Van Schildpadjes via kat naast en onder de kerstboom en in de badkuip naar sfeerverlichting in Brugge en hond in de sneeuw tot en met winterfoto's van Blijdorp (ik mis foto's van de Gibbons

- daar liep ik vroeger het eerste op af). Variatie genoeg op deze afdeling.
Omdat het vrijdag eindelijk eens sneeuwde in deze regio heb ik er maar een paar foto's van gemaakt.
Eerst in een klein parkje :
En later in de middag in het duingebied. En omdat er hier op het forum een bovengemiddelde belangstelling voor paarden is heb ik er maar een paar extra bij gezet

Dit is een gebied met lage duinen net achter de hoofd-duinenrij en is een afgeschermd natuurgebied. Je mag er niet doorheen lopen maar is goed te overzien vanaf het pad aan de rand.
Om meer vegetatie te krijgen in dit aanvankelijk flink met grassen verruigd gebied zijn er Schotse Hooglanders in gezet. En om de hoge grassen nog korter te houden is er een groepje Konikspaarden aan toegevoegd. Op het moment van de foto's stonden deze paarden zo'n 50 meter van de Hooglanders verwijderd. Die combinatie gaat prima.
De bedoeling is dat de paarden de grassen korter afgrazen dan de runderen doen en daardoor het gebied weer geschikt maken voor konijnen en Tapuiten. De Tapuit is als broedvogel in Nederland steeds zeldzamer geworden en kunnen dan van de konijnenholen gebruik maken om in te broeden. Of ze dat het afgelopen seizoen daar ook deden weet ik niet. Zal er volgend jaar wat beter op letten.
Het filmpje toont ook een paar Hooglanders maar dat is weer op een andere locatie. Eerst zie je de beweging van wolken en die stoppen met bewegen op het moment dat een groepje vogels naderbij komt. Da's typisch

Daarna een lange scène waarbij twee Schotse Hooglanders in lichte winterse neerslag rustig mijn kant op liepen. Ik kon ook rustig blijven staan want was net aan de andere kant van het hek opgesteld

(volgend jaar moet ik een keer een losse microfoon aanschaffen om van dat geplop door de wind af te raken want sneeuw of geen sneeuw, wind is er altijd hier)
<embed align="center" src="
http://eagle.peregrines.nl/Hooglanders-640x480.wmv" width="640" height="525" autoplay="false" controller="true" cache="true">
</embed>