Amersfoort...Onze Lieve Vrouwentoren ( Lange Jan) 2016

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#351 Bericht door Dorine »

Mooie serie's José.

Jammer dat je ze niet alle 4 in één beeld krijgt, is toch iets wat wenselijk is af en toe in deze tijd.
Misschien heb je ze alle 4 en wisselt er soms eentje van plek.
Je ziet het wel vaker dat er 1 erg lui jong aanwezig is, lekker pitten of niets doen terwijl de familie druk is.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#352 Bericht door Gawo »

Klopt Dorine, zag aan de foto's ook dat de valk met restprooitje even op het dak was gaan zitten en een ander ineens met de vliegende valk mee ging spelen.
Had ik dat niet gezien aan de foto's had ik niet gezien dat er gewisseld was.
Maar nu sinds vrijdag geen vier jonge valken meer tegelijk in beeld.
En met zoveel kijken valt dat op, dus Renée gemaild en gevraagd of zij iets weet, maar zij had niets gehoord, gaat nu wel even na vragen bij de opvang.
Ook Henny het weekend een seintje gegeven en hij zou ook extra opletten, maar tot nu toe nog geen resultaat.
We wachten af, kan er verder ook niets aan doen.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#353 Bericht door Gawo »

Woensdag middag even wezen kijken en ik zie alleen drie jonkies bij Campina, verder was het saai er gebeurde niets dus naar huis gegaan.

Afbeelding

Vroeg in de avond met Jan nog eens geweest.
We dachten tot twee keer toe vier jonkies en moeder te zien, het licht was slecht en ik verpruts ook mijn foto's, had ze op verkeerde instellingen staan, dus kon er thuis geen bewijs voor zien, want het zou ook Pa en Ma en drie jonkies kunnen zijn.
Tjee wat baalde ik hiervan zeg :x
Plaats toch even de slechte foto's, want op moment supreme als moeders met prooi komt en dus het moment zou zijn om vier jonkies te kunnen zien tellen we er maar drie.

Hier moeder met prooi en jonkie eronder die het over neemt

Afbeelding

Dan komt tweede jonkie erbij

Afbeelding

Moeder vliegt weg en tweede jonkie hangt er nu onder

Afbeelding

Eerste jong laat niet los en vliegt ermee richting dak KPN en twee jonkies er achter aan.

Afbeelding

Moeders vliegt nog een rondje en verdwijnt dan.
Eén valkje heeft te eten de andere twee moeten toe kijken.
Wat baalde ik van mijn stommiteit over de instellingen, het had een mooie serie kunnen zijn
:x

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#354 Bericht door Gawo »

Zaterdag een nieuwe kans.
We zijn er net iets over half zes en zien één jonkie op KPN dak.
Ik kan daar net een foto van maken of moeder komt met prooi over het dak en gelijk vier valken, moeder met prooi en drie jonkies, in de lucht net boven het dak van KPN.
Eén neemt de prooi en zakt op het dak.

Afbeelding

Moeder en één jonkie vliegen over Eempolis weg.
Jan en ik gaan naar huis, want nu wordt er gegeten op het dak door die ene en andere wacht daar op de restjes dus we hoeven geen actie meer te verwachten in korte tijd, dan maar eerst koffie thuis.

We zijn er rond half acht en zien drie jonkies op het dak, in tweede cirkel rechts zitten er twee.

Afbeelding

Afbeelding

de ander is wat meer naar pijpje op geschoven

Afbeelding

Dan verdwijnt het het dak op en zien we niets meer, heel af en toe een puntje van iets wat een koppie is.
Na ruim tien minuten zien we wat over het spoor komen, het blijkt een juveniel.

Afbeelding

Wij blij, dat betekent nummer vier.
Maar na een paar minuten beginnen we toch weer te twijfelen, want wie weet is er ééntje van de achterkant dak , uit ons zicht weg gevlogen en komt nu weer met een bocht terug.
Deze landt op dak KPN en we hopen de drie andere te zien, maar heel soms zien we nog één koppie.
Dan geblere van twee jonge valken vanaf het dak en we kijken rond en heel stiekum is moeder gelandt bij AKZO

Afbeelding

Het jong wat het meeste schreeuwt die net daarvoor over het spoor kwam vliegt naar AKZO

Afbeelding

Dat bevalt moeders niet en die vliegt weg naar Campina

Afbeelding

Het jong vliegt dan naar raamkozijn van KPN en blijft daar even zitten en gaat dan weer het dak op.

