet die voor ons neer.Hij verteld ons dat het duidelijk een ander vrouwtje is dan die van vorig jaar.Ze is een beetje smoezelig,wat vuil gelige veren en op haar kop is ze wat lichter qua veren.Het mannetje komt terug maar heeft geen prooi bij zich.
Gerard stelt de scoop weer in op het mannetje en we kunnen zowaar zijn ring lezen Y2,het zelfde mannetje als vorig jaar.Hij is geboren en geringd in Dinant Belgie in 2004.Het vrouwtje vliegt op,draait een keer om de silo en gaat aan de voorkant in het zonnetje zitten.Wij natuurlijk meteen naar de voorkant.Terwijl de scoop weer neer gezet wordt,komt er een buurtbewoonster kijken en vraagt of "ze"er weer zijn en wil ook wel eens kijken.Gerard vertelt dat de buurtbewoners zeer begaan zijn met de valken.We proberen bij het vrouwtje een ring te ontdekken maar dat wil niet lukken.We besluiten naar huis te gaan want het is echt koud.Gerard pakt zijn fiets en wij de auto.En zeggen Tot Morgen!!

Vrouwtje rond de silo
Afbeelding

Vrouwtje in de zon
Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#17 Bericht door Piet »

Barbara,
Dat wordt genieten dit seizoen.
Hier gaan vast nog jonkies van komen.
Mooi dat je ons zo op de hoogte houd.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

gast-c
Berichten: 3842
Lid geworden op: woensdag 23 januari 2008, 12:08:53

#18 Bericht door gast-c »

Barbara bedankt.ow wat leuk dat je ons zo op de hoogte houd :D Ha de lente is echt begonnen op de meeste plaatsen duiken ook de slechtvalken weer met zijn tweeén op (voor zover ze ook ooit weg zijn geweest) :wink:

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#19 Bericht door Dorine »

Wow Barbara,
Dat wordt genieten voor jullie daar, zeker weten.
Hopelijk komen daar jonkies want dan is het pas echt genieten.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#20 Bericht door Eagle »

Leuk, Barbara,
Goede scope. Dan heb je vast wel kunnen zien dat die valk aan de linkerpoot een metalen ring en aan de rechterpoot een witte ring met code Y2 heeft. Klopt dat ?

Dat is er één van de 55 jongen uit 34 slechtvalkparen in 2004 in België.

Wil je er nog meer van weten en wat foto's van bovenop de CDL toren zien ? 8)

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#21 Bericht door Barbara »

Ja,graag Bert.hoe kom jij er aan?Ik moet helemaal het wiel weer uitvinden!

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#22 Bericht door Eagle »

Ja, dat is mijn geheim 8)

Lees maar eens op pagina 7.
http://www.electrabel.be/corporate/abou ... ons_nl.pdf

Over geheim gesproken : ze wilden eerst de valken op de toren geheim houden. :? Maar nu jij er toch al details over plaatst kan dit artikel nu wel van pas komen.

Lees van de slechtvalken op de CDL toren de pagina's 9 t/m 13.
http://members.chello.nl/j.kuipers48/ij ... 202007.pdf

Zo kan je de dag van morgen alvast voorbereiden :)
Voldoende zo ?

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#23 Bericht door Barbara »

Bert,lief dat je dit hebt opgezocht voor me.Ik wil je niet teleurstellen maar het meeste wist ik al.De werkgroep heeft dit in hun nieuwsbrief al beschreven dus zo geheim is het niet meer.Jan heeft mij dit toegestuurd.

maar bedankt !!

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#24 Bericht door roosje »

Geweldig deze info, bedankt Bert.

Nou Barbara,
Dat was zeker genieten voor je, en het zijn er twee :D Je gaat het druk krijgen.
:shock:

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#25 Bericht door Eagle »

Barbara,
Dat 'geheim' moest je met een korreltje zout nemen hoor. :) Was een geintje want dit is normale openbare via internet verkrijgbare informatie.
Maar omdat jij het aan het begin had over een verslag uit 2006 (en dit is er één uit 2007) dacht ik dat het je mogelijk wat aanvullende informatie kon geven. En ze schrijven toch ook voor het grote publiek dat als je in de buurt bent je even omhoog moet kijken of ze er zijn.

En voor de overigen (en voor mij) kan wat basis informatie over deze voor ons nieuwe toren wel handig zijn bij het lezen van de verslagen die je vanaf nu natuurlijk met flinke regelmaat gaat plaatsen (voorzien van foto's).

In dat andere artikel van de Belgische slechtvalken kan je dus lezen dat in 2004 er 34 paren waren met 55 jongen. Wordt zoiets ook van Nederland bijgehouden ? (Dorine zal dat vast wel weten).
Of indien niet bijgehouden, wat zou globaal de inschatting zijn van aantallen slechtvalken in Nederland ?

Gesloten