Haarlem op de KPN-toren 2008

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

Haarlem op de KPN-toren 2008

#1 Bericht door Eagle »

Roely, mogelijk tot morgen dan :-)
Als het een beetje schappelijk weer is ga ik daar ook kijken.
Ik heb de foto's van het ringen gezien (2 mannetjes, 1 vrouwtje)
Nestkast op zo'n 120 meter hoogte.

Als er wat redelijke foto's gemaakt kunnen worden kan er mogelijk een nieuw topic voor geopend worden.
Laatst gewijzigd door Eagle op zondag 13 juli 2008, 23:25:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#2 Bericht door Yleor »

Het is stralend blauw hier, dus ik stap zo op de fiets, na mijn ontbijtje in de zon buiten. Dat kan thuis alleen maar op de stoep, dus ik moet hier genieten, zeker na al die regen en kou, tsjonge.

Eagle: misschien kun je je DVD in de leenroulatie brengen :wink: ?

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#3 Bericht door Eagle »

Bericht verwijderd. Niet meer terzake doende.
Laatst gewijzigd door Eagle op zondag 13 juli 2008, 23:29:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#4 Bericht door Yleor »

Yep, ik ben vanochtend wezen kijken bij de Haarlemse valken, en heb er verschillende mensen gesproken. Daarna zijn we andere dingen gaan doen, en heeft man gebruik gemaakt van de laptop. Vanavond was het zulk mooi weer dat we naar zee zijn gefietst en een strandwandeling hebben gemaakt.

Over de KPN toren in Haarlem. Korte broek aan want blauwe lucht. Nou, dat veranderde al rap, zodat de lucht grijs en mijn lippen en blote benen blauw werden. Al snel met de kijker de kast aan de toren ontdekt, hij kijkt uit op het ZO. Op de bovenste ring zat een jong, en even later ondekte ik moeder een stuk hoger. Daarna gebeurde er een poosje niks. Er kwam wel allemaal aanspraak voorbij, want de toren staat aan het begin van het natuurgebied Spaarnwoude. Een man op een fiets praatte mij bij over de valken op de toren. (Eer?)gisteren waren er twee werkmannen op de toren geweest die ervoor hadden gezorgd dat de jongen in paniek ervandoor zijn gegaan. Twee zijn er teruggevonden en na onderzoek weer teruggeplaatst op de toren. Een mannetje is nog weg. De man gaf mij ook de url van een site die (ook) over deze valken bericht, ik heb er nog niet gekeken maar dit is 'm: www.zuidpier.com .
Nadat de man weg was hoorde ik gekrijs en zag ik een valk naar het oosten vliegen, om meeuwen weg te jagen? Dat lukte hem dan niet, want de meeuwen zaten uiteindelijk achter hèm aan. De valk verdween naar het oosten. Een poosje om me heen gekeken, toen weer naar de toren, met de kijker, en tot mijn verbazing zat Pa onder de onderste ring op een soort kastje, waar gezien de vele flats-sporen (ver, héél ver naar beneden) vaker een valk zit.
Omdat ik maar één jong heb gezien denk ik dat de andere twee niet op de toren zitten.
Op zeker moment reed een man in een autootje mij vriendelijk groetend met de hand mij voorbij. Een slechtvalkliefhebber, dacht ik meteen, en ik had gelijk. Ik heb een poosje met hem gesproken, en ook hij vertelde het verhaal van de werklui op de toren die de jongen hadden verjaagd. Hij noemde net als de eerdere man de naam van Erik Wokke, die deze valken vaak observeert. En jullie raden het al, ook Erik W. kwam aan, de scoop in de fietstas. Hij was al op de dijk een stuk verderop wezen kijken, met Roy Slaterus. Door de scoop hebben we Pa nog mooi kunnen zien zitten. De kast is erg hoog geplaatst, 120 meter. De toren is nog veel hoger. Je moet dus goeie spullen hebben wil je wat kunnen zien.
Op het internet had ik wat informatie over de valken gevonden, een stukje uit het Haarlems Dagblad. Daarin stond dat de jongen op 26 juni geringd waren, dat bleek uit het verhaal van Erik Wokke op 19 juni te zijn gebeurd. Dat is natuurlijk vrij laat, maar het was een tweede broedpoging.

Ondertussen was het twee uur later, kwam mijn Erik op de fiets ook bij de toren, omdat hij twee fietsmaatjes weer op de goede weg naar Amsterdam wilde leiden (hij had de hele ochtend gefietst) en hij wel dacht mij daar aan te treffen, en was ik blauw van de kou. Op de fiets naar ons tijdelijk huis dus, riant in Bloemendaals bestrate duinen gelegen.

De foto's zijn niet veelzeggend, maar ik zal er een paar plaatsen.