Dus nog steeds geen zekerheid over drie of vier jonkies.
Zo vergaat ook Henny de Bruin nu alles, soms een moment dat hij denkt er moeten er vier zijn, want zag er drie op dak KPN en als hij door fietst naar de stad komt er een jonkie op de toren.
Maar als hij dan weer terug fietst naar het spoor , ziet hij er daar nog maar twee op het dak van KPN.
Het blijft gewoon heel lastig nu.
Ik vroeg gisteravond wel om een familie foto aan de valken, maar die deden of ik lucht was




:lol: :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#355 Bericht door marian53 »

:lol: :lol: :lol: :lol: Nou ja zeg ik maar denken die luisteren wel naar José :wink:

Mooi verslag weer , en het blijft wel spannend , ik hoop toch ook nog steeds 4 jonkies te zien .
carpe diem

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#356 Bericht door Gawo »

Vanmiddag meer geluk met het fotograferen :D
Ach mag ook wel weer eens. :wink:
We zijn er na een dag van vele buien en onweer en laat in de middag droog toch even valken gaan kijken.
We zijn er rond half vijf en zien moeder in de antenne van de politie, we horen geschreeuw van in ieder geval één jonkie van ergens een dak eronder, maar we zien niets.
Dan eindelijk even voor vijf uur zien we één juveniel mooi rondjes draaien en zweven.

Afbeelding

En moeders vliegt van antenne en over ons heen richting werkplaats

Afbeelding

Met achter haar aan twee spelende jonkies.
Mazzel ze pasten nog net in het kader, maar het scheelde niet veel.

Afbeelding

Afbeelding

ze maken spelenderwijs rondjes van mij af, maar komen gelukkig ook weer spelenderwijs mijn kant op.

wordt vervolgd

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#357 Bericht door Gawo »

Ze komen steeds dichterbij en langzaam maar zeker gaan ze over ons heen richting werkplaats waar moeder ook naar toe was gevlogen en het rondcirkelende jong van eerste foto ook.
Kijk mee en geniet :D , dat hebben Jan en ik vanmiddag ook gedaan en doe ik nu weer met plaatsen foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus drie jonkies en moeder gezien
Einde

Gebruikersavatar
GerritE
Berichten: 3447
Lid geworden op: zondag 3 februari 2013, 15:27:54
Locatie: Eersel

Amersfoort.

#358 Bericht door GerritE »

Zie er weer mooi uit :thumleft:

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#359 Bericht door Piet »

:foto:
Super José :tiphat:
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#360 Bericht door Dorine »

Zo hé,
prachtige foto's José.

Nu nr 4 nog
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#361 Bericht door marian53 »

Die zijn echt mooi, geweldig José, dit is inderdaad genieten . :D
carpe diem

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#362 Bericht door Gawo »

Vanavond na anderhalf uur kijken eindelijk vier jonkies gelijk in beeld :D
Zijn wel verwegniestan foto's, maar dat doet er nu niet toe.
Eentje hadden we van KPN naar Campina zien vertrekken

Afbeelding

Twee zaten nog op het dak van KPN en we zien een jonkie daar bij komen, dus dat maakt vier :D :D

Afbeelding

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#363 Bericht door marian53 »

Super José eindelijk 4 :lol:
carpe diem

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#364 Bericht door Gawo »

Ja Marian, ik was daar ook erg blij mee :D
Er gaat een verhaal aan vooraf.
Ik ben er " s middags om precies te zijn 14.54, ik zie één jonkie op Campina, binnen twee mintuten gaat die op de vleugels langs KPN.

Afbeelding

Gelijk zie ik als ik in verlengde jonkie kijk moeders komen met prooi voor AKZO

Afbeelding

De prooi overdracht vindt net plaats tussen twee kantoor gebouwen zodat ik alleen blauwe lucht zie en de twee valken

Afbeelding

En dan is dit soort foto's gewoon niet goed genoeg in kwaliteit.
Ik had van iemand te horen gekregen naar aanleiding van ook zo'n soort serie dat het tijd werd voor mij om ook in raw opnames te maken.
Deze foto bijvoorbeeld heb ik in zowel jpech als raw gemaakt.
Maar ik kan raw nog niet bewerken dat kan het programma wat ik heb niet aan.
Dus ik denk dat er wat anders moet komen.
Is niet erg, alleen moet ik geduld hebben, die gene die mij daarmee wil helpen is nu op vakantie.
Dus in mijn map staat deze foto in raw en jpech, als ik de raw versie in zoom verspringt de kleur en is ie velen malen beter.
Maar deze foto dus in jpech nog bewerkt.

