Bonelli Eagles 2015

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#51 Bericht door Petra »

Het lot van de kleinste lijkt bezegeld. Zojuist was een voedering. De kleinste bewoog eerst niet, dacht dat het al afgelopen was.
Later bewoog het, kroop onder de grootste die er met de grote voeten overheen stampte.
De kleinste is niet gevoederd. Zit hier te janken, ga (voorlopig?) niet meer kijken. De pics:

Kleinste ligt bewegingloos vooraan
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onder de grootste gekropen
Afbeelding

Tussen de poten van de voldane grootste
Afbeelding

Afbeelding
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#52 Bericht door Gawo »

Ach........ :(

Geef het even een paar dagen Petra en dan toch weer kijken, want als die ene uit kan vliegen is het goed.
We weten dat dit veel gebeurd, maar dit is weer het nadeel van cam kijken

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#53 Bericht door marian53 »

https://youtu.be/vYFzJjDeNS8

gelukkig zijn ze er hopelijk op tijd bij nu .
Dringende maatregelen om te redden van de weinig Luis
Vandaag om ongeveer elf uur in de ochtend heeft de steungroep van de berg van het lichaam van landelijke agenten (GSM) van de Generalitat van Catalonië, een dringende maatregelen om te redden van de weinig Luis gemaakt. We hadden al deze dagen dat het sterke verschil in leeftijd en grootte van de twee kuikens, hebben geleid tot de Luis grote aanval en voortdurend acaparés al het voedsel dat ik kreeg de moeder geavanceerde. Dit feit heeft geleid tot een zorgwekkende situatie voor het voortbestaan van de Luis, die heeft ertoe geleid dat het was coördinatie van de acties tussen het Parc del Garraf en landelijke agenten van de GSM van de Generalitat de Catalunya. De poll is verplaatst naar de Torreferrussa Wildlife Centre voor hun herstel.

Is een vrij gemeenschappelijk gedrag dat uit de vernietiging van de jongere broer van de meer krachtige broer bestaat over de soorten roofvogel in caïnisme. Voordat dit probleem waargenomen het nest werden uiteindelijk in de plaats, het heeft overgegaan tot uitvoeren van deze actie met snelheid.
Afbeelding

De ruwe vertaling .
carpe diem

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#54 Bericht door roosje »

Oh geweldig Marian dank voor het bericht met het fimpje. Ik hoop dat ze niet te laat waren en ze het kuiken kunnen laten opgroeien en eventueel op een ander nest plaatsen als het kuiken is aangesterkt.

Ja Peet, het blijft moeilijk bij deze vogels. Maar gelukkig grijpen ze daar in om het kuiken te redden. Elke vogel telt daar omdat er zo weinig van zijn. Ik benader het rationeel en laat mijn emoties in deze in de kast.

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#55 Bericht door Petra »

Lieve José, deze vogel heeft een apart plekje in dit natuurpark. De mensen gaan ver om de soort te helpen overleven. Ze hebben eerder 'reddingsacties' uitgevoerd en kleintjes bij pleegouders ondergebracht.
Daarom begreep ik al niet dat ze lieten gebeuren wat er gebeurde. Mijn gevoel klopte.
Verder vond ik het zo opmerkelijk dat ik nog nooit 'pikgedrag' waargenomen heb, behalve nu. Roos, kun je daar alsjeblieft op inhaken? Dank je wel.

Ik ben dankbaar dat deze kleine gered is. Zo dankbaar. Voel me nu een stuk beter.

Dank je Marian voor je posting en ontroerende filmpje!
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Liesbeth60
Berichten: 12471
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 21:19:05
Locatie: Arnhem
Contacteer:

#56 Bericht door Liesbeth60 »

Fantastisch dat ze zich over de kleine luis hebben ontfermd!
Alleen maar lof voor deze organisatie! :thumleft:
Hopelijk is hij/zij snel aangesterkt en krijgt het goede pleegouders.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#57 Bericht door Gawo »

Dank je Marian voor filmpje, ik hoop dat de kleine het gaat redden.

