Fotocamera's, toebehoren, tips enzo....

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#101 Bericht door Petra »

BFC, hartelijk dank voor je uitgebreide reactie.

Angelique, heel attent van je! Ben benieuwd, ik kijk uit naar het antwoord. Fantastisch toch hier die samenwerking.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#102 Bericht door Yleor »

Ik ben het met BFC eens dat je beter voor twee lenzen kunt gaan Petra, of misschien zelfs in het begin voor eentje, maar dan wel een goeie. Of een lens goed is onderzoek je in Google, door de gegevens van de lens in te voeren + review of test. Dan kom je nogal eens op een forum terecht waar de goede en de slechte kanten van de lens belicht worden.
Het belang van een goede lens is groot, niets is zo hinderlijk als elke keer te merken dat je foto net niet scherp genoeg is en dat dat niet aan jouw eigen kwaliteiten ligt maar aan de lens. Je kunt beter met een betere en waarschijnlijk duurdere lens werken, en dan volgend jaar of later uitbreiden.
Ga eens na wat voor foto's je het liefst zou maken, heel dichtbij en gewoon dichtbij Doosje, je huis, landschap), of tele? (met een tele maak je overigens ook makro-foto's).

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#103 Bericht door Petra »

Roely, heel veel dank voor jouw reactie. Ik weet al lang wat ik wil: alles fotograferen van dichtbij en veraf. Ook met snelheid: door mijn huidige 'trage' toestel mis ik vaak kostbare momenten en heb bijvoorbeeld in het geval van Doosje alleen een staart of de vloerbedekking op de foto. :lol:
Daarom ga ik over op spiegelreflex. Inmiddels met een paar ervaren fotografen mogen praten en ik kom dan uit op 1 lens, inderdaad een goede. Een die altijd 'schietklaar' is; 18-200mm met VR/IS.
Ook een heel goede tip van je dat ik te zijner tijd kan uitbreiden, is ook zo.

Nog even mensen en ik ben schietklaar. :wink:
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#104 Bericht door Yleor »

Wij kijken er naar uit Peet! :D

Joke
Berichten: 8595
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 12:43:38
Locatie: Geldermalsen

#105 Bericht door Joke »

Super Peet :D
Een vriendelijk woord is wat ieder graag hoort.
Vriendelijke daden zijn de beste kameraden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Angélique
Berichten: 476
Lid geworden op: maandag 15 december 2008, 18:58:55
Locatie: IJmuiden

#106 Bericht door Angélique »

Petra,ben het gister helemaal vergeten te vragen aan mijn man :oops: .
Heb het meteen opgeschreven,zodat ik het niet vergeet,sorry.

Gebruikersavatar
Angélique
Berichten: 476
Lid geworden op: maandag 15 december 2008, 18:58:55
Locatie: IJmuiden

#107 Bericht door Angélique »

Hoi Petra,

ik heb het mijn man even gevraagd.
Mijn man werkt ook met een 18-200 VR,en als alroundlens naar alle tevredenheid.
Wil je echt een telelens hebben,is de 70-300VR naast de 18-55 standaard een goede optie.
Wil je naast de 18-200VR een hele mooie telelens(betaalbaar)hebben,dan is de Sigma 150-500 OS een hele mooie keuze.

Hoop dat er wat mee kan.
groetjes Angélique

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#108 Bericht door neeltje »

Hoi Petra, zal ik je vast een beetje lekker maken?
Deze heb ik vanmiddag genomen gewoon met mijn 18-55, een klein kikkertje zat vanmiddag bij ons in de vijver:

Afbeelding

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#109 Bericht door roosje »

Petra,

Voor mijn Nikon D90 gebruik ik de Nikkor 70-300mm VR F4.5 - 5.6 Daarnaast heb ik de Tamron SP AF 28-75mm F2.8 XRDi Is ook voor Macro

Neeljte, mooi geslaagde kikker :thumright:

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#110 Bericht door Petra »

O mensen, dit is smullen! Wat leuk al die reacties en belangstelling, bergen aan inspiratie. Heel veel dank allemaal.

Angelique, bedankt voor de opmerkingen van je man. Ik kan er zeker wat mee.

Neeltje, prachtige kikker, vind het lieve diertjes. We gaan tips en ervaringen uitwisselen. :wink:

Roosje, ik ga even snuffelen op internet met jouw informatie.