Deze valk gaat op het dak van KPN met prooi

Afbeelding

Binnen een minuut komt tweede juveniel op dakrand, maar weet dat ie toch voorlopig niets krijgt van die ander en deze vertrekt

Afbeelding

Ik weet dat ik voorlopig niets meer te zien krijg en ga naar huis.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#365 Bericht door Gawo »

We zijn er rond half zes en we zien geen valken.
Maar na een minuut of wat komt Joris, gaat even op letter K en maakt een klein rondje en gaat weer op K.

Afbeelding

Gelijk komt het vrouwtje er achter aan met een jonkie.
Hier alleen vrouwtje te zien.

Afbeelding

De twee adults vliegen verder en het jonkie gaat zitten bij Campina.

Langzaam maar zeker komt jonkie 2 op dak KPN en jonkie 3 komt ook al snel.
En dan komt van ver en hoog een valk aan, langzaam maar zeker dichterbij en blijkt het jonkie 4 te zijn en neemt bij de andere plaats op het dak van KPN.
Dan krijg je dus de foto die ik gisteren plaatste en dat was 19.07 uur dat deze genomen is, het jonkie bij Campina zit er nog steeds.
Na ruim een half uur komt Joris over het spoor, Jan en ik denken leegpotig, maar thuis op pc zie ik aan de foto's dat ie een ieniemie prooitje heeft.
Drie jonkies van het KPN dak erop af.
Joris laat prooitje los, maar geen één vangt het dus Joris neemt een duik en grijpt prooitje weer en maakt weer hoogte.
En dan volgende foto's zijn twee jonkies met klauwen in elkaar, koppen naar mij toe en glijden/vliegen zo in elkaar gehaakt met dat prooitje over het spoor.
Het was zus en broer, broer wint en gaat ermee het dak op, de andere twee nemen elders plaats.
En dan pas als alles weer stil is komt jonkie Campina ook naar dak KPN en gaat op randje zitten, ik denk dat deze de gene is die rond drie uur die verse duif van moeders heeft gehad.

En dan komt het: bekijk ik de raw serie is die geweldig om te zien als ik dus in zoom en die foto's lichter zie worden, de spectaculairste serie in mijn valken fotografie.
Ik heb geprobeerd de jpech versie te bewerken, maar die haalt het bij lange na niet.
Ik moet dus geduld hebben, ik plaats de foto's niet voordat ik zeker weet of ik niet die kwaliteit krijg met de raw beelden die ik hier met in zoomen te zien krijg.

Wel dus hele familie compleet gezien en dat was ook super
:D

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#366 Bericht door marian53 »

Dat klopt José raw opnames zijn dikwijls beter en je de bewerking is prima , maar je moet wel rekening houden met hele grote bestanden , wel is het zo dat als je helemaal klaar bent met bewerken ermee ,je ze ook in JPG op kan slaan , dat scheelt stukken .
Zelf werk ik met bewerking met photochop Element 11 ( je hebt ondertussen al hogere , en daar kan je een JPG ook openen als raw bestand alleen heb je minder mogelijkheden met een JPG. :D
carpe diem

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#367 Bericht door Gawo »

Oké het liet mij niet los en ik heb heel veel geduld, alleen in dit geval niet :lol:
Het was net of ik naar een ingepakt kadootje moest kijken.
Dus vanmiddag een programma gekocht wat raw aan kan.
Hier dan de foto's.
Joris komt met ieniemienie prooi, wat ik dus thuis pas achter de pc zag.
Gelijk drie jonkies van het dak, ik krijg er maar één in beeld met Joris ondanks dat ik lens terug gedraaid had.
Hij laat het prooitje los, maar geen jonkie vangt het of hij wilde het hun laten zien dat hij dit expres deed om het voor te doen.
Hij duikt naar het prooitje

Afbeelding

en grijpt het

Afbeelding

En dan twee jonkies glijdend/vliegend met klauwen in elkaar, nadat één jong het van de snavel later naar klauw brengt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bovenste het ventje wint van zijn zusje en gaat ermee het dak op.