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#58 Bericht door roosje »

Petra, ik moet ook bekennen dat ik dat pikgedrag ook nooit heb gezien. Maar zoals ze zelf ook zeggen werkt het soms wel zo. Puur overleven van de sterkste.

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#59 Bericht door Petra »

Ik lees zojuist op El Blog. Kort samengevat: het kleintje is overleden. Was uitgedroogd, gewond en woog nog maar 80 gram.

Zal proberen later wat uitgebreider te vertalen. Persoonlijk vind ik dat er te laat opgetreden is, veel te laat. Het was allemaal zo duidelijk. Zeker omdat men in dit park vaker reddingsacties uitgevoerd heeft.
Ik bedoel: 2012, zelfde situatie. Het kleinste werd toen ondergebracht op - nota bene!! - dit nest en het vloog succesvol uit. De aanvankelijk grootste op andere nest daarentegen is nooit uitgevlogen.
Adoptie van kuikenloze paren is een succesvol concept gebleken.

Dank je Roos dat jij bevestigt dat het nu opmerkelijk gedrag was (reden in de vertaling).


Sorry lieve mensen. Ik heb verdriet, veel verdiet.

Vrije vertaling van El Blog 16 april

Zoals u weet is gisteren het kleinste kuiken van het nest gehaald. Helaas zijn we geinformeerd door het 'Veterinaire Wildlife Center Torreferrussa' dat het kuiken het niet overleefd heeft vanwege zijn slechte conditie; het was uitgedroog en woog nog maar 80gr. Ook door de toegebrachte verwondingen.

De dood van het kuiken is toe te schrijven aan het agressieve gedrag van zijn brusje. Zoals we eerder in het blog schreven komt 'siblisisme/cainisme' (broedermoord) veel voor bij roofvogels en dit jaar was de kloof tussen de geboortedata van de 2 kuikens (persoonlijke noot: 28mrt resp. 2 apr.) bepalend voor het handelen van het grootste kuiken.
Er is dit jaar voldoende voedselaanbod en het vrouwtje kan makkelijk de 2 kuikens voederen.
De camera's hebben het mogelijk gemaakt de gebeurtenissen te kunnen observeren.

Ondertussen groeit het overgebleven kuiken voorspoedig en wordt goed gevoerd door de prooien gevangen door mannetje.


Afbeelding
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#60 Bericht door roosje »

:? :( Helaas inderdaad te laat :(

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#61 Bericht door Petra »

Dank je Roos.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#62 Bericht door marian53 »

Ik vind het jammer en zeker omdat ze zo zeldzaam zijn daar , Naar mijn idee (maar wie ben ik ) kunnen ze veel beter een van de kleintjes er gelijk uit halen en onderbrengen bij een gastouder .
En zeker omdat men juist zo bezig is met het aantrekken van de populatie , gemiste kans dus .
Niet veel geleerd van 2012 :cry:
carpe diem

Liesbeth60
Berichten: 12471
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 21:19:05
Locatie: Arnhem
Contacteer:

#63 Bericht door Liesbeth60 »

Ach, wat is dit sneu. :cry:
Toch kan ik me voorstellen dat het voor hun moeilijk in te schatten is wanneer precies in te grijpen.
Daar komt natuurlijk ook bij dat het op zo'n moment allemaal maar moet kunnen.
Maar ook ik had het natuurlijk graag anders gezien...

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#64 Bericht door Petra »

Er is een nieuwe El Blog geplaatst met een filmpje dat duidelijk laat zien hoe de grote het kleinste te grazen neemt. Heb het niet bekeken (was erg genoeg om meegemaakt te hebben).

Ook verscheen er een - mogelijk - interessant artikel over siblisisme/ canaisme, dat ik hier zo goed mogelijk (vertaald) plaats.
El Blog van 20 april

