Slechtvalken in Amsterdam (AVI) bij Yleor 2008

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Slechtvalken in Amsterdam (AVI) bij Yleor 2008

#1 Bericht door Yleor »

Vanmiddag ben ik bij de slechtvalken van de AVI (van het Afval Energie Bedrijf- Westpoort- Amsterdam) geweest, voor het eerst. Je kunt tot vlak onder de schoorsteen komen, dat is dus beter dan bij de Hem, maar ondertussen verrek je je nek van het omhoog kijken.
Op de volgende link zie je de beelden van de webcam, eentje per 30 seconden geloof ik:
www.afvalenergiebedrijf.nl


Op het forum van Amelandse schreef ik het volgende:

Vanmiddag ben ik er dan geweest! Het is een echte mannenwereld waar je je begeeft, daar in Westpoort, vanwege de warmte fietste en liep ik in korte broek en moest voortdurend geroep en getoeter aanhoren :? Matje meegenomen om op te zitten, een ligstoel op de fiets ging zo moeilijk :wink:. Goeie tip overigens Knorrie!

Welaan: ik heb ze gezien! Na een poosje wachten verscheen er een jong op het rooster, zelfs twee, die zaten wat en eentje flapperde een aantal keren met de vleugels. Na een half uur verscheen als uit het niets een ouder, die in de rechter toren op een lamp plaatsnam. Na weer een poosje hoorde ik de jongen schreeuwen en zag ik nog een slechtvalk aan komen vliegen, mooi gezicht hoor! De ouder die op de lamp zat verhuisde naar een nis in de nesttoren, naderhand zag ik hem/haar daar een prooi plukken, de vlokken vlogen in het rond. Het was kennelijk voor eigen consumptie, want ik heb hem/haar er niet mee de nestkast in zien gaan. Daarna vloog deze weer naar de rechtertoren (zonder nest) en ging aan de zijkant op een lamp zitten, toen hij na een tijdje wegvloog heb ik nog foto's kunnen nemen, en daarna bleek de ander ook verdwenen, ik denk dat ze samen op jacht gingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ma
Afbeelding

Aankomst van Pa
Afbeelding

Afbeelding

Pa Afbeelding

Ma Afbeelding

Afbeelding

Joke
Berichten: 8595
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 12:43:38
Locatie: Geldermalsen

#2 Bericht door Joke »

Roely prachtig meis.
Ik wist niet dat daar een een nest was. :D
Een vriendelijk woord is wat ieder graag hoort.
Vriendelijke daden zijn de beste kameraden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#3 Bericht door Yleor »

Sinds dit voorjaar mamalot! Ze zijn er meteen gaan broeden, het mannetje komt van de Hemweg, is een jong van 2006!

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#4 Bericht door Dorine »

Mooi verslag en super foto's Yleor.
Ik wist wel van dat nest maar heb het niet gevolgd.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Angela
Berichten: 1203
Lid geworden op: zaterdag 29 december 2007, 23:57:59

#5 Bericht door Angela »

Ja geweldig Yleor! :D
Prachtige foto's!!

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#6 Bericht door neeltje »

Hele mooie foto's Yleor.
Prachtig, bedankt :D

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#7 Bericht door Yleor »

Ben vanmiddag weer bij de slechtvalken van de AEB geweest in Westpoort. Heb een stukje geschreven op het andere forum, en daar ook foto's geplaatst. Ik zet alles hier ook neer.
v
v
v

