Markelo 2009

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Angélique
Berichten: 476
Lid geworden op: maandag 15 december 2008, 18:58:55
Locatie: IJmuiden

#1 Bericht door Angélique »

Begrijp ik dat er in Markelo ook een nestkast is,
dan moet ik toch maar eens naar de kennisen die daar wonen,kan ik meteen ff daar kijken :D

Gebruikersavatar
Jan van Dijk
Berichten: 169
Lid geworden op: maandag 17 maart 2008, 11:26:43
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#2 Bericht door Jan van Dijk »

Voor wie een keer gaat kijken in Markelo: de nestkast is goed te zien vanaf de oostkant. Bij de brug op de Larenseweg of langs de Brummelaarsweg kun je mooi staan. De valken zitten regelmatig op de steunberen onder de ringen. Waarschijnlijk wordt er al vanaf 12 maart gebroed.


En voor wie toch in de buurt is rij even door naar Borculo. Op de schoorsteen bij Friesland food schijnt ook iets aan de hand te zijn in de nestkast!

ZENDMAST MARKELO:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#3 Bericht door Dorine »

Mooie omgeving bij de toren van Markelo.

Zullen we zeker gaan kijken, rondje wordt leuk;
Deventer -> Markelo -> Borculo en dan lekker uitrusten op de dijk in Zwolle,
genietend van de valken, de uiterwaarden met al zijn vogels en het ondergaande zonnetje :wink:
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 8992
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 0:28:27

#4 Bericht door Falcon »

Dat ziet er goed uit Dorine! Nu nog mooi weer erbij :lol:
Where the Spirit of the Lord is, there is freedom.

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#5 Bericht door Yleor »

Jan Meijerink houdt de stand van zaken in Markelo bij. Van hem krijg ik af en toe een mailtje over de slechtvalken hier. Van de afgelopen tijd:

(27 febr) Vanmorgen even bij de Markelose toren geweest. Beide valken waren aanwezig, maar vertoonden geen activiteit. Op 300 m. afstand heb ik het mannetje kunnen fotograferen in de mist met motregen. Na verbetering van de opname achteraf, was zijn ring nog juist af te lezen. Het is nog steeds de "PX" van vorig jaar. Even later het wijfje gefotografeerd op 200 m. Omdat beide poten in de veren zaten waren geen ringen te zien.
Misschien dat bij beter weer de valken wat actiever worden. Mogelijk hebben Jan v. D. en Roely al meer valken-activiteit elders gezien.


(9 maart) Vanmorgen 10.00 was ik even bij de Markelose TV-toren.
Meneer Slechtvalk zat op z'n bekende plek onder de groene band, waar ik hem op ca. 300 m. afstand door de telescoop kon fotograferen. Het was de ons bekende "PX", hetzelfde mannetje van vorig jaar. Na enige tijd vloog hij roepen langs de nestkast, waarop mevrouw naar buiten kwam. Alles dus zeer hoopgevend.


(15 maart) Vanmiddag 13.00 u was ik bij de Markelose TV-toren. Het mannetje van de Slechtvalk was aan het kroppen, en nadat hij een deel van de prooi zelf had opgepeuzeld vloog hij met de rest enkele keren langs de nestkast. Het vrouwtje kwam daarop naar buiten en ging op enige afstand van de kast zitten. Het mannetje droeg het prooirestant aan haar over waarmee ze haar buikje vulde. Na ca. 10 min. vloog ze enkele rondjes rond de toren en verdween toen weer in de nestkast.

We kunnen dus gerust aannemen dat ze al op eieren zit.
Bij een broedduur van 28-29 dagen kunnen we het eerste jong omstreeks 12 april verwachten. Misschien kan Herman omstreeks 19 april een datum plannen voor een eerste controle van de kast. De jongen zijn dan nog zo klein dat er geen gevaar bestaat dat ze uit de kast springen. Op een later tijdstip kunnen we dan trachten de jongen te ringen waarbij we de nodige voorzorgen moeten nemen en de invliegopening moeten afsluiten.

Als de werkzaamheden op het bordes de komende maand tot het minimum beperkt zouden kunnen blijven, zou dat voor de valken bijzonder plezierig zijn. Als het allemaal goed gaat is dit het eerste broedgeval van de Slechtvalk voor Twente.