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Op 14 april hebben de camera’s beelden vastgelegd van caïnisme (broedermoord). Een feit dat in de wereld van de havikarend weinig gedocumenteerd is en vaker voorkomt bij andere soorten roofvogels, zoals de keizer adelaar en de steenarend.
Op het filmpje is te zien hoe het grote kuiken de jongere pikt, waardoor ernstige verwondingen ontstaan zijn aan verschillende lichaamsdelen, net name op het koppetje.
Het caïnisme is waargenomen gedrag bij sommige soorten, waarbij één ‘broer’ een ander dood of een hele groep.
Een daad die gericht is op het verbeteren van de overlevingskansen van de meest dominante, bekend onder roofvogels. Hoewel zeldzaam is het nog zeldzamer het op beeld vastgelegd te hebben.
Caïnisme bij de havikarend is heel vreemd (persoonlijke noot: hadden Roos en ik al geconstateerd) en in die paar waargenomen gevallen is het altijd zo dat het verschijnsel zich voordoet als de geboortedata ver uit elkaar liggen, zoals dit jaar gebeurd is.
Dan volgt een gedeelte waar ik geen touw aan kan vastknopen. Maar heeft betrekking op het broedgedrag dat het vrouwtje uitvoert (af en toe gewoon niet broeden) om de geboorte te synchroniseren, een gedrag dat nu om onbekende redenen niet heeft plaatsgevonden, waardoor de geboortes zo ver uit elkaar zijn komen te liggen (gesproken wordt van 6 dagen). Dit terwijl er meestal maar één of twee dagen verschil hoort te zijn tussen het uitkomen van beide eitjes.
Het verschil in leeftijd en de groei tussen beide kuikens is onder bepaalde voorwaarden een aanleiding dat de dominantie van het oudste zich sterker kon ontwikkelen. Een dominantie om meer aandacht en voedsel van de ouders te verkrijgen. Dit gedrag kan leiden tot het aanvallen of overlijden van de andere broer(s). Dit jaar is de kloof tussen de geboortes bijna een week, een kloof die bepalend geweest is voor de ontwikkeling van de grootste en geleid heeft tot de aanvallen op het jongste.


Het kuiken ziet er prachtig uit!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Petra op maandag 20 april 2015, 17:14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#65 Bericht door marian53 »

Dat ga ik dus niet bekijken .
carpe diem

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#66 Bericht door Petra »

Kan me voorstellen Marian! Ik had het al op 12 april waargenomen - per ongeluk, want verwachtte het absoluut niet! Kun je nagaan hoe ik geschrokken was/ben. Dus nee, dit filmpje hoef ik ook niet te zien.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#67 Bericht door roosje »

Dank voor de info Petra. Het kuiken groeit in elk geval goed nu alle aandacht naar hem/haar gaat. Het filmpje ga ik ook niet bekijken. :?

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#68 Bericht door roosje »

Beelden en geluid uit nest A met twee jonkies.

<iframe width="420" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/iI89KPxfYSY" frameborder="0"></iframe> :)

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#69 Bericht door Petra »

Wat ontroerend mooi nieuws Roos; dit is het nest waar het in 2012 giga fout ging. Hoop zo dat het deze ouders nu wel gaat lukken. Dankjewel.
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Liesbeth60
Berichten: 12471
Lid geworden op: zondag 6 juni 2010, 21:19:05
Locatie: Arnhem
Contacteer:

#70 Bericht door Liesbeth60 »

Prachtig Roos, bedankt voor het plaatsen!
Hopelijk gaan ze het hier allebei redden. :D

Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 33498
Lid geworden op: zaterdag 22 december 2007, 18:58:54
Locatie: Rotterdam

#71 Bericht door Petra »

Om het verhaal van nest B (?) af te ronden: het kuiken is op 4 mei geringd (rode ring, 1e pic) en bleek een vrouwtje. Het is op 2 juni uitgevlogen.
Het nest A waar Roos melding van maakte heb ik niet gevolgd.

Afbeelding

Mijn laatste pic van 27 mei:
Afbeelding
AfbeeldingWees het verschil wat je wilt dat de wereld ziet. (Gandhi).

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#72 Bericht door Gawo »

Bedankt Petra, hopelijk gaat deze jonge dame een mooi leven tegemoed

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#73 Bericht door marian53 »

Mooi dametje .
carpe diem

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 18549
Lid geworden op: woensdag 19 december 2007, 10:00:17
Locatie: Belgie
Contacteer:

#74 Bericht door roosje »

prachtige dame. Heb het dit seizoen trouwens goed laten versloffen. :oops:

Gesloten