Nou, er was actie vanmiddag! Toen ik om tien voor half drie verscheen waren de valken druk aan het vliegen, en behoorlijk laag, maar ja, zal je net zien, heb je alles uitgepakt is er nergens meer eentje te bekennen... Toch liet zich er snel weer eentje horen, die op de "ring" van de oosttoren bleek te zitten. Lekker veilig plekje daar, en je kunt er fijn rondlopen. Op het rooster ontdekte ik ook een valk. Op zeker moment zag ik er drie, want ook op de punt van een van de gebouwen was er eentje gaan zitten, en nog later kwam moeder op de westelijke hoge lamp van de oosttoren. Dat leverde nog een spektakel op, want zij liet zich als een raket vallen, met gevouwen vleugels, en dook op het dak van het voorste gebouw. Even later kwam ze met een prooi in de poten de lucht in, zwaar laverend, en heeft er minutenlang mee rondgevlogen.
Ik heb alle jongen zien vliegen (denk ik, ik heb nooit meer dan vier valken tegelijk gezien, dus misschien zat toch pa ertussen), wapperend, stuntelend, maar ook sierlijk zwevend, de een is verder dan de ander in ontwikkeling. Er was er een die vanmiddag tenminste twee maal, op twee verschillende vluchten, tegen de muur van de westtoren is gevlogen, het leek alsof ze wilde klimmen. Een keer is ze daarna terecht gekomen in een vensternis, en de andere keer schoot moeder haar te hulp door van de lamp af te komen en voor te doen hoe je nou eigenlijk moet vliegen.
Een jong heeft een hele poos bij de buren van de waterzuivering op het dak gezeten. Hij holde wat heen en weer, deed net alsof hij ging vliegen, en zat lekker in de zon met wapperende veren en een duidelijke oranje ring aan de rechterpoot.
Er heeft er ook heel lang eentje boven op de westelijke toren gezeten, met de billen over de rand.
Ik heb weer genoten! Heeeel veel foto's gemaakt, en heerlijk met mijn kijkertje de verrichtingen gevolgd. Wat uniek, zo dicht bij de deur, nouja, bijna drie kwartier fietsen. Het zicht op de valken is heel goed, je kunt alle richtingen opkijken. Om kwart over vijf (jawel :) ) ging ik huiswaarts.
Foto's volgen.

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#8 Bericht door Yleor »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#9 Bericht door Yleor »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#10 Bericht door Dorine »

:shock: :shock: :shock:

Jeetje zeg, ik ben sprakeloos.
Indrukwekkend mooi hoor !
Zitten die valken daar ook zo dichtbij?
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#11 Bericht door Barbara »

Oooohhhh,walgelijk wat mooi.Dit moet volgend jaar wel een apart draadje worden hoor Roely.Dat wordt fietsen :D :D

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#12 Bericht door roosje »

Roely
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Schitterend!!!!!!!!!

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#13 Bericht door Yleor »

Op het forum van Amelandse, waar het item over de Hem- en AVIvalken staat, heb ik over het uitje van vandaag het volgende geschreven.


En vandaag was het dan zover: de dames Knorrie en Yleor hebben nu sámen de groenstrook tussen AEB en Waternet onveilig gemaakt.
's Ochtends was het nog grauw en grijs, met af en toe een stortbui, maar tegen het middaguur klaarde het wat op en tegen de tijd dat wij in lijn 82 stapten straalde de zon volop. Knorrie had een kijker en een zeteltje in haar rugzak en ik een fototoestel en een elastiekje om het haar in de harde wind in bedwang te houden.
Wij werden al meteen getrakteerd op luchtacrobatiek van de juvenielen, met drie valken tegelijk werd er in de wind gebuiteld en gezeild, het was heerllijk om te zien wat een plezier de vogels er in hadden om rond te vliegen. Zo nu en dan verdwenen ze een poosje uit het zicht, en als dat lang duurde gingen we een eindje verderop de andere kant van de torens bezichtigen.
Op een gegeven moment zagen we Ma met prooi op het rooster, en of het deze prooi was die ze later gebruikte weten we niet, maar op zeker moment zag ik door de kijker een valk met iets kleins onder zich hangend; na een minuutje kwam er een jong bij die pogingen deed om de prooi over te nemen. Er wordt dus druk geleerd!
En als je maar lang genoeg blijft zie je dingen die je maar af en toe overkomen: twee van de valken kwamen op een meter of vijftien over ons heen scheren. Het ging veel te snel om te kunnen fotograferen (wat erg jammer is), maar het was een groot genoegen om het mee te maken.
We hebben diverse keren vier valken tegelijk in de lucht gezien, geen een keer vijf. Omdat ze dit keer voornamelijk hoog in de lucht vlogen konden we ook niet echt onderscheiden welke vogels er vlogen, in ieder geval was bij een tikkertjespel een van de drie valken duidelijk kleiner, dus we vermoeden dat dat het zoontje is geweest, maar wellicht is Pa ook in de lucht geweest.
Toen we om half zeven weer naar de bushalte togen, hebben we nog tot half acht in het zonnetje kunnen genieten van het zicht op de torens en wat vliegcapriolen.
Foto's volgen.

Knorrie en Yleor

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#14 Bericht door Yleor »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#15 Bericht door Yleor »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#16 Bericht door Yleor »

Ik vraag me af of dit Pa is
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Yleor op vrijdag 20 juni 2008, 1:56:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#17 Bericht door Yleor »

Dubbel geplaatst dus verwijderd.