Het plaatje in mijn hoofd tekent zich steeds beter af; om te beginnen en passend bij mijn (foto)schietgrage natuur ga ik vermoedelijk beginnen met een D60 en een 18-200mm objectief. En een UV filter; beschermt de lens (dank voor de tip Dorine :wink: ). Let wel: beginnen! Want ik kan me helemaal uitleven. Ik heb in ieder geval een goed begin, da's een goede start. :wink:

Ik houd jullie op de hoogte.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Eagle
Berichten: 2209
Lid geworden op: dinsdag 25 december 2007, 11:13:06

#111 Bericht door Eagle »

Nog wat aanvullingen voor Petra :
De Nikon D60 zal best een goede keuze zijn voor het doel wat je voor ogen hebt. Dat het model in reviews soms wat magertjes uit de bus komt kan je best negeren als dit de eerste stap is naar een digitale reflex. In ieder geval in vergelijking met een compact een hele sprong voorwaarts.
Een AF-S DX 16-85mm ED VR + op termijn een AF-S 70-300mm IF ED VR zou mijn keuze zijn geweest.

Een verwaarloosbaar nadeeltje van de D60 zou kunnen zijn dat je beperkt bent tot de Nikon AF-S en AF-I lenzen vanwege het ontbreken van een scherpstelmotor maar daar is inmiddels een hele range van beschikbaar en ook de 'third party' fabrikanten maken ze wel zodat ze op een D60 gebruikt kunnen worden. Het wordt pas echt nadelig als je oudere Nikkor lenzen zou hebben en die wilt gebruiken met een moderne digitale reflex. De autofocus zou dan niet gaan met een D40, D40X en D60 en zou je handmatig moeten scherpstellen.
Er is geen mogelijkheid van bracketing (belichting en wit-balans). Dat zou een gemis kunnen zijn voor de gevorderde fotograaf (als je het even zo zwart-wit stelt)
Automatische witbalans laat volgens de Dpreview test bij verlichting (gloeilampen) te wensen over.

30 pagina's leesvoer over de D60 : http://www.dpreview.com/reviews/nikond60/

Nikon heeft ook een bruikbare nieuwe bridge camera uitgebracht als een alternatief als je niet met een zwaardere reflex wilt zeulen plus het wisselen van lenzen geheel overbodig maakt.(lijkt op spiegelreflex maar is het niet).
Die modellen worden ook steeds beter van kwaliteit, zowel optisch als gebruiksmogelijkheden.
Objectief heeft een 24x zoom met een een 35mm equivalent van 26-624mm.
In vergelijking met de 18-200mm op een D60 is dat een 35mm equivalent van 27-300mm (cropping factor van de Nikon D60 is 1,5x).
Dus in de groothoekstand maakt het niet uit en met de uiterste tele-stand heb je een dubbel tele-bereik.
Schermpje is kantelbaar (heel handig - spreek uit eigen ervaring met een kantelbaar schermpje op een Canon compact), heeft12.1 megapixels, en scherpstellen kan vanaf 1 cm en er zijn 15 beelden per seconde gedurende drie seconden (45 shots) mee te maken + mogelijkheid voor filmpjes - van Doosje :-)

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik naast positieve gebruikers rapporten van de Coolpix P90 ook negatieve heb gelezen. Roosje heeft ook een bridge camera gehad en mijn mening is dat haar foto's kwalitatief flink verbeterd zijn sinds ze de Nikon D90 reflex gebruikt.

http://www.dpreview.com/news/0902/09020303nikonp90.asp
http://www.letsgodigital.org/nl/21291/n ... olpix-p90/
http://imaging.nikon.com/products/imagi ... /index.htm

Conclusie : lees maar over de vele mogelijkheden met die P90 maar kies uiteindelijk toch maar voor een echte reflex :-)
Of neem ze gewoon allebei want die P90 heeft wel veel leuke mogelijkheden zoals time-lapse (voor de planten op het balkon) :-)

Belfastchild
Berichten: 162
Lid geworden op: woensdag 9 januari 2008, 0:47:23

#112 Bericht door Belfastchild »

Ik heb zojuist m'n nieuwe camera gekocht, de Canon EOS 1000D zoals oorspronkelijk gepland. Er was omdat het hier maandag een feestdag is deze en volgende week een speciale aanbieding, waarbji de camera met 18-55mm lens £70 goedkoper was en een aanvullende Tamron 70-300mm lens was voor half geld. Dus nu vanavond en morgen goed inlezen in de handleiding en uitproberen en dan hopelijk het weekend de eerste hogere kwaliteit foto's van mij.