Dat de prooioverdacht niet altijd goed gaat blijkt uit het feit dat ik de laatste week veel meer prooien aan de voet van de toren vind dan voorheen. Onaangevreten vallen ze naar beneden. Binnen een week vond ik: 2 Koperwieken, 3 Kramsvogels, 5 Spreeuwen en vanmiddag nog een Kievit. Opvallend is, dat er blijkbaar weinig duiven worden gevangen.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#6 Bericht door roosje »

Roely en Jan dan voor de info over Markelo. Mooi dat er nu gebroed wordt de foto's zijn ondanks het weer en afstand erg mooi en duidelijk.

Ik ben wel eens in Markelo geweest en het is er prachtig :!:

Gebruikersavatar
neeltje
Berichten: 8862
Lid geworden op: vrijdag 28 maart 2008, 19:17:38

#7 Bericht door neeltje »

Roely bedankt voor het doorgeven van de info.
Jan bedankt voor het valkennieuws en de mooie foto's :D

Belfastchild
Berichten: 162
Lid geworden op: woensdag 9 januari 2008, 0:47:23

#8 Bericht door Belfastchild »

Yleor schreef:Afbeelding
Ik vind de rechter foto van deze heel apart, lijkt net of hij een eendensnavel heeft :?

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#9 Bericht door Yleor »

Voor de goede orde: de foto's van de slechtvalken in Markelo zijn van Jan Meijerink en niet van Jan van Dijk, van wie de Deventer foto's zijn.

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#10 Bericht door Petra »

Dank Roely, ik had 'm door. Misschien toch wel een goed ideetje om Markelo een eigen draadje te geven? :wink:
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#11 Bericht door Yleor »

Petra schreef:Dank Roely, ik had 'm door. Misschien toch wel een goed ideetje om Markelo een eigen draadje te geven? :wink:
Misschien wel, want daarnet kwam er weer een mailtje van Jan Meijerink:

Vanmiddag van 16.30 tot 18.30 waargenomen bij de TV-toren. Beide valken waren aanwezig, waarvan één in de kast. Eén van de valken verdween op voedseltocht in oostelijke richting. Op gegeven moment kwamen er zo'n 20 Kauwtjes waarvan een aantal rond de kast ging zitten. Ze trokken zich van de broedende valk niets aan, maar durfden toch niet op het rooster te komen. De Kauwtjes vertrokken na enige tijd, mogelijk naar hun slaapplaats in een bos. Na een uur keerde de andere valk terug en ging met prooi de kast in. Mogelijk tevens een aflossing want een valk kwam weer naar buiten, vloog enkele rondjes en ging in de hoogste mast zitten. Alles is dus nog goed met de valken. Hopelijk vinden er geen langdurige werkzaamheden op dit bordes plaats en hoeven de valken het nest niet langdurig te verlaten zodat de eieren koud worden.

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#12 Bericht door Yleor »

Nou Piet, Overtoom is snel, maar onze wens is jouw bevel, zo lijkt het wel (rijmen en dichten), dank je wel.

Nog een foto uit Markelo met de kauwen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Grijze Muis
Berichten: 3936
Lid geworden op: zondag 16 maart 2008, 21:55:18
Locatie: Workum

#13 Bericht door Grijze Muis »

Dank Roely voor het doorgeven van al dit moois.
Jan Meijerink bedankt voor het volgen en de foto's van de valken.
De zon schijnt altijd
Afbeelding

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#14 Bericht door Petra »

Piet, ik kende je achternaam niet: Overtoom, is 't niet? :lol: Dank je wel!

Jan M, dank je wel voor de mooie foto's en de verslagen, Roely voor het melden.

Roely, wat een foto zeg! Een hele kudde kauwtjes. :wink: Bedankt voor 't plaatsen.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Joke
Berichten: 8595
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 12:43:38
Locatie: Geldermalsen

#15 Bericht door Joke »

Goed nieuws uit Markelo.
Dank voor het plaatsen Roely en bedankt voor de foto's en je vrslagen Jan Meijerink. :D
Een vriendelijk woord is wat ieder graag hoort.
Vriendelijke daden zijn de beste kameraden.
Afbeelding

Maria
Berichten: 6234
Lid geworden op: woensdag 9 april 2008, 20:30:50
Locatie: deurne

#16 Bericht door Maria »

mooie fotos vooral van die kauwtjes
groetjes maria

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#17 Bericht door roosje »

Wat ontzettend leuk een eigen topic voor de slechtvalken in Markelo.