Mijn toetsenbord doet opeens raar, ipv dubbele punt bijv. ± , puntkomma is + , plus is~ slash is - en andere slash < . En een vraagteken kan ik niet meer zetten ===== huh
!"#$%&_()'? Ah, daar is hij, op de plaats van de onderliggende streep ??

Wie o wie weet wat het kan zijn ????

Edit:
om de een of andere reden was mijn toetsenbord op "Nederland" gesprongen. Ik werk met Vista, en dan kan dat kennelijk zomaar....

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#18 Bericht door Piet »

Roely,
Was bij XP ook al hoor, je hebt waarschijnlijk 2 toetsenborden gedefinieerd
(heb je vast niet zelf gedaan :D )
Schakelen tussen Nederlands en VS gaat met ALT(Links) + SHIFT
Heb je dus waarschijnlijk een keertje per ongeluk gedaan

Trouwens bedankt voor de prachtige fotos weer :tiphat:
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#19 Bericht door Yleor »

Piet, ik kende die combi van toetsen niet, die zullen het ongetwijfeld veroorzaakt hebben!
Mijn toetsenborden stel ik altijd in op Verenigde Staten. Bij Vista zie een icoontje 'toetsenbord' rechtsonder in de taakbalk, en daar zag ik dat hij op Nederlands stond. Maar hoe dat kon, dat heb jij me net duidelijk gemaakt 8)

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#20 Bericht door Barbara »

Wow,Roely helemaal te gek zeg,wat een leuk verhaal en wat een prachtige foto's :shock:
Volgend jaar moet dit echt een apart topic worden hoor!!!!Dan staan al die mooie foto's bij elkaar :D :D

Heel bijzonder :lol:

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#21 Bericht door Yleor »

Dank je Barbara (en Piet ook nog) voor de complimenten. Ik was nog wat foto's vergeten.

Afbeelding

Afbeelding



Met prooitje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#22 Bericht door neeltje »

Fantastische foto's, het lijkt net of je ze bijna aan kon raken, zo scherp zijn, heel mooi :lol:

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#23 Bericht door roosje »

Roely,
Mijn complimenten voor de fantastische foto's die je gemaakt hebt van de de A.damse valken. Werkelijk schitterend :thumbsup:

Barbara,
Prachtig weer deze verzameling van alle nesten die of haast uitgevlogen zijn of waar de kuikens nog een paar weken voor de boeg hebben.

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#24 Bericht door Yleor »

Als je denkt dat het niet mooier kan, dan kan het nog steeds mooier!
Gisteravond stond ik met Bert op het dak van het AEB, na een tocht door de fabriek over vloeren en trappen van roosters, op verboden sandalen, met een oranje helm op en de warme geur van afval in de neus. Eenmaal boven buiten woeien we haast uit onze broek en hadden we niet meteen door dat het juist aan de windkant van de opbouwtjes op het dak windstil is. Mijn jongste legde het uit: omdat de wind niet weg kan tegen een gebouwtje, ontstaat daar een hogedrukgebied, met bijbehorende stilte. En zo was het.
In de nissen aan een van de torens zaten twee valken. Na enige tijd begonnen we te vrezen dat ze ons een hak wilden zetten, maar die vrees bleek niet gegrond. We hebben ruim twee uur lang kunnen genieten van het spel van de jongen, de prooioverdrachten, het zicht op vijf valken tegelijk, opgewonden gekrijs, loensende blikken van Pa en vooral Ma, die ons in eerste instantie heel goed in de gaten hielden, uitnodigingen van de jongen onderling tot tikkertje. Het kon niet op! En onderwijl schoot mijn camera 511 foto's, waarvan er een paar redelijk gelukt zijn, ondanks wind op orkaankracht en hinderlijk zonlicht. Bert zijn scoop moest voortdurend beschermd worden tegen omvallen, waardoor we genoodzaakt werden een betere plek op het dak te zoeken. De valken bleken totaal niet geïmponeerd te worden door onze wandelingen over het dak, Ma heeft, na aanvankelijk onderzoek, uren zitten dutten in een nis aan de Oosttoren. De jongen hebben het stuntelige gedrag van vorige week verloren, ondanks de harde wind konden ze goed manoevreren om in een nis te landen, en als je het gemak ziet waarmee ze op de wieken gaan dan kun je alleen maar jaloers zijn.
Ik vond het fantastisch!
Foto's volgen.

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#25 Bericht door Yleor »

Spelletje doen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met prooi tussen de schoorsteenpijpen

Afbeelding

Juveniel

Afbeelding

Gesloten