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#113 Bericht door Petra »

Ha Bert,

Ook jij dank voor je waardevolle en uitgebreide bijdrage: vooral het leesvoer over D60 ga ik tot mij nemen.
Eerlijk gezegd overweeg ik niet de bridge camera: ik ga voor het echte werk (althans, zo voelt het voor mij :wink: ).
En ach, zo veel 'eisen' heb ik niet: schietklaar, snel en supermooie kwaliteit. Moet denk ik wel gaan lukken... (kan bijna niet meer wachten).
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#114 Bericht door roosje »

BFC gefeliciteerd met je aankoop. :D

Petra, en nu jij nog binnenkort :D

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#115 Bericht door neeltje »

Proficiat BFC met je aankoop, en succes met de gebruiksaanwijzing :D

Belfastchild
Berichten: 162
Lid geworden op: woensdag 9 januari 2008, 0:47:23

#116 Bericht door Belfastchild »

Ik heb na werktijd even m'n camera en de twee lensen uitgeprobeerd. Een van de grote hijskranen leek me een goed object om te kijken wat ik zou krijgen, dit zijn de resultaten:

18mm
Afbeelding
55mm
Afbeelding
70mm
Afbeelding
300mm
Afbeelding

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#117 Bericht door neeltje »

Indrukwekkend BFC, wat kun je een onderwerp dan dichtbij halen.

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#118 Bericht door Petra »

Dat geeft inderdaad een perfect overzicht van de mogelijkheden BFC. Bedankt.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#119 Bericht door roosje »

Prachtig BFC dat beloofd wat :roll: :wink:

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#120 Bericht door Petra »

Beste mensen,

Het is echt zo: Nikon houdt op met de D60. De opvolger is er al en gaat veel meer kosten (geloof de D5000).
De leverancier van een kleine fotozaak is er al mee gestopt. Foka Rotterdam heeft de toezegging gekregen van Nikon dat bestelde apparatuur nog wel geleverd gaat worden. Dus als iemand een D60 overweegt: wees er als de kippen bij!
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#121 Bericht door roosje »

Petra, ik hoop dat de service dan wel door blijft lopen voor de D60 :?

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#122 Bericht door Petra »

Denk 't wel Roosje, in deze vertrouw ik Foka (jij ook denk ik :lol: ).
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#123 Bericht door neeltje »

Wie kan mij vertellen hoe je fotobestanden kleiner kunt maken?
Als ik nu foto's wil versturen (als bestand toevoegen) kan ik er maar twee meesturen, zijn meestal 3 a 4 MB, en het uploaden duurt zo lang.

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#124 Bericht door Piet »

neeltje schreef:Wie kan mij vertellen hoe je fotobestanden kleiner kunt maken?
Als ik nu foto's wil versturen (als bestand toevoegen) kan ik er maar twee meesturen, zijn meestal 3 a 4 MB, en het uploaden duurt zo lang.
Neeltje,
Fotos verkleinen (oa voor e-mail) doe je door de foto te resizen, naar minder pixels.
Hiervoor kun je bv een programma als photoshop gebruiken, maar windows heeft speciaal voor e-mail iets heel handigs.

Selecteer de fotos die je wilt mailen (CTRl-Klik om meerdere fotos te selecteren)
Klik nu met de rechtermuisknop op de selectie en kies voor:
Verzenden --> Mail (weet niet de exacte nederlandse termen omdat ik op een engelse XP zit nu)
Nu komt er een window of je de fotos wilt verkleinen of niet, en en zit ook een knopje voor: "Meer opties" als je die aanklikt kun je kiezen tot hoever ze verkleind moeten worden.
Ingeval van mail zou ik dan de grootste kiezen.
Klik op OK en je mail-programma wordt opgestart met een voorbereidde mail waarin de verkleinde fotos al attached zijn.
(probeer eerst maar eens met 1 foto)
Succes ermee
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#125 Bericht door Petra »

Ha Neeltje,

Ter aanvulling van Piet, hierbij hoe ik de foto's verklein. Ik heb Microsoft Office Picture Manager. Met het standaard fotobewerkingsprogramma van Microsoft gaat het ook.
Open de foto (dubbelklik), kies: (bovenin de balk) 'afbeelding bewerken'.
Rechts krijg je de optie: 'afbeeldingsgrootte wijzigen'. Klik.
Dan verschijnen keuze opties. Je kiest de 2e van boven: vooraf gedefinieerde breedte en hoogte.
Met het keuzepijltje kies je: 'web groot (640 x 480)'.
Vergeet niet te bevestigen met 'OK'.

Nog een tip: ik houd altijd mijn originele foto vast. Heb een map aangemaakt met de titel 'Bewerkt voor publicatie'. Daar kopieer ik mijn te bewerken foto naar toe; hiermee houd je altijd het kwaliteits origineel tot je beschikking en kun je je verkleinde foto's naar iedereen toesturen of op een forum plaatsen.

Als ik je nog kan helpen?

Succes.

Succes!
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gesloten