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#5 Bericht door Eagle »

Ik heb in de 1 uur en 40 minuten dat ik er aan het einde van de middag was veel beelden. Die moeten eerst worden uitgezocht.
Het derde jong is nog zoek. Ik heb de andere twee vanmiddag gezien.
Later kwam een ouder met prooi maar dat was voor eigen gebruik.
Laatst gewijzigd door Eagle op zondag 13 juli 2008, 23:31:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#6 Bericht door Piet »

Ik heb enkele berichten van het Deventer topic verplaatst naar hier,
zodat alles keurig bij elkaar staat
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#7 Bericht door Yleor »

Dank je wel Piet, dat is inderdaad een stuk handiger!

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#8 Bericht door Yleor »

Ruzie met een Mantelmeeuw

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#9 Bericht door Yleor »

De vogeltjesdans van de juveniel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#10 Bericht door Yleor »

Ma, in de top, doet aan persoonlijke verzorging (ik denk dat het Ma is, omdat ze zo'n stuk hoger dan de duidelijke juveniel zat, maar zeker weet ik het niet)

en Pa (of Ma?), rust uit na de schermutseling met de meeuw.

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#11 Bericht door Barbara »

Wow,Roely wat leuk :D Wat een verhaal en al meteen de mensen ont moet die er toe doen.Slechtvalkengekken net als wij :lol:
Prachtige foto's en weer een leuk topic.Ik kijk al helemaal uit naar volgend jaar met al die nieuwe valkenkasten in Nederland.

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#12 Bericht door Yleor »

We krijgen het nog druk :rolleyes:

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#13 Bericht door neeltje »

Bedankt Yleor voor het mooie verhaal en foto's.
Die link heb ik wel bekeken en daar staan foto's op die de moeite waard zijn om te bekijken :D
Zij hebben ook al het een en ander meegemaakt met hun kuiks.

Gebruikersavatar
Grijze Muis
Berichten: 3936
Lid geworden op: zondag 16 maart 2008, 21:55:18
Locatie: Workum

#14 Bericht door Grijze Muis »

Wat leuk, weer topic over slechtvalken erbij. Volgend jaar blijven we aan de pc gekleefd zitten. :lol: Mooie foto's Yleor. :thumbsup: Het vermiste jong zal wel terug komen denk ik. Dat die mannen nou niet even konden wachten. Of wat voorzichtiger doen.
De zon schijnt altijd
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#15 Bericht door Yleor »

Het schijnt dat ze de klep van de kast hebben opgetild.... :shock: . Daar hadden ze nou net niks te maken.

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#16 Bericht door Petra »

Ook dit zie ik nu pas; Roely, alweer fantastisch, een eigen draadje. Dat wordt feesten volgend seizoen.
Dank je wel.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Joke
Berichten: 8595
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 12:43:38
Locatie: Geldermalsen

#17 Bericht door Joke »

Heerlijk Heerlijk Heerlijk
Weer een nieuw draadje en voor ons nieuwe slechtvalken.
Kan er niet genoeg van krijgen hoor. :D

Mooi verslag Roely en prachtige pics.
Goed dat je ook de juiste mensen hier hebt gesproken.
Ik blijf je volgen. :wink:
Een vriendelijk woord is wat ieder graag hoort.
Vriendelijke daden zijn de beste kameraden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#18 Bericht door Yleor »

Ik ben benieuwd of Eagle nog foto's en/of verhalen kan toevoegen. :roll:

Leuk dat jullie het zo leuk vinden :D

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#19 Bericht door Petra »

Copyright site www.zuidpier.com

Lees zojuist (en heb de informatie rechtstreeks van bovengenoemde site gekopieerd).

Op 14 juli waren tussen 10:00-12:00 beide adulte en beide juveniele aanwezig op de toren. Het juveniele mannetje zat nog steeds op de 'gesloten ring' maar het juveniele vrouwtje zat nu op de een na onderste ring; kennelijk heeft ze gevlogen of is ze 'gevallen'. Beide jongen waren actief en aten elk van een prooi. Het juveniele vrouwtje maakte frequent bedelgeluiden terwijl het adulte mannetje rondvloog.

Een droevig bericht betreft de vondst van het jonge mannetje (oranje DW). Hij bleek op het dak te liggen van een bedrijf nabij de KPN-toren en leek nog maar kort dood.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Grijze Muis
Berichten: 3936
Lid geworden op: zondag 16 maart 2008, 21:55:18
Locatie: Workum

#20 Bericht door Grijze Muis »

Dat is triest zeg. Hoop dat ze er nog achter komen waar door hij overleden is. Kan natuurlijk ook iets met eten zijn geweest.
De zon schijnt altijd
Afbeelding

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#21 Bericht door Petra »

Grijze Muis, de juvenielen werden verstoord door werkzaamheden op 9 juli. De drie zijn geschrokken, onvoorbereid, nog niet klaar weg gevlogen, her en der verspreid terecht gekomen.