En erg leuk die foto Roely van de situatie van de nestkast. Dank je wel. :D

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#18 Bericht door Yleor »

Net een mailtje gekregen van Jan Meijerink:

Ha Roely,

Het gaat nog steeds goed met onze valken. Het mannetje komt regelmatig voer brengen, maar eet het ook vaak alleen zelf op, zittend op het trapje naast de kast. De Kauwtjes worden steeds brutaler. Ze durven nu al op het randje van het rooster te zitten daarbij voorzichtig naar binnen glurend. Eén kwam zelfs al enthousiast met een tak aandragen, maar durfde toch niet voor de kast te komen. Hierbij nog een foto van de kast met de Kauwen, let ook op de kalkstreep op de rode band onder het rooster. Mogelijk door de valken veroorzaakt. Vanmorgen nog een onaangevreten Koperwiek aan de voet van de toren. Ik denk veel prooiresten te missen want vanmorgen liepen er weer enkele katten rond die ook het een en ander weg zullen slepen.

Fijne vakantie gewenst.

Groet,

Jan Meijerink


Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Grijze Muis
Berichten: 3936
Lid geworden op: zondag 16 maart 2008, 21:55:18
Locatie: Workum

#19 Bericht door Grijze Muis »

Dank aan Jan en Roely voor het verslag van Markelo.
Leuk om ook van dit nest op de hoogte blijven. Die kauwen zijn idd wel erg brutaal. Straks eindigen ze nog als voedsel voor de kuiks. :wink:
De zon schijnt altijd
Afbeelding

Joke
Berichten: 8595
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 12:43:38
Locatie: Geldermalsen

#20 Bericht door Joke »

Weer een verhaal uit Markelo.
Dank Jan en Roely voor het sturen en plaatsen.
Mooie foto's weer. :D
Een vriendelijk woord is wat ieder graag hoort.
Vriendelijke daden zijn de beste kameraden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#21 Bericht door Yleor »

Er kwam vandaag weer mail van Jan Meijerink, met een mooie foto:

Hallo allen,

Met de Slechtvalken gaat het nog steeds goed. Volgens berekening zouden ze eind deze week jongen moeten hebben. Vanmorgen voor het eerst na een maand weer het wijfje gezien. Ze kwam even de kast uit om samen met het mannetje een Buizerd te verjagen die iets te dicht langs de kast vloog. Na een rondje om de toren ging ze binnen een minuut weer de kast in. Ik heb nooit gezien dat ze elkaar bij het broeden aflosten, maar ik sta er dan ook niet de gehele dag bij. Arie zag laatst hoe een valk een Kauwtje te grazen nam en op het rooster voor de kast oppeuzelde. Het mannetje jaagt regelmatig Kauwtjes weg die te dichtbij komen maar nooit zag ik dat hij er een pakte. Mogelijk heeft het wijfje zich aan die Kauw vergrepen.

Ben heel benieuwd wat we volgende week dinsdag in de kast aan zullen treffen.

Beste groeten,

Jan Meijerink


Afbeelding

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#22 Bericht door Petra »

Weer een mooi verhaal, klinkt goed! Dank je wel Jan en Roely voor het plaatsen.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Joke
Berichten: 8595
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 12:43:38
Locatie: Geldermalsen

#23 Bericht door Joke »

Geweldig Jan en wat een prachtige foto.
Roely bedankt voor het plaatsen. :D
Een vriendelijk woord is wat ieder graag hoort.
Vriendelijke daden zijn de beste kameraden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Angélique
Berichten: 476
Lid geworden op: maandag 15 december 2008, 18:58:55
Locatie: IJmuiden

#24 Bericht door Angélique »

Jan en Roely,bedankt voor het plaatsen.

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#25 Bericht door roosje »

Oh wat een schitterende foto is dat :!: . Jan dank je wel. Fijn te lezen dat het goed gaat en dat ook hier binnenkort kuiks uit gaan komen. :D

Gesloten