Wat ben ik blij met de tip om in raw te fotograferen, want in jpech was dit niet zo te zien ook niet met bewerken.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 23233
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 15:20:11
Locatie: s-Hertogenbosch

#368 Bericht door marian53 »

Prachtig José . en laat mij nou denken dat jij dat wel wist :wink:
carpe diem

Gebruikersavatar
Dorine
Berichten: 23028
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:41:33
Locatie: Helmond
Contacteer:

#369 Bericht door Dorine »

Super José.
Goed gelukt allemaal :D
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.

www.peregrines.nl
http://blog.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Yleor
Berichten: 12022
Lid geworden op: zondag 10 februari 2008, 1:18:29
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

#370 Bericht door Yleor »

Wat een mooie platen José! De valken werken ook wel mee met je, je kunt ze geen verwijten maken. Waar kun je nou zulke mooie prooi-overdrachten zien, en vliegspelletjes van de juvenielen?
Gefeliciteerd met je RAW bewerkingsprogramma, je kunt er inderdaad wat meer aan belichting wijzigen, de rest kan ook wel in jpeg, Canon geeft ook goede jpeg bestanden. Maar als je zelf steeds van donkere naar lichte situaties moet schakelen en omgekeerd, dan is RAW super handig voor de minder goed belichte opnamen.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#371 Bericht door Gawo »

Ja ik ben zo ontzettend blij met deze tip :D
Ik had dus inmiddels de camera op instellingen zo staan dat hij jpeg en raw opnames maakte.
Hier de onbewerkte jpeg

Afbeelding

En toen ik in zoomde op de raw versie zag ik dit :shock: :D
Ook deze even onbewerkt laten zien, zodat jullie zien waarom ik zo ongeduldig was.
Ik wist niet dat dit zo een verschil gaf.
Niet bij alle foto's hoor, dat heb ik allang nu gecontroleerd.

Afbeelding

Dus je snapt dat ik daar super blij mee was.
Hoe ik ook mijn best deed met bewerken om die jpeg een beetje zo te krijgen het lukte niet, nog niet eens een beetje.
Ik kon het niet langer volhouden en ben naar de winkel gestapt om een programma te kopen die van raw jpeg kan maken.
Ben nu een beetje aan het oefenen met dat nieuwe programma, kijken hoe en wat de ikoontjes allemaal doen, want is net even anders als wat ik gewend ben.
En inderdaad met veel foto's maakt het niet uit dat je in jpeg schiet, maar in dit soort situaties waar je je camera een vliegende valk volgt en dan ineens het licht etc snel anders wordt verprutste ik steeds de foto's en nu weet ik dus dat ik dan gewoon de actie kan volgen en vastleggen, omdat raw veel meer aan kan.

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#372 Bericht door Piet »

Super José
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#373 Bericht door Gawo »

Vandaag een rondje polder gedaan.
We zijn in Zeldert, dat is een buurtschap van Amersfoort, en daar zie ik twee valken in de lucht.
Het licht is belabbert en ik herken wel twee valken, maar wat voor valken zie ik thuis pas achter de pc :oops:
Het zijn twee jonge slechtvalken en ondanks dat de foto's niet goed zijn en ik dus helemaal geen ring af kan lezen denk ik dat de kans heel groot is dat dit twee jongen zijn van dit jaar van Joris en duitse vrouwtje, daarom plaats ik de foto's hier op dit draadje.
Ze vliegen samen en letten op elkaar, maar echt spelen deden ze niet en ook niet jagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 4909
Lid geworden op: dinsdag 18 december 2007, 23:22:30
Locatie: Helmond
Contacteer:

#374 Bericht door Piet »

José,
volgens mij geen slechtvalken.
Ze hebben een lichte broek aan, maar wel een beetje een donkere kap.
Dacht daarom eerst aan boomvalken, maar daar zijn de 2 middelste staartveren effen van (geen strepen), en die zijn grover gestreept.
Ook is de staart te lang voor een slechtvalk.
Daarom denk ik toch dat het jonge torenvalken zijn, ook vanwege de eindband aan de staart (dat brede donkere heeft een slechtvalk niet).
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 16773
Lid geworden op: woensdag 4 april 2012, 20:33:40
Locatie: Amersfoort

#375 Bericht door Gawo »

Piet ik denk dat je gelijk hebt.
Ik moet zeggen het blijft lastig te zien, omdat foto niet optimaal is.
In het veld was het alleen silhouet dus helemaal niet te zien, alleen leken ze mij wat groot voor torenvalken en dacht zelf toen ook aan boomvalken.
Thuis op internet gezocht en gelezen over de middelste staartpen die niet gebandeert is bij boomvalken en deze op de foto hadden dat wel.
Zodoende dacht ik echt aan jonge slechtvalken.


Nu dan moet je dit maar even op ander draadje zetten als je dat nodig vindt, want hier hoort het dan niet thuis.

Gesloten