Zekers een mooi paardje!Dorine, weet jij misschien wat voor een? 't Heeft een apart hoofd. Ben dus nieuwsgierig. Grappig, kleine Storm onder 't paardenafdakje.
Wees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).
Wat een fantastisch mooie wolkenluchten Bert! Ben heel benieuwd naar het filmpje. Petra, ook al zulke mooie winterfoto's, het ziet er mooi uit daar! Neeltje, leuke foto van dat paard. Storm is dus niet bang voor paarden
Koud was het tijdens het wachten op het mooiste licht voor wat foto's bij opkomende zon. Maar je moet er wat voor over hebben
Lichtmeters in camera's kunnen het wat moeilijk hebben in deze lichtomstandigheden. Moeilijk is niet het goede woord maar wij ervaren het anders met de ogen dan de camera.
Als ik bewust eropuit ben voor dit soort foto's dan worden wat voorbereidingen genomen. Dwz. fotograferen vanaf statief vanwege langere sluitertijden tot aan 1/2 seconde in dit geval en met de juiste filters voor de omstandigheden. En volgende keer warmere kleding
Kijk ook eens naar dit filmpje (klik op de 4 pijltjes voor grootbeeld) van de Aurora Boralis bij Tromsø, Noorwegen. http://player.vimeo.com/video/16917950
Da's heel erg mooi Bert die foto's van jou! Heb je die vanmorgen gemaakt? Dan zal het bitter-, bitterkoud geweest zijn. Arme jij! Ik zou maar uitwijken naar 't voorjaar.
Wees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).
Prachtige foto's gemaakt Bert. Welke filters gebruik je dan?
En je kan je inderdaad niet warm genoeg kleden, ik merk dat altijd op excursie. Als je dik ingepakt van huis gaat denk je altijd dat je overdrijft, maar in het veld blijkt altijd weer het tegendeel...
Mooi filmpje trouwens, ik heb de andere van 2009 ook afgespeeld. In die van 2010 zie je af en toe vallende sterren, maar het kunnen ook vliegtuigen zijn, de beelden worden versneld afgespeeld. Zou ik graag eens in het echie willen zien, het Noorderlicht. Onze Steven zit nu nog steeds in Noorwegen, maar die heb ik er maar een keertje over gehoord.
De vorige keer heb ik niet op de vorige bladzijde gekeken, maar nu wel, dus ik heb de foto's van Petra gezien, van een koud Rotterdam. Mooie sfeerplaten. En het paard van Storm lijkt zich nergens druk om te maken, mooie foto overigens.
De vraag van Roely : Welke filters bij de opkomende zon.
In dit geval ND Grad en die zijn in verschillende sterkte verkrijgbaar.
Een graduated Neutral Density filter geeft een geleidelijk verloop van transparant naar grijs. Daardoor ontstaat voor de lichtmeter een betere verhouding tussen voorgrond en luchtpartijen.Vaak is de lucht te licht als je de voorgrond goed belicht of de voorgrond te donker als je de lucht goed belicht. Met zo'n filter heb je een betere controle over het contrast.
Het filmpje is van de ondergaande zon aan zee, in aanvulling van de eerdere geplaatste foto's vanaf dezelfde locatie :