Het derde jong is niet tijdig gevonden, niet door mensen die het zochten, niet door de ouders. Ik denk dat het omgekomen is van honger en dorst.
Lees maar verder op www.zuidpier.com

Hoe verdrietig.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Joke
Berichten: 8595
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 12:43:38
Locatie: Geldermalsen

#22 Bericht door Joke »

Ach wat een vervelend bericht.
Ik had nog zo gehoopt dat hij van zelf weer terug was gekomen.
Nu is hij dood.
Roekeloos gedracht van een stelletje werkers.
Vind dit in en in triest.
Een vriendelijk woord is wat ieder graag hoort.
Vriendelijke daden zijn de beste kameraden.
Afbeelding

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#23 Bericht door Barbara »

Het lijkt wel schering en inslag,verstoren van jonge valken op een toren.
Mijn kuikje was gelukkig al na een dag terug.Hier zijn er dus weer twee terug.Helaas is dit voor de derde verkeerd uitgevallen.Bij de Mortel waren ook alweer verstoringen.

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#24 Bericht door Eagle »

Op de site www.zuidpier.com kan je inderdaad een aardig overzicht vinden van de Haarlemse Slechtvalken. En ja, triest van dat omgekomen jong.
Deze valken hadden/hebben vast nog niet de vliegervaring als die bijvoorbeeld bij De Mortel en AEB (gezien de jongere leeftijd).

Gisteren ben ik in de namiddag aan het 'Slechtvalkhoppen' geweest. In dit geval eerst even bij de AEB valken gekeken, waar ik er één hoog op een rooster van de westelijke schoorsteen zag zitten. Daarna naar de KPN toren in Haarlem en wederom toch nog even terug naar AEB waar toen helemaal geen valk te bekennen was. Tenminste niet vanaf mijn kijkposities te zien.

De KPN toren in de Waarderpolder, Haarlem, is een hoge. Met mast meegerekend is die 144 meter hoog (ook heb ik ergens informatie gezien dat die 149 meter is).
Voorzien van een heel arsenaal antennes en met een pijl is globaal aangegeven waar de nestkast te vinden is (niet te onderscheiden op deze foto van gisteren - dit is er ook dwars op)
De nestkast op zo'n 115 meter hoogte en wat dat betreft een beetje vergelijkbaar met De Mortel.

De foto's van de valken zijn gemaakt vanaf het parkeerterrein rechts van de toren (bovenste luchtfoto - bron Microsoft Virtual Earth)
Waar Roely de foto's vandaan heeft genomen weet ik niet en wil ze vast nog wel uiteenzetten.
Tijd om de omgeving te verkennen had ik bij dit eerste bezoek niet en dat zal er een volgende keer vast wel van komen.
Laat in de middag bij zonnig weer in deze zomertijd zit je dan vanaf dat parkeerterrein richting toren behoorlijk tegen de zon in te kijken.

Afbeelding

Linksboven het jonge vrouwtje. Alle andere beelden zijn van het jonge mannetje die van tijd tot tijd flink met de vleugels sloeg.
De beelden zijn tussen 16:45 en 18:00 gemaakt.

Afbeelding

Om 17:35 komt het volwassen vrouwtje met een sierduif. Niet dat dat voor de smaak wat uit zal maken maar kijk maar naar de kleur.
Er moest wel een tijdje rust genomen worden want het was een hele hijs.
Even later stroomt er wat bloed (van de prooi) langs de witte betonnen rand.
Uiteraard werd er flink geplukt (dat is goed te zien op de videobeelden die later nog wel verschijnen). Maar de prooi werd niet aan de jongen gegeven. Tenminste niet in de periode dat ik er was. Om 18:00 vertrok de oudervalk en pakte ik ook de spullen in voor nog een kort (tevergeefs) bezoek aan AEB

Afbeelding

De videobeelden moeten nog op de PC worden gezet. Het uitzoeken van de scènes om hier te plaatsen lukt vanavond waarschijnlijk niet meer maar ga het in ieder geval proberen.

Barbara
Berichten: 7399
Lid geworden op: zondag 23 december 2007, 17:18:24
Locatie: Papenburg

#25 Bericht door Barbara »

Wat knap van je Bert,dat je nog zulke scherpe beelden hebt bij zo'n hoogte.Hier zit de kast wel erg hoog,maar ja zo te zien lopen er erg veel draden en kabels bij de ringen.In Markelo is net zo'n toren maar minder hoog en daar hebben ze de kast op de onderste ring geplaatst.

Gesloten